Skivspelarbygge

hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Du behöver en riktig drivrem, men ta en cykelslang och skär ut en skarvfri rem i rätt längd så blir det bättre

.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant ide', tack!

Hur man än ser på mina misslyckanden så är det tydligt att
1) Motorn är inte för svag
2) Problemet vad gäller för låg hastighet har med remmen att göra (varför det svajar är dock förmodligen ett annat problem).

Jag gillar den flummiga tanken på tandtråd så jag ska prova det igen väldigt snart, problemet med det är att jag behöver ett par extra fingrar...

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Fick det inte att funka så bra med tandtråd, den blev att slira så hastigheten blev fel.

Nu har jag precis provat lite rejälare vaxtråd (fått av en vän, för att knyta samman kabelhärvor), det blev ungefär samma fiasko.

Nu passade jag dock på att kolla hur plan skivtallriken egentligen är och den är LÖJLIGT plan (tack LaRdA!), lägger man skivtallriken på en bänkskiva och petar diametralt så händer INGENTING!

Så vi kan utesluta att skivtallriken skulle stå för svajet.

Däremot ser jag tydligt hur trissan faktiskt passar lite (med betoning på lite) dåligt, vid ena halvsidan om man säger är trissan dikt ann skivtallriken men på andra sidan är det faktiskt en löjligt liten glipa, trissan går mao inte vinkelrätt in i skivtallriken.

Jag kommer föröka lösa detta genom att borra 8mm (samma som original), det blir dock lite vanskligt för jag vill inte förstöra skivtallrikens precision samtidigt som mitt ynkliga borrstativ inte "sväljer" en radie om 15cm så jag måste borra frihand men jag tror inte det är nåt problem för det gamla hålet kommer "guida" mitt borrande, gäller nog mest att inte spjärna emot, om man säger.

Om detta inte hjälper för att få i trissan ordentligt (så att skivtallriken blir plan) kan det tänkas att jag köper ett borr på 8,1mm och gör om proceduren.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Ta en träbit, förslagsvis en avsågad 10cm-bit 45x95 (eller 2tum4...) som du lägger ner och i centrum borrar ett 8mm-hål rakt genom mha ditt borrstativ.
Denna bit håller du sen fast på tallriken och borrar genom hålet ner i tallriken. Det blir oändligt mycket rakare än helt frihands.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Vilket underbart tips, detta måste jag genast prova :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Vill bara tacka dig MadModder för det fina tipset som jag precis provade, det blev mycket bra för nu tycks trissan ligga dikt ann skivtallriken samtidigt som trissan ramlar ut om man lyfter på skivtallriken vilket är precis som jag vill ha det.

Sen är jag trött på "vinglet" dvs hålet i trissan är så "mycket" större än motoraxeln att det vinglar hej vilt om man petar på skivtallriken, jag funderar på att göra nåt brutalt här.

Det enda tvåkomponentslim jag numera får att härda är Kemiskt Trä från Plastic Padding men det kan man ju inte gärna köra.

På måndag har jag tänkt köpa Bostik Långsamhärdande (obs) Epoxy, funderar sen på att limma trissan på motoraxeln, nu när trissan löper lätt i skivtallriken så räcker det att jag limmar dit trissan på motoraxeln, skivtallriken är sedan enkelt avtagningsbar, den kan dock iofs slira pga den lösa/uppborrade kopplingen men det problemet tar jag då, nu vill jag ha en stadig wobblingsfri gång.

Som drivrem kommer jag än en gång satsa på en av mina nyinköpta gummisnoddar, den har iaf friktionen för att klara jobbet.

Jag tror jag stannar där, wobblingsfri gång är alltså nästa babystep-mål.

MVH/Roger
PS
Kanske jag kan köra med smältlim? Lättare att avlägsna om fel.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »



Mitt senaste ingrepp med att borra upp hålet i skivtallriken en mycket liten aning gav utdelning!

För det första wobblar inte skivtallriken alls z-mässigt längre (däremot wobblar den lite radiellt), detta ingrepp var alltså en hit!

För det andra svajar det inte heller speciellt mycket, man anar dock ett litet svaj men jag tror att det beror på min gummisnodd som jag envisas med att använda för den har trots allt bäst friktion dvs tonarmen påverkar inte hastigheten.

Däremot kan jag tänka mig att en ordinär gummisnodd inte är optimalt, jag skulle vilja ha gummisnodens friktion men något lägre elasticitet som jag tror man kan få av en riktig gummirem.

Eventuellt kommer jag göra som soundbrigade påtalade dvs kontakta Svalander och bara uppge mått.

Roligt det här ändå för det är mycket bättre, har precis lyssnat igenom hela The Beach Boys och svajet är så litet att jag inte stört mig det minsta!

MVH/Roger
PS
Jag har speciellt zoomat in kameran på skivtallrikens f.d gungande upp och ner :)
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av überfuzz »

Jag kollade på klippet, oj vad det svänger. :lol: :wink:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Det ser ut som axeln inte sitter exakt i centrum av tallriken. :humm:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Ja, det har jag också märkt.

Men vad som är ännu märkvärdigare det är att pickup:en wobblar radiellt vilket ingalunda kan bero på skivtallrikens utformning utan det måste bero på att LP-skivan inte är centrerad, eller?

Jag menar, man kan ju ha vilket dasslock som helst som skivtallrik för vad gäller radiellt wobblande har väl det bara att göra med hur centrerad själva LP-skivan är, eller?

Lite skumt att jag både tycks ha en radiellt wobblande LP-skiva OCH en radiellt wobblande skivtallrik för det har jag sett utan att ha lyckats ta nån bra video på det, skivtallriken wobblar en aning radiellt fast jag tar inte det så allvarligt, jag är mest nöjd med att skivtallrikens wobblande i z-led faktiskt är knappt synbart :)

Och att svajet är hörbart tror jag beror på gummisnodd som rem, för flexibel helt enkelt.

MVH/Roger
PS
Hur mycket tycker du att det svajar? Är jag nära eller långt ifrån Good Enough?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Nä är axeln absolut still i sidled kan inte skivan flytta på sig, det är riktigt.
Och svajet... Det är inget jag skulle kunna lyssna på mer än nån halv minut utan att bli galen. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Är det så illa :D

Vad tror du om riktig gummi-drivrem, är jag på rätt spår då eller lurar jag bara mig själv?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Det borde bli bättre. Den är mer elastisk än tandtråd, och mindre elastisk än ett resårband, men har större friktion än båda.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av )ExecutoR( »

Kan du prova en kombination av tandtråd och gummisnodd? Knyt helt enkelt en rem med tandtråden (eller annan mer stum tråd) runtom gummisnodden. Med lite tur får du bort gummisnoddseffekten men behåller friktionen, eller så blir det bara dubbelt så dåligt. Men du verkar ju gilla att testa dig fram. :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu spelat in en ny video där jag särskilt zoomar in på hur pickup:en och skivtallriken beter sig.

Det är tydligt att skivtallriken inte är riktigt centrerad men det har vi redan kommit fram till att det inte spelar nån roll för faktiskt, en skivtallrik kan tom vara rektangulär...

Det som eventuellt kan vara åtminstone en del av mitt problem är att pickup:en wobblar radiellt, jag tycker tom den wobblar ganska mycket, med andra ord är knepigt nog inte själva LP-skivan centrerad ordentligt.

Jag tror att detta är allvarligt för i så fall så beskriver själva LP-skivan en ellips och en ellips får olika perifera hastigheter (beroende på radien, wr snarare) vilket KAN vara anledningen till att jag har så mycket svaj.

Jag tror dock att även typ av rem spelar in.

Jag skulle kunna prova en annan skiva, men ärligt i det här tillståndet av projektet har jag nästan noll koll på nåltrycket så jag vill inte förstöra fler LP-skivor.

Dessutom är det trots allt tveksamt om detta lilla, men tydliga, wobblande är hela sanningen.

Vad tror Ni?

MVH/Roger
PS
Senast redigerad av Spisblinkaren 7 november 2017, 21:40:11, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar