Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tänkte skälla på dig men tyckte det var så barnsligt ;)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att göra såhär:

Min Thorens är bestyckad med OM40, jag köper en OM10 till min kassa och svajiga skivspelare.

På det sättet får jag i alla fall testa en annan typ av pickup, förmodligen kommer det inte att hjälpa men det kan vara värt ätt prova om pickupen kostar mindre än 500 spänn som jag hoppas.

På samma gång kommer jag köpa ett nytt stift till den pickup jag redan har, inte för att lösa problemen utan för att ha en komplett pickup.

Så nu kommer jag leta efter den billigast möjliga nål till min pickup hos josefsgarage.se sen kanske han kan ge mig en OM 10 också, vem vet :)

MVH/Roger
PS
För här skall inte kastas ut en massa pengar på en skivspelare som är så kass som min, samtidigt ska jag inte underskatta min egen skapelse för får jag bara till det lite bättre med brummet så duger den faktiskt till att spela in skivor med!
hsd
Inlägg: 2119
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

130 för en beg ortofon f15 s med ny ersättningsnål
Men kolla riaa stegen med en annan spelare först
Tror inte felet sitter i Din pickup
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

hsd skrev: Tror inte felet sitter i Din pickup
Egentligen gör inte jag det heller.

Jag menar, vad fasen kan gå sönder i en pickup?

Ingenting, för där sitter ju bara ett par ynkliga spolar som i MM-fallet inte ens sitter på nålen utan dom är gjutna där inne i chassit och bara vinkelrätt alignade med nålens magnet, eller hur?

Fast en sak till funderar jag på att krångla till det med och det är att testa (pickupens kontakter är ju nu utdragna så jag måste sätta dit dom små rackarna igen samtidigt som den latenta planen är att köpa ny pickup...) vad som händer om jag guardar själva pickup-huset också.

Detta är jag väldigt nyfiken på att göra för det är ju tydligt att om man simulerar pickupen med ett par motstånd med samma resistans som spolarna så försvinner brummet vilket indikerar att det är fel på pickupen MEN man får inte glömma att det egentligen är spolar som behöver simuleras, jag kan alltså egentligen inte simulera spolarna i pickupen med ett par ynkliga motstånd för motstånd är inga "antenner", liksom.

Det tar emot att köpa ny pickup även om jag minst måste köpa ny nål för den har jag förstört alldeles, samtidigt kan det vara lite på tiden med tanke på hur mycket jag repat och scratchat Eddie, nål utsliten mao :)

Jag tror faktiskt att jag nu bestämmer mig för att ta det här i steg, jag måste ha en ny nål för min är helt enkelt trasig så jag börjar med att köpa en ny nål som passar min pickup och det verkar som om kära Josef verkar ha sådana.

MVH/Roger
hsd
Inlägg: 2119
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Är Din pickup skärmad och hur är jordanslutningen på den
På denna ser man ett jordbleck vid vänster -Bild
Vad har Du för ingångsimpedans på riaa-förstärkaren, fel impedansanpassning ger problem -bör ligga på 47kohm, vanligtvis
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är så härligt att höra hur du så passionerat försöker hjälpa mig, tack!

RIAA_IN=47k//150pF
Är Din pickup skärmad och hur är jordanslutningen på den
Har ingen aning, den är dock av metall samtidigt som kontakteringen har utretts både fram och tillbaks vad gäller exakthet.
På denna ser man ett jordbleck vid vänster -
Intressant, men både min MC20 Super och EPC-P33 har samma kontaktering, det är mycket tydligt hur man skall koppla in sig för det står små bokstäver på plasten, här är garanterat inga fel gjorda.

Jag är dock sugen på att koppla in pickupen igen och prova med att guarda pickup-huset, vore mycket intressant och kanske tom värt besväret?

Synd bara att man kom på det så sent :(

MVH/Roger
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av svanted »

har du någon trafo/motor i närheten av skivspelaren, under bänken, bakom närmaste vägg?
som skapar ett magnetfält som spolarna i pickuppen fiskar upp?
ett magnetiskt brumfält går inte så enkelt att skärma av utan tjocka järnplåtar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Ja det kan man nog säga för mina rör-slutsteg (KPA) står alldeles under skivspelaren MEN de innehåller bara toroidtransformatorer som är ökända för sitt låga läckfält, så jag tror inte det är det som är problemet men tack för ditt försök att hjälpa mig.

Jag gjorde annars slag i saken och kopplade upp min "kassa" pickup igen, sen kopplade jag in en bit virtråd mellan nålens plasthölje och pickupens metallhölje samt drog den till jord.

Inte ett skit hände, ärligt talat blev det faktiskt lite sämre :D

När jag guardade pickupen så blev LF modell 50Hz mer framträdande, sämre helt enkelt :humm:

Vad sjuttsingen är det för problem jag har?!!!!

MVH/Roger
PS
Hittade en OM10 på Conrad, den är beställd (förmodligen 500 bortslängda spänn dock men jag gillar faktiskt den modellen), senast nästa måndag kommer jag även köpa ny nål till min Matshushita-pickup, lite är det för att Josef varit mig mycket behjälplig och lite borde han tjäna på det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kämpar förtvivlat med min skivspelare :)

Först det senaste testet:
Med pickup inkopplad så jord-surrar båda kanalerna lika mycket, kopplar man fullständigt ur en kanal så är det lika mycket jord-surr kvar i den kanal som är inkopplad, kastar man om kanalerna blir det alltså likadant.

Detta pekar på att det i alla fall inte finns nån cirkulerande jordström i nån ofrivillig jordslinga.

Kör jag sedan båda kanalerna samtidigt och terminerar med hela 10k bakpå så blir det helt okej brum-nivå, detta alltså trots hela 10k terminering av ingången.

Sedan tidigare vet vi också att simulerat pickup-kablage ger okej brum.

Och att kortslutning vid pickup ger okej brum.

Man kan konstatera att det är BARA när jag har pickup:en inkopplad som jag får problem.

I ren desperation började jag ändå mäta på de båda RIAA och då speciellt den högra som alltså inte reagerar på brum-adj:potten.

Jag fick mycket skumma mätresultat.

När jag mätte ingångsresistansen med min DVM så oscillerade resistansen med c.a 1kOhm_pp (av 45k) och med 1Hz som frekvens.

Har aldrig varit med om nåt dylikt men den enda kondensator som skulle kunna vara inblandad var EB-kondensatorn så jag bytte den (samtidigt som jag minskade värdet till 100nF för den behöver inte vara på 1uF som dessutom är en Tantal som man kan vända fel...) men fick ändå lite Ohmska oscillationer, 0,5k_pp denna gången.

Sen mixtrade jag lite med att byta rör och hittade till slut ett par ECC83 som matchade varandra skåpmässigt vad beträffar brum (ingen imponerande siffra men ändå, typ 50mVpp).

Jag har faktiskt ett antal par andra mycket simpla "Makrillburks-RIAA" som jag nu funderar på att plocka fram, de har i alla fall inte AC-glöd vilket jag tycker verkar vara problemet på nåt skumt sätt.

Vad gissar Ni?

Kommer DC-glöd i form av annars mer eller mindre exakt likadant byggda RIAA att hjälpa?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag bytte nu till ett par mono-rör:RIAA som har DC-glöd (byggda i ett par uppochnervända makrill-burkar, faktiskt :D ).

Vad tror Ni hände?

Just det, INGENTING :D

Så antingen ligger felet ännu längre bak i kedjan eller så är det trots allt fel på pickupen.

I morgon ska jag prova att byta ut linjeförstärkaren (KLA) till en av dom två enheter jag precis fått färdigbyggt, vill bara göra ett par små formella test till (testa så att volymen reagerar som den ska och testa att man verkligen kan koppla om mellan två källor).

MVH/Roger
PS
Jag börjar faktiskt tro att det trots allt är pickupen det är fel på, men jag måste byta KLA innan jag är säker.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag bytt KLA också, vad hände tror Ni?

Just det, INGENTING :D

Även om jag fick intrycket att det faktiskt blev en aning värre men det är svårt att komma ihåg ljudnivåer i huvudet och jämföra.

Eftersom dessutom datorn kopplas till samma KLA och då utan några som helst problem så är det inga problem med KLA, problemet sitter således inte där och inte senare i kedjan heller, problemet sitter i en fullsständig kass pickup (hur nu sjuttsingen den ens kan vara kass?)

Nåväl, OM10 via Conrad är på ingång.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag hittade felet :D

Ansträngde mig nämligen med att bygga ett par nya kablar som jag sedan gitarrförstärkartiden visste var bra.

Av en kompis hade jag fått två par RCA-hanar och jag har dåligt med sådana.

Så ikväll lödde jag ihop ett par en-meters kablar som jag precis kopplade in mellan skivspelare och RIAA.

Med Makrillburks-RIAA (DC-glöd) så är faktiskt brumnivån nu BÄTTRE än för datorn, kan Ni fatta :D

Brumproblemen bara försvann!

Pga av kassa "Kjell-kablar", vem hade kunna gissa det?

Och vad är mekanismen bakom detta, det är ju helt obegripligt, liksom.

MVH/Roger
PS
Fast jordar jag höljet på pickupen så kommer brummet i princip tillbaka, ingen högfrekvens/surr dock.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag köpt en ny nål, senare ikväll hoppas jag få kopplat om så att jag kan testa.

Kan dock hända att jag inte hinner för jag håller på med annat.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Fiasko!

Men det var inte mitt fel, på nåt konstigt sätt lyckades jag få en nål som inte hade nån nål :D

Nålen var helt platt!

Det enda felet med min gamla nål var ju att jag hade råkat permanenttilta den åt sidan så att den inte hade nån styrsel men fick man stadgat upp den med kontaktlim/silikonlim så kunde den i alla fall spela relativt odistat en stund.

Den här nya nålen BÖRJADE med att dista nåt vansinnigt, finjusterade då nåltrycket men det hjälpte inte sen tog jag till en tveksam metod som dock har fungerat för mig och mitt fantastiska amatörbygge dvs "toe in" där jag alltså tiltar pickupen inåt en aning, då spårade denna nya nål hyfsat men distorsionen var stor.

Så i morgon får jag ta mig till Tele-Hå igen och antingen byta nål om dom har fler eller så köper jag en riktig nål direkt från Svalander, tror jag siktar på Svalander så att det blir rätt för man vet aldrig vad det var för skit jag köpte för 295 spänn.

Fast det brummar inte :)

MVH/Roger
PS
Kommer ta med mig båda mina nålar och min X10 lupp.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag fick jag en ny nål av Tele-Hå.

Lite skumt är att med den nya nålen så blev "trackingen" svårare att ställa in.

När man fick bra tracking så var nåltrycket så högt att man fick "släpljud" dvs höljet skarpade i, känns som min gamla nål tålde mer nåltryck.

Samtidigt har jag varit tvungen att nyttja "toe-in" för jag har som sagt en inbyggd men okontrollerad anti-skating pga valet av tonarmsupphängning (fiskelina), det lustiga är emellertid att kraften alltid är radiellt sett utåt, den borde vara odefinierad när tonarmen är "rakt i lådan" men ligger armen lite åt ena sidan så skall kraften gå åt det hållet för pickupen kommer följa en cirkelbåge, mina prototyper visar nämligen att det är så.

Men som sagt, kraften på tonarmen är lustigt nog alltid utåt radiellt sett.

Pga detta så måste jag köra lite "toe-in" på pickupen beroende på hur bra jag träffar optimalt nåltryck som alltså sker på en höft modell att jag alignar pickupen typ en halv centimeter under skivans höjd, sen får det bli nåltrycket och det jag erfarenhetsmässigt kan säga är att om sedan pickupens hölje släpar i skivan så är nåltrycket för högt, god praxis är nog att man skall se lite luft mellan pickup och skiva.

Jag gillar min tonarmsupphängning men man måste vara observant på att nåltrycket bestäms vid en viss höjd, wobblar t.ex sen skivan så kommer nåltrycket variera, detta händer inte om man kör modell motvikt.

Med andra ord är det ganska viktigt att skivan presenteras plant.

Denna video visar på att brummet nu är borta och att det låter Good Enough:

Observera hur tyst det är när jag lyfter av pickupen.

MVH/Roger
PS
Scratchningen visar på min anti-skating funktion.
Skriv svar