Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Efter lite letande hittade jag den här i kökslådan.

Godset vid måttlig uttänjning dvs ungefär 43mm är c.a 0,5mm.

2*0,5mm=1mm och jag behöver 5mm så jag kommer typ 20% av den kompensation jag behöver, med andra ord känner jag inte att detta är värt besväret.

Jag måste satsa på att slipa ner motortrissan.

Fast jag tycker den här ide'n var lika enkel som genial, djupare spår hos skivtallrikstrissan och typ fem gummisnoddar hade gett ett bra test :)

MVH/Roger
PS
Skivtallriken oscillerar mer ofta nu, alltid är det när dom innersta spåren spelas (typ 2 sista låtarna).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7873
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Gimbal »

rogerk8 skrev:Gummiband var ju ett lysande förslag, du är helt klart ett snille!
Äsch, det säger du bara för att det är sant.

:D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Min teori på ditt PS är att tonarmen dämpar rörelsen. Och på innervarv övervinner tallrikens massa denna dämpning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:Min teori på ditt PS är att tonarmen dämpar rörelsen. Och på innervarv övervinner tallrikens massa denna dämpning.
Kul att du högg på mitt PS, din teori är mycket intressant!

Kan man kanske lite se det som att man nu har en vertikal hävarm mot själva oscillationen?

Hävarmen ytterst "håller emot" mest med det vertikala nåltrycket medans mindre hålls emot längst in?

Fast egentligen borde detta innebära att skivtallriken skulle oscillera ännu lättare utan nåltrycket och det har jag faktiskt sett att den gör, inte enklare kanske men den går i oscillation av sig självt.

Jag satte förresten precis på den utan tonarm och det tog typ 10s innan den började oscillera!

Det här kan man ju inte ha till nåt vettigt liksom, lurar på din ölburkplåts-metod, frågan är hur jag ska få dit plåten men kanske man kan rulla ihop ett knappt varv runt ett 2mm borr, stoppa in det i den eventuellt något uppborrade trissan (liten klick kontaktlim lär behövas tror jag för den vänds uppochner, eller kanske den spjärnar sig tillräckligt fast mot trissans innerväggar?) och sedan trycka allt över axeln, vad tror du om det?

MVH/Roger
PS
Nu när jag har borrat upp hålet i själva skivtallriken så löper trissans 7mm-pigg lätt i skivtallriken, dvs jag kan enkelt lyfta av skivtallriken utan att trissan följer med, det är liksom lite smidigare speciellt vad beträffar testandet av olika remmar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har en fusk-ide' vad gäller undvikandet av oscillationer.

Sitter Ni ner? :D

Jag spikar dit en synål (en sådan men runt huvud om c.a 3mm) under skivtallriken och jag spikar så lågt att den normalt sett inte påverkar MEN när nån millimeters oscillation börjar så tar skivtallriken i synålshuvet och stoppar på så sätt oscillationens uppstart.

Vad tror Ni om det? :D

Synålshuvudet kommer inte utgöra nån nämnvärd friktion och min tallrikslagring, gyrerandes/snurrandes på spetsen av en motoraxel, känner i alla fall jag inte är helt fel.

MVH/Roger
PS
Ide'n har jag fått ifrån hur jag stoppar oscillationen med ett finger...
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av AndLi »

Kommer den inte med tiden hamra ner synålen och tillåta mer och mer oscillation innan den tar i?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

tja... det kommer ju definitivt hindra rörelsen. Men varje gång det tar i kommer det höras i högtalarna. Kanske inte mycket, men man brukar inte vilja ha något som skrapar i tallriken, om än sporadiskt. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Så Ni dissar alltså inte ide'n fullständigt? :)

Idag blev jag att lura på en eventuell förbättring, tänk om jag spikar i 3st knappnålar och spikar dom runt 120 grader.

Om jag bara har en knappnål då kan det ju hända att oscillationen stoppas neråt men när tallriken slår i så pendlar den mera åt andra hållet där jag i ursprungliga planen inte har nån knappnål, så man kan tänka sig att tallriken bör få hjälp åt båda hållen.

Man kan visa att energin hos en pendelrörelse går som amplituden i kvadrat, jag har skrivit om detta i min fusionstråd men jag tränar nu mig själv på att komma ihåg och se om jag fortfarande förstår genom att härleda igen (utan att titta).

Diffekvationen för en masslös fjäder som hänger horisontellt med en massa m och fjäderkonstanten C kan tecknas:

\(m\frac{d^2s}{dt^2}=-Cs...1\)

en enkel ansats till lösning av detta är i det komplexa talplanet (med s som i störning och A som i amplitud):

\(s(t)=Ae^{jw}...2\)

så att

\(\frac{ds}{dt}=jwAe^{jwt}=jws...3\)

och

\(\frac{d^2s}{dt^2}=-w^2Ae^{jwt}=-w^2s...4\)

så att 1 utan större algebraiska färdigheter ger

\(w^2=\frac{C}{m}...5\)

man kan vidare visa att energin är

\(E_{tot}=\frac{1}{2}CA^2...6\)

för denna oscillation, detta tycker jag är mycket intressant i sammanhanget för om jag kan stoppa oscillationen innan A blivit för stor då har oscillationen mycket liten energi och är således lättstoppad.

MVH/Roger
PS
För att härleda energiformeln använder man 3 som beteckning för hastigheten och kör mv^2/2 som Ek, sen nyttar man faktumet att Ep är det arbete som krävs för att spänna fjädern och jag kan tänka mig att man nyttjar 4 med massa och integrerar upp -F(s) från 0 till A, slutligen adderar man Ek med Ep för att få ovanstående formel.

Nån som vill jag ska göra klart härledningen? :)
Senast redigerad av Spisblinkaren 3 januari 2018, 16:16:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Bestämde mig för en enda knappnål men när jag skulle spika i den så vek den sig, blev en helt vanlig dyckert/nubb istället.

Först verkade det lovande men när jag flyttade in den till avsedd plats och slog på den så trodde jag att jag aldrig mer skulle få igång den igen, så envis var den med sitt oscillerande.

Nu snurrar den dock, märkligt nog.

Tänkte att jag testar och låter den snurra i nån timme (utan pickup).

Jag har annars fått ett annat "problem", jag köpte ju en korkmatta till skivspelaren för ett par månader sedan, jag har knappt vänt på skivor sedan dess av lättförklarliga anledningar men på senare tid har jag börjat vända på Eddie Murphy's skiva för det låter ändå rätt "bra" trots 12% för fort :D

Grejen är bara att korkmattan är SUPERSTATISK vilket ju liksom inte var meningen men man får alltså med sig korkmattan när man ska vända sida :doh:

Var inte anti-statiska egenskaper en del av grejen med korkmatta? :humm:

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Slå i många knappnålar och gör dem olika långa och så fräser du små spår i skivtallriken ...

Bild

F'låt, kunde inte låta bli. :wink:

Problemet är att du angriper symptomen och inte orsaken. Varför vobblar tallriken? (Retorisk fråga)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Lite data förresten:
1) Axel: 2,0mm
2) di: 2,2mm (min uppskattning enligt tidigare var alltså fel samtidigt som detta är mätt med skjutmått och dess noggrannhet)
3) Dt: 43,0mm (tallriktrissans diameter)
4) Dm: 5,75mm (motortrissans diameter)

Enligt tidigare är det uträknat att nedväxlingen skall vara 7,50, 43,0/7,50=5,73mm

Jag mäter alltså längst in hos motortrissan och jag gör det med skjutmåttets allra tunnaste delar dvs jag kommer ända in.

Jag har alltså rätt diameterförhållande.

Det verkar just nu som om jag bara har köpt en för fet rem.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Slå i många knappnålar och gör dem olika långa och så fräser du små spår i skivtallriken ...

F'låt, kunde inte låta bli. :wink:

Problemet är att du angriper symptomen och inte orsaken. Varför vobblar tallriken? (Retorisk fråga)
Var det inte du som sa att en bra ingenjör är en lat ingenjör? ;)

Och jag ser mest en massa jobb med att göra om skivspelaren på korrekt sätt, orkar inte det helt enkelt samtidigt som jag skiter i hur bra eller dåligt det blir bara det blir Good Enough för mig!

MVH/Roger
PS
Att byta lager betyder egentligen att man bara kringgår problemet, jag ser inte att det ökar förståelsen.
Senast redigerad av Spisblinkaren 2 januari 2018, 18:56:26, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

"Lata ingenjören" var att göra allt jobb innan man började jobba. Jag tror dina knappnålar "löser" ett problem men skapar nya. Problemet ligger i ditt lager. hade du för ett ögonblick begrundat hur andra lagrat skivtallrikar hade du säkert tänkt ut en bra lösning innan du började. :wink:

(Alltid vara lätt att vara efterklok :roll: ).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Se föregående inlägg som jag inte hann editera klart.

MVVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Skivtallriken snurrar nu väldigt plant, jag har ställt in spiken på att nätt och jämt toucha skivtallriken och om detta skall ske under ett helt varv så måste avståndet spik-tallrik vara max 1mm på typ radien 10cm (för jag har inte satt spiken ända ute i periferin, bara där chassit slutar framåt sett), detta innebär att max wobblande är +/-1mm, rätt bra tycker jag.

Synd bara att max tilt är +/-10mm :D

MVH/Roger
PS
När det gäller tilten har jag precis mätt upp att ölburksplåt inte fungerar, behöver nåt som bara är 0,1mm tjockt. Tänk att ett 0,2mm för stort hål (i förhållande till 2mm som axel-diameter) kan göra sån enorm skillnad så att tilten blir +/-10mm.

Jag tycker fortfarande att det finns två liksidiga trianglar här modell

\(tan(\alpha)=x/7=10/150\)

så att x=0,47mm (mäter alltså 0,2mm).

Men kanske förenklingen vad gäller kateter stämmer sämre med 10/150 (tilt/skivradie) än vad det gör med x/7 (tilt/axellängd) och detta för att inne i hålet är tilten en mindre del av axelns diameter än vad skivtallrikens tilt är i relation till dess tjocklek, men jag vet verkligen inte varför det stämmer så dåligt.
Skriv svar