Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Det gör jag inte heller, jag är tacksamt nog också begåvad med ett par öron som än så länge fungerar ypperligt (även om jag har skaffat mig lite tinnitus på äldre dar när jag testade en av min och mina polares första hörlursförstärkare av Germanium på lite väl hög volym) vilket faktiskt kan få mig att strunta i att spela in några fjantiga toner från en test-LP, jag menar att om jag tycker att det låter Good Enough varför sätta siffror på det?

Fast i det här fallet tyckte jag soundbrigade överdrev lite väl mycket åt det negativa hållet.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag gav ett göng länkar till sidor som beskriver vilka parametrar man måste ha koll på. Azimutvinkeln är den du kallar ”toe-in”. Om du har den fel får du fel i stereoperspektivet. Det är inget som är subjektivt. Problemet med din innovativa tonarm är att du inte kan göra några inställning av vare sig anti-skating, azimuth eller några andra parametrar.

Jag skulle egentligen rått dig att ta några steg tillbaka och kontemplera liteöver situationen och kanske göra mer grundläggande förändringar än att grotta ner dig i småjusteringar vilka inte ger resultat i det stora, men jag vet din aversion mot att ta emot råd utifrån, så jag avstår.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Inför eventuell MkII:
1) Nyttja skivtallrikens periferi som trissa, blir coolare
2) Nyttja grövre motoraxel som lager, 2mm är lite väl klent
3) Nyttja klen tonarmskabel, jag föredrar Litz-tråd
4) Nyttja större tonarmslåda, min klarar LP-skivans första och sista spår med nöd och näppe
5) Borra ett mycket mindre hål för fiskelinan/Fireline i tonarmen, 0,3mm isf mina 1mm räcker
6) Skippa chassikontakter för kablarna, gör som proffsen istället dvs dra ut nån meter
7) Plyfa som skivtallrik duger gott
8. Plyfa som chassimaterial duger gott
9) Bambu som tonarm duger gott
10) Använd synkronmotor till både skivtallriklager och drivmotor (jag använde RS 440-385).
11) Borra riktigt rakt genom tonarmslådan annars kan man få fenomenet att nåltrycket varierar beroende på vart på skivan.
12) Sätt ett par blyhagel för fiske över och under tonarmen, håller den på plats så att "allmänna" nåltrycket ej varierar.
13) Montera en grov ratt som nåltrycksreglage istället för att reglera med själva tonarmslådan.

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 21 april 2018, 20:14:19, redigerad totalt 7 gånger.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Nya ide'er, detta kan ge inspiration
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

:D
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Platis »

Coolt! :)
https://www.tradera.com/item/170610/306 ... de-vw-buss
rogerk8 skrev:Inför MkII:
1) Nyttja skivtallrikens periferi som trissa, blir coolare
2) Nyttja grövre motoraxel som lager, 2mm är lite väl klent
3) Nyttja klen tonarmskabel, jag föredrar Litz-tråd
4) Nyttja större tonarmslåda, min klarar LP-skivans första och sista spår med nöd och näppe
5) Borra ett mycket mindre hål för fiskelinan/Fireline i tonarmen, 0,3mm isf mina 1mm räcker
6) Skippa chassikontakter för kablarna, gör som proffsen istället dvs dra ut nån meter
7) Plyfa som skivtallrik duger gott
8. Plyfa som chassimaterial duger gott
9) Bambu som tonarm duger gott
10) Använd synkronmotor till både skivtallriklager och drivmotor (jag använde RS 440-385).

MVH/Roger
Motsäger sej inte 1) och 10) ? Rem eller direktdrift? :humm: Eller ska du köpa två motorer?

3) Vad använder högtalare mellan membran och korg, är det Litz-tråd?

Gillar ide'n med plyfa och bambu, äkta DIY-anda, kan bli rätt coolt! :tumupp: :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Platis skrev: Motsäger sej inte 1) och 10) ? Rem eller direktdrift? :humm: Eller ska du köpa två motorer?
Nej, det gör dom faktiskt inte, en stor motortrissa är ingen nackdel, snarare tvärtom ty säg att man återupplivar en resårsnodd med knut (obs) som drivrem, om då diametern på motortrissan är stor så ger det extra lilla guppet som knuten motsvarar nada påverkan av hastigheten (blir ju värre med små standard-trissor).

Jag avser tom köpa tre motorer på samma sätt som jag byggde MkI dvs trepunktsupphängning av chassit med drivmotor, lagermotor och tonarmsfundament-motor (blir garanterat plant och stadigt på det sättet, om än lite onödigt dyrt).
3) Vad använder högtalare mellan membran och korg, är det Litz-tråd?
Intressant kommentar, jag har nog överdrivit problemet :D

Samtidigt finns det power där så om högtalartråden är lite styv spelar mindre roll, gissar jag.

Men du om jag tänker efter är det faktiskt lite så, tråden från terminalerna till konen (och sedemera spolen) ÄR av typen Litz-tråd, detta är min erfarenhet i alla fall för en sak är säker, emaljerad koppartråd är det då inte :D
Gillar ide'n med plyfa och bambu, äkta DIY-anda, kan bli rätt coolt! :tumupp: :)
Tack, men det kör jag ju redan :)

MVH/Roger
PS
Fast det kommer inte bli nån MkII, jag bara spånar lite :)
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Janson1 »

Är inte litz emaljerad koppartråd fast det är ytterst tunn tråd där varje kardel har egen isolering och sen vävd/flätad ihop till en tjockare tråd där varje kardel är isolerad från sina grannkardeler? Eller är den "bara" lackad?
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av YD1150 »

Det är tunna trådar isolerade från varandra så ytan blir större.
P.g.a skinn-effekten där högfrekventa strömmar går på ytan och "inte på djupet".
Tänk på en ferritantenn i en radio där finns det Litz-tråd, det höjer spolens Q-värde.
Det går bra att ta flera tunna typ 0,05mm lackerade trådar och tvinna ihop själv med en batteridriven borrmaskin.
Men i skivspelarsammanhang så är det en mjuk, lätt och följsam tråd man vill ha.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Bra förklarat YD1150!

Själv visste jag inte vad Litz-tråd var tills för en månad sedan då jag hade en diskussion med ELFA's tekniska support.

Jag hade nämligen råkat se att det stod i 2008:ans katalog att kardelerna var isolerade ifrån varandra medans den informationen var borttagen i 2017-katalogen.

Eftersom jag haft en hel del problem med kablar i två av mina projekt (KSP och KGA) så börjar jag lura på bygga egna kablar, inspirationen är Litz-tråd och Supra-kabel UTAN skärm MEN med jordmedlöpare där Supra-kabeln fungerade utmärkt.

Med andra ord tycks det bara krävas en jordmedlöpare och ingen skärm i kabeln vilket gör att man kan sno 11 av dom 15 kardelerna i vald Litz-tråd som jordmedlöpare och 4 som signal.

Jag tänker använda det här för alla mina låga nivåer, speciellt håller jag på och lär mig fläta och tanken är att jag ska fläta ihop 5m av 3st 0,3mm emaljerad koppartråd och använda den som min standard lågnivå-kabel inne i grejerna (till att börja med för jag är jävligt trött på krånglande kablar och/eller kontaktdon modell FÖRGYLLDA RCA).

MVH/Roger
PS
Köper jag Litz-tråd så blir jag även att använda det i min nästa radio, eller om jag byter ut spolarna i den rör-radio jag nästan fått att fungera dvs KRP.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har beställt Litz-tråd idag, sen beställde jag nya pickup-hylsor för ett par veckor sedan hos Tele-Hå, pickup-hylsorna kommer när som helst och Litz-tråden kommer nog på måndag sedan skall jag bygga mig en proffsig tonarmskabel.

Lite tråkigt nämligen med en skivspelare som snurrar ostörande svajigt och ostörande fel i hastighet men är störande vad beträffar pickupens position och rörelse pga att jag klantat mig med för stel tonarmskabel, men detta skall vi ändra på ty "Good Enough"-fundamenta finns ju tydligen där.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Litz-tråd och pickup-hylsor har anlänt.

Pickup-hylsorna blev fel för jag hade beställt med lödöron via Svalander och inte crimp-skit via REGA, crimpning är ju liksom extra jobbig om man inte har crimp-verktyg :doh:

Men men, jag tänker mig löda på hylsorna ändå fast jag gillar det inte och kommer eventuellt beställa nya med lödöron, funkar även bäst om man som jag är lite skakig.

Dock är det en fördel att alla sitter fast på en liten plåtbit som man kan klämma fast i tredje handen så det kan nog bli bra ändå det här för den biten är svårare med lödöron då man nästan måste trycka på dom på en pickup innan man löder.

Litz-tråden blev tyvärr heller inte så bra för kardelerna är så tunna att dom knappt syns och är således ännu svårare att separera och hålla isär, jag provflätade 0,28mm för nån vecka sedan och det blev bra om än en aaaaaning stelt (dock bra mycket ostelare än den kabel jag har just nu) vilket vi ju inte vill ha men att fläta 0,10mm som jag tyckt vore bäst, det blir svårt om inte så för att man måste fläta ganska länge innan man kommer nån vart :)

MVH/Roger
PS
Jag lärde mig fläta för bara några veckor sedan (och jag är snart 50 år :D ), en granne visade mig och jag tycker t.ex det är användbart när man har vipp-kablar eller andra tripletter av kablar som ligger och dräller :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag får det inte att funka med Litz-tråden, på tok för svår att hantera.

Jag testflätade nyligen tre kardeler 0,28mm, det gick men ärligt talat tycker jag den blev för stel.

0,10mm som Litz-tråden består av är optimal ur stelhetssynvinkel men går alltså inte att hantera.

Med hantera menar jag mest att separera kardelerna och gruppera ihop dom till tre grupper (vill ha en kabel per kanal).

Det funkar inte, så just nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra, känns lite bortkastat att typ köpa 0,20mm i detta läget.

0,10mm har jag dock bestämt mig för att köpa av en annan anledning.

MVH/Roger
PS
Skivspelaren funkar och jag har spelat in ett dussin skivor nu, dock dras precis alla med lite FF i början på skivan och FR på slutet (där FF står för Fast Forward dvs att spår hoppas över och FR står för Fast Reverse dvs att nålen hakar upp sig och kommer inte längre) MEN jag resonerar som så att INGENTING i världen är perfekt ändå, bara approximativt perfekt :)
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av YD1150 »

Du har köpt (rätt) så grov litztråd, det finns tunnare som är mer följsam.
Litztråden ska användas som den är, inte dela upp den i beståndsdelar.
Annars kan du köpa tunnaste koppartråden du hittar.
Hittade med googlesökning Litztråd nere på 0,032mm.
Den du har köpt fungerar utmärkt till spänningsomvandlare.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Prova med en headset /hörlurs -kabel, typ de som föjer med telefonen ,den bör vara tillräckligt flexibel och skärmad
Skriv svar