Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu när jag lokaliserat brum-problemet till kabeldragningen i själva skivspelaren samtidigt som jag hade jätteproblem med brum i min gitarrförstärkare pga kass kabel så börjar jag luta åt att dra om kablaget med kablar jag litar på.

Iom problemen med gitarrförstärkaren så fick jag i alla fall veta att min asbilliga mikrofonkabel som jag har typ 100m av var mycket bättre än den Monacor-kabel som satt där.

Har således tänkt nyttja min gråa mikrofonkabel med skärm dvs PLUS från pickup kommer gå i signalledaren i kabeln medans MINUS kommer gå i skärm, detta kommer naturligtvis gälla båda kanalerna, med andra ord kommer det gå två mikrofonkablar i tonarmen.

Min tanke sen är att skippa chassi-jord (och möjligheten att förstärka balanserat) genom att alltså nyttja ett par mikrofonkablar "som dom är".

Jag tror det här kan bli väldigt bra för man får inga jord-slingor på detta viset om man kör SE, samtidigt kan man dra skärmningen ända in till pickup OCH in till RCA, det blir inga glipor!

Enda nackdelen är väl att man inte riktigt kan köra balanserat med vinst för jag tänker INTE dra ihop pickupens minusar och iom 2Xmikrofonkabel så finns ingen global skärm att guarda med så att PP-steg kan nyttjas.

MVH/Roger
PS
Vis av motgångarna med gitarrförstärkaren misstänker jag dels att det läcker vid kontakterna men också att kabeln är kass samtidigt som skarvande av kablar med bibehållen skärm är svårt att få till bra ty minsta praktiska skallängd på signalledaren är typ 1cm och gånger två så blir det ännu värre...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Surr vs musik (pickup av/på):

Terminerad RIAA-kabel (700 Ohm):

Terminerad RIAA-kabel (0 Ohm):

MVH/Roger
PS
Volymen är inte exakt men nära nog samma för alla testerna (Kl10) samtidigt som kameran är ganska exakt lika placerad (hela stereon inom objektivet).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

GOODBYE TURNTABLE!

Försökte nämligen få ordning på brummet som är på tok för stort för att kunna finnas med i inspelningar.

Jag limmade då på en liten bit list på toppen av tonarmsfundamentet för att det skulle kunna agera tredje benet (ett litet vinkeljärn hållandes skruven som spänner fiskelinaupphängningen stack annars upp) när jag satte två små tvingar på fronten och flippade skivspelaren uppochner.

När jag höll på att flippa skivspelaren ville jag först fixera krympslangsbiten på skivtallriksmotoraxeln, detta för att kunna flippa lite när man vill MEN jag tycker att tallriken inte roterar lika plant längre, det är en mycket liten skillnad men vad som är värst är att jag tycker det svajar lite.

Så jag tog bort denna "halvkrympta" (mha lödkolv) krympslang och kapade till en exakt lika lång (men förmodligen lite krympt på längden) samt applicerade den istället, wobblandet blev lika men svajet blev eventuellt lite bättre, dock är det inte Good Enough.

När jag sen flippade skivspelaren hade jag tänkt att mha Aluminium-tejp skärma av tåtarna som går till RCA, dessa tåtar är näkna relativt långt (runt hela 5cm) men när jag försökte så blev det bara pannkaka samtidigt som det är MYCKET tveksamt om detta hade hjälpt (hela kabeln kan vara kass), kabeln är ju ingen lågnivåkabel ändå och jag har upplevt mycket stora skillnader vad gäller skärmningsförmåga hos kablar på låga nivåer.

Då lurade jag på att nyttja två mikrofonkablar av god kvalitet (som jag vet och inte behöver oroas för ifall jag köper ny kabel) och skippa "global skärm" dvs två SE-utgångar (och jag kör bara SE ändå), en finess jag kom på på bussen är att jag eventuellt skulle kunna klä dom med en gemensam skämstrumpa som jag råkar ha utanför de båda skärmade mono-mikrofonkablarna, på det sättet får jag i det närmaste en ideal lågnivåkabel MEN jag märkte att två mikrofonkablar går inte riktigt i skärmstrumpan som dock kan utvidgas till runt 1cm diameter men det blir en väldans massa jobb.

Och ska man lägga ner så mycket jobb på nåt som svajar?

Fan att jag rörde vid krympslangsstumpen!!!

MVH/Roger
PS
Det som avgör mitt farväl är annars att det är kort avstånd mellan pickup-kontakterna och utloppet ur tonarmen så att man får böja pickupkablarna väldigt skarpt när man skall löda, skulle dock kunna tillverka ett nytt och längre pickup-skal men orkar inte. Jo, jag märker en sak när jag mixtrar med jordskruven, det spelar ingen roll om jag använder den eller ej ty uppskattad skillnad på inkopplad jordskruv och inte inkopplad jordskruv är runt 1dB dvs det är i praktiken samma jord-surr:nivå (tar jag i den utan att den är dragen så brummar det dock mera).

Det enda som mycket eventuellt kan hägra vad gäller skivspelare är en MkII, dessa fel tycker jag att jag har gjort:
1) För bråttom
2) Tänkt till för dåligt
3) För okunnig mekaniskt (och uppenbarligen elektriskt :) )
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 20 januari 2018, 17:29:33, redigerad totalt 1 gång.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Skit i skärmen, oskärmat på väldigt många köpesspelare
Har Du kontrollmätt som jag föreslog
En vanlig källa till brum är jordslinga
Har Du en trafo i närheten kan pickupen störas
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej hsd!

Jag tänkte alldeles nyss göra som du sagt för att vara säker men trots glasögon och ovanligt stabila händer (några bärs) så kände jag att jag inte skulle klara av det.

Jag tycker samtidigt att jag har ringat in problemet på mitt sätt, det enda jag egentligen är nyfiken på är om de oskärmade bitarna vid RCA verkligen har så stor betydelse för brum, jag tror faktiskt inte det för jag vet att jag fått tag i en "datakabel" och hur bra är dom på mV-området?

Jag tror min "datakabel" läcker som ett såll och jag orkar inte göra nåt mer av det här, får vara en kul grej bara för besökare att "beundra", kan ju alltid slänga på en skiva för den är inte helt kass men med detta brum kommer jag inte spela in några skivor.

Jordslinga kan jag inte ha för jag kör Mono-RIAA och kanalerna är galvaniskt separata ända fram till de båda RIAA.

Ska jag orka göra nåt så är det åt RCA-tåtarna men då på nåt enkelt sätt, eventuellt mha jordstrumpa fast samtidigt, hjälper det att skärma ynka 5cm?

Ända fram kommer ändå inte skärmen för minus ligger längre in än plus på RCA så där kommer det obevekligen bli en glipa på nån knapp centimeter.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har småångrat mig ty skivspelaren svajar inte lika mycket nu.

Så jag tänker prova att skärma RCA-kontakterandet mha skärmstrumpa.

Hjälper inte det så lägger jag ner projektet och kommer bara spela skivor av kuriosaskäl, aldrig spela in.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag provat att skärma riktigt tajt fram till RCA.

Vad tror Ni resultatet blev?

Just det FIASKO :D

Men jag sa ju det, hela jävla kabeln är KASS!!

Den läcker som ett såll, tydligen.

När jag ändå höll på med skivspelaren vid arbetsbänken så kunde jag inte låta bli att nyttja min nya universalsåg (som jag kallar stick-såg) och såga av det där oerhört fula nåltryckvågsfundamentet.

Där nånstans råkade jag dock knuffa till nålen så att den gick sönder, vill inte stå rakt utan petas lätt sned med mängder med distorsion som resultat.

Jag har precis provat kontaktlimma nålen (tänker "gummiverkan") för det är en tacksam Matshushita-konstruktion (EPC-P33) där nålen är utbytbar dvs man kan dra ur den och ta den till labbet och syna/rengöra/modifiera.

Så just nu har jag en skivspelare med dessa kvaliteter:
1) Svaj
2) Brum
3) Taskig frekvensgång (för mitt kontaktlimmande av nålen lär påverka frekvensgången)

:rofl

MVH/Roger
PS
Svalander har tydligen en ny nål, runt 300 spänn "bara" (fast det är ganska mycket "bara" för normalt sett om man t.ex köper en MC så får man betala för hela "huset" också, nu betalar jag bara för själva nålen, mycket stor fördel gentemot överhypade MC).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Det var nån som frågade förut och jag sa att det inte stod nånting på pickupen men efter att råkat skada nålen och dragit ur den ur pickupen så råkade jag få syn på typbeteckningen på själva pickupen: EPC-P33, tydligen en Matshusita Electric Industrial Co. Ltd som Technics använder.

Väldigt käckt koncept med MM plus utbytbar nål (MC kan slänga sig i väggen :D ).

MVH/Roger
PS
Har hittat en likadan på Svalander, kostnad: runt 300 spänn.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Nål å pickup kan Du hitta på josefsgarage.se
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för det tipset, är det Svalander-Josef du menar?

Jag har fått stöttningen av en vän att inte lägga ner det här projektet än men jag måste få bukt med minst 10dB av jord-surret, min plan är som följer ty jag vill inte att det skall hamna en kass kabel i tonarmen igen:

1) Jag terminerar vänster kanals RCA-hane från RIAA-kablaget (dvs gränssnittet kablage/skivspelare) med 700 Ohm.
2) Jag låter jord-kabeln från RIAA hänga lös om det inte finns nån skärm
3) Jag skapar tre kablar alla 75cm (1 fot+20cm =50cm)
4) Dessa kablar är Original (4-ledare + skärm), Monacor (partvinnat + skärm) och Mikrofon (enkelledare med skärm)
5) Jag skalar 5cm ledare och viker 1cm skärm (gäller bara Original och Monacor) samt fixerar med krympslang på pickup-sidan
6) Jag terminerar pickup-sidan med pickupens resistans (700 Ohm)
7) Jag nyttjar RCA-honor modell chassi och skalar 15mm samt klipper "signal" 5mm (ty längre till "-") på skivspelarsidan
8. Jag monterar ett lödöra på eventuell jord-skärm samt monterar en skruv i den (<M5 så passar jord-gaffeln)

Det är en fördel att terminera vänster kanal för då har man en referens för hur lågt brummet kan bli, det tycks även vara rätt oberoende av jord-skruven när termineringen är så lågimpediv och sker "innan" skivspelaren (jag hoppas det i alla fall).

MVH/Roger
PS
Jag tar med den tidigare utdömda Monacor också för jag tror att sättet jag använde den i min Gitarrförstärkare var förkastligt dvs den är partvinnad med skärm och jag tyckte det var käckt att dra ihop ena ledaren med skärmen samt använda den som nolla men det kanske hade varit bättre om jag inte gjort det och bara använt skärmen som "Guard"? I vilket fall ger jag nu kabeln en ny chans för sämre än det just nu är, det kan det inte bli :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är INTE kabeln!!

Jag gjorde som jag sa ovan och testade.

Först körde jag alltså mono och fick lika högt brum i vänster kanal (terminerad med 700 Ohm vid skivspelare/RIAA-kablagets gränssnitt) som i höger kanal (terminerad med 65cm kabel modell Original plus 700 Ohm@"Pickup").

Då satsade jag på att köra stereo istället för att provocera fram mitt ordinarie fel, det hände INGENTING!

Brumnivån i båda kanalerna är exakt samma, lite biaserat av 50Hz men det kommer av att jag nyttjar AC-glöd i mina rör-RIAA samtidigt som denna nivå är fascinerande låg (ty det ligger hela 12VAC alldeles bredvid ett styrgaller som skall hantera <5mV samtidigt som 50Hz-brummet KNAPPT hörs!!!).

Intressant det här men jag är skeptisk till resultatet för resultatet pekar på att det själva pickupen som fångar upp brummet.

Visst, mina rör-RIAA med legendariskt läckande E-kärnor står alldeles bredvid fast om dom hade varit problemet så tycker jag att störningsfrekvensen borde hålla sig till 50Hz och inte en massa övertoner upp till flertalet kHz som jag har nu vilket jag alltså kallar jord-surr.

Nej, nu har jag bara hsd's test kvar att göra fast jag vet inte vad det kommer att ge nu när jag tycker mig ringat in problemet till att komma från pickupen.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort hsd-testet.

Mycket riktigt, allt tystnade pss som mina tester ovan.

Dock mätte jag att att "nollorna" blivit ihopkopplade pga relativt stora krokodilklämmor...

Men det tystnade alltså när jag kortslöt invid pickup och då är det återigen bara en sak kvar, själva pickupen som iom sina spolar faktiskt kan agera rätt seriös antenn om man har magnetfält i närheten som jag i princip har men jag är skeptisk till att en EI-kärna på hela 3dm avstånd skall kunna ge detta jord-surr.

Jag är väldigt konfunderad, undrar hur fasen jag går vidare från detta?

MVH/Roger
PS
Jag fattar inte varför extern kabel ger ett mycket bättre resultat än en intern kabel samtidigt som det står klart att kabeln i sig inte är problemet men då är det bara pickupen kvar och hur fan kan det vara fel på den?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

När jag gör enligt bild så är jord-surret HELT okej, bara lite 50Hz från AC-glöden hos RIAA, som sagt.

Jag ville göra om testet för jag hade ju råkat kopplat ihop kanalernas minus samtidigt som jag kom på ett enkelt trick till att göra det på dvs bara vrida pickupskalet och koppla in sig.

Nu är alltså båda kanalerna nollade och inget jord-surr ut.

Återstår egentligen bara en sak dvs att koppla ur pickupen och simulera pickup med 700 Ohm (som den mäter), om det fortfarande inte jord-surrar så MÅSTE det vara nåt "fel" på pickupen.

MVH/Roger
PS
Jordkabelns inkoppling eller urkoppling spelade nada roll i detta fallet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Bild
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tror numera att ljunivån hos jord-surret är lika högt för alla frekvenser (minst uppemot 5kHz) det är bara det att när pickup-kabeln är terminerad så genereras enbart 50Hz från RIAA men när pickupen är inkopplad så genereras på nåt skumt sätt lika höga jordsurr-toner på högre frekvenser och pga isophon-kurvan hos mänskligt hörande så upplevs dom som mer störande (loudness har nog dom flesta hört talas om dvs det är en funktion som lyfter både de låga och höga frekvenserna för att vid normal lyssningsnivå så är vi mer känsliga för mellanfrekvens).

Pga detta upplever jag att det är mer störande när pickupen är inkopplad än när den är terminerad, men varför jag får dessa HF-bidrag det vete tusan för som sagt en exakt likadan kabel terminerad med pickup-resistansen ger knappt ens LF-brum, MYCKET konstigt.

Jag ger faktiskt upp det här, det får bli inspelningar med jord-surr om jag nu ids kasta ut 300 spänn på ny nål (fast eventuellt kanske min silikonlimning av idag kan få nålen att funka igen, eventuellt alltså :D ).

MVH/Roger
PS
En desperat åtgärd vore att prova en annan pickup men då trevar man i mörkret :)
Skriv svar