Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Det roliga med Er är att Ni fattar ingenting :D

Jag håller på och lär mig grundläggande principer och hur man hanterar diverse verktyg medans Ni hela tiden stirrar Er blinda på "kassa" delresultat, jag ser varje delresultat som en seger medans Ni bara tycker det suger.

"Rom byggdes inte på en dag"

MVH/Roger
PS
Jag har ingen jävla svarv!
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Electricguy »

Jag tror att sättet vi andra ser på det du får fram baseras på att du får dig själv att framstå som att du i princip kan allt och talar om för andra att dom har fel när du själv inte har en jävla aning om vad du pratar om.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här tar nog priset som det dummaste jag nånsin hört.

Jag har aldrig påstått att jag kan allt, vart fan har du fått det ifrån?!

Jag vill bara få möjligheten att treva mig fram till nåt som kanske tom kan funka, vad är det för fel med det?

Alternativet är att vara en nickdocka och anamma precis allt Ni säger.

Om jag inte tycker att det Ni säger passar mitt projekt så förbehåller jag mig rätten att skita i vad Ni säger.

På samma sätt ska Ni skita i vad jag säger om det inte passar Er.

MVH/Roger
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av danielr112 »

Roger: Det är kanske det dummaste du har hört men det har dessvärre påtalats ganska många gånger att ditt sätt att faktiskt lyssna och ta in andras förslag inte är det mest optimala.
Du förkastar oftast förslagen som helt irrellevanta och anser att ditt sätt är det rätta. Det hade varit skillnad om du istället bara säger att du vill prova ditt sätt och göra fel istället för att förslagen som ges är helt fel...

Jag har inga problem med det du gör och det är bra att du gör som du själv vill och det får du. Jag är sådan också. Men jag har personligen också lärt att på ställen som är publika så måste man ta tillvara på att folk vill ge tips och hjälp och inte bara förkasta dessa direkt. Gör man det så kommer också kommentarerna som du får lite då och då om att du inte lyssnar eller tar till dig!


Ta nu ovan rätt! För jag har inget som helst otalt med vad du gör eller inte även om det känns fruktlöst ibland med tips ;) Så får du göra som du vill. Men hoppas bara du inser dina fel lite tidigare ibland.

Jobba på nu så du faktiskt får klart dina projekt istället. Jag vill se en sammanfatt skivspelare nu! :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är väl alltid bra att pröva något nytt, men ger man sig ut på obruten mark får man tänka till och göra lite research, lyssna på dem som har någon erfarenhet eller kunskap.

Tänk på kapplöpning mot Sydpolen mellan Scott och Amundsen. Amundsen hade gjort sin läxa medan Scott bara gjorde som han tyckte och tänkte. Amundsen hade hundar som drog slädarna, Scott hade hästar eftersom han inte gillade hundar. Vem vann och vem gick under pga av sin oförmåga eller ovilja att göra läxan?

Du har ju folk på forumet att hjälpa dig med både det ena och det andra för att du sedan slår dig för bröstet och meddelar hur duktig du är. Du kanske kunde haft någon att svarva de detaljer som behöver svarvas. Det finns en avdelning för tjänster/köpes/säljes. :idea:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

danielr112 skrev:Roger: Det är kanske det dummaste du har hört men det har dessvärre påtalats ganska många gånger att ditt sätt att faktiskt lyssna och ta in andras förslag inte är det mest optimala.
Sett ur vems synvinkel?

Inte ur min i alla fall för jag tycker jag tar till mig synpunkter direkt om jag förstår dom och tror att dom kan underlätta för mitt "Good Enough"-bygge.
Du förkastar oftast förslagen som helt irrellevanta och anser att ditt sätt är det rätta.
Gör jag verkligen det?

Är jag så arrogant :)
Det hade varit skillnad om du istället bara säger att du vill prova ditt sätt och göra fel istället för att förslagen som ges är helt fel...
Det här är bra för det är PRECIS det det handlar om!
Jag har inga problem med det du gör och det är bra att du gör som du själv vill och det får du. Jag är sådan också. Men jag har personligen också lärt att på ställen som är publika så måste man ta tillvara på att folk vill ge tips och hjälp och inte bara förkasta dessa direkt. Gör man det så kommer också kommentarerna som du får lite då och då om att du inte lyssnar eller tar till dig!
Intressant.
Ta nu ovan rätt! För jag har inget som helst otalt med vad du gör eller inte även om det känns fruktlöst ibland med tips ;) Så får du göra som du vill. Men hoppas bara du inser dina fel lite tidigare ibland.
Skön kommentar!
Jobba på nu så du faktiskt får klart dina projekt istället. Jag vill se en sammanfatt skivspelare nu! :)
Du ska veta att jag har en proffsigt gjort skivtallrik av special-plyfa på ingång, min laser-skärare till kontakt (EF:are) har precis föreslagit att han svarvar till ett slags lager så att skivtallriken kan vila bättre och rakare på min klena motoraxel.

Även om allting wobblar och ser primitivt och förjävligt ut just nu så misströstar jag faktiskt inte, jag tror tom att det här kan bli mer än Good Enough men det är jag väl ensam om att tro :D

Tack för ditt inlägg, lagom rakt och kritiskt.

MVH/Roger
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av danielr112 »

:tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av GeekJoan »

Istället för att spy galla över någons projekt så kan man luta sig tillbaks och se vad som händer under utvecklingen. Har man inget vettigt att tillföra så kan man hålla tyst istället. Det är på "gränsen" till påhopp här. Vill Rogerk8 inte ha bra tips utan komma fram till allt själv så låt honom göra det.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av überfuzz »

rogerk8 skrev:Det roliga med Er är att Ni fattar ingenting :D
Haha, kör du på vänster sida när du kör bil Roger?
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av E85 »

Funderar på ifall du kan "svarva" dina remhjul runda på plats. Ifall du monterar fast dremeln eller fixar så du kan hålla den stilla och snurrar på remhjulen samtidigt.. Borde räcka att spåret där remmen ligger blir fräst.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av danielr112 »

Ja just att slipa/svarva dem på plats gör många. T ex titta på denna videon:



Borde kunna ge lite tips om hur man kan göra.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

E85 skrev:Funderar på ifall du kan "svarva" dina remhjul runda på plats. Ifall du monterar fast dremeln eller fixar så du kan hålla den stilla och snurrar på remhjulen samtidigt.. Borde räcka att spåret där remmen ligger blir fräst.
Väldigt trevligt förslag, tack för det!

Min ambition är dock att göra om motortrissan helt, jag tror nu jag förstår mitt verktyg bättre och att stiftpenna måste användas för jag ska kunna borra så centrerat som möjligt, men det är möjligt att det ändå blir lite snett och då ska jag tänka på ditt trevliga tips.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

danielr112 skrev:Ja just att slipa/svarva dem på plats gör många. T ex titta på denna videon:



Borde kunna ge lite tips om hur man kan göra.
Det här var en trevlig video, kul tycker jag när dom speedar upp moment samtidigt som dom tydligt visar momentet i början, jag skrattar nästan jämt åt sånt :)

Tyvärr hängde sig youtube efter knappa 10min så jag kunde inte se videon klart.

Bra tips annars, kunde tydligt se hur han svarvade grejerna rakt.

Annars har jag fått samma förslag från en god vän men inte riktigt fattat hur jag ska svarva, provade t.ex att svarva ett spår för remmen med en fil. :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Igår gjorde jag en liten tripp till Plantagen i Amhult (efter att ha käkat en Wopper på det nyöppnade BK där), dom hade tyvärr inga bambupinnar men när jag frågade en sakkunnig så sa han att bambupinnar är säsongsvaror och att dom skulle komma in om typ två veckor.

Jag passade också på att fråga hur stort avstånd det kan vara mellan "lederna" och han sa att 250mm inte borde vara nåt problem, han trodde också att mina M3+2X3mm=9mm innerdiameter inte skulle vara nåt problem.

Jag tycks behöva 9mm innerdiameter om pickup-huset skall kunna skruvas fast med M3 samtidigt som en kabel på D3 skall kunna slinka förbi skruven.

Tonarm i Bambu, here I come :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29906
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Ikea säljer skärbrädor i bambu. Det är ju såklart inte hela bambustammar det är frågan om :lol: men önskar man själva "trä"- (det är ju gräs) -slaget att göra något med så kan man skaffa det hyfsat billigt där.
Skriv svar