Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av )ExecutoR( »

Ja, jo. Typ som internet, kanske borde blockera det också. Alltid lika kul med stenålderspolitik. ;) Ska se om jag kan få in bilderna på forumet istället.

Nu ligger forumbilderna inbäddade och länkar till imgur.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Elcykel - från navmotor till mittmotor

Inlägg av Sverige »

Allex. skrev:Bild

Vad har du för förladdningsmotstånd?

Lite sugen på en BBS02... ;)
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av )ExecutoR( »

Sprang på en tysk på Endless-Sphare som designat en adapter för att kunna montera vanliga främre drev. Beställde ett kitt så man kan experimentera med lite andra utväxlingar.
http://endless-sphere.com/forums/viewto ... 31&t=57136
4arm.jpg
Hittade också nytt styre för en hundring då det gamla färgade händerna rosa. Det nya är också bredare vilket är trevligt då man får plats med fler saker.
20150511_154527875_iOS.jpg
[EDIT]
Ytterligare update:

Jag tror jag har en TLL-konverter på posten nu, ska se om jag får liv i min programmeringskabel igen. Har också beställt BMS och likadan laddare som Alex har samt bett om 100st celler av polacken. Vad mer behöver jag för att kunna få ihop batteripacket? De bläck man svetsar fast antar jag, är det något du Alex har extra eller vet var man köper? Har också kollat på sånna pappersspacers så man inte kortsluter batterierna vid plusspolen, ska väl beställa ett gäng. Hur går det med svetsen? Några framsteg?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av )ExecutoR( »

Nu börjar det hända saker. Prylarna som beställdes för en dryg vecka sen har börjat dyka upp.

Först ut var att få ordning på programmeringskabeln nu när jag fick min USB-Serial TTL-adapter. Såhär blev min variant, har provat att den fungerar och passade på att programmera om högsta läge 9 på hjälpen till lagliga 250W effekt och max 25km/h om någon ska testa cykeln. ;)
Den lilla switchen triggar på/av för kontrollern i cykeln.
kabel.jpg
Jag fick programmeringen att fungera i Windows 8.1 när jag körde programmet i kompatibilitetsläge för Windows 7 och startade det som admin.

Utöver TTL-adaptern så kom det även ett paket från England med prylar så jag kan börja sätta ihop nya cykeln igen.
stuff.jpg

Började med Gaffeln, plockade isär den igen.
gaffel.jpg
Ur mad gamla dustcovers.
packningar.jpg
I med nya! En hylsa från en 40mm granat passade perfekt för att kunna slå i de nya packningarna.
40mm.jpg
clips.jpg
Och en till.
packning.jpg
Sen var det bara att sätta ihop gaffeln igen och försöka måtta i lagom mängd gaffelolja.

När gaffeln var klar kunde jag montera styrlagret igen. I med en massa nytt fett!
styrlager.jpg
fett.jpg
Nu börjar det likna nått!
front.jpg
Fick även in nya hjullager i fram och bakhjul, mycket mer han jag inte. Behöver hämta upp en kedjebrytare också men nu börjar det bli mer likt en cykel igen.
cykel.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Sverige »

Trevligt :)
Och läge 8 är fullt ös...? :D

Vad fett med massa griis... ;)

Och städhjälpen står redo om det behövs. :D
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av )ExecutoR( »

Idag försökte städhjälpen dammsuga upp en hammare och sen gav den upp. Sånt som händer när man inte hinner klart så man kan plocka undan. ;)
Allex.
Inlägg: 28
Blev medlem: 25 mars 2015, 16:14:16
Ort: Sthlm

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Allex. »

Hah, Neato..sådan har vi med. Synd att de körs med stenåldersbatterier - NiMh. Får väl byta ut dem mot några 18650 när hans dör...

Sverige: Jag använder inte den trots att det följde med BMSen. Gnistan är väldigt liten, verkar som att controllern i bafangen kompenserar rätt bra.
Annars kan du använda 1kOhm 5W
Bild


Jag snorade ihop en USB adapter till slut, den verkar läsa alla preffar från Bafangen, men har inte haft tid att testa andra inställningar.
Det där med Hylsan var kul, kommer bli en fin cykel!
Svetsen är på väg, borde vara här nästa vecka:
Bild

Har även beställt nickelremsor i tjocklekar 0,1mm, 0,2mm och 0,3mm för att svetsa med.

Den drivs av 12Volts bilbatterier. Hade inte lust att köpa ett då jag hade fyra gamla lipos liggandes. Så jag började slakta dem från 10s5p konfig till 3s13p (11.1V65Ah)
Varje paket sitter fast med dubbelhäftande tejp - väldigt svårt att dra isär dem utan att böja sönder paketen. In i frysen och sen var det bara att trycka in en osthyvel mellan dem. Sekunder senare var de isär(tejp håller ju inte så bra vid minusgrader)
Bild

Här är en blivande 1s13p
Bild

Alla silikonkablar och kontakter, var lite shockad över vikten, 300gr! Har sett folk använda dubbelt så många paket eller till och med tre gånger fler, då blir det över ett kilo med bara kablar(måste ju även ha en massa y-klablar för att koppla ihop dem) Nä, så mycket smidigare med celler som man bygger ihop själv, mindre vikt som dessutom tar mindre plats.
Bild

Sen ville jag börja löda ihop dem, men självklart fastnade inte lödtennet på aluminiumkontakterna! Så jag måste få tag på fluss som fungerar, hoppas Elfa har det, liknande denna:
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av )ExecutoR( »

Första provrundan avklarad. Testade bromsarna genom att cykla ner för ett gäng trappor, på väg över kanten kom jag på att jag kanske skulle kollat det innan, men det gick bra. ;)

Enda problemet just nu är frihjulet i navet. Det nyper inte som det ska när man trampar utan släpper och hoppar när man tar i. Vet inte om jag ska orka felsöka eller om jag bara ska fixa verktyg så jag kan få av kassetten på ett nytt hjul så jag kan få på det på cykeln istället. Fälgen är ändå skev på det jag har på nu.

Cykeln väger in på 22,9Kg. Ingen lättviktare direkt men tycker ändå den är mer behaglig att cykla på än den gamla då all vikt är mycket närmre marken.
Cykel.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av )ExecutoR( »

Dåliga nyheter. Har bytt bakhjul helt och fortfarande samma hack i drivlinan, så det måste vara framme i pedal/motorpaketet nått är galet. :(
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av )ExecutoR( »

Efter att ha läst en LÅNG tråd på Endless-Sphare:
http://endless-sphere.com/forums/viewto ... 28&t=58898

Är det här det fel som verkar mest likt:


Slet isär hela motorn och kollade. Knackade ut det envägslagret så jag kunde se vad som stod på det och beställde ett nytt. Var inte så sugen att vänta på ett helt nytt kugghjul från Kina.

Felet är fortfarande kvar nu när allt är ihop igen, ska felsöka vidare om jag kan hitta nått annat.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av )ExecutoR( »

Bilder säger mer än tusen ord, och vem orkar skriva eller läsa så mycket?

Man måste först lossa kontrollerhuset (det som sitter på samma sida som kuggkransen). Bafang har löst tätningen in till motorn med rikliga mängder silikon. Lossar man inte detta så de tre kablarna till motorn kan löpa fritt genom väggen så kommer nånting gå sönder när man försöker öppna sidan med motorn.
Kontroller.jpg
Får man igenom kablarna genom väggen är det bara att dra ut motorn från andra sidan sen.
Rotor.jpg
En o-ring som är trasig, det verkar ganska vanligt, så får beställa ett gäng nya.

Andra sidan såg bättre ut. Hel o-ring och inget slitage på axeln vad jag kunde se.
rotor2.jpg
Tydligen ska axeln loctightas fast i kullagret så den inte riskerar att rotera där i och slitas. Det är ju enklare att byta kullager än axel.
loctited.jpg
Här är kugghjulet som troligtvis orsakar mina problem. Jag tror helt enkelt att envägs-lagret i inte nyper som det ska, utan släpper ibland för att sen med världens kraft nypa på nytt och det hugger då till kraftigt i hela drivkedjan.
kopplingskugg.jpg
Själva lagret som jag beställt ett nytt från Frankrike. Förhoppningsvis relativt snabb leverans. Enligt Ebay är det redan skickat.
lager.jpg
Efter att ha satt ihop motorn igen så fick jag Err 8 i displayen. Blev lite kallsvettig ett tag, men efter mycket läsande på Endless så visade det sig vara denna kontakt som ofta åker ur där man monterar ihop motorn igen. (Bild stulen från Endless där någon valt att sätta fast den ordentligt)
hall_connect_3.jpg
Hittade också denna som kan vara till hjälp vid framtida felsökning.
commonBafangErrorCodes_87.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7879
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Gimbal »

Flikar bara in en :tumupp: fortsätt dokumentera. Intressant tråd.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Elcykel - från navmotor till mittmotor

Inlägg av Sverige »

Ja, bra att du lägger upp det. :)

Kan man koppla in lyse via kontrollern?
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av )ExecutoR( »

Reagerade också när jag såg det i felkoderna men har inte kollat mer på det. Läser man tråden om kontrollerprogrammering verkar det vara samma grund i kontrollern för Bafangs mid-drive som i navmotorerna, så det är inte omöjligt att de har en och samma programvara för en hel rad produkter. Som jag ser det behöver inte mjukvarustödet för lyse alls ha med den här produkten att göra. Sen om den faktiska begränsningen sitter i avsaknad hårdvara eller i firmware vet jag inte.

Insåg nu att jag inte svarat på din fråga. -.- Nej, mig veterligen går det inte. Har dock inte letat någon direkt information om det.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av )ExecutoR( »

Nyss dök ett paket från Polen upp här på jobbet!
batterier.jpg
Nu är det bara hem och börja måtta för att se om alla cellerna går att få in i cykeln eller inte. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar