Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Berätta om dina pågående projekt.
Allex.
Inlägg: 28
Blev medlem: 25 mars 2015, 16:14:16
Ort: Sthlm

Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Allex. »

Ok, dags att göra om frugans cykel så hon kan ta sig runt snabbare i stan.
Utgången:
Bild

Efter lite jobb så blev det en cykel med MAC 8T motor och 4st HK lipos @ 37V20Ah. och 9FET lyen kontroller.
Bild

http://em3ev.com/store/index.php?route= ... uct_id=107
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _Pack.html
http://endless-sphere.com/forums/viewto ... 31&t=16998

Men jag insåg snabbt att det var bara en massa huvudverk att ladda dem med RC laddare och nätagregat. Dessutom var batterierna rätt stora och tunga. Väskan var även i vägen för att kunna växla ordentligt på den stora kransen. Enkelt ska det vara och väga så lite som möjligt!
Så nästa projekt med denna var att byta till ngt helt nytt. En ny motor som är mittmonterad:
http://em3ev.com/store/index.php?route= ... uct_id=166
Och mer säkrare batterier som är dessutom mer energitäta än de Lipo jag har:
http://endless-sphere.com/forums/viewto ... 31&t=61608


Forsättning följer!
Senast redigerad av Allex. 9 april 2015, 18:27:50, redigerad totalt 8 gånger.
Allex.
Inlägg: 28
Blev medlem: 25 mars 2015, 16:14:16
Ort: Sthlm

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Allex. »

Så, nästa sjävklara steget från den tveksamma lipo kemin var såklart LiNiCoAl eller NCA kemi som man ofta hittar i 18650 celler.
Det är av en anledningarna som de flesta seriösa företag använder just 18650 celler, tänk Tesla bilar, trådlösa verktyg så som Makita eller Elcyklar.
Det föll på Panasonic NCR18650PF från den där Polacken på forumet jag nämnde ovan. 80 Celler kostade mig 308USD med frakt. De soim blir över kommer jag ha som extra eller använda till ficklampor. Det blir ett 14s4p ack, så 51,8V nominell spänning och 11,6Ah, omkring 600Wh alltså. Detta bör räcka till en 40km sträcka vid 15wh/km i förbrukning. Skulle inte det räcka så bygger jag på så det blir 14s5p.
Dessa ska klara av upp till 10A och jag har en känsla av att Panasonic är bättre än LG och Samsung vid liknande prestanda.
med 4p blir det upp till 40A som de kan leverera, men jag behöver endast 25A, det är vad BBS02 middriven kräver så förhoppningsvis stressar jag de inte allt för hårt vid ~6A per cell. ju mer du stressar dem(mer värmeutveckling) desto mindre kapacitet de levererar och du förkortar även livstiden på cellerna.

Skulle "okashira" finnas innan mitt beslut så skulle jag såklart tagit hans Tesla celler, de har för övrigt den bästa kvaliteten på marknaden just nu. Drömceller helt enkelt. Han kan även punktsvetsa dem enligt önskemål:
http://endless-sphere.com/forums/viewto ... =9&t=67661
Men det får bli till nästa gång!

Tanken är nu att jag ska ha ett batteri som jag inte behöver tänka på, bara plugga en laddare och ladda dem fullt på två timmar. Och med hjälp av BMS kommer jag inte behöva tänka på att de urladdas för mycket. Bonuset är att jag kan sova lugnt om nätterna då lipo kan vara lite ostabila och i värsta fall börja brinna. Denna risk är minimal med 18650.

Titta så fina de är :)
Bild
Senast redigerad av Allex. 9 april 2015, 18:37:17, redigerad totalt 3 gånger.
Allex.
Inlägg: 28
Blev medlem: 25 mars 2015, 16:14:16
Ort: Sthlm

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Allex. »

Då kör vi!
Hur ska de sitta då?
Räknade med denna simulator:
http://epowerbikes.ru/constructor-en.php
Här kan man ladda in egen bild av cykeln och använda sin kreativitet.
Bild

Tanken är att de ska slutligen ha en box liknande denna:
http://endless-sphere.com/forums/viewto ... 75#p965795
Bild
Ruffa upp ytorna, dessa ska lödas då vill jag att det fäster bra. Har ännu inte investerat i en svets, så det får bli som det blir.
Innan:
Bild
Efter med lite Dremel-arbete.
Bild

Och nu till själva bygget av cellerna, först limning, samma princip som i denna video som våra kära grannar gör:

Limning:
Bild

Isolering, annars kan man lätt komma åt minuspolen vid uppvärminning eller tryck, det är bara en krympslang som skyddar emellan.
Bild Isoleringen köptes här:
http://www.ebay.com/itm/24pcs-cardboard ... OU:SG:3160

Bild


BMS köptes från Paul på http://em3ev.com/
14S 40A Li Ion BMS med LVC(low voltage cut) på 2,75V

Bild
Senast redigerad av Allex. 9 april 2015, 18:30:24, redigerad totalt 4 gånger.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Gimbal »

Intressant, och snyggt dokumenterat. :tumupp:
Varför mittmotor?
Allex.
Inlägg: 28
Blev medlem: 25 mars 2015, 16:14:16
Ort: Sthlm

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Allex. »

Tack!
Ville prova ngt nytt, och samtidigt testa hur det skulle vara att ha en rätt balanserad cykel. Hubbmotorer tenderar att göra de för baktunga, eller för framtunga, detta gäller de lite mer kraftigare motorerna såklart och inte de små 250Wattarna.

Lödning nu då. 1mm koppar är god för 10A ström har jag läst ngnstans. Här använde jag en gammal installationskabel på 1,5mm
http://www.clasohlson.com/se/EKK-MMJ-light/Pr490422005

Eftersom batterilayouten är rätt simpel kör jag med zigzagmönster, på så sätt får jag en jämn strömfördelning på mellan cellerna.
Här är det också viktigt att ha kraftfull lödkolv så man inte värmer upp cellen allt för länge. Jag hade en 150W så endast en sekund behövdes för att smälta tennet. Vid behov kylde jag omedelbart ned cellerna med tryckluft - vänder man burken upp och ned så sprutar man ut vätskan som finns i behållaren och här pratar vi om minusgrader = batteriet blir kallt direkt
Bild

Det är ganska tidskrävande att böja koppartråden snyggt, därför skapade jag en enkel mall:
Bild

Nu gick det genast mycket snabbare att böja resterande trådar!
Så här blir det:
Bild

Här snålade jag lite med koppar på plus/minus terminalerna, måste lägga ut en extra ledning för att sänka stressen på de utgående cellerna.
Efter det är det bara att börja löda dit BMS, Instruktionen som jag fick av Paul var superenkel:
Bild

Resultatet:
Bild

Nu är det bara att ladda den med en 300W laddare från http://em3ev.com/store/
En laddning kommer ta ~2 timmar 15 min från en total urladdning, laddaren är på 5A och har en enkel och händig brytare, med den kan du bestämma hur mycket du ska ladda ditt batteri. 58.8V, 57.4V och 53.2V. Detta gör att du kan ladda till 100%, 90% eller 50%
En laddning till 90% kan t.ex göra att du inte sliter på batterierna lika hårt - längre livstid. Laddning till 50% rekommenderas om du ska inte använda ditt batteri på att tag. S.k. lagringsladdning.
Känns verkligen skönt med att bara trycka in kontakten och glömma bort allt annat! BMSen sköter resten...
Bild

Näst blir att göra en snygg batterihållare som jag ska ha fastskruvat i ramen och fixa resten av mekaniken på cykeln.
Kanske gör jag en 3D printad? Den här killen tar inte mycket pengar, ca 25EUR plus frakt för än färdig utskrift
http://endless-sphere.com/forums/viewto ... =9&t=67654
Om ni känner ngn i Sverige som kan skriva ut så skrik till!
Senast redigerad av Allex. 9 april 2015, 18:32:02, redigerad totalt 3 gånger.
Aaaaaaalm
Inlägg: 151
Blev medlem: 5 maj 2010, 19:25:44
Ort: Karlstad

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Aaaaaaalm »

Riktigt snyggt!
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Electricguy »

Trevligt projekt!
walle87
Inlägg: 172
Blev medlem: 19 september 2010, 23:05:51

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av walle87 »

Intressant. Funderar på köra en liknande batterisetup då minna lipo är slut
Allex.
Inlägg: 28
Blev medlem: 25 mars 2015, 16:14:16
Ort: Sthlm

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Allex. »

Tack alla!

Drivlinan kommer vara lite annorlunda på denna. Jag var ute efter enkelhet och att det ska vara så lite mekanik som möjligt. Därför tar jag bort traditionella kransväxlar och installerar en hubbväxel där bak. En Shimano Alfine 8vxl kommer kommer stå för kraftfördelningen. Fördelen med denna är:
Att allt är inkapslat
Snyggare enligt mig
Växlingarna blir lättare, man kan växla upp och ned även om man står stilla, perfekt om man glömt bort att växla vid rödljus eller i brant uppförsbacke.
Med ett 18T kugg där bak och 44T där fram kommer jag kunna trampa i normaltakt upp till ca 45-50km/h enligt denna sida. Vilket är rätt skönt!
http://www.gear-calculator.com/?GR=SNI8 ... 2.5&UN=KMH

Fick beställa allt från https://www.taylor-wheels.com/ i Tyskland, de byggde ihop hjulet enligt önskemål:
26" 32 hole XM319 black rim with black spokes
Shimano Alfine 8sp 32 hole hub black for vertical dropouts
Sprocket, Shimano Alfine 18
Shift lever, Shimano ALFINE 8 speed black
Shimano Disc brake 160mm
Shimano Alfine chain tentioner

Totalt 308Eur med frakt.

Bild

Och allt man behöver för att montera detta på cykeln:
Bild

För att jag ska kunna använda min befintliga kedja, och iof vilken annan kedja som helst, behövde jag kedjespännare:
Bild

Hubben:
Bild

Monterat på cykeln:
Bild

Behövde skaffa nya verktyg, en mid drive är inte lika enkelt att montera jämfört med en vanlig hubbmotor.
Man behöver trots allt ta bort det gamla vevpartiet:
Bild

För att få en bra chainline fick jag vända huvudkransen bak och fram på Bafang motorn, annars stack kedjan allt för långt ut om man tittade bakifrån:
Bild

Chainline är nu som den ska vara, rak och fin:
Bild

Nu är allt igång! Det finns en del olika displayer som Bafang BBS02 kan levereras med, denna som är c965(ej c1965A) har flest funktioner:
Bild

Testturen var lyckad, motorn peakade på ca 1350Watt, vilket man iof kunde räkna ut från början - 25A*51,8V nominell spänning=1295W
Toppfarten var 55km/h
Det jag märkte är hur tyst motorn var, tror inte jag hörde den under färd, endast däckljud vid höga hastighter.
Senast redigerad av Allex. 9 april 2015, 18:34:41, redigerad totalt 2 gånger.
jonas2307
Inlägg: 471
Blev medlem: 11 juni 2005, 08:48:33
Ort: Älvsjö

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av jonas2307 »

Snyggt bygge!

Den BMS som du köpt verkar intressant, men jag såg inte den på sidan som du länkade till.
Missade jag den där eller måste man skicka en fråga till Paul specifikt?
Allex.
Inlägg: 28
Blev medlem: 25 mars 2015, 16:14:16
Ort: Sthlm

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Allex. »

Tack!
Paul har slutat att sälja dem officiellt då många inte är försiktiga vid kopplingen av dessa och bränner upp dem. Men om du skickar ett mail så kan han ordna det!
Vill du har programmerbara så titta på smartBMS
http://www.foundingpower.com/en/Products/Smart_BMS/
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av ghost_rider »

Mennnnnnn, beasten i bakgrunden då? När ska du presentera den? :=)
Allex.
Inlägg: 28
Blev medlem: 25 mars 2015, 16:14:16
Ort: Sthlm

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Allex. »

Haha, vet inte om jag vågar. Det här bygget som jag presenterar är ju till för sambon, den i bakgrunden använder jag själv:
Bild

280st 18650 LG DBHE II celler 20s14p 84V35Ah vid full laddning
Räckvidd upp till 160km
Laddning: ca 90min med en 1800Watt PSU
Effekt: 13kW


Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Electricguy »

Jag tyckte väl att det som skymtades såg ut som en stealth bomber.. :D
Kul liten rackare det där!
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av arvidb »

Intressant projekt! Stor :tumupp: för länkarna till inköpsställen, och bra projektbeskrivning i allmänhet.

Hur är det, passar en sån där mittmotor på vilken vanlig cykel som helst? Om inte, vilka mått bör man kolla för att vara hyfsat säker på att den passar?

När du säger att det är mindre risk med 18650 än med LiPo, jämför du 18650-celler med mjuka celler då, med samma kemi? 18650 är ju bara en formfaktor, men så vitt jag förstår så finns det flera betydelser av LiPo; en där man menar Li-ion förpackade i mjuka förpackningar (av plast = polymer), och sedan finns det "äkta" LiPo med en polymerbaserad elektrolyt - men dom är ovanliga, säger Wikipedia iaf. :)

Haha, såg jag fel, eller fick du upp Stealth Bombern i 140 km/h i andra filmen? :shock: 0-50 på 2,2 s är ju också lite ovanligt för en elcykel. :mrgreen:
Skriv svar