Jag har alltså byggt ett par små högtalare som jag kallat KLS-93B.
B't står för att de är mitt livs andra högtalarbygge.
93 står naturligtvis för det året jag byggde mina första högtalare.
Dessa KLS-93A fick många konfigurationer.
Det enda som var konstant var kvartsvågspipans dimensioner.
Annars ändrades allt under loppet av 5-6 år.
Jag började alltså med enbart 8" bredbandselement (Coral Beta-8).
De var helt fantastiska!
Jag kunde driva dom till angenäm volym enbart mha min freestyle

Fattar ni vilken verkningsgrad typ 5mW in innebär?
Jag tror att verkningsgraden hos dessa monster låg runt 103dB/Wm.
Kom ihåg att 70dB(A) tycks vara ordinär samtalston.
Under åren som gick blev jag emellertid rätt trött på den extrema direktiviteten hos diskanten.
Den yttrade sig som så att om du satt mitt emellan högtalarna och njöt av ljudet så kunde det låta hur bra som helst.
Men om du rörde huvudet nån ynka centimeter sidledes så fick du en helt annan ljudbild diskantmässigt.
Detta höll alltså inte så jag monterade först en diskant (kommer inte ihåg vilken, eventuellt en Emit från Infinity) och körde med det konceptet några år.
Sen tyckte jag dock mellanregistret inte lät som jag ville och detta på grund av att en kompis hade Kappa 6 medans jag då bara hade RS5000.
Så jag köpte ett par Polydome (som satt i kompisens Kappa 6) och hyrde en sticksåg från Järnia.
Samtidigt råkade jag få ett par 8" Dynaudio Polypropylen-basar av en kompis.
Tryckte ihop allting i vad jag som skulle kunna liknas vid en desperat "punktkälla".
Mina högtalares (KLS-93A) mekaniska utformning är alltså världsunik

På sätt och vis skulle man kunna kalla sig bäst i världen där.
Om man kunde byta ut unik mot bäst, alltså

Nåväl, vad jag ville försöka förklara är att jag har bestämt mig för ytterligare två högtalarbyggen.
KLS-93C skall innehålla samma element som B men vara så kallat Bi-Wire:ad.
Detta för att KLS-93B dels beter sig knepigt i det övre mellanregistret (modell kvinno-röster) dels för att Bi-Wire innebär att jag kan placera filtret UTANFÖR lådan.
Iom det kan jag också lättare finjustera filtret.
Idag misstänker jag att jag skär för tidigt (vill prova 5kHz istället för 4kHz så inte "horn-diskanten" från Beyma måste jobba så långt ner i frekvens).
Men jag är mycket skeptisk till att få ordning på Beyma (som har Aluminium-kon).
Jag tror mer på dom Kina-bandarna jag precis fått levererat.
Dvs först kommer det att bli ett par KLS-93C, sen ett par KLS-93D.
MVH/Roger