Så, nu har jag byggt om mikrofonförstärkaren så att den mer liknar en rörförstärkare
Filterkondingarna på 1000uF tjänar i det här batteridrivna fallet ej längre som brum-dämpare utan mer som transient-buffer.
I rörsammanhang är det fascinerande hur dylikt arrangemang snabbt kan få ner brum till ohörbara nivåer.
Jag är av den uppfattningen att dessa transient-buffrar bidrar till ett bättre ljud.
Nu är det dock bara en mikrofon-signal jag ska förstärka (utan att lyssna på den) och detektera men det kan väl ändå anses viktigt att inte förvanska signalen på vägen.
Jag har idag kopplat upp TTL-arrangemanget.
Jag förstår ytterst lite av diskret elektronik (vilket gör det utmanande och roligt) så jag fick mäta och testa mig fram till nåt bra.
Det verkar som om 0,7V är mintröskeln (vilket nog inte är så konstigt) för hur jag än manipulerade med speciellt medkopplingen lyckades jag aldrig komma under 1V enligt skåpet (0,7V manuellt och enligt DVM).
Initialt hade jag problem med maxspänningen (jag hade tagit bort 10k över LED) så jag fick max 4V.
Matade allt med 5,6V och tänkte hmm, LED=1,6V, 5,6V-1,6V=4V.
Så jag satte dit 10k-motståndet som jag ursprungligen och helt korrekt ritat in.
Yes, maxspänning blev nu 5,6V.
Fast jag fick ett litet problem.
Det blev "hajfenor" på (den uppåtgående) signalen.
Trissan har svårt att strypa, tänkte jag.
Så jag bytte till 1k över LED istället.
Visst, ljusstyrkan minskade (dock fortfarande ok) men hajfenan försvann!
En annan finess jag testade mig fram till var att kortsluta eller inte kortsluta det ynkliga 47 Ohm-motståndet.
Icke kortslutet gav min 0,4V ut, kortslutet gav typ 0,1V ut.
Test av "Schmitt" gav dock att kortslutning kunde ge analoga värden ut medans 47 Ohm gav Schmitt-funktion.
Schysst, tänkte jag så jag kör väl med 47 Ohm trots 0,4V (tillräckligt TTL för mig ändå).
Jag bifogar alltså nu en diskret Schmitt-trigger (ST) som levererar H=5,6V, L=0,4V.
Den är även testad vid 20kHz och är då fortfarande
väldig mycket fyrkant!
Jag bifogar en bild på detta.
Observera dock att tröskeln inte har höjts utan den högre skenbara nivån beror troligtvis på lite fasskift (gissningsvis pga 10k in på Vbe-kapacitansen).
Den enda lilla nackdelen med denna ST är att tröskelnivån (Vth) är så hög som nära en Volt.
Jag inbillar mig dock att man kan få ner den mha Germanium-transistorer.
Kanske jag kopplar upp med såna och testar en annan dag.
MVH/Roger
PS
Första bilden är tagen vid 1kHz, den andra vid 20kHz. Känsligheten är 2V/DIV för båda kanalerna. Fyrkanten är medvetet förskjuten DC-mässigt och är 0V vid "-1 Ruta". ST är matad med 5,6V
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.