Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Allt som rör 3D-skrivare.
hakjar
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 april 2010, 13:00:09
Ort: Karlskrona/Rödeby

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av hakjar »

Hej,
Jag har för närvarande en liten Printrbot Simple Metal som jag kör tillsammans med Simplify3D men nu tycker jag att skrivytan är för liten och jag vill kunna skriva ut med dubbla munstycken. Tänker mig en K8400 efter att ha plöjt igenom denna tråden.

En liten undran till er som har denna maskinen, är modifiering till värmebädd ett komplicerat måste? Jag har läst om M3D's nya ABS-R (R=replacement) vilket har alla ABS fördelar men inte nackdelarna, man kan te.x. köra utan värmebädd och warp ska vara minimalt.

Även tittat på BuidTak's nya flexibädd vilken verkar vara bra.

Är det någon här i gruppen som har erfarenhet av detta?

Tack på förhand.
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Erik M »

Vad jag, från egna erfarenheter, skulle säga är att Vertex'n är alldeles utmärkt.
Lite smått att pilla med och modifiera blir det ju alltid, men det vet du.

Vad gäller dubbla skrivhuvuden föreslår jag att du tittar på E3D's Cyclop, alltså två-in-en-ut [Thunderdome-principen].
Anledningen är hur svårt det är ställa in de två höjderna på munstyckena, och helt oavsett det riskerna med att det andra munstycket hakar i.

Det blir att modifiera lite extra, men är troligen värt det.
... eller så kan man kolla med mig (via PM) om ett RX Ettin, gjort för just Vertex.

Att lägga till värmebädd är enkelt. Dock behöver även klamrarna ändras till högre gap.

ABS-R låter synnerligen intressant!
hakjar
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 april 2010, 13:00:09
Ort: Karlskrona/Rödeby

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av hakjar »

Nu har jag börjat bygg ihop skrivaren, rent spontant tycker jag det är bra kvalitet på delarna.
En liten fundering till er som har byggt den, de poängterar nogsamt i manualen att det inte ska vara några glipor mellan väggar, golv och tak men även om det går att få perfekt passning vid hörnelementen så blir det lite glipa/flex på kanterna där det inte är fästelement.
Har ni fått det glipfritt på era chassin?
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Erik M »

Jag har lagt en sträng mjukt klister där det känts behövs.
Fecko
Inlägg: 22
Blev medlem: 6 juni 2016, 20:32:26

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Fecko »

När LCD panelen visar ERR:MINTEMP är det garanterat fel på transistorn eller kan det bero på fel uppdatering av programvara? (Imac Apple)

Jag försöker mata den manuellt för att testa om det funkar med "load filament". Men det händer ingenting. Panelen visar 220*/0*, sen återgår den till rumstempen.
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Erik M »

Kolla att du använder rätt Arduino, dvs 1.0.6.
Fungerar inte med senare versioner.
Har du satt den i rätt kontakt?
Testa ersätta med ett 100k motstånd å kolla om du då får 25°C.
Fecko
Inlägg: 22
Blev medlem: 6 juni 2016, 20:32:26

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Fecko »

Erik M skrev:Kolla att du använder rätt Arduino, dvs 1.0.6.
Fungerar inte med senare versioner.
Har du satt den i rätt kontakt?
Testa ersätta med ett 100k motstånd å kolla om du då får 25°C.
Det kan stämma att jag har fel Arduino. Men tyvärr så märkte jag att blå bygeln som ska hjälpa datorn att programmera om kortet är borta. Hur går jag tillväga då? Jag har inte pillat på skrivaren på ett tag.

Vill tillägga att jag har justerat metallstängerna hela dagen idag då motorn klickade/inte orkade dra pga att stängerna inte gick rakt in i kullagerna. Nu gör de det.
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Erik M »

Linda en bit ledning runt pinnarna?
Fecko
Inlägg: 22
Blev medlem: 6 juni 2016, 20:32:26

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Fecko »

Det var bara att starta om maskinen och så försvann felet och jag matade in PLA 3 cm in istället för 1,5. Plasten sprutar inte rakt hela tiden, utan det lutar lite efter 4 mm rak väg. Är det nozzlen eller fläkten som påverkar detta? Jag hade buildtak plattan ca 15 cm från extrudern.

Hur tar ni bort bubblan när man testkör skrivaren bäst? Vad för temperatur uppnår ni manuellt om man glömt ta bort bubblan?
http://manuals.velleman.eu/article.php?id=37

Jag återkommer så fler kan få reda på lösningarna jag kommit fram med även om dessa är redan kända.
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Erik M »

Du får förklara lite tydligare vad du menar.
Vad "lutar" efter vilka "4mm" och vad för"bubbla"?
"15cm" ... ?
Fecko
Inlägg: 22
Blev medlem: 6 juni 2016, 20:32:26

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Fecko »

DSC_0054.JPG
När skrivaren avslutar load filament uppstår det en sista bubbla under extrudern. Hur får ni bort det smidigast? Papper?
Erik M skrev:Du får förklara lite tydligare vad du menar.
Vad "lutar" efter vilka "4mm" och vad för"bubbla"?
"15cm" ... ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fecko
Inlägg: 22
Blev medlem: 6 juni 2016, 20:32:26

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Fecko »

Screenshot_20170122-222733.png
där kan man se att filament en lutar precis efter nozzlen. Beror detta på fläkten?
Erik M skrev:Du får förklara lite tydligare vad du menar.
Vad "lutar" efter vilka "4mm" och vad för"bubbla"?
"15cm" ... ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fecko
Inlägg: 22
Blev medlem: 6 juni 2016, 20:32:26

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Fecko »

Iofs så hämtade jag en färdig modell och försökte få skrivaren att ta emot informationen från datorn. Men repetier kunde inte hitta den efter några svordomar tog jag fram SD kortet och gjorde om stl filen till Gcode och la den i kortet. Då klarade skrivaren av att förstå. Skrivtiden 24 minuter. Första lagret släppte ganska mycket sen blev det bättre o bättre. Standardinställningar 210 grader t.ex.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Erik M »

Jag antog att det var så du menade.

Att den fritt utpressade tråden kringlar sig är av föga betydelse för den placerat utpressade tråden.

Med bubbla menar du droppe, korrekt?

Jag brukar se till att "vilostället" har tomt under sig, alltså ingen byggplatta under.
Då ringlar sig rinnet dels fritt utanför och sedan dras det av mot kanten blir det börjar skrivas.

Andra vis innefattar att ha en bit uppvikt tejp, som munstycket stryker av sig mot på väg ut.

Lite lurigt riktigt avgöra vilket som är bäst, det finns fördelar och nackdelar med båda.

Någon skillnad i temperatur blir det inte.
Däremot kan det bli besvärligt, om man inte ändrat till fjärdrande byggplatta, med kall filamentrest när man kör en manuell "home". Iofs så med, men inte lika gastkramande...
Fecko
Inlägg: 22
Blev medlem: 6 juni 2016, 20:32:26

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Fecko »

Repetier för mac är inte så bra tycker jag. Har ni några bättre program som ni kan tipsa om? Jag har kikat lite på Cura 2.3.1 men det finns inte färdiga configs för K8400.. Jag har fyllt i några saker men lämnat som tex. print speed, print jerk, travel jerk, OSV!

Jag ska försöka justera flow och temperaturen samt göra tjockare första lager/vägg för att undvika att första lagret lyfts upp. Värmeplatta får vi avvakta med till sommaren för att jag ska kunna lära mig grunderna först. Skitkul!!
Skriv svar