KFC is changing callsign, KFC is now KPC

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

KFC is changing callsign, KFC is now KPC

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag försöker bygga mig en frekvensräknare.

Vad tror Ni om mitt schema?

MVH/Roger
PS
Jag nyttjar alltså dekad-räknare som räknas ner av en gatead signal från en 1MHz kristall så att en miljon pulser (och därmed 1Hz) hinner få räknarna att räkna fullt ned dvs de 5st 7-segmenta LEDsen kommer visa 00001, eller? Kan tycka att resetat värde (eller utan signal) som är 99999 kanske inte är helt optimalt men funkar tror jag att det gör. Jag har nu bara två projekt kvar som jag ska försöka ro iland och de är KpA och KRM som jag jobbar på, sen lägger jag nog elektronik på hyllan :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 27 september 2020, 21:00:04, redigerad totalt 1 gång.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: KFC, Frequency Counter

Inlägg av opampen »

Nej, men inte ska du väl lägga elektroniken på hyllan?

Kommer sakna projekten!

Om jag någon gång blir trött på elektronik brukar jag ta en lång promenad och fundera...! Tror att det är bättre att du väljer något eller några projekt och utvecklar dom ytterligare. Gör labbuppkopplingar och pröva dig fram så burkar jag göra innan jag blir riktigt nöjd! Vet av egen erfarenhet att det är svårt att bli "bra" på "allt"! Välj något du brinner för! Nu ska jag inte säga vad du ska göra men om jag hade varit du hade jag fördjupat mig i förstärkare projekten. Tycker du har en "talang" just för det!

Men annars är det ju helt ok att ta en paus också ibland!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KFC, Frequency Counter

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej opampen, din sköning!

Att jag helt skulle lägga ner elektronik är en överdrift från min sida.

Jag är egentligen mest frustrerad över hur jag aldrig kommer till skott utan konstruerar, konstruerar och konstruerar.

Lite, men bara lite, menar jag att det aldrig kommer in några pengar utan det bara går ut en massa.

Jag har lagt ner mycket tid, pengar och energi på att få byggt "produkter" som jag tycker om och som jag gärna ser att nån köper.

Problemet är nog två, dels kan jag inte konstruera så mycket bättre än "Good Enough", dels är design svårt.

En plan vad gäller design är dock att prototypkonstruera och trimma in "fula" produkter för att efter det anlita nån expert på design.

Problemet med det stavas dock pengar...

MVH/Roger
PS
Som du säkert ser så funkar ovanstående ritning inte alls ty frekvens är en olinjär operation (1/T), gick då tillbaka till min konstruktion på mm-papper som jag faktiskt gjorde för 11 år sedan och plankade den, först fattade jag inte allt men sen blev jag att förstå. Denna version fungerar på sådant sätt att när POR (eller reset från "avläst") kommer så ställs alla räknare till 9 (ursprungligen var dom binärräknare allihop men jag chansar på att dekadräknare fungerar), om vi säger att signal frekvensen (fs) är nära gate-klockan (fg, 1MHz) i frekvens så kommer väldigt få pulser hinna räkna NER den första räknaren dvs vi har ett högt binärt värde (LSB längst till vänster) som motsvarar hög frekvens, detta värde R2R-konverteras sedan till ett analogt värde som då är högt för hög frekvens, när man sedan stoppar in detta värde och anpassar till A/D-kretsens (ICL7107) omvandlingsområde så kan man få ut värdet på ett LED-display.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: KFC, Frequency Counter

Inlägg av opampen »

Hej, Roger!

Förstår hur du tänker! Det har ibland hänt mig också att jag fastnat i något intressant projekt som jag konstruerat! Därför försöker jag att ha max. två projekt samtidigt för då har man tillräcklig "ork" och tid att fokusera. Fastnar kan man alltid titta på det andra projektet och växla däremellan. Vet av erfarenheten att det brukar "mogna" fram så småningom!
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: KFC, Frequency Counter

Inlägg av ToPNoTCH »

Det är nog många av oss som hade lagt ned elektroniken om vi höll på i syfte att bli rika.
Det är väl därför de flesta av oss som är här anser att det är hobby.

Sen får du kanske vara lite mer självkritisk om du har syftet att sälja något.
I ärlighetens namn så baserar du ju dina lösningar på rätt gammal teknik och har ju själv använt uttrycket "good enough" fler än en gång.

Du får nog ställa dig själv frågan "varför skulle en kund köpa min knoppson XXX istället för Y". Skiljer den sig eller utmärker den sig på något sätt (positivt företrädesvis).
Om man skall sälja saker måste man fundera på vad "kunden vill ha" och vad det finns en marknad för, inte vad man själv vill ha.
Bränd plyfa är kanske inte så "hett" på marknaden även om du anser det vackert (vilket jag har respekt för).

Hoppas du inte tar detta som kritik, för det är avsett som en tankeväckare.

Jag kan även trösta dig med att jag har några få i min bekantskapskrets, där deras "hobby projekt" ha lyft och tagit fart.
Nästan alla har förlorat glädjen man hade tidigare. Det verkar nästan vara som så att när hobby övergår till tvång (deadlines, krav och levranstider osv) så tar det död på glädjen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KFC, Frequency Counter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har tänkt lite till på min KFC.

Tänkte ett tag köra dekad-räknare för bättre precision men då behövs faktiskt en räknare till (och lite laborerande men konverteringsspänningar) samtidigt som 1024 bara är 2,4% off från 1000.

Så jag kommer köra binärräknare (HC191) och det som nu är osäkert är hur ICL7107 verkligen fungerar, jag har listat 2V som maxspänning men det är nog mer som gäller, tankar datablad nu förresten.

Förutom hur ICL fungerar så känner jag mig ganska trygg i konstruktionen.

MVH/Roger
PS
D/A-omvandlaren kallas R2R men jag har börjat kalla den 2RR för motståndet från switcharna är 2R och motståndet mellan switcharna är R, mitt namn har dock mest att göra med att jag faktiskt inte förstår 2RR ordentligt, dock har jag fått lära mig att MSB genererar Vdd/3 och MSB-1 genererar 1/2*Vdd/3 vilket också kan tecknas
\(
\large U_o=\sum_{k=0}^{n-1}a_k*\frac{1}{2^{\frac{n}{k+1}-1}}*\frac{V_{dd}}{3}
\)

där n är antalet bitar, Vdd matningen hos den digitala switchen och k koefficienten, allmänt kan man ju skriva för ett fyrabitastal
\(
\large Datavärde=a_0*2^0+a_1*2^1+a_2*2^2+a_3*2^3
\)

Detta är lite intressant för kör man binärräknare så är alla a0:a3=1111d som mest medans om man kör dekadräknare är a0:a3=1001d som mest vilket får betydelse för 2RR-konverteringen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: KFC, Frequency Counter

Inlägg av opampen »

Hej!

Angående frekvensräknaren så är jag inte riktigt med på varför du ska använda ICL7107? Det är ju som du vet en AD omvandlare. Har använt den när jag byggt tex. digitala voltmetrar och temperatur metare mm.

Men frekvensräknaren är ju redan digital!

Jag har i min frekvensräknare jag byggde för några år sedan använt två st. ICM7225 som är serie kopplade så jag kan få åtta siffror. Som oscillator har jag använt en 7107. Titta på data bladet:https://www.datasheetq.com/datasheet-do ... 24-ICM7225

En bild på ett liknande kort jag gjorde då. Sen tillkommer ju ingångsförstärkaren och en frekvens delare om man vill kunna se högre frekvenser.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av opampen 4 september 2020, 22:00:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: KFC, Frequency Counter

Inlägg av YD1150 »

Var ju en lite annorlunda lösning på frekvensvisningen, men jag fick en idé av Rogers bygge om man vill ha analog visning av ett mindre
frekvensområde så kunde man mata utgången från räknaren till ett EPROM och sedan till en D/A som styr ett vridspoleinstrument :)


Annars är 74LV8154 en mycket intressant krets med två 16-bit räknare som kan seriekopplas till 32-bit, allt utläses via en 8-bit port
och två select-signaler som pekar ut en av fyra räknare.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: KFC, Frequency Counter

Inlägg av opampen »

Spännande ide´med analog visning! Det kanske kan vara något?

Den här 74LV8154 verka också intressant!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KFC, Frequency Counter

Inlägg av Spisblinkaren »

opampen skrev: 4 september 2020, 17:09:48 Hej!

Angående frekvensräknaren så är jag inte riktigt med på varför du ska använda ICL7107? Det är ju som du vet en AD omvandlare. Har använt den när jag byggt tex. digitala voltmetrar och temperatur metare mm.

Men frekvensräknaren är ju redan digital!

Jag har i min frekvensräknare jag byggde för några år sedan använt två st. ICM7225 som är serie kopplade så jag kan få åtta siffror. Som oscillator har jag använt en 7107. Titta på data bladet:https://www.datasheetq.com/datasheet-do ... 24-ICM7225

En bild på ett liknande kort jag gjorde då. Sen tillkommer ju ingångsförstärkaren och en frekvens delare om man vill kunna se högre frekvenser.
Tack för din kommentar opampen!

För det första, frekvensräknaren min är digital i grund och botten men frekvens (1/"räknade pulser") är en olinjär operation.

Så min ide' med ICL7107 är att räknarna ju räknar neråt modell att om mätt frekvens är samma som gate-frekvensen så hinner räknarna inte räkna ner nåt, D/A-omvandlar man då det maxvärdet så får man en signal som är som högst när mätt frekvens är som högst, tittar man sen på en mer lågfrekvent insignal (säg 1kHz) så har ju 1000 pulser a' 1us (dvs gateing-klockans periodtid) hunnit räknas och det digitala värdet är nära noll (24 pulser över noll snarare).

På detta sätt har man ett system som ger en analog utsignal som är proportionerlig mot frekvensen, allt man sen behöver göra är att A/D-omvandla det till ett LED-display (där jag egentligen inte ens skulle vilja kalla det A/D-omvandling utan display-drivning).

MVH/Roger
PS
Jag vet inte om jag nämnt det innan men jag konstruerade största delen av denna konstruktion för 11 år sedan, har den kvar på millimeter-papper :)
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: KFC, Frequency Counter

Inlägg av opampen »

Roger:

Då är jag med på hur du tänker! Intressant! Tror du nämnt om den räknaren du gjorde förut!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KFC, Frequency Counter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har putsat på min KFC idag och kommit ganska långt.

Den är nu caddbar om det inte vore för att Uo inte vill stämma.

För när alla bitar är ettställda, dvs POR har gjorts och inkommande signal är 1MHz så att inte en enda bit har kunnat räknats ner, då har vi 3FFh som digitalt värde.

Detta värde kan översättas till 1023d (d=decimalt).

Eftersom jag kommit på att jag inte vill att LED-drivaren skall driva LEDs till 1999 max utan till 1000 max så behövs halva inspänningen max, referensen kan fortfarande få stå på 1V som den ska när maxavläsning är 1999 men jag kommer alltså inte putta in mer än 1V för 1000 på LEDs.

Så vid 3FFh (aka 1023d) så har jag Uo=1V (in till ICL-kretsen).

1LSB är typiskt 1V/1024~1mV.

Nu till problemet, om räknarna räknar ner 1000 pulser från 1023d så hamnar vi väl på 23d, eller?

23*1mV=23mV.

Detta samtidigt som 1V/1000=1mV.

Jag menar att högsta värdet är ju 1V (motsvarar 1MHz) medans en tusendel av det borde motsvara 1mV och 1kHz.

Kanske jag kan ha nåt slags "digitalt offset" här?

MVH/Roger
PS
Problemet kan eventuellt lösas om man subtraherar bort 23mV analogt, då kommer 3FFh motsvara (1V-23mV=1V-2%) och 8Fh kommer motsvara 0mV. Jag tror dock det är viktigt med 1mV minimum så man får trimma lite.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KFC, Frequency Counter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag håller på och caddar om.

Tror att jag måste ha dekad-räknare, sen velar jag lite kring om jag ska nyttja latchar för så att display inte fladdrar, eller inte.

Jag kan dock tycka att fladdrande display är lita trevligt som högt klapprande reläer :)

För under moden "avläs" så är det ändå stabilt (i knappt en sekund).

Så jag tycker inte det är nåt problem, däremot så kom jag på att jag inte kunde räkna till 1024, jag typ måste räkna till (eller från) 1000 för att det skall bli bra.

Räknar jag till ett från tusen så kommer högsta värdet vara tusen och minsta värdet vara ett, detta kan sedan korreleras med högsta värdet 1MHz och lägsta värdet 1kHz.

Jag vill ha det så.

Nu till min summaformel ovan för vad som händer är ju att maxvärdet hos dekadräknarna inte är 1111 (Fh) längre utan 1001 (9h) numera, detta gör nämligen att maxspänning ut från 2RR-stegen (benämnd U(2RR) i schemat inte blir samma.

Om vi använder summaformeln ovan för 12 bitar (n=12) så blir istället maxspänningen:

\((1*2^{-11}+0*2^{-10}+0*2^{-9}+1*2^{-8}+1*2^{-7}+0*2^{-6}+0*2^{-5}+1*2^{-4}+1*2^{-3}+0*2^{-2}+0*2^{-1}+1*2^{0})*\frac{Vdd}{3}\)

När jag slår detta på miniräknaren får jag 0,4Vdd ganska precis.

Så om Vdd är 5V och jag vill få ut 1V vid fullt utslag så får jag dämpa med en faktor två.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KFC, Frequency Counter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är nu klar med schemaplaneringen av det här projektet.

Konstruktiv kritik ifall jag missat nåt tas gärna emot.

Nu skall konstruktionen bara layout-planeras också sen är den "helt" klar.

MVH/Roger
PS
Jag införde till slut att 2RR-mostånden blev mindre ty jag har läst att "R2R" har problem med strökapacitanser och därmed bandbredd/hastighet vilket dock små motstånd borde kunna sköta bättre. Sen plockade jag triggsignalen till mono-vippan från "Carry Out" (/RC) istället vilket borde ge bättre precision ty carry kommer EXAKT när 1000 pulser räknats. Jag har även infört en liten offset-justering för offset för TL074 kan vara så stor som 10mV och vill man att det visas 10Hz när frekvensen egentligen är 1Hz? Värdet på offsetpotten är sedan mindre än 1% av totala resistansvärdet OCH toleransen på motstånden själva är...?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KFC, Frequency Counter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu preliminärcaddat klart layouten.

Det blev två layouter för den ena huserar ju alla KFC-kretsar medans den andra ju sitter på lite "avstånd" från huvudkortet.

Så projektet innehåller nu KFC_sch.png, KFC_Layout.png och KFL_Layout.png

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar