Svenska ElektronikForumet
http://elektronikforumet.com/forum/

Renovering av Philips Experimentlådor
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=75123

Författare:  rogerk8 [ 00.25 2014-11-28 ]
Inläggsrubrik:  Renovering av Philips Experimentlådor

Hej!

Jag börjar med att citera mig själv från en annan tråd på detta trevliga forum:

------------------------------------------------------
Tack för den trevliga twisten, jag berättar mer än gärna :)

Det är såhär, inför ett av mina mer avgörande flyttlass gjorde jag mig tyvärr av med massa "junk" från barndomen.

Detta inkluderar, mikroskop, ångmaskin, bilbana m.m samt tyvärr även den blå "Philips-konsolen".

Att jag gjorde mig av med konsolen berodde mest på att jag tyckte den var lite otymplig.

Idag ångrar jag det för en vän till mig fick, efter lång tid av ofrivillig ensamhet, en son för typ 3 år sedan och jag har gått och närt på tanken att återskapa dessa experimentlådor till hans, vad ska vi säga, 10-årsdag.

Dom flesta komponenterna är borta men vissa speciella nyckelkomponenter såsom specialfjädrar, transformatorer, spolar lindade på vaxpapper med dito ferritstavar, dubbla vridkondensatorer med trimmöjlighet och drosslar finns kvar.

Allt jag behöver göra är alltså att återskapa motståndssortimentet (baggis), kondensatorsortimentet (baggis) samt de speciella transistorerna monterade på en typ 20X20mm PCB för användning på konsolen.

Jag avser alltså skapa de speciella Transistor-PCB (förmodligen mha gnuggsymboler då endast EN ny uppsättning behövs) och sist men inte minst kommer jag bygga mig en ny konsol i plexiglas och då nära nog exakt som föregångaren.

Vad tror du om det? :)

MVH/Roger
PS
Eftersom både konsol och transistor-PCB är borta är jag oviss om hålavstånden (och det är ju viktigt att det blir original :D). Eventuellt ordnar sig detta på Julafton som jag avser fira hos min bästa vän och som säger sig ha nåt sånt PCB liggande nånstans.
------------------------------------------------

Författare:  rogerk8 [ 01.09 2014-11-28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Så, nu har jag gjort ett kollage av de Phillips-komponenter jag har kvar.

Tror jag kommer köpa en Raaco-förvaringslåda för alla komponenterna.

Skulle vilja ha ett fack per komponentvärde & typ men då blir det många fack :)

Vi får se hur jag gör.

MVH/Roger

Författare:  Magnus_K [ 06.01 2014-11-28 ]

Nobelt gjort och jag önskar jag fått detta som 10-åring.

En annan som inte har någon erfarenhet om dessa lådor; får man fråga hur dom såg ut original och vad ingick?
Vore kul med lite länkar och bilder från folk med erfarenhet.

Kommer följa detta med stort intresse! :tumupp:

Författare:  Glenn [ 09.50 2014-11-28 ]

Går inte detta att hitta på ebay elelr liknande då ?

Själv fick jag vid.. tja ? runt 10 ? års ålder, antagligen lite tidigare, en bok om nymodigheten breadboard, ett breadboard, och en påse med alla komponenter som behövdes för att bygga de ca 30 byggen som fanns i boken.. eller ja, alla utom en komponent (en mosfet som behövdes till ett bygga) som farsan inte hade fått tag i. ..Är övertygad om att det var detta som gjorde att mitt elektronikintresse verkligen kom igång, innan hade jag iofs gjort lite spikplattexperiment, men detta var min första kontakt med integrerade kretsar.

Författare:  bit96 [ 11.35 2014-11-28 ]

Jag har kvar mina lådor än och de är ganska kompletta. :)
Finns beskrivna på nätet och även handböckerna finns att ladda ner.
Exempel:
http://www.hansotten.com/index.php?page=ee2003-7-8-ee2017
http://www.radiomuseum.org/r/philips_ee2003ee_200.html
http://ee.old.no/library/EE2003-se.pdf

Författare:  rogerk8 [ 23.57 2014-11-28 ]

Magnus_K skrev:
Nobelt gjort och jag önskar jag fått detta som 10-åring.

En annan som inte har någon erfarenhet om dessa lådor; får man fråga hur dom såg ut original och vad ingick?
Vore kul med lite länkar och bilder från folk med erfarenhet.

Kommer följa detta med stort intresse! :tumupp:

Tack Magnus för din uppmuntran :)

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 00.25 2014-11-29 ]

Här kommer ytterligare ett kollage.

Denna gången map de mycket speciella fjädrar Philips använde.

Den enhet jag kallat "fjäderset" möjliggör alltså att när hårnålsfjädern sticks in underifrån i den perforerade konsolen och klämfjädern sen trycks på från andra sidan så kan komponenter och ledningar fästas genom att man trycker lätt på klämmfjädern och sticker in benet/ledningen i den ögla som bildas för att sedan släppa.

Jag tycker att det är lika svårt att förklara som det är genialiskt!

Spiralfjädern använder man sedan, som synes, på liknande sätt fast då gäller det i regel lödfria (obs) förbindelser med komponenter inuti konsolen såsom t.ex vridkondensatorer.

MVH/Roger
PS
Visst kan sakerna kanske finnas på ebay, men hur kul är det?

Jag förstår ärligt talat inte vitsen med att springa iväg och köpa saker bara för att dom finns att köpa (och dessutom billigt).

Den enda gången jag vill göra så är när jag måste.

I precis alla andra fall bygger jag hellre grejerna.

Författare:  rogerk8 [ 00.34 2014-11-29 ]

Glenn skrev:
Går inte detta att hitta på ebay elelr liknande då ?

Själv fick jag vid.. tja ? runt 10 ? års ålder, antagligen lite tidigare, en bok om nymodigheten breadboard, ett breadboard, och en påse med alla komponenter som behövdes för att bygga de ca 30 byggen som fanns i boken.. eller ja, alla utom en komponent (en mosfet som behövdes till ett bygga) som farsan inte hade fått tag i. ..Är övertygad om att det var detta som gjorde att mitt elektronikintresse verkligen kom igång, innan hade jag iofs gjort lite spikplattexperiment, men detta var min första kontakt med integrerade kretsar.

När du nämner "spikplatteexperiment" blir jag alldeles rörd.

Jag tror att bland de första elektronikbyggena jag gjorde var på just spikplatta. Jag vill minnas att jag använde mässingspik och att det var ett bygge i troligtvis metallslöjden. Anledningen till att jag tror det är att jag än idag har kvar Morse-nyckeln jag gjorde i typ sjuan. Jag har aldrig sysslat seriöst med radio men jag tror att spikplattebygget var en tongenerator som jag nycklade med min Morse-nyckel. Som jag alltså har kvar trots en hel del flyttlass :)

Tack för din input!

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 00.36 2014-11-29 ]

bit96 skrev:
Jag har kvar mina lådor än och de är ganska kompletta. :)
Finns beskrivna på nätet och även handböckerna finns att ladda ner.
Exempel:
http://www.hansotten.com/index.php?page=ee2003-7-8-ee2017
http://www.radiomuseum.org/r/philips_ee2003ee_200.html
http://ee.old.no/library/EE2003-se.pdf

Jag tackar och bugar för dessa länkar!

Kul att du har kvar dina experimentlådor.

Hur ung var du när du fick dom, tror du?

MVH/Roger

Författare:  bit96 [ 10.08 2014-11-29 ]

Jag fick min första låda, EE2003, när jag var 10 år. Eller egentligen 10-å-ett-halvt då det var en julklapp. :)

Det var inga problem i den åldern att läsa, bygga och förstå.
Fast transistorn var lite jobbig med sina "järnvägsövergångar" med extra "sidogrindar". :humm:
För de som inte vet vad detta är: Läs tillhörande bok för EE2003 som jag länkat till längre upp.

Författare:  bit96 [ 10.11 2014-11-29 ]

Och som framkommit i andra trådar så brukar jag inte slänga saker. :)
Denna tingest står i hyllan.

Författare:  salle [ 12.32 2014-11-29 ]

Jag har en gammal låda som heter Philips elektroniska byggsats EE1003, jag var uppe på vinden och skulle kolla efter den nyss, men hittade bara boken som är tryckt 1968, vill TS ha mer info om lådan/boken så kan jag fortsätta leta senare.

Salle

Författare:  hanzibal [ 15.22 2014-11-29 ]

bit96 skrev:

I den trevliga inledningen till ovanstående dokument skriver en "Professor Dr. Heinz Haber" om "Tyska Philips" (se bild nedan) men har inte Philips alltid varit Holländskt, man brukade ju tex säga "Philips Eindhoven" eller var det kanske bara en viss division inom företaget?

Bilaga:
image.jpg

Författare:  qx5 [ 16.28 2014-11-29 ]

Finns dessa hårnålsfjädrar och klämfjädrar tillgängliga att köpa separat?

Författare:  stenD [ 19.35 2014-11-29 ]

Kunde inte låta bli att plocka fram vad jag hade på hyllan:

EE1003: inte hundra komplett, frontplattan saknas i lådan men finns kanske nån annan stans i prylhavet
M1200: Var nästan lite roligare än ee
M1201

Jag har faktiskt ett minne från denna tiden som bitit sig fast. Var väl 11-12 år nånting.
Hade byggt ihop radion tror jag och inte fått den att fungera. Pratade med min mamma som jobbade på F13 så
hon hörde sig för där bland telegubbarna och jag fick knalla in på 13 (inget problem för en knatte som jag) och jag skulle gå till en speciell kåk (finns massor på området) och knacka på en dörr på andra våningen tror jag och jag kom dit utan problem. Jag hörde att det pratades högljutt (fikarast?). Jag knackade på, man är ju uppfostrad och då tystnade allt ljud men ingen kom och öppnade, jag knackade en gång till och då small det i dörrn så ini h--v-te, men fortfarande inget ljud så jag knallade hem och berättade för mamma vad som hänt. Senare fick jag höra att gubben som höll på att sparka ner dörren hade fått skämmas ordentligt inför sina arbetskamrater när han fått höra att det var "karin's grabb" som knackat på :)
Fick väl hjälp senare men det kommer jag inte ihåg :D

Vi hoppas att TS förlåter trådkapningen för såna här "flashback" minnen. 8)

Författare:  hanzibal [ 19.52 2014-11-29 ]

Trevlig historia, man undrar ju varför den där mannen sparkade på dörren när du väl (?) var väntad - var det någon slags jargong/ploj de olika regementhusen emellan?

Författare:  stenD [ 20.46 2014-11-29 ]

Gubben skulle väl imponera. Kan ju lugnt säga att han hade utseendet emot sig. Fast dom var nog vana att folk bara klev rätt in skulle jag tro. När alla tystnade såg han väl sitt tillfälle att göra ett intryck :)
Jag var mycket på F13 som barn och möttes alltid av vänliga människor, inget poblem där.

EDIT: Det var nog så att jag bara var väntad av en person och han hade väl glömt av sig och inte informerat dom andra.

Författare:  MiaM [ 08.29 2014-11-30 ]

Philips har väl alltid haft moderbolaget i Nederländerna men de har/hade verksamhet både här och var i världen. I Sverige fanns t.ex. Philips i Norrköping.

Allmänt vad gäller dessa labbgrejer så tror jag att man kommer nog långt med vanligt breadboard och/eller genom att lära barnet löda.

Jag minns inte riktigt hur gammal jag var men det var åtminstone före högstadieåldern jag blev betrodd att försöka mig på mina första lödningar och det var nog ett riktigt stort steg för min del.

Fast dessa experimentlådor, t.ex. Philips som tråden handlar om, har väl fördelen att de har en röd tråd där man lär sig det mesta.

Om man t.ex. istället skulle ge något barn / någon ungdom klassikern Elektronik för alla (i mitt tycke mycket bra idé) så bör man nog vara beredd att fullfölja det genom att faktiskt skaffa de grejer som behövs för att sätta ihop byggena i böckerna. Man behöver väl inte bygga varje bygge precis som i böckerna men åtminstone bygga de grejer som ger grundläggande kunskaper och övningar för att gå vidare.

P.S. tänk också lite på vilka grejer som fortfarande är tidlösa och vad som eventuellt är stenålder i dessa bygglådor. Eventuell "bygg din egen AM-radio"-övningar leder kanske lätt till besvikelse eftersom det inte längre finns någon Radio Luxemburg som har mer lockande musik än övrigt utbud o.s.v., och för den delen kan det väl vara rätt tunnsått med stationer över huvud taget för att ens konstatera att mottagaren fungerar.

Författare:  grym [ 08.58 2014-11-30 ]

jag hadde två sådanna satser, fick dom av mina farbröder i unga år, troligen vid skolstart och jag byggde allt och fortsatte att prova massa saker på egen hand

fjädrarna är nog svåra , men det skulle nog gå att beställa om man tar några tusen
finns ju några fabriker här som tillverkar fjädrar i automagiska maskiner

Författare:  rogerk8 [ 22.05 2014-11-30 ]

bit96 skrev:

Oj vad fin den är :)

Tack för att du letat fram den och fotat den åt mig.

Bringar tillbaks gamla minnen.

Nu tänkte jag be dig om minst den första tjänsten:

1) Vilket är cc-avstånden mellan hålen? Inbillar mig nämligen att de är samma som i kopplingsdäcket och vill gärna ha original när jag borrar mitt kopplingsdäck (fast, jesus, jag uppskattar runt 1000 hål :D)
2) Hur många hål är det i x- respektive y-led (mindre viktigt men intressant)
3) Vilken hådiameter (mindre viktigt då jag har klämfjädrarna)
4) Vilken godstjocklek (mindre viktigt då jag har klämfjädrarna)
5) Foto på baksidan (mindre viktig då jag har böckerna)

Jag vill faktiskt gärna bygga mig en ny plexiglaskonsol då den gamla var lite ranglig. Jag kommer ihåg att jag under senare år skruvade ihop alltihop på mitt eget sätt och skippade speciellt spiralfjäderarrangemanget på alla fasta och interna komponenter dvs lödde dit dom istället. Jag lödde tom kablar ut på dom i din bild synliga klämfjädrarna så att konsolens gränssnitt alltid var redo.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 22.12 2014-11-30 ]

bit96 skrev:
Jag fick min första låda, EE2003, när jag var 10 år. Eller egentligen 10-å-ett-halvt då det var en julklapp. :)

Det var inga problem i den åldern att läsa, bygga och förstå.
Fast transistorn var lite jobbig med sina "järnvägsövergångar" med extra "sidogrindar". :humm:
För de som inte vet vad detta är: Läs tillhörande bok för EE2003 som jag länkat till längre upp.

Visst var det en underbart kryptisk beskrivning av Transistorn med en typ järnvägsövergångsgrind som styrdes av basen.

Jag fattade aldrig den beskrivningen :D

Jag avser scanna in den asap.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 22.20 2014-11-30 ]

qx5 skrev:
Finns dessa hårnålsfjädrar och klämfjädrar tillgängliga att köpa separat?

Hej qx5!

Jag vet inte det men har för mig jag köpte vissa reservdelar från Philips på min tid.

Fast det är i så fall typ 30 år sedan :)

MVH/Roger
PS
Har du också en låda att komplettera, eller är du bara sugen på konceptet? ;)

Jag kommer t.ex låna ett par fjäderset till ett annat bygge/tråd där jag avser spänna fast ett par ferritstavar mha gummiringar.

Författare:  rogerk8 [ 22.41 2014-11-30 ]

salle skrev:
Jag har en gammal låda som heter Philips elektroniska byggsats EE1003, jag var uppe på vinden och skulle kolla efter den nyss, men hittade bara boken som är tryckt 1968, vill TS ha mer info om lådan/boken så kan jag fortsätta leta senare.

Salle

Hej Salle!

Tack för din ansträngning :)

Jag känner inte till EE1003 och jag tror jag har EE2003+EE2006 men är inte säker.

Vill inte bara nyttja ditt intresse rätt upp och ner men som "allmän" information kan jag meddela att jag saknar ett par saker som kommer att bli väldigt svåra att få tag i.

1) Dubbelgängad vridkondensator 2X5-150pF (fintrimningen har gått sönder. Jag har försökt laga den men inte riktigt lyckats då skruvarna är riktigt små).
2) Enkelgängad vridkondensator 5-150pF (den jag har, och märkt med ett utropstecken ovan, mätte jag nyss upp till 22-560pF dvs fel värde).

Känn inte att du måste hjälpa mig med detta.

Men du kanske har en ide' om vart jag kan få tag i dylika obskyra komponenter?

MVH/Roger
PS
Det är fler komponenter jag saknar men dessa tror jag inte blir så svåra att få tag på. T.ex pot med brytare och 150 Ohm-högtalare.

1:an ovan ska jag förresten ta till en urmakare och försöka få ordning på. Det är plast-gängorna som gått sönder men med en tillräckligt större skruv borde det gå att skapa nya gängor.

Författare:  rogerk8 [ 22.47 2014-11-30 ]

stenD skrev:
Kunde inte låta bli att plocka fram vad jag hade på hyllan:

EE1003: inte hundra komplett, frontplattan saknas i lådan men finns kanske nån annan stans i prylhavet
M1200: Var nästan lite roligare än ee
M1201

Jag har faktiskt ett minne från denna tiden som bitit sig fast. Var väl 11-12 år nånting.
Hade byggt ihop radion tror jag och inte fått den att fungera. Pratade med min mamma som jobbade på F13 så
hon hörde sig för där bland telegubbarna och jag fick knalla in på 13 (inget problem för en knatte som jag) och jag skulle gå till en speciell kåk (finns massor på området) och knacka på en dörr på andra våningen tror jag och jag kom dit utan problem. Jag hörde att det pratades högljutt (fikarast?). Jag knackade på, man är ju uppfostrad och då tystnade allt ljud men ingen kom och öppnade, jag knackade en gång till och då small det i dörrn så ini h--v-te, men fortfarande inget ljud så jag knallade hem och berättade för mamma vad som hänt. Senare fick jag höra att gubben som höll på att sparka ner dörren hade fått skämmas ordentligt inför sina arbetskamrater när han fått höra att det var "karin's grabb" som knackat på :)
Fick väl hjälp senare men det kommer jag inte ihåg :D

Vi hoppas att TS förlåter trådkapningen för såna här "flashback" minnen. 8)

Hej StenD!

Tack för din roliga historia :)

MVH/Roger
PS
Älskar din avatar. Ser dåligt men visst är det en Germanium-trissa? :)

Författare:  Lasp [ 22.47 2014-11-30 ]

Personligen tycker jag att detta med experimentsatser är en bra start.
Så om rogerk8 är intresserad så finns denna.

Författare:  grym [ 22.48 2014-11-30 ]

har ett svagt minne av att jag expanderade plattorna med en sängbotten av masonit med hål i, samma modell som man hadde som verktygstavlor, undras om det stämde med hålbilden?

Författare:  rogerk8 [ 23.03 2014-11-30 ]

Jag har faktiskt en seriös fundering på det också.

För då slipper jag borra 8)

Dessutom måste jag ändå bygga dom speciella Transistor-kretskorten och när jag även skall bygga egen konsol så är jag inte beroende av cc-avstånd i "original" (bara ungefär pga andra komponenter såsom t.ex "Oscillatorspole" ovan). Det enda jag är beroende av är godstjocklek men min gissning är att <4mm duger och då jag en gång i tiden jobbade på en brädgård så vill jag minnas att vi sålde 3mm (operforerad) massonit.

Tack för din ide'!

Jag ska seriöst överväga det här.

MVH/Roger
PS
Vänta nu, min "Oscillatorspole" säger ju avståndet. Brb...CC=15 :D

I morgon måste jag alltså gå till en brädgård och kolla cc för perforerad massonit samtidigt som ditt inlägg inger hopp :)

Författare:  rogerk8 [ 23.07 2014-11-30 ]

Lasp skrev:
Personligen tycker jag att detta med experimentsatser är en bra start.
Så om rogerk8 är intresserad så finns denna.

Tack Lasp!

Mycket trevliga bilder :)

Gärna fler på nåt slags bygge så man ser hur den används.

MVH/Roger

Författare:  stenD [ 23.18 2014-11-30 ]

rogerk8 skrev:
PS

Japp, med kylmantel :) Inte i megawatt klassen precis men satt väl som förstärkare i transistormottagare.
Kunde inte fixa bort det vita i avataren pga trilskandes paint program så jag gav helt enkelt upp.

Författare:  qx5 [ 23.19 2014-11-30 ]

Min tanke vart mest att man kan skapa EE-kloner genom att borra ut plexiglasskivor av lämplig tjocklek. Elektronikkomponenterna får man till med standard experimentkort eller genom att etsa själv. Dimensionerna bör vara desamma som för orginalet så att man kan använda delar rakt av.

Det som är svårt är just kläm- och fjädersatserna. Dessa är kanske inte så lätta att få tag i?
Kanske finns det EF-medlemmar som kan fixa sådant? billig julklapp isåfall.

Sedan kan det finnas en del pedagogik- och elektrofältssvårigheter om man skall gå från AM-radio till DAB. En så enkel sak som en 32-bit mikrokontroller lär ställa till det bara i antalet ben. FM-radio är iaf gångbart än så länge. Men TV-bygget är väl kört med kravet på DVB.

Platta med spikar som man löder på är enkelt och billigt. Men det är lite omständigt och hälsovådligt med lödrök.

Författare:  Lasp [ 23.30 2014-11-30 ]

Det är en låda som kommer från en annan EF medlem.
Våra barnbarn har passerat denna period och barnbarnsbarnen är för små.
Så den bör gå till någon nu! När jag kommer att röja hårt!

Det är drygt tvåhundra olika kopplingar. Det är lite oreda i påsarna, men inte värre än att det går att städa upp. Hör av dig om det är intressant, annars går den till nästa.
Det är bättre att den hamnar där behoven finns, och förmåga att ta tillvara på det säger Lasp :humm:

Författare:  Lasp [ 23.41 2014-11-30 ]

Fann den ute på nätet http://elenco.shptron.com/p/tree-of-kno ... lectronics

Författare:  rogerk8 [ 23.42 2014-11-30 ]

Okej qx5, nu förstår jag dig bättre.

Ja, man behöver ju inte ta till det bekvämaste (dvs om perforerad massonit skulle ha cc15).

Min tanke är en plexiglasskiva med träram som skulle ge höjd nog för hårnålsfjädrarna att få plats.

Denna höjd mätte jag precis till 5mm.

Jag vet att 8X8mm plh furu går att köpa på brädgård.

Och då har vi genast en ram.

Djupet klamfjädern måste gå är tydligen 2mm.

Det kan alltså bli svårt med 2mm plexiglas.

Detta för att hårnålsfjädern måste spänna mot godset när klämfjädern trycks dit.

Men det här är ju bara att testa.

Tror tom jag har en 2mm plexiglasskiva på jobbet.

Jag tar med mig ett fjäderset redan i morgon :)

MVH/Roger
PS
Klämfjädern ger minimum håldiameter 5mm.

Författare:  rogerk8 [ 00.08 2014-12-01 ]

Lasp skrev:
Det är en låda som kommer från en annan EF medlem.
Våra barnbarn har passerat denna period och barnbarnsbarnen är för små.
Så den bör gå till någon nu! När jag kommer att röja hårt!

Det är drygt tvåhundra olika kopplingar. Det är lite oreda i påsarna, men inte värre än att det går att städa upp. Hör av dig om det är intressant, annars går den till nästa.
Det är bättre att den hamnar där behoven finns, och förmåga att ta tillvara på det säger Lasp :humm:

Tack för dina ansträngningar!

Tyvärr är jag av den skolan att OP-ampar (eller IC överhuvudtaget för den delen) inte riktigt är elektronikkunskap.

Elektronikkunskap är mer att kunna bygga OP-ampar.

Så jag tackar och bugar men dom här "moderna" lådorna går bort :)

MVH/Roger
PS
Fast visst använder jag OP-ampar och det ganska flitigt. Men det är ingenting som tillhör basal elektronikexperimenterande tycker jag.

Barnbarnsbarn, hur gammal är du egentligen :)

Författare:  rogerk8 [ 00.19 2014-12-01 ]

Jag börjar fundera på om jag ska serietillverka dom här.

Men jag får kontakta och fråga Philips först.

Det största problemet är faktiskt fjädrarna, som qx5 redan påpekat.

Dessutom tror jag det är mycket svårt att komma över "mängder" med vridkondensatorer.

Samtidigt kan man faktiskt bygga dom själv (tänker mig stora luftgapskondensatorer).

Allt går om man vill :)

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 00.34 2014-12-01 ]

stenD skrev:
rogerk8 skrev:
PS

Japp, med kylmantel :) Inte i megawatt klassen precis men satt väl som förstärkare i transistormottagare.
Kunde inte fixa bort det vita i avataren pga trilskandes paint program så jag gav helt enkelt upp.

Kommer ihåg att det satt exakt den typen med kylmantel i min allra första Lenco skivspelare (då jag var yngre än 10 år).

Jag minns också att jag vid nåt tillfälle av gnuggsymbol-mani byggde om skivspelaren :D

Jag vill dock minnas att den faktiskt fungerade även efteråt men bättre är tveksamt :)

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 22.53 2014-12-01 ]

Idag sågade jag och borrade i en två-millimeters plexiglasskiva.

Gick inte så bra.

När jag satte den 200X300mm stora skivan i skruvstycket och började såga med bågfilen, sprack den.

Dessutom sprack den i hörnet när jag testade att spika fast den i en trälist med mycket klen spik.

Känns som om plexiglas går bort.

2 millimeters godstjocklek visade sig också vara aningen för klent då fjädersetet glappar om än mycket lite.

5 millimeter håldiameter funkar dock perfekt.

Bifogar bild på min klena framgång.

MVH/Roger
PS
I morgon ska jag gå till brädgården och fråga om data för perforerad massonit.

Eventuellt kan man måla den lite vackert blå, ju :)

Det här lät nästan lika menlöst som ett facebook-inlägg :D

Författare:  rogerk8 [ 23.10 2014-12-01 ]

MiaM skrev:

Om man t.ex. istället skulle ge något barn / någon ungdom klassikern Elektronik för alla (i mitt tycke mycket bra idé) så bör man nog vara beredd att fullfölja det genom att faktiskt skaffa de grejer som behövs för att sätta ihop byggena i böckerna. Man behöver väl inte bygga varje bygge precis som i böckerna men åtminstone bygga de grejer som ger grundläggande kunskaper och övningar för att gå vidare.

Jag har båda Soelbergs böcker. Lärde mig en hel del matnyttigt och praktiskt från dom. Stundtals slår jag i speciellt hans första bok än idag. Senast för några dagar sedan då jag hade funderingar kring tyristorer (annan tråd).

Jag håller med dig om att det är mycket bra läroböcker. Även om hans RC-system som jag byggde i 10-årsåldern inte var nån höjdare. Fast då är jag taskig för det fungerade faktiskt :D
Citera:
P.S. tänk också lite på vilka grejer som fortfarande är tidlösa och vad som eventuellt är stenålder i dessa bygglådor. Eventuell "bygg din egen AM-radio"-övningar leder kanske lätt till besvikelse eftersom det inte längre finns någon Radio Luxemburg som har mer lockande musik än övrigt utbud o.s.v., och för den delen kan det väl vara rätt tunnsått med stationer över huvud taget för att ens konstatera att mottagaren fungerar.

Förstår jag dig rätt att Radio Luxemburg inte finns längre?

I så fall är dessa ord något deprimerande för det finns nog både tre och fyra AM-radiobyggen i experimentlådorna.

MVH/Roger

Författare:  MiaM [ 18.08 2014-12-02 ]

Soelberg har skrivit fler än två böcker, men ingen av dem heter Elektronik för alla. Jag tänker alltså på den där serien om totalt åtta böcker. (Idag får man väl betrakta "datorn" i del 4 som kuriosa, baserad på 1802 och programmeras med on/off-switchar. Mycket annat är väl fortfarande aktuellt. Det vore dock inte dumt med en ny upplaga där de aktiva komponenterna uppdaterats till de typer man väljer idag, eller kanske bara ett "officiellt" tillägg med lista över lämpliga moderna komponenter. Alla de använder är säkert lätta att få tag på än idag, men det är väl dumt att lära sig att som standard välja 30 år gamla komponenter).

Jag antar att du tänker på Allmän Elektronik 80-böckerna? De är absolut värda att ha på hyllan, det var nog de första böckerna jag själv hade, men för oss som lättare lär oss lättare av att faktiskt prova på praktiska byggen så är nog Elektronik för alla bättre. Soelbergs böcker byggde väl lite på att man skulle bli "tvungen" att köra igång med hans Josty Kit-byggsatser, kan man väl tänka.

Jag tror att Radio Luxemburgs klassiska 1440kHz-sändare släckts ned för några år sen. Men den slutade "finnas" tidigare än så eftersom den slutade sända "ungdomsmusik" med engelskt prat tidigare än så.

Men visst, det finns kanske kvar en del sändare på kortvågsbanden. Provkör med en vanlig radio!
Poängen är alltså att man kan visserligen lära sig hur man bygger en radio, men den kommer mest bara vara lärorik men troligtvis kommer man inte vilja ha kvar uppkopplingen ett tag för att använda.

Författare:  opampen [ 02.19 2014-12-03 ]

Roligt med bygglådorna! Jag hade någon liknande där trissor, motstånd, kondingar mm.var ingjutna i klara plastsocklar som man sedan "pusslade" ihop med olika bleck i mellan för elektrisk förbindelse. Man kunde bygga bl.a radio och förstärkare. Byggde en snabbtelefon ledning med den. Tyvärr har jag inte lådan kvar längre vilket är synd måste jag säga.

Elektronik för alla är en mycket trevlig serie. Jag har del6- Analoga integrerade kretsar. Skriven av Lars Asplund och Berndt Andersson. Andra upplagan 1990. Köpte boken 1991.

Den är verkligen bra! Gjorde de flesta labbarna.

I detta fall är det mesta sig likt. Men en uppdatering av kretsarna kan i vissa fall vara en bra ide´.

Författare:  rogerk8 [ 03.05 2014-12-03 ]

MiaM skrev:
Soelberg har skrivit fler än två böcker, men ingen av dem heter Elektronik för alla. Jag tänker alltså på den där serien om totalt åtta böcker. (Idag får man väl betrakta "datorn" i del 4 som kuriosa, baserad på 1802 och programmeras med on/off-switchar. Mycket annat är väl fortfarande aktuellt. Det vore dock inte dumt med en ny upplaga där de aktiva komponenterna uppdaterats till de typer man väljer idag, eller kanske bara ett "officiellt" tillägg med lista över lämpliga moderna komponenter. Alla de använder är säkert lätta att få tag på än idag, men det är väl dumt att lära sig att som standard välja 30 år gamla komponenter).

Jag antar att du tänker på Allmän Elektronik 80-böckerna? De är absolut värda att ha på hyllan, det var nog de första böckerna jag själv hade, men för oss som lättare lär oss lättare av att faktiskt prova på praktiska byggen så är nog Elektronik för alla bättre. Soelbergs böcker byggde väl lite på att man skulle bli "tvungen" att köra igång med hans Josty Kit-byggsatser, kan man väl tänka.

Jag tror att Radio Luxemburgs klassiska 1440kHz-sändare släckts ned för några år sen. Men den slutade "finnas" tidigare än så eftersom den slutade sända "ungdomsmusik" med engelskt prat tidigare än så.

Men visst, det finns kanske kvar en del sändare på kortvågsbanden. Provkör med en vanlig radio!
Poängen är alltså att man kan visserligen lära sig hur man bygger en radio, men den kommer mest bara vara lärorik men troligtvis kommer man inte vilja ha kvar uppkopplingen ett tag för att använda.

Tack MiaM för ditt inlägg!

Naturligtvis heter böckerna "Allmän Elektronik" del 1&2.

Fortfarande tveksam information om Radio Luxemburg, dock ;)

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 03.14 2014-12-03 ]

Idag var jag på brädgården.

CC13.

D4.

H3.

Kan duga men i så fall måste jag punga ut med 235 spänn för 1200X2440mm :D

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 03.30 2014-12-03 ]

opampen skrev:
Roligt med bygglådorna! Jag hade någon liknande där trissor, motstånd, kondingar mm.var ingjutna i klara plastsocklar som man sedan "pusslade" ihop med olika bleck i mellan för elektrisk förbindelse. Man kunde bygga bl.a radio och förstärkare. Byggde en snabbtelefon ledning med den. Tyvärr har jag inte lådan kvar längre vilket är synd måste jag säga.

Elektronik för alla är en mycket trevlig serie. Jag har del6- Analoga integrerade kretsar. Skriven av Lars Asplund och Berndt Andersson. Andra upplagan 1990. Köpte boken 1991.

Den är verkligen bra! Gjorde de flesta labbarna.

I detta fall är det mesta sig likt. Men en uppdatering av kretsarna kan i vissa fall vara en bra ide´.

Tack för din trevliga kommentar!

Jag vill minnas att jag hade mycket roligt med dessa experimentlådor. Och då menar jag inte enbart förstärkar och radiokonstruktioner utan även och jag citerar

1.01 Förstärkare för skivspelare och bandspelare
1,02 Tvåvägs skivspelarförstärkare
1.03 Push-Pull-förstärkare
1.04 Förstärkare med korrektion
2.01 Övningsapparat för morse
2.02 Övningsapparat för morse med högtalare

usw :)

MVH/Roger

Författare:  carpelux [ 08.00 2014-12-03 ]

Radio Luxemburg slutade sända på 1440 KHz i början av 90-talet. 92 tror jag det var.

Författare:  YD1150 [ 09.00 2014-12-03 ]

Leta reda på en person med 3D-skrivare och skriv ut en ny kopplingsplatta :)

Författare:  MadModder [ 19.15 2014-12-03 ]

Plexi (akryl) är inget vidare för det där. Då är lexan (polykarbonat) bättre. Det är mycket hållbarare, och går tom att bocka i en plåtbockare. :)
Den första lådan jag fick var den lille elektrikern. Det var inte sådär jättespännande. Bara elektromagneter, lampor, motorer och sånt där. Och jag var ganska liten så att koncentrera sig på samma sak i mer än några minuter hörde inte till vanligheterna. :D
Senare fick jag elektronikgrundlådan som Catus AB sålde. Den var rätt så intressant däremot.
(finns en på tradera, ett dygn kvar på den auktionen just nu)
Komponenterna till min låda är sen länge använda till annat. Plattan och fjädrarna är utspridda i diverse lådor... :p
Bilaga:
elektroniklåda1.jpg

Bilaga:
elektroniklåda2.jpg

Författare:  qx5 [ 20.02 2014-12-03 ]

Vilken plasttyp är det i EE lådornas byggplattor? Har för mig polycarbonat plast dels är sprött och innehåller rätt gifitga tillsatser.

Författare:  MadModder [ 20.29 2014-12-03 ]

Nä akryl är sprött, polykarbonat är segt. Det sistnämnda används exempelvis runt hockeyrinkar. Det gulnar dock en aning med tiden. Det gör inte akryl (plexi).

Författare:  qx5 [ 22.04 2014-12-03 ]

ABS kanske duger?

Författare:  opampen [ 13.49 2014-12-04 ]

RogerK8: Morse använde jag på min låda också. Lärde mig lite tecken då. Tråkigt bara att jag inte kommer ihåg vad lådan hette?!

Författare:  rogerk8 [ 21.41 2014-12-05 ]

carpelux skrev:
Radio Luxemburg slutade sända på 1440 KHz i början av 90-talet. 92 tror jag det var.

Jag blir ledsen av att höra detta men tackar samtidigt för informationen.

Har du nåt hum om vad man ändå kan få in på AM-bandet idag?

Personligen vet jag att Radiomuseet här i Göteborg sänder ibland om än väldigt sällan.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 22.09 2014-12-05 ]

YD1150 skrev:
Leta reda på en person med 3D-skrivare och skriv ut en ny kopplingsplatta :)

Det var en kreativ lösning :)

Jag lutar dock åt den perforerade massoniten brädgården hade.

Idag tog jag stegen upp och försökte stoppa in klämfjädern i ett av hålen.

Det gick inte, så jag får lov att borra upp alla 14X20 hål (som jag precis observerat fanns i original).

Jag passade samtidigt på att fråga efter 8X8mm lister för att bygga en ram med utrymme för klämfjädrarna.

Det fanns inte som standard men dom kunde såga upp.

8X15mm finns däremot som standard men känns lite klumpigt.

MVH/Roger
PS
Vi får se hur jag gör här men det lutar i alla fall åt en perforerad vit massonitskiva med måtten 1200X2440 (=minkvantitet) som jag kommer be dom såga upp i, ja vad blir det nu,

X: 20 "stolpar" a' 19 mellanrum + 2 knappa cc (pga hål önskas ej synas)~19*13+2*13-5=268
Y: 14 "stolpar" a' 13 mellanrum + 2 knappa cc (pga hål önskas ej synas)~13*13+2*13-5=190

Fast jag kommer be dom såga "Närmast större dom måtten fast jämn kant".

Men samtidigt har jag nu förlitat mig på hans "13mm med skjutmått på stege".

Borde inte de måtten stå i "datablad"?

Författare:  rogerk8 [ 22.15 2014-12-05 ]

MadModder skrev:
Plexi (akryl) är inget vidare för det där. Då är lexan (polykarbonat) bättre. Det är mycket hållbarare, och går tom att bocka i en plåtbockare. :)
Den första lådan jag fick var den lille elektrikern. Det var inte sådär jättespännande. Bara elektromagneter, lampor, motorer och sånt där. Och jag var ganska liten så att koncentrera sig på samma sak i mer än några minuter hörde inte till vanligheterna. :D
Senare fick jag elektronikgrundlådan som Catus AB sålde. Den var rätt så intressant däremot.
(finns en på tradera, ett dygn kvar på den auktionen just nu)
Komponenterna till min låda är sen länge använda till annat. Plattan och fjädrarna är utspridda i diverse lådor... :p
Bilaga:
elektroniklåda1.jpg

Bilaga:
elektroniklåda2.jpg

Kul bilder!

Aldrig hört talas om Catus förut, dock :)

Polykarbonat låter trevligt, vart kan man få tag i det?

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 22.27 2014-12-05 ]

opampen skrev:
RogerK8: Morse använde jag på min låda också. Lärde mig lite tecken då. Tråkigt bara att jag inte kommer ihåg vad lådan hette?!

Hej opampen!

Jag försökte naturligtvis lära mig lite tecken jag också men inga förutom S, O och M kan jag fortfarande.

Eller snarare, M lärde jag mig på nytt bland dom första gångerna jag hörde ett nostalgiskt kodat SMS.

Stolt går jag således omkring med en primitiv gammal knapptelefon från just Nokia som piper ...--... :D

MVH/Roger

Författare:  4kTRB [ 22.33 2014-12-05 ]

Såg något inlägg här om labb-låda typ spikplatta.
Kommer ihåg mina första byggen som utfördes på sånt.
Det finns fortfarande företag som kränger sånt.
http://www.delfing.se/start.asp?cat=Byggsatser,%20egna
Minns tydligt den där roboten med blinkande ögon men vet inte
vart jag sett den. :)

Författare:  rogerk8 [ 22.47 2014-12-05 ]

@MiaM: Jag vill minnas att det fanns tidskrifter som hette "Elektronik för alla" men jag har på nåt sätt helt lyckats undvika vetskapen om att det tom fanns böcker som hette så.

Nu slår det mig att jag faktiskt använde en lösning därifrån på en käck digital vridomkopplare med godtyckligt antal steg upp/ner i samband med ett rätt avancerat projekt jag virade ihop 1996 (dvs på den tiden jag var smart :)).

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 22.53 2014-12-05 ]

4kTRB skrev:
Såg något inlägg här om labb-låda typ spikplatta.
Kommer ihåg mina första byggen som utfördes på sånt.
Det finns fortfarande företag som kränger sånt.
http://www.delfing.se/start.asp?cat=Byggsatser,%20egna
Minns tydligt den där roboten med blinkande ögon men vet inte
vart jag sett den. :)

Fasen vad häftigt!

Enkelt upplägg och man kan ju träna lödning samtidigt.

Jag la genast till sajten som bokmärke :)

MVH/Roger

Författare:  robertk [ 23.16 2014-12-05 ]

rogerk8 skrev:
@MiaM: Jag vill minnas att det fanns tidskrifter som hette "Elektronik för alla" men jag har på nåt sätt helt lyckats undvika vetskapen om att det tom fanns böcker som hette så.

Allt om Elektronik - Tidningen
Elektronik för Alla - Bokserien

//Robert

Författare:  rogerk8 [ 23.48 2014-12-05 ]

Sättet du tillrättavisar mig på irriterar mig.

Men jag kom precis på att det inte är ditt fel.

Det är mitt fel för jag är en idiot som inte ens kan läsa innantill.

Fast det fanns en tid då jag var riktigt smart :D

Tack för tillrättavisningen!

MVH/Roger
PS
Fast ett tips är att linda in det mer i bomull nästa gång ;)

Författare:  robertk [ 11.11 2014-12-06 ]

:)

//Robert

Författare:  MadModder [ 15.09 2014-12-06 ]

Lexanskivor kan iaf jag köpa på glasmästeriet här. Men inte är det billigt inte...
men det finns ju ett gäng andra genomskinliga plaster, t.ex:
ABS (akrylnitril- butadien- styren-monomer)
PVC (polyvinylklorid)
PE (polyeten)
PET (polyetylentereftalat)

Författare:  xxargs [ 16.58 2014-12-06 ]

qx5 skrev:
Vilken plasttyp är det i EE lådornas byggplattor? Har för mig polycarbonat plast dels är sprött och innehåller rätt gifitga tillsatser.

CD-skiva, dryckesbägare och hushållsartiklar mm. är i många fall är i polykarbonat och polykarbonat tillverkas av ren bisfenol-A som polymeriseras och problemet är hur mycket opolymeriserat bisfenol-A som är kvar i materialet efter tillverkningen.

Dock - i PC-plast så är bisfenol-A bundet och svårrörligt medans kvittot från termoskrivare som nästan används i alla kassaapparater idag har mindre mängder bisfenol-A i fri form från färgämnet som blir svart vid hetta och tummas på varenda en som gör ett köp...

Författare:  qx5 [ 18.48 2014-12-06 ]

@xxargs, Bisfenol-A förbjöds väl efter en stor cirkus 2010 när handelsanställdas fack krävde utbyte?

Kan man testa förekomsten av Bisfenol-A själv på något sätt? jag har märkt att kvitton blir svarta av etanol, men varför är en annan sak.

Författare:  opampen [ 21.31 2014-12-06 ]

Roger: Jag har bl.a. en Nokia 5110 och den "piper". Tycker den är riktigt hemtrevlig! En annan fördel med den är antennen som ligger utanför telefonen och stor knappsats.

Författare:  rogerk8 [ 20.13 2014-12-08 ]

5110, det är den där av metall va?

Jag har i så fall ägt ett par 5110 varav den ena blev dränkt när jag missade att vara hopp-iland-kalle :D

Jag vill dock inte minnas att den hade utanpåliggande antenn så kanske det var en annan modell.

Det är för lite knapptelefoner här i världen!

Så fort jag får råd ska jag köpa Nokia's N100 som Kjell & Co säljer för endast 300 spänn.

Detta för att min nuvarande Nokia knapptelefon (som jag älskar men ej kan modellnumret på) sjunger på sista versen.

MVH/Roger

Författare:  opampen [ 12.17 2014-12-09 ]

5110 är av svart plast. Med en ca.2,5 cm. antenn på högra sida. Den har en display ca.3,5x2,5 cm. med grönt bakgrundsljus. Samt vita knappar. Jag föredrar också knappar!

Min ordinarie telefon är en Nokia 2310. Funkar kanon, så smidig och elegant!

Författare:  rogerk8 [ 21.42 2014-12-09 ]

Nu har jag äntligen googlat på dina telefonmodeller.

5110:an är mycket fin tycker jag :)

Speciellt trevlig är den utanpåliggande antennen och det gröna bakgrundsljuset :D

Nej, nu får vi sluta nörda oss :)

Vet du eller någon annan om det finns expansionschuck att köpa till en Dremel?

Jag behöver alltså utvidga alla hålen i den perforerade masoniten på nåt sätt.

Jag känner att både pelarborrmaskinen på jobbet och min småtunga Skil borrmaskin blir fel.

Även Dremel känns klumpig men jag vet att det finns så att man via wire kan förlänga chuken till en mer smidig sak typ "penna".

Men jag antar att chuckstorleken hos den är densamma dvs max typ 3mm (och jag behöver 5mm).

Tacksam för tips.

MVH/Roger

Författare:  stenD [ 22.17 2014-12-09 ]

Kanske vore en ide att söka hjälp av nån med en laserskärare, då skulle du få rätta mått direkt

Författare:  rogerk8 [ 23.09 2014-12-09 ]

Laserskärning av vadå?

Polykarbonat-plast, eller?

MVH/Roger

Författare:  stenD [ 06.37 2014-12-10 ]

masonit tex.

En del 3d skrivare har ju ramen utskuren med laser. Ultimaker I är väl den första jag tänker på.

Författare:  opampen [ 17.15 2014-12-11 ]

Ja, visst en riktigt fin modell!

rogerk8 skrev:
Nu har jag äntligen googlat på dina telefonmodeller.

5110:an är mycket fin tycker jag :)

Speciellt trevlig är den utanpåliggande antennen och det gröna bakgrundsljuset :D

Nej, nu får vi sluta nörda oss :)

Ja, men det är roligt att somma in på något specialintresse. Jag har alltid varit svag för telefoner. Allt från gamla bakelit med fingerskiva till moderna dito.

Författare:  rogerk8 [ 22.57 2014-12-11 ]

Har du en bakelittelefon med fingerskiva?

I så fall blir jag avis ;)

Jag blir så pass avis att om jag själv hade en sån så skulle jag skaffa abonnemang :D

Enda problemet med det är att min telefonkostnad skulle mer än dubbleras (gör knappt av med 75 spänn i månaden på Comviq Kompis idag).

Fast å andra sidan använder jag inte mobilen offentligt för jag gillar t.ex inte att prata på buss.

Och på jobbet finns ju redan telefon...

Och internet...

Det enda jag riktigt skulle sakna med att inte ha mobil är alla påminnelser man kan knappa in.

Å andra sidan har jag märkt att mitt minne successivt bara blir sämre och sämre...

MVH/Roger
PS
Du och jag får gärna nörda oss kring detta men jag tror inte övriga EF-medlemmar tycker det är så roligt :)

Författare:  opampen [ 13.40 2014-12-12 ]

Det kan du ha rätt i, men trevligt i vilket fall! Vi går vidare...

Författare:  rogerk8 [ 00.46 2014-12-23 ]

Testar mest min nya signatur...

Jag har bestämt mig för att köpa 14X20 hål färdigkapat av brädgården.

Grejen är bara att de säljer minst en hel skiva (ungefär 1200X2400mm).

Så jag tänkte be dom kapa till så många det går.

Jag kommer dock be dom göra det nästa år då min budget är knaper.

Säg till om ni vill ha nån :D

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 23.42 2015-01-29 ]

Bifogar bild på dom misslyckade grundplattorna (Philips egna benämning).

Först och främst har jag lyckats missa det totala antalet hål i x-led så att 4,5V-batterierna inte får plats.

Tittade nämligen mest i manualen och där ser man antalet hål i x- & y-led (där dock de "oviktiga" batterierna är bortcensurerade).

I y-led luras man även av att yttersta raden används men om man studerar framsidan på manualen ser man tydligt hur en rad i x-led är överhoppad.

Efter noggranna studier av tillgängligt bildmaterial har jag således kommit fram till att original-mänden hål hos grundplattan ska vara 15X24.

Jag kommer dock köra 14X24 för det passar bäst till illustrationerna.

Den extra raden används aldrig och den är mest i vägen samtidigt som det ursprungligen fanns pappersmallar/scheman man la på grundplattan genom vilken man mha en grön sak, vill jag minnas, punchade hål.

Ett litet problem till är att massoniten har cc13 och Philips har cc15.

Dessa två millimeters skillnad får t.ex konsekvensen att bredden i x-led blir nära nog 5cm mindre.

Så grundplattan blir aningen mindre än i original.

Detta tycker jag dock inte spelar någon egentlig roll.

Jag gör bara hela kopplingsplinten något smalare än i original (inbillar mig att reglagen, lamporna och högtalaren får plats ändå).

Kopplingsplinten kommer jag förresten bygga i 4mm plywood.

Jag ska tom ta till min lilla hyvel för att snyggt skarva bitarna.

Men som sagt, jag är tvungen att beställa ny tillkapning av perforerad massonit :(

MVH/Roger
PS
Säg till om nån vill ha en bit perforerad massonit.

Det är gratis :D

Författare:  bit96 [ 09.28 2015-01-30 ]

rogerk8 skrev:
bit96 skrev:

Oj vad fin den är :)

Tack för att du letat fram den och fotat den åt mig.

Bringar tillbaks gamla minnen.

Nu tänkte jag be dig om minst den första tjänsten:

1) Vilket är cc-avstånden mellan hålen? Inbillar mig nämligen att de är samma som i kopplingsdäcket och vill gärna ha original när jag borrar mitt kopplingsdäck (fast, jesus, jag uppskattar runt 1000 hål :D)
2) Hur många hål är det i x- respektive y-led (mindre viktigt men intressant)
3) Vilken hådiameter (mindre viktigt då jag har klämfjädrarna)
4) Vilken godstjocklek (mindre viktigt då jag har klämfjädrarna)
5) Foto på baksidan (mindre viktig då jag har böckerna)

Jag vill faktiskt gärna bygga mig en ny plexiglaskonsol då den gamla var lite ranglig. Jag kommer ihåg att jag under senare år skruvade ihop alltihop på mitt eget sätt och skippade speciellt spiralfjäderarrangemanget på alla fasta och interna komponenter dvs lödde dit dom istället. Jag lödde tom kablar ut på dom i din bild synliga klämfjädrarna så att konsolens gränssnitt alltid var redo.

MVH/Roger

Jag minns nu att du efterlyste lite mått m.m. Ledsen att jag glömde bort det. Men här kommer det:
1) cc-avstånd hål 15 mm
2) Varje platta: x-led 12 hål, y-led 14 hål. (Dessa finns på bild i första länken jag bifogade tidigare.) Plattmått 180x210 mm.
3) Håldiameter 4.88 - 4.95 mm, varierar lite, beror nog på hur slita dom är. Många är runt 4.93 mm
4) Runt hålet är det förstärkt (se bild nedan) 3.7 mm, annars är plasten ca 2 mm tjock.
5) Baksidefoto, se nedan.

Författare:  grym [ 09.57 2015-01-30 ]

vore faktiskt jobb för en 3d skrivare om man kunde få till det på vettigt sätt

Författare:  MiaM [ 14.31 2015-01-30 ]

Duplo? :mrgreen:

Hur förhåller sig trådens masonitplattor till verktygstavlor? Kompatibla eller bara snarlika?

Författare:  rogerk8 [ 20.34 2015-01-30 ]

bit96 skrev:
Jag minns nu att du efterlyste lite mått m.m. Ledsen att jag glömde bort det. Men här kommer det:
1) cc-avstånd hål 15 mm
2) Varje platta: x-led 12 hål, y-led 14 hål. (Dessa finns på bild i första länken jag bifogade tidigare.) Plattmått 180x210 mm.
3) Håldiameter 4.88 - 4.95 mm, varierar lite, beror nog på hur slita dom är. Många är runt 4.93 mm
4) Runt hålet är det förstärkt (se bild nedan) 3.7 mm, annars är plasten ca 2 mm tjock.
5) Baksidefoto, se nedan.

Jag tackar och bugar för dina ansträngningar!

Du ska inte vara ledsen över att du glömde det.

Det drabbar ingen fattig ändå, höll jag på att säga :)

Alltså:

X=24
Y=14

Jag kommer nog köra med perforerad massonit ändå.

Detta trots att de totala måtten inte kommer att bli riktiga (dvs den kommer bli för liten).

Dom röda och vita spolarna har cc15 (det är så jag luskat ut cc).

Massoniten har cc13.

Alla transistor-PCB är borta.

Jag behöver etsa nya.

Tänkte ändå satsa på cc15 (dvs original).

Visst, klämfjädrarna kommer tilta något men jag ser preliminärt inte det som något problem.

Det är ett större problem att borra 24X14 hål a' 5mm.

För det är inte bara själva borrandet som är ett problem utan även precisionen, om man säger.

Observera dock att jag inte ser något av detta som nåt egentligt problem utan det är bara roligt att renovera!

Frågan är bara hur smidigt man kan göra det.

MVH/Roger

Författare:  bit96 [ 21.21 2015-01-30 ]

Kan man inte ta en 3-4 mm tjock plexiglasskiva och med en CNC-fräs låta borra alla hål på rätt ställe?
Därefter kan man limma på några benknoppar och ev kantlister så det blir rätt höjd.

Författare:  rogerk8 [ 23.02 2015-01-30 ]

Bra tips för jag är inte riktigt nöjd med dessa "verktygstavlor" till massonitplattor.

Främst cc-problemet irriterar.

Dessutom måste jag borra upp hålen från 4mm till 5mm.

MVH/Roger
PS
Nån som känner nån som har en 3D-skrivare och kan tala om vad den är kapabel till?

Författare:  bit96 [ 23.09 2015-01-30 ]

Ja, eller till 4,9 mm.
Inget hål jag mätte var 5 mm.
Nu mätte jag även några fjädrar och de var ca 4,75 - 4,85 mm beroende lite på hur hårt man klämmer.

Författare:  rogerk8 [ 01.13 2015-02-15 ]

Kan man spika i lexan (=Polykarbonat har Ni lärt mig)?

Jag har glömt att kolla det men vår pelarborrmaskin på jobbet är lite "småintelligent".

Den har nämligen X&Y-justering i steg om säkert minst 0,1mm

Under förutsättning att den klarar speciellt "Y" så är jag tämligen säker på att den klarar "X".

Med andra ord kan man kanske fixera en 2mm lexan-skiva och inte nödvändigvis följa "körningar" utan bara ratta.

Jag avser kolla upp detta närmare i veckan.

MVH/Roger
PS
"Verktygsboarden" är inte helt fel men iom 13mm (isf 15) så blir det redan där lite fel. Den skall dessutom borras upp till 5mm och det kräver typ nån slags expansionschuck för Dremel då jag inte känner för att borra >300 hål mha tung handhållen standard-borrmaskin. Slutligen är hålen rätt fula och "fransiga" så man får gå över dom med nåt slags slipverktyg för att få dom bra. Det sista är dock inget jätteproblem för det finns käcka slipverktyg till Dremel men känns ändå drygt.

Författare:  rogerk8 [ 20.24 2015-02-26 ]

För formens skull noterar jag här bara att vår pelarborrmaskin har följande mekaniska justeringsdata:

1) X: +/-150mm (=300mm)
2) Y: +/-75mm (=150mm)
3) Upplösning: 0,05mm

Dock har jag tidigare märkt att det är lite glapp (minst +/-0,1mm) i justeringen.

Sen har den relativt nyligen varit utsatt för en tämligen "brutal" flytt så den är definitivt inte kalibrerad.

Dessutom, om man tittar på bit96's trevligt bifogade data så krävs det 360X210 för en "dubbelplatta".

Eller 180X210 för två "enkelplattor".

Jag måste då välja 90X210 och fyra plattor för att få plats i maskin (fast 3X120X210 går också bra).

Sen måste man dock stå där och ratta rätt.

Men det känns inte omöjligt :)

MVH/Roger
PS
Jag har preliminärt tänkt skarva ihop lexan-skivorna mha spik i 8X8mm furu-list. Jag måste ner till 8mm även om 15-5=10. Detta för att hårnålsfjädern har en minimal utbredning om 6mm.

Författare:  rogerk8 [ 22.51 2015-05-14 ]

Idag bestämde jag mig för att köra på med perforerad massonit.

Jag kommer dock göra den 14X24 hål och iom att cc är 13mm isf 15mm så kommer speciellt bredden bli motsvarande mindre.

Men vad spelar storleken för roll? :D

Det här är ett billigt och enkelt sätt att få till det.

Det enda jag behöver göra är att borra upp alla hål till 5mm (och sen kanske gå över med en Dremel-slip för graderna).

Sen bygger jag "huset" i hyfsad enlighet med original.

Är tämligen säker jag kan trycka in reglagen på en (13/15=13% mindre bredd, vilket ungefär motsvarar -5cm).

5cm är ganska mycket men jag beslutar härmed att det får duga :)

Då ska jag bara få "veckopengen" att räcka till detta samtidigt som jag köpt på mig det mesta junk jag vill ha.

Köpte t.ex en påse keramiska kondingar på Kjell & Co för ynka 40 spänn.

Gav mig precis vad jag ville ha dvs en hel del små goa kondingar från ett så ynkligt värde som 1,2pF :D

När jag ändå höll på bestämde jag mig för att sortera in kondingarna från min Raaco-låda också.

Plötsligt hittade jag några goa rör-kondingar som "took me back", dvs jag kände igen dom från Philips Experimentlådor (PE).

Så jag slog upp i bruksanvisningarna för mina PE och kom t.ex på att min kära mormor Edith faktiskt hade köpt så många som fyra sådana lådor till mig, nämligen EE2003-EE2006.

Jag kommer sammanställa en Excel-fil för dom komponenter jag behöver införskaffa men för tillfället får det duga att jag såg över Philips krav på något så sällsynt och speciellt som rör-kondingar.

När jag inventerade mitt nysorterade kondensatorlager hittade jag faktiskt alla rör-kondensatorvärden utom fem.

Det är spikat i himlen att dessa fem kondingar även dom kommer vara rör-kondingar.

Frågan är bara hur jag skall få tag i dom :D

Samtidigt hade vissa av dom vissa defekter.

En saknade ben nästan överhuvudtaget, en lossnade ena benet ifrån när jag så nördigt försökte räta ut benen på den, en hade lödtennsklumpar på benen.

Allt detta är fixat nu.

Bifogar menlösa bilder på projektet :D

MVH/Roger
PS
Mest som minnesanteckning nämner jag dom rör-kondensatorvärden jag saknar:

1) 22p 1st
2) 47p 2st
3) 180p 1st
4) 330p 1st
5) 470p 1st

Dock skall det tilläggas att jag faktiskt kan få ihop listan redan nu. Men då bara om jag kan acceptera lite vad som helst vad gäller kondensatorkvalitet. Speciellt trist är att min enda 330pF går åt samtidigt som den är av plast (PP troligen).

Författare:  rogerk8 [ 00.18 2015-05-24 ]

Nu har jag gjort en komponentlista för alla 4 lådorna (EE2003-EE2006).

Jag har också markerat (med guld) de komponenter jag faktiskt har (och de jag "nästan" har med purpur).

Vissa komponenter såsom motstånd är lätta att fixa, andra är svårare.

Har dock varit nördigt noggrann med att lista precis alla komponenter samtidigt som vi alla vet att dom inte behövs.

Dvs jag kommer bygga en kopplingspult som duger till ändamålet (utan att för den skullen vara jättelik originalet).

MVH/Roger
PS
Lutar mer och mer åt lexan vad beträffar grundplattan.

Jag måste ju liksom inte borra alla 336 hål samma dag :D

Det blev ingen bra utskrift på svart-vit laserprinter med ovanstående approach så jag har laddat upp en excelfil där "färdigplockade" poster är av fet stil medans "halvplockade" poster inte är det. Syns liksom bättre då :)

Författare:  rogerk8 [ 21.02 2016-01-11 ]

Idag har jag fått köpt en liten vital del i mitt renoveringsarbete.

Det är ett par meter planhyvlad furulist (8X8mm) som skall utgöra ram för den perforerade masoniten.

Eftersom cc är 13mm hos masoniten (och inte 15mm som hos Philips) och jag ska borra upp hålen från 4mm till 5mm så får man 13-5 dvs 7mm fri yta om man sågar masoniten så nära nästa hålrad som möjligt (bladtjocklek=0). Säg att 6mm blir kvar efter sågbladet och jag har 8mm list då tror jag 4mm lim-djup är en bra kompromiss.

Med andra ord kommer jag limma en ram med denna furulist (som jag dessutom girerar 45 grader) där masoniten bara täcker halva listens tjocklek. Detta ger också ett optimalt djup så att hårnålsfjädern (djup>6mm) får plats ordentligt underifrån.

Sen ska jag alltså bygga pulpeten men jag känner att det kommer bli ganska enkelt mha 4mm plywood.

Det jag nästan känner är svårast är hur jag ska förvara och presentera alla komponenter.

Har inte en susning hur detta gjordes i original, det enda jag vet är att det funkade bra.

Funderar på att köpa nån Raaco-låda men är osäker på antalet fack dvs ska det vara ett fack för varje typ motståndsvärde eller hur ska jag göra? Det är liksom ganska många motståndsvärden så då krävs det flera Raaco bara därför. Nej, det får nog kanske bli ett fack för motstånd, ett fack för keramiska kondingar, ett fack för polyester. Men blir det tillräckligt bra?

MVH/Roger

Författare:  Ulf [ 11.29 2016-01-12 ]

Tack för denna tråd, jag blev verkligen nostalgisk! :D
De fina EE2003 lådorna fick jag bara drömma om.
Men jag fick som sju eller åtta åring en EE1050 tror jag att det var.
Jag har sökt vilka satser som fanns och kommit fram till att det måste ha varit den.

Tyvärr fick jag aldrig påbyggnadssatserna.
Det hände ju att man sköt någon trissa och då var det till att byta själv, med farsans lödkolv (en bamseklump).

Författare:  bit96 [ 12.41 2016-01-12 ]

rogerk8 skrev:
Det jag nästan känner är svårast är hur jag ska förvara och presentera alla komponenter.

Har inte en susning hur detta gjordes i original, det enda jag vet är att det funkade bra.
MVH/Roger

Se tidigare länk, http://www.hansotten.com/index.php?page=ee2003-7-8-ee2017, och bläddra ner ett par bilder så ser du hur komponenterna ligger i sin originallåda.

Författare:  rogerk8 [ 17.48 2016-01-12 ]

Tack för den där länken!

Vilken underbar nostalgi-känsla :D

Mycket intressant att se mina lådor som jag blev bortskämd med.

Intressant också hur grejerna förvarades, hade fullkomligt glömt det :)

Vad som var än mer intressant var att faktisk se EE2007 och EE2008 som jag aldrig fick.

Nåväl, EE2007 ägde jag faktiskt i några timmar tills dess farsan sa till mormor att lämna tillbaks den.

Dom tidigare lådorna "såg" ju inte så dyra ut, så dom slank igenom :)

Men när CRT't dök upp fattade farsan vad de kostade...

Även om jag således aldrig kunde bygga mig en TV så lärde jag mig kopiösa mängder och hade mycket roligt med mina fyra lådor vilket jag är min kära mormor Edith evigt tacksam för.

MVH/Roger
PS
Man bryter alltså inte mot copyright om man använder länkar men väl om bilderna i länkarna används?

Författare:  rogerk8 [ 18.11 2016-01-12 ]

Ibland är man fullkomligt fartblind :)

Jag har en annan tråd som jag kallar Motståndssortering (viewtopic.php?f=3&t=68887) där jag är stark förespråkare för "min" metod med att använda zip-påsar + vikt A4-ark som förvaringsmetod.

Så hur kan jag glömma det?

Min plan nu är alltså vikt A4 för både motstånd och kondensatorer (ett A4 var, naturligtvis) och sedan en enda Raaco-låda för de mer otympliga sakerna.

Det är typ 20 fack i en Raaco-låda som jag tänker på och i mitt fall gäller det bara att välja storlek på de löstagbara (obs) facken.

MVH/Roger

Författare:  qx5 [ 20.29 2016-01-12 ]

Fanns det integrerade IC kretsar för dessa EE lådor? kom att tänka på op-förstärkare pga något roger nämnde i en annan tråd. Det vore iofs relativt lätt att åstadkomma.

Apropå den där EE2008 (eller EE2007?) med tv-skärm. Den borde väl gå att rekonstruera mycket billigare nu?
http://www.hansotten.com/index.php?page=ee2000

Den vart visst grönmonokrom dock:
http://www.experimentierkasten-board.de ... f=82&t=881
Här har de dock även fixat till DVB genom en dito mottagare med kompositutgång.
http://www.opus2.ch/Philips/Kabel%201%20News.wmv

Nackdelen är väl att DVB mottagning knappast låter sig genomföras med endast en EE-sats längre. PAL-analog RIP.

Men grundprincipen är egentligen ganska enkel. Perforerad skiva med återanvändningsbara kopplingspunkter. Som kompletteras med kretskort vid behov. Kanske man kan ordna en Atmel MCU som en ny del? iofs lite jobbigt med >40 kopplingspunkter.

Författare:  rogerk8 [ 21.11 2016-01-12 ]

Den andra länken tyckte jag var helt underbar att läsa, tack!

Jag har liksom bara hört talas om att lådorna skulle kunna ge en TV, jag har aldrig riktig sett innehållet i dom två sista lådorna (EE2007-EE2008) eller hur den skulle kunna byggas.

Att nu få se hur den faktiskt byggs upp i två våningar innan CRT't ansluts var mäktigt!

Man fick tom se en grönsvart bild :)

Iof har jag sett det förut när jag byggde om min piratdekoder till ett kort som via Scart-signal gav en grönsvart bild på mitt oscilloskop :)

Men att utgå från en PAL-signal för att göra detta är naturligtvis fusk :)

Jag har dock en teori om att PAL (när det gäller grundutbud) kanske ändå sänds som signal inom vissa lägenhetsområden även idag för detta kräver varken digital box eller inbyggd digital avkodare i TV (läs gammal TV funkar också), fast jag har kanske fel.

MVH/Roger
PS
Om du kikar mer på bit96's länk så ser du även IC, vilket förvånar även mig :)

Författare:  qx5 [ 23.09 2016-01-12 ]

EE2010 (LM3900 - quad op-amp), EE2014, EE2015, EE2016, EE2017 mao?

Verkar finnas en intressant låda Microcomputer Master Lab 6400 också.

Hittade lådan EE2007s beskrivning av bildrörsenheten. Den verkar vara uppbyggd i stort sett som ett oscilloskop (strålkatod + x/y galler). Det borde gå att utifrån schemat att utröna vilken pinout enheten har.

Författare:  rogerk8 [ 17.41 2016-03-14 ]

Nu har jag fått hem 2st kopplingsplattor med måtten 199X311 (ordinarie mått: 210X366).

199 innehåller då tom en extra hålrad för tanken är att bygga pulpeten utan klämfjädrar så att alla klämfjädrar sitter på själva kopplingsplattan.

Pulpeten kommer f.ö bli ett rent rektangulärt bygge av 4mm plyfa där kopplingsplattan skruvas fast med tre skruv genom ramen runt som jag redan skaffat (ram)list för (8X8mm).

Jag har idag beställt en offer-plyfa (4mm) för att ha som mothåll när jag börjar med nästa steg dvs att borra upp alla hål från 4 till 5mm.

När jag gjort det ska jag såga till ramen som tom kommer vara 45-gradigt sågad mha min nya fina gireringslåda.

När jag gjort det kommer jag limma ram-listerna på kopplingsplattan (jag tror jag skippar en stadgande extra rambit på mitten ty masoniten är ändå relativt robust).

Trots att masoniten är sågad så nära nästa hålrad det går så är 8mm för mycket att bara limma på, jag kommer således bara limma 4mm och spackla ner resten (så att det ser hyfsat ut).

Sen är min tanke att jag ska måla grejerna kobolt-blått (som är min favoritfärg) även om originalet nyttjar lite ljusare blå.

Här är jag dock lite oviss huruvida jag kanske bör sandpappra den vita plana ytan innan jag målar eller ej.

Jag tycker sprej-målning är lite fusk så det blir nog med pensel men frågan är hur bra det blir med tanke på hålen (för under kommer jag inte måla).

Eller kanske jag skulle börja underifrån och sedan, när det torkat, måla ovansidan?

Jag tror jag kommer sandpappra först, vilken grovlek rekommenderar ni?

MVH/Roger
PS
Jag har två kopplingsplattor men jag börjar nog med att göra iordning en då jag ändå inte har alla komponenter/lådor för en TV.

Författare:  rogerk8 [ 23.10 2016-03-24 ]

Nu har jag borrat upp alla hålen till 5mm.

Dock tar jobbet inte slut där, jag måste avgrada alla hålen och tydligen från båda sidorna, också.

Jag har manuellt avgradat en enda rad nu mha en försänkare för borrmaskin jag har, gjorde nästan ont i handen efteråt :)

Måste således skaffa mig en avgradare med handtag, tror jag även passar på att skaffa en avgradare för metall model "visp", dom är mycket bra och tar precis alla håldiametrar.

Bifogar en bild där ett (felaktigt) motstånd är fäst mha Philips patenterade klämfjädrar.

MVH/Roger
PS
En offerskiva på endast 4mm visade sig inte så bra, råkade borra ett gäng hål i arbetsbänken också :D

Författare:  Rofhök [ 16.36 2016-03-25 ]

Här finns passande verktyg

Edit: olämpligt språkbruk ändrat - hcb

Författare:  rogerk8 [ 18.08 2016-03-25 ]

Varför tre vispar?

MVH/Roger
PS
Hittade förresten denna Handförsänkare på Biltema: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarve ... 000016855/

Något trubbig spets dock vad det verkar (uppskattningsvis ändå <3mm) dessutom bara för trä och plast, D19mm

Vill man lyxa till det kan man köpa den här (4ggr dyrare~180:-) http://verktygsboden.se/foersaenkare/ha ... are-proffs funkar för både trä och metall, Huvet har dock rätt liten diameter (D12mm vad jag kan förstå) så större hål...

Här hittade jag sen en billig visp-avgradare http://smaskin.se/%C3%B6vrigt/handverkt ... bla-32-mm/

Författare:  rogerk8 [ 18.28 2016-06-20 ]

I väntan på min handförsänkare har jag nu byggt en istället :)

Den består av en bit 21mm rundstav där jag har borrat i ena ändan och sågat ett "förminskningsspår".

Jag borrade exakt 6mm som försänkaren är, sedan tog jag till buntband och trodde det skulle gå men nej, det gick inte, försänkaren slirade för minsta lilla.

Har ju inte slangklämmor liggande precis annars hade det varit käckt, tog istället till naj-tråd vilket faktiskt låste försänkaren så bra i handtaget att den går att använda (för små vridmotstånd, vilket jag har).

Försänkarens axel var alltså 6mm och det var det jag borrade men kanske jag borde borrat 5mm, sågat slitsen och helt enkelt knött in försänkaren i hålet, det är lätt att vara efterklok :)

MVH/Roger
PS
Jag tror jag lägger en liten klick smältlim över naj-tråden för just nu är den ganska vass...

Författare:  rogerk8 [ 19.39 2016-06-20 ]

Nu har jag avgradat 5 kolumner i labbplattan.

Jag har redan fått ont i armen :)

Så det får bli 5 kolumner per dag, <24 kolumner tot betyder fyra dagar.

Sen ska jag slipa ner det vita lite grand, sen monteras ramen som jag har lister för men måste kapa till, tror jag överdriver och tom kapar 45-gradigt, listen längst in ska förses med minst två små hål för att kunna fixeras vid pulpeten som kommer byggas av 4mm plyfa.

När allt är monterat kommer jag måla allt koboltblått (vilket inte är originalfärgen men min favoritfärg), jag börjar nog med att måla insidan/underredet och låter det torka innan jag målar ovansidan, allt eventuellt med pensel även om sprayfärg lockar lite.

Först kommer jag dock spackla alla kanter ty ramverket (8X8mm grovt) är tänkt att bara nyttjas till halva bredden för annars kan man inte få dit klämfjädrarna i raderna längst ut närmast ramen och då blir det en något trist kant/övergång mellan masoniten och ramverket.

MVH/Roger

Författare:  LaRdA [ 22.55 2016-06-24 ]

Dom plattorna tycker jag borde vara ett lämpligt jobb för någon med laserskärare, fast kanske inte känns så lockande nu när du redan gjort en stor del av arbetet. :)
Följer tråden med intresse. :tumupp:

Författare:  rogerk8 [ 19.30 2016-06-25 ]

LaRdA skrev:
Följer tråden med intresse. :tumupp:

Tack, roligt att höra!

Idag har jag bara 4 kolumner kvar, sen ska jag testslipa mha slipmaskin på en testbit jag har innan jag sandpapprar hela ovansidan.

Jag har bestämt mig för koboltblå sprayfärg för jag kom idag på att pensling ju kommer ge kvarvarande färg i hålen, inte så bra.

Så först lite slipning (förmodligen bara med 120-papper) sen ska jag bygga ramverket.

Vilket menlöst okommersiellt projekt man ändå håller på med :D

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 20.40 2016-06-25 ]

Nu har jag avgradat klart samt slipat både ovansidan och undersidan.

Biten närmast hitåt är originalet (ouppborrad, oavgradad och oslipad).

Kanske jag skulle skippat avgradningen och bara slipat?

MVH/Roger

Författare:  RoPa [ 21.03 2016-06-25 ]

EE2040 och EE2003 var min första riktiga kontakt med elektroniken.
Hade en granne som jobbade på Philips så farsan fick ett bra pris på E2030 lådan (den med två skivor och pulpet).

Kastade det för en herrans massa år sedan då jag tyckte att labb plattor var mer praktiskt.
Det roliga mned Philips system var dock att kopplingen såg ut som på schemat vilket var väldigt pedagogiskt.

Väldigt kul att du gör detta roger8 :bravo:

Författare:  rogerk8 [ 21.24 2016-06-25 ]

Tack RoPa!

Ruskar dock lätt på huvudet över vad jag håller på med :D

Men du har rätt, dessa lådor är extremt "pedagogiska".

Lite det jag försöker efterlikna i min design av mätförstärkaren (KTA) som f.ö är beställd (117USD för 10st).

Flödet i den designen är mycket pedagogisk (för man hade kunnat gröta ihop alltihopa i en design som var liten och bara funkade).

Jag har haft ont i min arm varje kväll denna vecka för avgradandet är jobbigare än du tror :)

Nu är den som sagt emellertid både färdigavgradad och slipad.

Nån dag denna vecka ska jag bygga ramen (får inte glömma dom två hålen som skall möjliggöra inkoppling till pulpet).

Därefter ska jag spackla skarvarna och spreymåla koboltblått.

På sikt ska jag gnugga fram transistor-PCB och måla dom vit, röd, grön och blå(?) mha Humbrol modellfärg (typ 1/4 dl).

Jag kommer gnugga dom på pur ki, för jag ids inte lägga ut ett sånt enkelt kretskort.

Jag tror jag specialdesignar dom till 13mm cc trots att originalen är 15mm cc men min perforerade masonit...

MVH/Roger
PS
Äntligen börjar det hända nåt med det här projektet!

Författare:  Magnus_K [ 21.47 2016-06-25 ]

Jag tror att det här kommer bli riktigt bra Roger! Har inte en aning om vad det här var för kit men när jag läser vad ni "gamla rävar" skriver om det så verkar det har varit inkörningsporten för många.

Angående avgradningen. Vad tror du om att handla ett sånt här stift och sätta i skruvdragaren och mjuka av hålen lite med?
Jag tror att ditt avgradningsverktyg sliter upp flagor i snittet och orsakar mer skada än nytta.

Det stiftet jag länkade till finns med olika radier och du kan säkert handla det i närmsta bygghandel som Dremel-tillbehör.

Författare:  RoPa [ 09.50 2016-06-26 ]

@rogerk8, jag åta mig att producera mönsterkorten till transistorerna.

Är det 13mm c/c i fyrkant? Vill minnas att slitsarna för fjädrarna satt på diagonalen.
Kommer dock inte ihåg på vilket sätt B, E, C var utplacerade. Men den infon har du säkert redan grävt fram?

Kommer ni ihåg det blå stansverktyget som man stansade hål igenom pappen med för att få igenom fjädrarna?
Ett sådant måste du också tillverka ;-)

/Ropa

Författare:  rogerk8 [ 17.24 2016-06-26 ]

RoPa skrev:
@rogerk8, jag åta mig att producera mönsterkorten till transistorerna.

Tack, vilket trevligt erbjudande :)
Citera:
Är det 13mm c/c i fyrkant? Vill minnas att slitsarna för fjädrarna satt på diagonalen.
Kommer dock inte ihåg på vilket sätt B, E, C var utplacerade. Men den infon har du säkert redan grävt fram?

Ja, jag vill ha 13mm cc i fyrkant (originalet är alltså 15mm cc i fyrkant). Slitsarna sitter mycket riktigt på diagonalen. Medurs är det sedan B, E, C, E som gäller (trissorna kan få vara monterade hur som helst, dock verkar dom ha "platta fronten" mot EC-sidan i original, rätt logiskt om man tänker efter). Storleken på PCB lämnar jag upp till dig men 21mm i kvadrat kanske passar (PCB sticker då ut 4mm per sida). "Alla" hål i PCB=slitsar för hårnålsfjäder (>1X3mm).
Citera:
Kommer ni ihåg det blå stansverktyget som man stansade hål igenom pappen med för att få igenom fjädrarna?
Ett sådant måste du också tillverka ;-)

Mitt stansverktyg var dock grönt, kommer ihåg det så väl att jag trodde jag hade kvar det, men det verkar som om jag antingen slängt det (själv nyttjade jag aldrig stansen) eller så är minnet så starkt för att jag drömt det, kommer dock ihåg exakt hur det såg ut, själva stansen var liksom utformat som ett uppochner-vänt V.

Jag kommer bara supporta EE2003-EE2006 dvs dom lådorna jag skämdes bort med och samtidigt dom specialkomponenter jag har kvar.

Om jag har räknat rätt behöver jag bara 2st av varje när det gäller:
BF194/Röd
BC238/Vit
BC328/Grön

MVH/Roger
PS
Jag kanske nyttjade stansen på slutet för jag vill minnas att jag först inte fattade vad den (och alla papper) skulle användas till men att jag på slutet plötsligt fattade grejen, jag var korkad redan då :D

Författare:  rogerk8 [ 17.33 2016-06-26 ]

Magnus_K skrev:
Jag tror att det här kommer bli riktigt bra Roger! Har inte en aning om vad det här var för kit men när jag läser vad ni "gamla rävar" skriver om det så verkar det har varit inkörningsporten för många.

Angående avgradningen. Vad tror du om att handla ett sånt här stift och sätta i skruvdragaren och mjuka av hålen lite med?
Jag tror att ditt avgradningsverktyg sliter upp flagor i snittet och orsakar mer skada än nytta.

Det stiftet jag länkade till finns med olika radier och du kan säkert handla det i närmsta bygghandel som Dremel-tillbehör.

Tackar Magnus_K!

Avgradningen avklarad så det är inte längre aktuellt, men intressant alternativ till en annan gång, i det här fallet hade det ju passat alldeles utmärkt för jag blev alldeles svag och skakig i armen efter att manuellt avgradat bara 10 kolumner (5 ovanpå, samma 5 undertill), typ 70+70 hål/dag.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 21.00 2016-06-26 ]

Nu har jag limmat första listen i ramverket.

Jag kapade på en höft dvs måttade labplattans bredd/djup+2X4mm (8mm ramlist).

Verkar som om ramverkets breddlist blev aningen för lång, är dock bättre än för kort :)

I morgon ska jag limma andra långsidans ramlist, skulle förvåna mig avsevärt om kortlängderna sedan stämmer :)

Tur jag har mer 8X8mm...

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 21.14 2016-06-27 ]

Nu har jag limmat ramlisten för andra långsidan.

Jag fick ta till Dremel+kapklinga för att få till 45-gradarna och det avstånd sidoramlisterna skall ha till kant.

Det verkar som om sidoramlisterna är aningen för långa så det krävs lite mer dremlande där också men detta först i morgon :)

MVH/Roger

Författare:  RoPa [ 23.05 2016-06-27 ]

Blir detta rätt pin placering, Basen nere till vänster?
Vad tror du om måtten?

Bilaga:
EE2003.png

Diagonal slits fixar jag i nästa steg i beredandet av filmen.

Vad sägs om 12 st?

/Ropa

Författare:  rogerk8 [ 23.11 2016-06-27 ]

Helt underbart, kör på :)

MVH/Roger
PS
Om det är ovanifrån så är det klockrent!

Författare:  RoPa [ 23.23 2016-06-27 ]

Japp, alltid sett ovanifrån.

Grönt = bottom layer.

Blir det bra med 5mm pad, har ingen fjäder kvar att mäta på.

Har för mig att NPN odch PNP hade samma pinout så man fick vända PNP och använda den "andra" E anslutningen om man ville ha "+ uppe".
Tänkte även lägga in E B E C i kopparlagret, som bokstäver.

Ska se när jag hinner slabba fram dem. Utlandsresa närmar sig med stormsteg...

/RoPa

Författare:  rogerk8 [ 23.37 2016-06-27 ]

RoPa skrev:
Japp, alltid sett ovanifrån.

Grönt = bottom layer.

Blir det bra med 5mm pad, har ingen fjäder kvar att mäta på.

Har för mig att NPN odch PNP hade samma pinout så man fick vända PNP och använda den "andra" E anslutningen om man ville ha "+ uppe".
Tänkte även lägga in E B E C i kopparlagret, som bokstäver.

Ska se när jag hinner slabba fram dem. Utlandsresa närmar sig med stormsteg...

/RoPa

Hej RoPa!

Gör Pad 6mm förresten, fjädern är 5mm (tror inte att det spelar så stor roll).

NPN/PNP bestäms av färgen på PCB (tror att BC238/Vit är NPN medans BC328/Grön är PNP).

Kul om du lägger in E B E C i kopparlagret som bokstäver.

Ta det lugnt med detta, det är ingen brådska!

MVH/Roger

Författare:  bit96 [ 07.00 2016-06-28 ]

Yttermått ca 25 mm x 23 mm
Paddarna är 6,35 mm i diameter.
Avlånga hålen är 3,6 mm x 1,2 mm.
Den vita omlödd med ny transistor av mig som liten skit med mejsel upphettad på spisplatta på slutet av 70-talet. :)
Jag har även den röda BF194 men hittade inte den just nu.
Bilaga:
bc238-bc328-over.JPG

Bilaga:
bc238-bc328-under.JPG

Författare:  RoPa [ 10.30 2016-06-28 ]

Perfekt!!!

@bit96, tack för foto, nu kan jag göra en mer exakt kopia.
Ska lägga in den extra foot-printen med rak pinsättning.

Är laminatet 1,5mm eller 1,0mm?

/RoPa

Författare:  bit96 [ 11.18 2016-06-28 ]

Laminatets tjocklek är nog 1 mm. Skjutmåttet visar 1,02 resp. 1,04.
Paddarna är ordentligt förtennade, antagligen för att skapa god kontakt med fjädrarna.

Författare:  rogerk8 [ 17.04 2016-06-28 ]

bit96 skrev:
Yttermått ca 25 mm x 23 mm
Paddarna är 6,35 mm i diameter.
Avlånga hålen är 3,6 mm x 1,2 mm.
Den vita omlödd med ny transistor av mig som liten skit med mejsel upphettad på spisplatta på slutet av 70-talet. :)
Jag har även den röda BF194 men hittade inte den just nu.
Bilaga:
bc238-bc328-over.JPG

Bilaga:
bc238-bc328-under.JPG

Tack bit96 för ditt underbara inhopp :)

Kretskorten är ju så gamla att färgen börjat vittra sönder (vill minnas rätt klara röd/vit/grön) :D

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 17.11 2016-06-28 ]

RoPa skrev:
Perfekt!!!

@bit96, tack för foto, nu kan jag göra en mer exakt kopia.
Ska lägga in den extra foot-printen med rak pinsättning.

Är laminatet 1,5mm eller 1,0mm?

/RoPa

Hej RoPa!

Jag tycker att du inte ska bry dig om den raka pinsättningen (den används ändå aldrig), vi ska inte överdriva det här :)

Kom ihåg min gamla signatur "Good Enough" ;)

MVH/Roger

Författare:  bit96 [ 17.23 2016-06-28 ]

rogerk8 skrev:
Kretskorten är ju så gamla att färgen börjat vittra sönder (vill minnas rätt klara röd/vit/grön) :D
MVH/Roger

Färgen är nog ganska original.
Den vita är liksom tunt målad så att laminatet syns igenom.
Ungefär som man rollar på takfärg och efter första svepet lyser det randigt igenom.

Men runt anslutningarna är det slitet. Det syns hur flitig jag varit med att koppla. :)

Den gröna är mindre använd då jag fick den senare i utbyggnadslådan EE2004 så den är nog ganska lik original.

Det var bättre färgkvalitet på den tiden, ingen vattenbaserad plastfärg som vittrar och möglar för minsta lilla. :doubt:

Men det kanske ser olika ut i olika batcher, ser man på bilder från 'hansotten' (länk på första sidan) ser dom väldigt vita/röda/klara ut.

Författare:  rogerk8 [ 16.34 2016-06-29 ]

Limningen av ena sidoramlisten blev asbra!

Jag fick dremla lite men framförallt la jag listerna i gireringslådan och kortade ner dom med ett par millimeter.

Mellanrummet mellan listerna och första hålraden känns bra, jag kommer inte testa det med hårnålsfjäder förrän andra kortsidan också är limmad.

MVH/Roger
PS
Jag har börjat titta lite på sprayfärg, skapamer.se har lite men inte den rätta nyansen av blå (koboltblå) som jag dock kanske till slut frångår för att labbplatta+pulpet mest ska bli just blå :)

Vad tycker ni, ska jag spraymåla labbplatta och pulpet för sig eller alltihop på en gång? Jag kommer definitivt spraymåla undersidan också (vilket jag tror jag börjar med).

Författare:  rogerk8 [ 17.01 2016-06-29 ]

Andra kortsidan blir inte riktigt lika bra, avståndet hålrad-plattkant är samma, avståndet från hålraden ut till ramlistens slut är samma, ändå blir avståndet hålrad-listkant (inre) på nåt konstigt sätt mindre än på andra kortsidan.

Test med hårnålsfjäder visar att detta ändå räcker (<3mm) men det är precis!

MVH/Roger
PS
Funderar på att skita i att spackla för varför skulle en lutande kant vara bättre än ett "trappsteg"?

Författare:  rogerk8 [ 18.11 2016-06-30 ]

Katastrof!

Får inte dit Mellanfrekvensspolen (MFS), 13cc för knappt (MFS täcker två hålrader, saknar seriöst 4mm).

Jag fick dit den men fick nästan bruka våld och det kan inte ett barn göra, 13cc går alltså inte!

Jag måste således lägga ut det här på nån som kan borra alla hålen 15cc, kanske i Lexan.

Det positiva är att då kan jag välja kant-hålrad avstånd, och därmed smälla dit min kära 8X8mm list så att den ligger kant-i-kant vilket därmed blir snyggare (även om det här inte är nån skönhetstävling).

Så RoPa, kära vän, gör trissorna 15cc, jag gör om det här.

MVH/Roger
PS
Det som ändå blev bra var att hårnålsfjädrarna fick plats och kunde roteras utan problem i hålraden närmast ramen.

Författare:  RoPa [ 22.01 2016-06-30 ]

Ok, 15mm får det bli.
Gör en kopia från bilderna, med dubbla symboler... :razz:
köpte laminat idag men tveksamt om jag hinner innan jag åker iväg. Dock kan det nog kvitta för du behöver lite tid att få fram nya plattor.
Någon med CNC eller Laser borde väll kunna ställa upp och göra en god gärning för återfödelsen av en EE2003 :wink:

/Ropa

Författare:  RoPa [ 23.16 2016-06-30 ]

Typ så här...

Bilaga:
EE2003.png

/Ropa

Författare:  rogerk8 [ 23.32 2016-06-30 ]

Mycket snyggt, RoPa!

MVH/Roger

Författare:  MiaM [ 15.19 2016-07-01 ]

rogerk8 skrev:
Katastrof!

Får inte dit Mellanfrekvensspolen (MFS), 13cc för knappt (MFS täcker två hålrader, saknar seriöst 4mm).

Jag fick dit den men fick nästan bruka våld och det kan inte ett barn göra, 13cc går alltså inte!

Jag måste således lägga ut det här på nån som kan borra alla hålen 15cc, kanske i Lexan.

Det låter som något för Kankki!
(känd från tråden "Vår verkstad")

Författare:  rogerk8 [ 16.46 2016-07-01 ]

Jag har kommit på en alternativ användning för min misslyckade labbplatta.

Jag täcker alla hål inuti mha vanlig papp, limmar dit den med några klickar av samma trälim, sen köper jag en burk tapetklister, sprider ut det över hela ytan, sen fördelar jag ut mina trofe'er i ett tunt lager och får då en tavla med enbart trasiga elektronikkomponeter av mycket olika slag :)

Trofe'erna samlades löpande i en påse vartefter jag fann och bytte dessa trasiga komponenter på jobbet.

Tror faktiskt det kan bli en rätt snygg tavla, i alla fall ovanlig :D

MVH/Roger
PS
Jag tackar för tipset!

Författare:  rogerk8 [ 19.08 2016-07-05 ]

Jag har nu designat min nya labplatta som jag kommer lägga ut för borrning.

Materialet blir eventuellt Lexan.

MVH/Roger
PS
Ingen som känner sig luttrad att hjälpa mig? 3mm masonit duger också.

Författare:  rogerk8 [ 19.00 2016-07-13 ]

Nu har jag rensat lite bland onödiga poster i min Excel-lista över vilka komponenter jag måste skaffa.

Sen har jag rensat ur en service-låda från Raaco som mest innehöll gammalt skräp och lagt i de PH-komponenter jag faktiskt har.

Saknar mest trissorna med deras små gulliga PCB, polyesterkondingarna (som nog blir polypropylen), elektrolytkondingarna, alla motstånden (som nog blir 1/2W kolmassa för att dom är bäst och snyggast), några stycken keramiska rörkondensatorer (som jag eventuellt kan fixa från BHIAB) och kopplingstråd (både isolerad och oisolerad).

Jag gjorde misstaget att ta bort alla fjäder-ditsatta isolerade ledningstrådar från trafon (som jag lite käckt hade lindat runt benen för omedelbar beredskapsanvändning) men eftersom kopplingstråd kommer köpas ny så blir det trevligare om den är samma.

Känns mycket bra att fått samlat ihop grejerna, vissa smågrejer använder jag tillfälligt i andra projekt såsom KAM men den spolen som sitter där (och är handlindad) är för stor för nån praktisk nytta så den ska göras om och när jag gör det tar jag tillbaka ferritstaven med dito gummiringar (som jag dock måste köpa ett par av för privat bruk).

MVH/Roger
PS
Gråmärkt är saker jag känner att jag inte behöver, fetmärkt är saker som jag har komplett uppsättning av. Där det bara finns en siffra (som inte är fet) kommer jag nog byta ut alltihopa till samma.

Mellanstycket till vridkondensator har jag t.ex bara en av så jag måste minst bygga en och då hade jag tänkt 3mm lexan eller plexiglas eller kanske tom masonit.

Lampkåpa har jag också bara en av när tre krävs men jag har preliminärt bestämt att skippa detta helt, osv.

Författare:  CPMS [ 23.01 2016-07-13 ]

Är det många plattor som ska borras? Skulle kunna borra/fräsa åt dig om du inte hittar någon med cnc eller laser.
Snyggast blir nog lexan för masonit blir lätt mjukt och hårigt/ojämt runt hålen.

Författare:  rogerk8 [ 17.30 2016-07-14 ]

Men vad trevligt :)

Det är en enda platta bara.

Och ja, jag föredrar annat material än masonit (helst Lexan) men masonit är lätt att spraymåla blå och jag vete tusan om Lexan är det, fast å andra sidan, glatta metallytor likt bilar går ju att lacka...

Det är förresten nu 10 dar sedan jag skickade en förfrågan till en kille här på forumet som tidigare erbjudit sig att ta upp baffelhål i mina högtalare men han har hitintills inte ens läst PM:et så jag tror inte det kommer hända nåt där.

Med andra ord, jag hoppas nu på dig.

MVH/Roger

Författare:  CPMS [ 18.41 2016-07-14 ]

Ska kolla om jag kan få tag i 3mm polykarbonat lokalt men tvivlar på det, går annars kanske att köra med plasten som reklamfirmorna har.
Huvudsaken är att den inte splittras som Plexi om man bryter lite i den.

Istället för att måla den så skaffa lite blå vinyl från någon reklamfirma och skär ut hålen med ett skalpellblad.

Författare:  rogerk8 [ 19.05 2016-07-14 ]

Vänta lite, jag bor i Göteborg dvs något större stad :)

Låt mig försöka hitta en Lexanskiva så skickar jag den till dig, tror att glasmästerier kan ha.

Den sista kommentaren du hade, innebär det att spraymålning är uteslutet?

MVH/Roger
PS
Jag tänker inte sitta med skalpell och karva ur 15X24 hål :D

Författare:  CPMS [ 19.49 2016-07-14 ]

Borde vara lättare för dig att få tag på material, pm:ar adress.

Med rätt primer går det nog bra, kanske räcker att mattslipa ordentligt också.

EDIT/
Be dom skära till hålen i vinylen då :) , några millimeter större än hålen i plattan så är det inte så noga med centreringen.

Författare:  Glenn [ 09.10 2016-07-15 ]

rogerk8 skrev:
Och ja, jag föredrar annat material än masonit (helst Lexan) men masonit är lätt att spraymåla blå och jag vete tusan om Lexan är det, fast å andra sidan, glatta metallytor likt bilar går ju att lacka...

Finns speciell lexanfärg, radiostyrda bilar i byggsatsform har ju lexankaross oftast, och denna levereras vanligen olackad.

...Men om man böjer mycket på lexanet lär ju färgen lossna oavsett, samma sak där man skaver på det.

Författare:  rogerk8 [ 14.34 2016-07-15 ]

Intressant tips, tack!

Om jag minns rätt var det tom du som rekommenderade ett RC-ställe här i stan, RC-reservdelar tror jag det hette, jag har lagt på minnet vart det ungefär ligger och har avsett besöka stället under en tid, nu blir det ju högaktuellt då dom, enligt dig, lär ha Lexan-färg.

Kan man inte göra ytan riktigt skrovlig så att färg åtminstone inte så enkelt skavs bort?

Böjningar är inget problem för det inte kommer att hända.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 17.54 2016-07-18 ]

Jag har nu fått kontakt med nån som heter Anna på ett glasmästeri, hon kan hosta fram 3mm Lexan till vecka 31, det framgår dock inte om jag kan köpa en liten bit bara eller måste köpa en hel skiva så jag har nu bett om den informationen.

MVH/Roger

Författare:  CPMS [ 20.06 2016-07-18 ]

Några förslag.

Brukar inte något av dom tyska byggvaruhusen ha Lexan till bra pris? Bauhaus eller vad dom nu heter.

Annars hör med reklamfirmor, kanske lättare att få tag på mindre bitar där.

Blir nog lite fraktkostnad men snacka med Kankki här på forumet om dom har något lämpligt liggande.

Författare:  LaRdA [ 23.50 2016-07-18 ]

Om det fungerar med plexiglas, plywood eller mdf kan jag nog hjälpa till då jag nu fått igång lasern, lexan fungerar däremot inte bra att köra i lasern.

Författare:  rogerk8 [ 18.08 2016-07-19 ]

Jag tackar för erbjudandet!

Men min plan är att limma eller eventuellt spika fast Lexan-plattan i en ram av furulist (8X8mm).

Plexiglas kan ej spikas men kan limmas, dock är det väl ett rätt skört material som kan spricka om t.ex nåt tungt skulle råka hamna på plattan när den är limmad i ovanstående träram?

Plywood antar jag måste efterarbetas typ mha handförsänkare?

MDF måste väl också efterarbetas?

Jag tyckte annars att min masonitplatta på 3mm blev rätt bra till slut, det var egentligen bara förarbetet som var dåligt gjort av mig dvs att 13cc i praktiken inte dög.

Om jag slipper gå över alla dessa 15X24 hål igen med en handförsänkare pga att lasersnittet lär vara nåt helt annat än uppborrning av perforerad masonit, så känner jag att MDF är bäst, en del pga att den nog är lättare att få färg att fastna på än Lexan/Plexiglas.

Jag vill klura på det här och återkomma när jag har bestämt mig.

Bl.a vill jag invänta två glasmästeriers offerter på Lexan, som kanske ändå är sämre än MDF om man tänker efter.

Vilket material tycker Ni jag ska använda?

MVH/Roger

Författare:  rvl [ 19.26 2016-07-19 ]

Är det otänkbart att limma en blå film över hela skivan *innan* man borrar hålen?

Författare:  rogerk8 [ 20.15 2016-07-19 ]

Nej, det är en väldigt bra ide'!

Om jag nu ska ha Lexan eller Plexiglas, vad tycker du?

MVH/Roger

Författare:  ToPNoTCH [ 22.24 2016-07-19 ]

LaRdA skrev:
Om det fungerar med plexiglas, plywood eller mdf kan jag nog hjälpa till då jag nu fått igång lasern, lexan fungerar däremot inte bra att köra i lasern.

Faktum är att 3mm masonit går utmärkt i lasern med. Ungefär samma skärdata (Liite långsammare bara) som plexi funkar.

TS verkar ju gilla masonit.

Författare:  rogerk8 [ 22.30 2016-07-19 ]

Ja, jag gillar faktiskt masonit :)

Men jag gillar inte att eventuellt behöva gå över 2X15X24 hål med en handförsänkare igen.

Fast amatören jag tvivlar på att det behövs om allt skärs upp mha laser.

MVH/Roger

Författare:  CPMS [ 09.17 2016-07-20 ]

Plexi och plyfa har jag fått laserskuret och kantfinishen blir himla bra, ingen anledning att grada något och blir masonit eller MDF lika bra så gör det nog detsamma vad du använder. Hållfasthetsmässigt är nog Lexan bäst men kanske svårast att få en bra hållbar finish om man inte använder färgad vinyl.
Enklast är att använda något som går att laserkäras om LaRdA kan fixa det till dig, jag kan fixa caddningen isåfall om du inte kan själv.

Författare:  rogerk8 [ 16.20 2016-07-20 ]

Jag har nu bestämt mig för att jag faktiskt vill ha 4mm plyfa.

Jag väljer plyfa av följande anledningar:
1) Älskar furu :D
2) Lätt att måla
3) Lätt att limma
4) Pulpeten har jag tidigare bestämt ska göras i plyfa (och då kan jag spreymåla alltihopa)
5) Du CPMS säger att hålen blir fina om de laserskärs.

Så vad säger du LaRdA, har du möjligtvis lust att hjälpa mig med detta?

Jag kan skicka själva plyfan färdigkapad till dig, om du vill.

MVH/Roger
PS
Gjorde för säkerhets skull ett test med klämfjäder+hårnålsfjäder i 4mm plyfa, funkade perfekt :)

Författare:  LaRdA [ 11.12 2016-07-21 ]

Det borde jag kunna fixa, kan köra ett test på en liten bit så får du se.
Själv så har jag inte 4mm plyfa, utan 3 och 5mm är närmaste som jag har här.
Skär även gärna ut yttermåttet på biten då det blir bättre centrerat då.

Edit:Jag antar att ritningen på förra sidan är den som gäller?

Författare:  rogerk8 [ 15.55 2016-07-21 ]

Kör med 3mm då för det blir ännu bättre :)

Vore kul att se en bit laserskuren plyfa här i tråden.

Ritningen på förra sidan gäller.

MVH/Roger
PS
Jag kan som tunnast få tag i 4mm så det kommer pulpeten (nog) byggas i.

Författare:  LaRdA [ 00.21 2016-07-22 ]

Skar ut en testbit som blev så här:

Författare:  rogerk8 [ 16.52 2016-07-22 ]

Det där blev ju mycket fint!

Orkar du göra om proceduren skarpt?

Ingen brådska.

MVH/Roger

Författare:  LaRdA [ 17.48 2016-07-22 ]

Jajamensan, här är det färdiga resultatet:

Författare:  rogerk8 [ 18.43 2016-07-22 ]

Underbart, jag tackar och bugar!

PM:ar adress.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 19.42 2016-08-04 ]

Nu har jag fått den fina kopplingsplattan av 3mm plywood som LaRdA så tacksamt gjort till mig.

Endera dagen snart kommer jag limma (eller eventuellt spika, vad tycker Ni?) dit en ny furu-ram på kopplingspattan.

Tills dess bifogar jag lite bilder.

MVH/Roger
PS
Som synes är den nya kopplingsplattan bra mycket större än den gamla (areamässigt~(15cc/13cc)^2=1,33) vilket får till följd att Mellanfrekvensspolen (röd) kan sättas dit ordentligt.

Författare:  rogerk8 [ 19.26 2016-10-02 ]

Nu har jag äntligen kommit en liten bit till i mitt renoveringsprojekt.

Det är inte mycket att skryta med men jag har snedkapat upp en list i ramverket.

Jag har också borrat två 3mm hål i denna list ty den är tänkt att vara riktad mot själva pulpeten som jag kommer designa i 4mm plywood, i denna list kommer jag alltså montera två M3-skruvar som kommer hålla ihop pulpeten med kopplingsplattan.

Det är lite svårt med precisionen men jag lyckades med lite möda träffa exakt längd på listen i alla fall.

Nu återstår tre lister till, dessa kommer snedkapas upp först och innan jag limmar på alla fyra lister som ramverk under kopplingsplattan.

Lite kul ändå att jag lyckades ta mig tid till detta, fast det är klart mitt halvårsprojekt (KGA) är nu över :)

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 21.01 2016-10-03 ]

Nu har jag kommit en löjligt liten bit längre :D

Hela ramen är nämligen tillkapad mha gireringslåda (obs :) ), nästa steg blir att limma fast ramen i kopplingsplattan.

Sen ska jag göra en ritning på en pulpet.

Och spraymåla allt koboltblått :D

Författare:  rogerk8 [ 23.07 2016-10-04 ]

Nu har jag limmat ramverket för fronten.

Passformen var makalöst bra, fattar inte ens själv hur jag lyckades såga så bra!

För att vara på den säkra sidan, eftersom jag alltid är skeptisk till min kompetens, blir nästa steg att limma sidostyckena.

Tanken är nämligen att eventuell "offset" i kapningen hos sidostyckena gör så att det kan bli en positiv/negativ kant på bakstycket.

Att det glappar där på endera sättet gör sedan inget då den delen skall monteras mot en pulpet i vilket fall som helst.

Men om sidostyckena är för korta kommer jag vilja fila ner kopplingsplattan, är sidostyckena för långa så kommer jag vilja fila ner bakstycket.

Jag tror det kommer ordna sig, men perfektion förväntar jag mig inte.

Även om första limningen bådar gott :)

MVH/Roger

Författare:  Platis [ 12.51 2016-10-06 ]

Snyggt! :) Tips, såg dessa på tradera; http://www.tradera.com/item/171008/2655 ... -2005-2006

Författare:  rogerk8 [ 16.39 2016-10-06 ]

Jag tackar :)

Speciellt tackar jag för att i tradera-annonsen fanns en länk till manualerna för mina lådor, jag har nu tankat hem båda.

Fast annonsen som sådan, om än häftig, är inte intressant ty jag försöker ju liksom renovera mina 8)

Dock kommer jag förmodligen komma upp i en kostnad som är högre än högsta budet :D

MVH/Roger
PS
Grundlådan, EE2003, hade han inte.

Författare:  rogerk8 [ 18.01 2016-10-06 ]

Nu har jag limmat ena kortsidan.

Sidostycket är en aning för långt så jag kommer behöva slipa ner bakstycket lite grand om jag ska få det perfekt.

Ett alternativ är att jag använder Dremel och slipar ner sidostycket en aning (med bibehållen 45 grader).

Jag får se hur jag gör, först ska dock andra sidostycket limmas (som "kanske" har samma problem).

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 21.36 2016-10-08 ]

Nu har jag limmat andra kortsidan.

På måndag ska jag limma bakstycket.

Sen är frågan när jag ska börja spreymåla koboltblått.

Jag behöver bygga pulpeten också, jag har inte ens börjat skissa på den mest för att jag inte har alla komponenter.

En tanke jag haft är att skruva fast kopplingsplattan i pulpeten innan jag spreymålar men jag tror faktiskt att jag skiter i det och relativt snart skaffar cool blå spreyfärg och spreymålar kopplingsplattan separat.

Detta kan alltså hända inom ett par veckor.

Sen är tanken att jag ska söka i de pdf:er jag tankat hem från BHIAB efter dom rätt obskyra komponenter jag behöver komplettera med, såsom rör-kondensatorer och vridkondensatorer.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 20.46 2016-10-10 ]

Nu jävlar har jag fått limmat sista delen i ramverket dvs bakstycket.

Passade löjligt bra, tror att offset blev max 0,5mm för långa sidostycken men det räknar jag med att kunna slipa ner på onsdag.

Hålen i bakstycket blev ocentrerade och sedan uppfilat ovala, korkat att använda automatkörnare när det gäller trä, till trä ska man använda syl (och träborr som har en liten spets som går ner i syl-hålet).

Men jag tror inte det spelar så stor roll, när jag fått byggt pulpeten är det bara att montera en skruv+mutter i hålen, måla på lite läppstift samt sammanföra pulpet+kopplingsplatta, syla och borra.

Mitt patenterbara sätt att sammanfoga saker utan att muppa sig med skjutmått :)

MVH/Roger

Författare:  plutt [ 18.44 2016-10-11 ]

Hej,

Jag har nu hittat mina gamla Philips Experimentlådor EE1003 och EE1004.
Är du intresserad så får du gärna dom.
Jag ska till Gbg nästa vecka.

MVH,
Hans T

Författare:  rogerk8 [ 20.10 2016-10-11 ]

Hej Hans!

Fasen vad bussigt, tack!

Det finns vissa prylar i EE2003-EE2006 som jag kommer få väldigt svårt att få tag i så om dina lådor kanske har dom så vore jag jätteglad för kanske jag kan kombinera det du har med det jag har och få ihop det här projektet på ett smidigare sätt än jag först trodde var möjligt.

Men samtidigt har jag ställt in mig på den utmaningen och renovera dom lådor jag har.

Svårt det här speciellt för att jag helt enkelt inte har några fler förvaringsutrymmen i min lägenhet (det finns dock lite plats kvar i förrådet).

Men jag känner att jag inte riktigt kan säga nej, så om du fortfarande vill så tackar jag ja.

MVH/Roger

Författare:  plutt [ 20.19 2016-10-11 ]

Hej igen,

Är du snäll och PMar mig så kan vi bestämma var och hur.

/Hans t

Författare:  rogerk8 [ 18.48 2016-10-12 ]

Jag känner mig tacksam för att få dessa lådor (EE1003-EE1004) av Hans.

Samtidigt vill jag inte tappa drivet för att fortsätta renovera mina lådor (EE2003-EE2006).

Det har inte varit riktigt lätt att bestämma sig men när man får höra att han slänger dom annars samtidigt som jag är medveten om att vissa obskyra komponenter helt enkelt inte går att få tag i, så är valet lite lättare.

Så jag ser nu projektet som såhär: Jag tar tacksamt emot dessa lådor (som tydligen ska vara relativt kompletta), sen knör jag in dom i förrådet och iom att dom är kompletta (också men inte bara) så kommer jag bara norpa komponenter ifrån lådorna om jag absolut inte kan få tag i dom på nåt annat sätt.

Jag misstänker nämligen (har inte kollat) att dessa lådor är väldigt lika mina lådor så komponenterna kan mycket väl vara samma, kanske tom själva kopplingsplattan+pulpeten är samma.

På detta sätt blir hela projektet fortfarande roligt (om än kanske, men bara kanske, lite meningslöst :) ).

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 21.32 2016-10-12 ]

Nu är koplingsplattan klar så när som på spraymålning.

Jag måste spraymåla för hålen blir svåra att få bra annars.

Jag har nu slipat kopplingsplattans kanter helt plana (med P80-papper) dvs ramverket möter kopplingsplattans kanter mycket fint nu, faktskt mycket små avvikelser dvs jag hade sågat ramverket som en gud :)

Nästa steg, pulpetritning.

Fast först måste jag dock få tag i alla mekaniska komponenter, saknar mest en vridpot med brytare (enkel att få tag i), en dubbelgangad vridkondensator med trimskruvar (min har gått sönder map ena trimmerns plastgängor, mycket svårt för att inte säga omöjligt att få tag i), tryckomkopplare (någorlunda lätt att få tag i) och 2st högtalare 150 Ohm (ELFA har max 50 Ohm och den är lite tråkigt liten så detta är nog ganska svårt det också).

Jag ska kolla upp bättre och mer exakt vad jag behöver nån dag snart.

MVH/Roger
PS
Jag har bestämt mig för att måla alltihop istället för var för sig, kanske jag tom spraylackar det transparent för att få ytterligare personlig prägel på grejerna, eftersom jag ju älskar furu :D

Författare:  rogerk8 [ 23.50 2016-12-06 ]

Nu har jag tänkt ta tag i detta projekt lite.

Jag behöver få tag i alla mekaniska komponenter innan jag kan göra pulpeten.

Dessa komponenter är:
1) 1 Skjutomkopplare, 2P2L
2) 2 Skalratt, svart, stor, "vridkonding"
3) 2 Ratt, svart, "pot"
4) 3 Lamphållare, svart (E10)
5) 3 Lampkåpa/Lampskydd, röd (skippas nog pga onödigt)
6) 1 Förlängning av trimpotentiometer, svart (skippas nog pga annan lösning, annars ger detta typen av pot)
7) 1 Tryckkontakt Plast, svart (en-polig återfjädrande, för chassi obviously :) )
8. 1 Kontaktstift för tryckkontakt (diffust och när jag tittar i manualen inser jag att jag kan skippa den)
9) 2 Hållare för tryckkontakt (också diffust och skippas även dom)
10) 2 Högtalare 150 Ohm/1W
11) 1 Dubbelgangad vridkondensator, 2X5-180pF
12) 1 Vridkondensator, 5-180pF
13) 1 Trimpotentiometer, 47k (se 6) )
14) 1 Potentiometer med brytare, 10k
15) 3 Lampa, 6V/0,05A/0,3W (E10)

Praktisk lista:
3) 2 Ratt, svart, "pot"
5) 3 Lampkåpa/Lampskydd, röd (skippas nog pga onödigt, lite roligt dock)
7) 1 Tryckkontakt Plast, svart (en-polig återfjädrande, för chassi obviously :) )
13) 1 Trimpotentiometer, 47k

Har förresten kommit på att jag måste göra hål i fronten för alla elektromekaniska delars utsignaler, hade tänkt löda direkt på hårnålsfjädrarna men då kommer hela arrangemanget inte stå riktigt stabilt. Jag gillar inte den biten riktigt så kanske jag tar till Dremel istället och fixerar med silikon eller nåt underifrån. I original finns dock glipor på fronten där alla ledningar kommer ut och kopplas in på alla klämfjädrar utmed fronten, så det är inte fel att göra på samma sätt även om jag tycker det blir lite för provisoriskt och orobust.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 22.58 2016-12-30 ]

Idag har jag äntligen fått köpt lamporna.

Jag har letat på flera ställen ELFA, Tema, Clas och Järnia men till slut gick dom i alla fall att beställa från Elektrotekniska Byrån här i Göteborg.

Så jag beställde tre stycken för...2 månader sedan.

I dagarna tänkte jag ringa och fråga hur det går men så fick jag plötsligt ett sms att dom fanns att hämta.

Så idag gjorde jag det.

25 spänn styck dvs ocker för E10-lampor men vad ska man göra?

Nu är jag i alla fall lycklig ägare av Philips original-lampor (punkt 15 ovan).

14 punkter kvar, avser slänga iväg en beställning till BHIAB för att gynna den trevliga firman lite samtidigt som jag vill ha "retro" på prylarna.

Nåväl, här kommer en bild på mina fina lampor :)

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 01.23 2016-12-31 ]

Jag har plötsligt bestämt mig för att försöka införskaffa en komponent åt gången.

Nästa komponent jag vill ha tag i är en potentiometer på 10k med brytare, inte helt vanliga så gärna nån retro.

Tyvärr vet jag inte Lin/Log men jag kommer satsa på Lin ty den används inte bara som volym.

Så kom gärna med några fina surplus-förslag på lämplig potentiometer.

Jag vet att ELFA faktiskt har men jag är inte så sugen på plast :)

MVH/Roger
PS
Sökte på BHIAB's hemsida men jag tycker den suger lika mycket som alla andra hemsidor, varför inte lista alla pottar man har i nån kompakt tabell där varje pot är klickbar? Men nej då, man ska behöva scrolla typ 10 skärmsidor med samma jävla dummy-bild :doh:

Författare:  Lasp [ 04.40 2016-12-31 ]

Vad har du för postal adress, om Tomten skulle finna någåt på den sista dagen av året!

Författare:  rogerk8 [ 23.04 2017-03-02 ]

Idag har jag fått ett litet paket från Ecotec.

Det innehöll detta (om mer därtill men listar bara relevanta saker):
1) 2st mycket fina Ruwido S-kurva 50k potentiometrar med metallhölje och metallaxel (4mm), oj oj oj vad Piher m.fl kan slänga sig i väggen med deras plast-pottar när det gäller känslan av kvalitet hos dessa metall-pottar (som t.om har skärm-anslutning).
2) 2st mycket fina Ruwido 10k Log med tvåpolig brytare (S-märkt), samma som ovan gäller.
3) 6st E10 lamphållare av original-typ faktiskt, det enda som skiljer är färgen (svart i original, transparenta här).
4) 1st Skjutomkopplare modell rejäl (något större än original men jag är mest ute efter funktionen)

Då kan vi således stryka några punkter på inköpslistan innan jag kan börja bygga själva pulpeten:

Praktisk lista i original:
3) 2 Ratt, svart, "pot"
13) 1 Trimpotentiometer, 47k

Kvar:
3) 2 Ratt, svart, "pot"

Från 12 till 7 poster kvar alltså, potaxlarna är förresten 4mm och av metall så 4mm rattar gäller nu, tryckkontakt och högtalare samt eventuellt de båda vridkondensatorerna måste dock fixas innan jag kan planera borrningen av pulpeten.

Lampkåpa kommer skippas med största sannolikhet och då inte bara för att de nog är nästintill omöjliga att få tag i.

MVH/Roger

Författare:  Magnus_K [ 23.09 2017-03-02 ]

Känner igenom dom där grejorna :D
Låg det något mer i paketet. Typ blåfärgat?

Författare:  rogerk8 [ 23.23 2017-03-02 ]

:D

Choklad, va?

Tänkte ta nån till efterrätt lite senare :)

MVH/Roger

Författare:  Magnus_K [ 23.24 2017-03-02 ]

Skönt. Var rädd för att du skulle tro att det var ett primitivt packningsmaterial :D

Författare:  LeCanard [ 07.32 2017-03-03 ]

Hur ska 'lampkåporna' ( linserna?) se ut ?
Om jag vet vad jag ska leta efter så kan jag gräva lite i de mörka vråerna.

/LeCanard

Författare:  rogerk8 [ 18.55 2017-03-03 ]

Jag förstår inte riktigt hur jag kan ha en lampkåpa kvar för man får bara med 3st till samtliga 3st E10-lampor, konstigt.

Ännu mer konstigt är att jag har en extra trimpot-adapter som har en stjärnformig spets för den antika trimpotten och en plastaxel om 6mm på den andra sidan.

Jag har dessutom en stor skalratt över som användes till de båda vridkondensatorerna samt en potratt till de båda potentiometrarna (där den ena alltså egentligen är en 47k trimmer).

Samtidigt är jag mycket säker på att när jag skänkte min kompletta pulpet inklusive kopplingsplatta så var den just komplett, jag är helt säker på det.

Ett svagt minne dyker upp, jag beställde nog faktiskt lite delar direkt från Philips på den tiden, speciellt transistorer vet jag nästan att jag beställde (vilket än så länge saknas helt i min nuvarande renovering).

MVH/Roger
PS
Låter mycket kul att du vill leta men gör dig ingen brådska.

Författare:  rogerk8 [ 18.04 2017-03-28 ]

Lite funderingar kring hur jag ska få tag i resten av komponenterna.

Jag har ju dessa kvar:
3) 2 Ratt, svart, "pot"
7) 1 Tryckkontakt Plast, svart (en-polig återfjädrande, vinkelrätt tryck)

Rattarna är lätt, gäller bara att bestämma sig men pos 3) kräver 4mm just nu.

Stryker lampkåpa, de fina E10 får lysa i sin förträffliga nakna enkelhet :)

7) är lurigare, verkar vara sällan man monterar en omkopplare på en "vägg" och trycker neråt.

10) är också svår speciellt med tanke på impedansen, precis hittat denna 50-Ohmare på 2,5" som kan funka men jag vill helst ha tag i 2st 150-Ohmare som det ska vara: https://www.elfa.se/sv/bredbandshoegtal ... &simi=97.0

11) är nästan omöjlig men jag har en go vän som erbjudit sig fixa till en omgängning av plasten som huserar en av två små trimkondensatorer på 10pF på den vridkonding jag annars råkar ha, jag tror att den egentligen duger som den är och att behovet av 10pF-balanseringen är extremt ovanlig.

12) är svår men känns inte omöjlig för det borde vara enklare att få tag i en singel 5-180pF än en dubbel 5-180pF.

Nästa steg, leta efter speciellt 7), 10 och 12).

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 00.22 2017-04-01 ]

Jag kom på nåt roligt idag.

Jag har på nåt nästan mystiskt sätt en vridkondensator på 7-500pF enligt min APPA-meter.

Har vetat om det rätt länge att jag har en sån samtidigt som jag vill ha 5-150pF enligt Philips.

Alldeles nyss slog det mig att om jag seriekopplar med 220pF så får jag ~7pF-150pF.

Att man inte kommit på det tidigare :doh:

Så jag har alltså inga problem med att finna en sådan vridkondensator, egentligen har jag inga problem alls med vridkondensatorerna (den andra är stereo 5-150pF) om det inte vore för att en gänga för finjusteringen är trasig.

Men jag hoppas en go vän ska kunna hjälpa mig med det.

Sen har jag fattat att en tryckkontakt som man trycker längs med "väggen" verkar svår att få tag i så jag lurar på att köpa en vipp-omkopplare (off-(on)) eventuellt från Kjell, faktiskt.

Jag tycker nämligen jag har letat nog, samtidigt som en vippomkopplare löser biffen.

Då ser status alltså ut såhär:
2) 2 Skalratt, svart, stor, "vridkonding", 6mm
3) 2 Ratt, svart, "pot", 4mm
7) 1 Tryckkontakt Plast, svart (en-polig återfjädrande, vinkelrätt tryck)

Där jag löser 7) mha en vippomkopplare (off-(on)), sen löser jag 12) mha den vridkondensator på 7-500pF som jag råkar ha, 220pF i serie träffar spannet tillräckligt bra.

Nu vet jag således axeldiametrarna för både pottar och vridkondingar, nu tar jag genast reda på dito monteringshål...för pottar räcker 7mm, för den enkelgangade vridkondensatorn räcker 8mm, förden dubbelgangade vridkondensatorn existerar inget monteringshål :D

Den dubbelgangade vridkondensatorn har lustigt nog ingen "krage" utan bara en 6mm axel som går rätt in i huset, men den har ett par fästhål på vänta mäter...M2cc16.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 20.03 2017-05-19 ]

Idag har jag köpt en variant av tryckomkopplare som jag tror kan funka, det är en enpolig vipp on-(on) med platt arm.

Tror det blir bra.

Nu kollar vi vad jag har kvar:
3) 2 Ratt, svart, "pot", 4mm

2 kan inte bestämmas förrän jag har de båda vrid-kondensatorerna (11, 12), 3st dubbel-gangade 5-180pF är beställda från ebay.

7 betraktas nu åtgärdad, min variant är inte riktigt lik original men original-omkopplaren var egentligen ingen mekanisk hit :)

10 är en svår nöt att knäcka, jag har sökt på nätet men hittar inget, ELFA säljer 50-Ohmare men dom är dels små dels lite för långt ifrån impedansmässigt.

MVH/Roger

Författare:  grym [ 20.51 2017-05-19 ]

man kan ta 50 ohms högtalaren + 100ohm motstånd

eller

https://www.alibaba.com/showroom/150-ohm-speaker.html

Författare:  Mickecarlsson [ 07.18 2017-05-20 ]

Jag har en icke komplett IE 2000 med en Philips högtalare i, det ska vara samma sort som den du behöver.
Lådan är till salu (billigt) om den kommer till ett bra hem, vilket jag tolkar att den gör. Skicka PM om du är intresserad.

Författare:  rogerk8 [ 17.33 2017-05-21 ]

grym skrev:
man kan ta 50 ohms högtalaren + 100ohm motstånd

Och elda upp 2/3 av effekten i motståndet, menar du? :)

Vitsen med 150 Ohm är att högtalaren skall kunna drivas av typ TO92-trissor.

MVH/Roger

Författare:  Mickecarlsson [ 09.20 2017-06-06 ]

Hej,
Jag hittade detta i förrådet och jag har för mig att du vill ha rörkondensatorer.
Satsen är din om du vill ha den, skicka PM
Bilaga:
IMG_0270.JPG

Författare:  rogerk8 [ 20.57 2017-06-08 ]

Nu har jag fått hem en Philips-högtalare som jag köpt av Mickecarlsson.

Den är mycket fin och har tacksamma hål i varje hörn som underlättar montage i min kommande pulpet.

Bifogar ett par bilder.

MVH/Roger
PS
Det som är kvar nu innan jag kan köra igång med designen av pulpeten är två vridkondensatorer och deras montagehål, jag har beställt tre stycken vridkondensatorer från ebay.

Författare:  rogerk8 [ 19.35 2017-06-11 ]

Nu har jag uppdaterat listan för komponenter till Philips Experimentlådor EE2003-EE2006.

Jag fick ju en högtalare härom dan (behöver två dock).

Sen verkar jag få en samling rör-kondensatorer nån gång nästa vecka.

Allt fetmarkerat i listan är klart, vissa poster är nollade för att jag inte behöver dom (har sparat posterna för att listan ska vara komplett enligt original).

Nån post är antalangiven utan att vara fetmärkt, detta betyder att bara en del av grejerna finns.

Tomma poster är kvar att fixa.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 20.11 2017-06-11 ]

Av de mekaniska komponenterna känns nu bara batteriklämmorna för de båda 4,5V-batterierna riktigt svåra att få tag i.

Nån får gärna tipsa mig.

MVH/Roger
PS
1) Gummiringarna (gummigenomföring, di=9mm) kommer bytas ut för de är över 35 år gamla...
2) Gummiband kommer köpas nya för min påse är nog 20 år gammal och jag har märkt hur lätt de går av...
3) Ferritstaven nyttjas just nu i ett annat projekt (KAM) men den spolen skall förminskas ändå så då går ferritstaven tillbaks, jag vill dock få ordning på min lindningsmaskin först så att jag kan göra rokaden utan att det påverkar nåt, gummiringarna kan få vara kvar för jag kommer ändå köpa nya.
4) Antal mellanstycken för vridkondensator kan få vara den enda jag har ty dels räknar jag med att kommande vridkondensator från ebay kan monteras utan mellanstycke samtidigt som tom Philips original egentligen kan det, det enda mellanstycket jag har och behöver kommer jag ihåg används tillsammans med gummiband, gummiringar, ferritstav, spole, kondensator och lampa för högfrekvent energiöverföring.

Författare:  Lasp [ 20.13 2017-06-11 ]

Fastlödda Gem!

Författare:  rogerk8 [ 20.33 2017-06-11 ]

Där sa du nåt!

De är ju faktiskt som gem.

Jag är inte en tvångsmässig anhängare av Philips påhitt att inget skall behöva lödas, jag har till exempel tänkt löda hela pulpeten och bara ha klämfjädrar som "interface" gentemot den unga användaren.

Så ditt förslag är klockrent, jag löder dit tåtar på vanliga gem (av koppar tror jag är bäst).

Ännu en så enkel lösning att jag inte kunde se den :)

Tack Lasp!

MVH/Roger
PS
Tror jag gör såhär att jag kör:
1) 1st 20cm röd kabel ditlödd på ett gem (PLUS)
2) 1st 20cm svart kabel ditlödd på ett gem (MINUS)
3) 1 st 10cm blå kabel ditlödd på två gem (NOLL)
4) 1st 20cm blå kabel ditlödd på ett gem (Jag tror att nollan aldrig används på kopplingsplattan men är inte helt säker).

Jag tror förresten att jag ska satsa på mångtrådig kabel i det här fallet för det kan bli många undanstädningar och framtagningar av hela rasket och om jag löder så måste det hålla länge, andra ändan är jag dock inte så oroad över för den förtenner jag bara och det är nåt som brukar hålla, fast frågan är hur grov kabel jag ska köra, eventuellt kör jag nog faktiskt RK05 för det sväljer klämfjädrarna samtidigt som de blir svåra att "lirka" loss från gemen.

Författare:  peolah [ 17.59 2017-06-13 ]

Kul projekttråd , har kvar mina 2003, 2004, 2005 eller iaf delar av dessa!?

Behöver någon delar till dessa, så kan jag kolla - har inte ambitionen att renovera dessa !

Författare:  rogerk8 [ 16.00 2017-06-17 ]

Spana in vad jag fick av Mickecarlsson!

Hur snyggt är inte det här då?

Rör-kondensatorer, två av varje, från 1pF till 22nF i E12 och A4-format, allt orört och emballerat i genomskinlig plast som inte ens har penetrerats för pärm.

Jag kan bara inte med att förstöra denna snygga förpackning så den åker upp på väggen :D

Nåväl, det har knappast med förpackningen att göra utan mer med innehållet att göra dvs rör-kondensatorer hittar man inte så lätt idag, dom var vanliga förr men idag är det tråkiga keramiska skivkondensatorer som gäller.

Så jag får leta vidare efter mina rör-kondensatorer, polarns grabb fyller ändå tio om först 4 år så jag har tid på mig :)

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 17.03 2017-06-17 ]

Har som Ni ser börjat titta lite på komponentportföljen också.

De keramiska rör-kondensatorerna är egentligen fixade men de åker som sagt upp på väggen istället :)

Nu verkar det som om samme kille eventuellt kan hjälpa mig med luckorna ändå men vi får se.

När det gäller lytarna vill jag att de ska vara blå och helst av märket Philips.

När det gäller polyester-kondingarna skulle jag helst vilja ha de gul-bruna originalen men jag kan tänka mig svarta polyproylen-kondensatorer av märket SCR också (är faktiskt osäker på om axiella polyester ens går att få tag i).

Motstånden spikar jag till kolmassa 1/2W, inte helt lätta att få tag i men jag tror Farnell har.

Sen tillkommer några halvledare:
3st BA217
1st OA95 (Germanium)
2st BF194 (röd)
2st BC238 (vit)
2st BC328 (grön)

Dioderna är nog inte jättesvåra att få tag på, på komponentsidan återstår då egentligen bara små kvadratiska PCB till trissorna som jag vet Ropa caddade upp men det var rätt längesen nu samtidigt som jag inte hört av honom sen dess, i värsta fall får jag göra egna PCB men eftersom jag är nästan pank och är dålig på att cadda special i Eagle så kommer jag i så fall göra det mha gnuggisar (har faktiskt gjort det en gång redan för evigheter sedan).

MVH/Roger
PS
Efter att jag gnuggat ihop 6st små PCB för trissorna så är tanken att måla dom med lite Humbrol-färg :)

Författare:  rogerk8 [ 17.24 2017-06-17 ]

peolah skrev:
Kul projekttråd , har kvar mina 2003, 2004, 2005 eller iaf delar av dessa!?

Behöver någon delar till dessa, så kan jag kolla - har inte ambitionen att renovera dessa !

Tack ska du ha!

Trevligt erbjudande detta, jag ska ha det i åtanke när det kniper :)

Jag vill dock renovera så mycket går själv dvs jag ser en charm i att t.ex skapa de små kretskorten för trissorna själv, att bara köpa dom från typ dig är således inte lika roligt, det är praktiskt och bekvämt men inte lika roligt för jag ser framför mig hur jag eventuellt gnuggar ihop dessa kort under flitens lampa och med klen pensel målar dom i rött/vitt/grönt, sånt tycker jag är roligt.

Sen finns det andra situationer där du kan vara mig seriöst behjälplig och det är t.ex vad beträffar vridkondensatorerna som är mycket svåra att få tag i (speciellt dubbelgangade), dock kan jag ha fått fatt i några från ebay.

Så i fallen där komponenterna är mycket svåra att få tag i, ja då är jag tacksam över ditt erbjudande.

Jag lär återkomma.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 21.17 2017-07-28 ]

Igår kväll hände nåt mycket roligt.

Det damp ner ett paket som hade både mycket svåröverkomliga rörkondensatorer i sig samtidigt som jag fick ett helt stim med kolmassa-motstånd som nån slags trevlig bonus från ovan!

Min samling rörkondensatorer är nu tacksamt nog helt komplett (jag har tom några för mänga :D )

Lite tråkigt att sabba stämningen men några kolmassa-motstånd saknas, inte många men några.

Bifogar den uppgraderade listan med allt jag nu har.

Ofet text betyder att antalet inte är komplett, bara delar av dom finns.

Fet text betyder att posten är okej, dvs allt finns.

Fet text med parentes betyder att posten är okej samtidigt som parentesen visar hur många det totalt finns.

Tomma celler betyder att inget finns.

MVH/Roger
PS
Trist att jag är så dålig på att ta kort för dessa komponenter är jättefina IRL!

Författare:  rogerk8 [ 17.32 2017-08-24 ]

Jag har nu uppdaterat min lista en aning, inga större skillnader.

Det höll dock på att bli betydande skillnader när jag igår fick hem en beställning av Kinesiska dubbelgangade vridkondensatorer från Argentina.

Det stog aldrig riktigt i ebay-annonsen var det var för nåt men jag såg att de var dubbellgangade samt tog en rövare och provbeställde.

Hem fick jag således 11st vridkondingar med dessa värden och övriga data:
Vänster: 18-161pF
Höger: 15-75pF
Axeldiameter: 6mm
Axellängd: 4mm (taget utanför plastkrage på 8mm)
Dimensioner: 12X20X20mm
Montagehål: 2st M2cc15
Hål axiellt i axel: M2

Tyvärr passar detta inte in på dom 2X(5pF-180pF) jag behöver ha så det blir till att leta vidare, ett drömscenario vore två stycken vridkondensatorer med dessa värden ty jag behöver egentligen en till med samma kapacitansvärden även om den den kan få vara mono.

MVH/Roger
PS
Fasen jag börjar lura på om jag inte ska ge mig här för grejen är att även om min nuvarande original-stereovridis är lite förstörd pga att gängan för ena fintrimmern är kass så har den ändå ganska god tracking och ärligt, det går väl inte ens att få in nån AM-station idag? Fast den nyttjas för FM också tror jag och då bör sektionerna gå att trimmas så att superheterodynen kan fungera speciellt map MF. Min tanke var annars att eftersom ena vridisen är en mono så kan jag nyttja min kassa originalvridis för stereo-behovet och dessa nya kinesiska vridisar för mono-behovet (vänster "kanal"), vad tror Ni om det?

Författare:  rogerk8 [ 21.11 2017-09-08 ]

Jag har i dagarna köpt 25 meter 0,5mm silvertråd, lite för att det är bra att ha men mest för att lådorna behöver 4m.

För att få plats i den största asken i min lite större Raaco-låda så kom jag på att om man lindade tråden runt en vanlig glasflaska så går den ner.

Så jag lindade lite drygt de 4m som Philips rekommenderar runt glasflaskan och låste rullen med ett par små bitar av samma tråd.

Sen la jag den i Raaco-asken och den passar utmärkt.

När det gäller kopplingstråd så är nästa steg isolerad kopplingstråd av samma dimension men den måste vara röd, silvrig och isolationen ska vara av bättre kvalitet, jag vill inte ha nåt som smälter lätt och jag vill inte ha seg PVC.

MVH/Roger
PS
Annars borde jag egentligen påbörja planeringen av pulpeten, jag har väntat på de sista komponenterna som är vridkondensatorer (2X5-180pF respektive 5-180pF) men samtidigt är hålupptagningen inga större problem om man som jag tänker att jag/nån kapar upp alltihopa först vilket liksom måste göras och därefter gör man ju hål i grejerna, men det kan också bli som så att pulpeten även monteras på annan ort och då blir det faktiskt svårare att göra hålen så bäst vore om jag hade alla dimensioner så att jag kan lägga ut alltihopa, eventuellt. Nu tror jag dock inte att det blir så, därför borde jag köra igång med att planera pulpeten där dom sista vridkondensator-hålen kan vänta hur länge som helst. Apropå det hittar jag inga på nätet och jag vill bestämt ha rätt värden. Eventuellt kan en vän fixa ena trim-gängan i den mest svåröverkomliga vridkondingen.

Författare:  rogerk8 [ 23.30 2017-09-09 ]

Nu har jag strippat ett projekt (KAM) från dess ferritstav och gummigenomföringsringar som tillhör Philips experimentlådor.

Jag började med att mäta upp spolen som jag och en vän lindat, den var på 32mH vid 5kHz.

Bytte då till en ferritstav jag relativt nyligen köpt av ELFA, spolinduktansen blev då på 27mH.

Intressant nära dvs mycket lika men inte optimalt för KAM är en projektide' som är väldigt känslig på spolvärde då den tar emot en 5kHz ton via luften och triggar en resonans i ett piezo-element så att man faktiskt kan få en ton utan batteri på ganska långt avstånd.

Efter att jag nu snott ferritstaven (och dom båda gummigenomföringarna) så är känsligheten inte lika bra, mäter 27mH vid 5kHz nu och visst man skulle kunna få optimal resonans med högre C men då går inte strömmen igenom piezo så det enda sättet för hög känslighet är exakt induktans.

Nåväl, nu har jag alla 4 gummigenomföringar, lite torra dock efter 30 år så jag ska leta efter nya samtidigt som jag precis beställt nya från ELFA men dom visade sig ha lite för stora hål, ferritstaven är på 10mm och dom gamla gummigenomföringarna var på 9mm medans ELFA's är på 10mm och det blir inte lika bra, dessutom har jag nu ferritstavsoriginalet, KAM-projektet får nöja sig med ELFA-kopian och jag måste tydligen linda på några extra varv.

MVH/Roger
PS
Intressant ändå att permeabiliteten hos ELFA's ferritstav skilde sig så lite från Philips ferritstav från 3 decennier sedan.

Författare:  rogerk8 [ 16.54 2017-10-05 ]

Nu har jag fått en liten laddning vridkondensatorer från eBay.

Jag har nu c.a 100st Kinesiska gröna trimmisar på 10-40pF och knappt tio Japanska vridisar modell dual på typ 20-200pF, allt till en rätt ringa penning.

Kapacitansområdet för Japanarna är perfekt, dock är de vad jag kallar CCW dvs de har max kapacitans fullt moturs vilket inte Philips nyttjar i sina experimentlådor.

Detta är således lite dumt men samtidigt är det smart för vad har man för station längst moturs på skalratten?

Inte fasen är den högsta frekvensen i alla fall :D

Så en "uppgradering" av Philips Experimentlådor skulle eventuellt kunna ske med att par Japanska vridisar.

Helt klart är i alla fall att jag köper inte fler vridisar nu :)

MVH/Roger
PS
Det är naturligtvis som så att Philips vill ha skalan i meter, då får man med deras vridisar längre våglängd medurs men jag kommer preliminärt inte ha några skalor alls, bara en pulpet samtidigt som det ju blir lite konflikt med vad som läses i anvisningarna och vad man får med en CCW-vridis. Detta kan dock göra att jag kan cementera vridisarna och gå vidare men att planera pulpeten. Jag är dock inte så förtjust i CW/CCW-problemet, vill helst ha det som i original, därför tror jag att jag kommer skicka min skadade dual-vridis till min vän och hoppas han kan fixa till en trasig plast-gänga, men skulle grejerna komma bort på posten så har jag nu en backup-plan :)

Författare:  rogerk8 [ 23.17 2017-10-13 ]

Jag tror jag fått höra nån gång att Vishay köpte upp Philips kondensator-avdelning.

I vilket fall gillar jag Vishay, speciellt lagerför ELFA just blåa axiella elektrolyter från Vishay.

Jag har nu gjort en liten lista på dom jag behöver köpa, denna lista är:
1) 1st 4,7uF
2) 2st 10uF
3) 2st 100uF
4) 1st 680uF

Till exempel har 1) artikelnumret 67-070-04, alla andra är av samma typ.

Så jag ska köpa dom här,

Sen har jag hittat axiella polyester hos Mouser som jag också kommer köpa så småningom, jag vill ha polyester för det var Philips originaltyp och axiella måste dom naturligtvis också vara (som dock ELFA har nada av).

Får dock ingen riktig ordning på vridisarna, börjar luta lite åt spegelvänd skala (och dubbla japaner) men vill ärligt talat inte, jag vill att anvisningarna i manualerna skall stämma med verkligheten, ett tag tänkte jag montera vridisarna uppochner och nyttja kugghjul men vet ni vad, kugghjul spegelvänder rotationen igen :D

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 16.45 2017-10-16 ]

Jag har kommit på en rätt kulig lösning på vridisproblemet.

Vridisarna har ju rätt kapacitans men dom går som sagt åt fel håll.

Genom att montera en vridis bredvid en plastaxel (ev avsågat potaxel) och låta plastaxeln typ vara lagrad i chassi (får klura på nåt bra glidlager) mha två borrstopp samt nyttja kugghjul på plastaxeln och på vridisens axel så kan man konvertera en CW-rörelse till en CCW-rörelse :D

Då får jag tillbaka det jag vill ha dvs att en CW-rörelse ger upphov till ökande kapacitans (CCW).

Jag har alltid gillat Japan och skulle kunna tänka mig att emigrera dit, de här senaste fina Japanska vridisarna löser alltså mitt problem även om det blir lite omständigt och kommer kosta mer pengar.

Annars vet jag inte vad jag ska göra för även om min vän lyckas få ordning på den skadade vridisen så behöver jag en till vridis och båda ska ha ökande kapacitans medurs, jag har tillfälligt seriekopplat ner min enda 500pF-vridis till 180pF men gissa hur olinjär den blev? :D

Dvs skalan i Philips manualer kommer inte stämma ett smack.

Så jag tycker inte jag kan ha det så, en liten risk med mina Japanska vridisar är att dom visserligen har trimmisar för båda kondensatorerna men det är osäkert om det trimspannet räcker, fast vänta nu jag kan testa det med den PH-vridisen som jag ändå har kvar och som har en fungerande trimmis.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 22.21 2017-10-16 ]

Jag har nu precis mätt upp Japan-vridisen och jämfört den med Philips-vridisen, såhär ser det ut:

Philips-vridisen:
C(max inskruvad, fullt CW): 204pF
C(min inskruvad, fullt CW): 194pF
C(max inskruvad, fullt CCW): 18pF

Japan-vridisen:
C(max täckande, fullt CCW): 218pF
C(min täckande, fullt CCW): 209pF
C(max täckande, fullt CW): 29pF

Philips-vridisen har trimmers som kan skruvas ut c.a 5 varv (innan skruven lossnar), Japan-vridisen är faktiskt lite smartare för den har en halvcirkel som likt vridisen självt sätter trimkapacitansen, ingen risk man tappar en skruv mao.

Japan-vridisen har dock lite irriterande högre min-kapacitans men förutom det så trackar den bra med Philips för differensen pga trimmisarna är samma.

Tål att funderas på.

MVH/Roger
PS
Jag måste nog vara rätt knäpp för jag vill bestämt hitta en egen lösning samtidigt som jag faktiskt fått Philips-lådor av goa personer på detta forum, det kan alltså hända att om jag bara kollar i dom där lådorna så kan problemet vara löst :)

Författare:  rogerk8 [ 20.54 2017-10-25 ]

Jag släpper nu vridisarna för en stund.

Jag vill som sagt försöka skaffa alla komponenter själv om det går (och inte fuska genom att kika i de lådor jag så tacksamt fått, även om vridisarna uppenbarligen är en svår nöt att knäcka som jag dessutom bestämt mig för att inte lägga mer pengar på).

Jag fick av en kär vän veta att Vishay tydligen köpt upp Philips kondensatortillverkning, i vilket fall säljer ELFA fina Vishay-lytar som liknar Philips original väldigt mycket dvs dom är blå och axiella.

Jag har bestämt mig för att köpa dessa denna vecka:
1) 1st 4,7uF/63V: 67-070-04
2) 2st 10uF/25V: 67-050-08
3) 2st 100uF/25V: 67-050-73
4) 1st 680uF/40V: 67-066-18

Dessutom ska jag beställa en fräs till (som jag hoppas funkar i 2mm kopparplåt):
5) 1st fräs 3,2mm: 80-624-34

MVH/Roger
PS
När det gäller kondensatorer har jag sedan bara ett gäng axiella polyester kvar (som jag hittat några hyfsat liknande original på Mouser, också då av märket Vishay).

Författare:  rogerk8 [ 17.58 2017-11-02 ]

Så, nu var lytarna köpta.

Färgen är inte riktigt som i original, vill minnas att dom var lite ljusare blå men vem bryr sig :D

Nästa steg blir att köpa de axiella polyester, ELFA har ingen men Mouser har.

MVH/Roger
PS
Jag skjuter alltså på vridisproblemet, hoppas det löser sig på nåt sätt.

Författare:  rogerk8 [ 20.25 2017-11-19 ]

Min hovleverantör av elektronikkomponenter (Tema Elektronik) visade sig faktiskt ha axiella polyester.

Just när jag fick veta det visste jag dock inte dom värden jag behöver men nu har jag kladdat ner dom.

Tema har också enkeltrådig kopplingstråd med röd isolering (viktigt :D ) som jag vill ha, är dock lite kinkig med kvaliteten på denna tråd och jag är inte jättenöjd med den Tema hade men jag tror den får duga, 12m behöver jag.

Slutligen har jag inte ens börjat fråga honom om dom halvledare jag saknar (har haft mycket svår att hitta dom på nätet, åtminstone hos betrodda leverantörer) dvs OA95, BA217, BC238, BC328 och BF194.

Förutom att få fatt i dessa så skall det bli skojigt att cadda de små kretskorten som trissorna sitter på, jag tänker göra det mha gnuggisar sen får jag även nöjet att måla lite ty 238 är vit, 328 grön och BF194 är röd (om jag kommer ihåg korrekt).

MVH/Roger
PS
Det kan bli såhär med vridisarna dvs att min kära vän får ordning på den ena trasiga plastgängan hos min dual-vridis (och därmed är den svåraste komponenten löst), sen kör jag med en rejält olinjär andra singel-vridis (kom ihåg att jag just nu cappat ner 500pF till 180pF...), det enda som egentligen händer är då att skalan i Philips manualer inte stämmer men det kan man kanske leva med (för skalan pekar åtminstone åt samma håll :D ).

Författare:  rogerk8 [ 18.27 2017-12-21 ]

Idag har jag fått köpt 13m 0,5mm enkeltrådig röd kopplingstråd och åtminstone preliminärt bestämt mig för att köra polypropylen-kondensatorer istället för polyester, mycket för att jag faktiskt hade värdena men också för att dom knappast är sämre (Icel) samtidigt som axiella polyester är lite halvsvåra att få tag på (ELFA har t.ex inga alls och Tema hade bara några få värden).

Nästa steg blir att försöka få fatt i trissorna, här kommer jag dock inte tumma på nåt utan det ska vara BC238, BC328 och BF194 (två av varje).

Sen kommer ett roligt moment, gnugg-caddande av trissornas PCB :)

Jag vet att en person som kallade sig RoPa cadde nåt kort för typ ett år sedan men han tycks har försvunnit från forumet.

Nåväl, jag tycker det skall bli roligt att gnugg-cadda fram dessa små kort för att sedan måla dom med modellfärg (vit, grön och röd mappat mot ovanstående ordning).

Tror jag gör detta innan jag ritar pulpeten.

MVH/Roger
PS
Annars saknar jag nu mest några 1/2W kolmassa-motstånd närmare bestämt: 10/1st, 100/1, 270/2, 470/1, 2k2/1, 10k/2 och 47k/2.

Författare:  rogerk8 [ 21.30 2018-03-11 ]

Så, nu har jag byggt mig ett gäng "kabelklämmor", eftersom jag inte har kabelklämmor av mässing så har jag på tacksamt tips från SeniorLemuren nu byggt mig kablage mha extremt följsam silikonkabel från ELFA och ordinära koppar-gem.

Jag tog i lite med längden, har annars en tendens att välja för korta längder.

MVH/Roger
PS
Köpte precis ett helt kilo gem (3000st typ) hos Akademibokhandeln, de var inte dyra och jag köpte dom för jag gillar inte dagens designade gem och jag gör inte det för dom funkar uruselt som sedelklämmor som jag framförallt har gem till, så det fick bli 3000 gem :D

Författare:  rogerk8 [ 18.54 2018-03-12 ]

Jag har nu hottat upp batteri-kablaget.

Jag kör en underbart flexibel silikon-kabel men jag förtente bara ändarna samtidigt som tanken är att dessa experimentlådor, om man säger, skall hålla under lång tid säg minst 10 år.

En enbart förtent mångkardelig tråd som upprepade gånger kopplas under klämfjädern kommer inte hålla känner jag så jag har boostat konstruktionen genom att löda dit små stift istället som jag plötsligt kom på att jag fick av farsan via hans jobb på typ 70-talet.

Nu är stiftet mycket slitbart samtidigt som jag iom att silikonisoleringen gick in i hylsan får en trevlig dragavlast.

MVH/Roger
PS
Idag fick jag hem en av ELFA restad 10k-pot med brytare som jag också behöver i projektet, denna var LIN och när jag checkade den preliminärt utvalda så var den LOG och jag blev då lite fundersam över vad det egentligen skall vara för typ i experimentlådorna speciellt för att det inte står nåt i manualerna, då gick jag in och kikade i första manualen som ju även behandlar elementär ellära, där kunde jag läsa uttrycket att "vrid potten till ungefär mitten, där skall lampan börja lysa" och potten hade 10k ut från löparen (rätt in i basen på en NPN i GE-koppling) annars var den kopplad till plus och minus.

Av detta kunde jag dra slutsatsen att potten måste vara LOG.

Författare:  rogerk8 [ 20.28 2018-07-31 ]

I ett halvt uppgivet försök har jag nu öppnad dom jättefina EE-lådorna jag fick av Hans för typ två år sedan.

Ville kolla om jag kunde bli lite kompletterad med avseende på vad jag saknade.

En hel del trevliga kompletteringar blev det, speciellt:
1) Jag får det korrekta antalet högtalare (2) till den obskyra och svårfunna impedansen om 150 Ohm
2) Jag får den korrekta varianten av potentiometer med brytare, jag har dock hittat en sen förut men Philips känns bättre
3) Jag får rätt typ av 47k-pot men den är nästan lite fjantig för den kräver en adapter ty den är helt öppen
4) Jag får typ 50st till av klämfjädrar, man kan inte få för många av dom udda sakerna
5) Jag får ett sortiment av motstånd som kan komplettera min kolmassa-samling även om jag nog kommer köra kolmassa rakt av.
6) Jag får två hela skalrattar för vridkondensatorerna, hade bara en innan (6mm axel, M3 fyrkantmutter krävs)
7) Jag får tyvärr ingen korrekt vridkonding, den är singel (fast det ska vara en singel och en dubbel så detta duger bra)
8. Jag får ett till mellanlägg som nyttjas för korrekt vridkondensator och som RF-sniffare (en räcker egentligen)
9) Jag får 5st transistor-PCB även om ingen uppfyller mina krav vad gäller typnummer och färg, dock ser man hur dom är skapta (kommer skapa egna, eventuellt mha fotoresist och gnuggisar för jag har aldrig nyttjat fotoresist i hela mitt liv)

Jag har kikat lite mer idag och börjar få en plan:
1') Jag nyttjar den högtalare jag nu fått i pulpeten, mer lik originalet än den jag tidigare fått
2') Jag nyttjar Philips-potten med brytare rakt av (kragdiameter 10, axeldiameter 6)
3') Jag struntar i original-typen av 47k-pot och försöker få tag i en ALPS istället (original-typen är allt annat än robust MEN jag har nu möjligheten att köra original-typen vilket är kul), ALPS har kragdiameter 9 och axeldiameter 6
4') Behöver nog inga fler klämfjädrar så jag låter dom va, så länge.
5') Kommer bara köra kolmassa, Mouser har
6') Eftersom antalet skalrattar nu är dom korrekta två och dom är korrekta i typen så kommer jag köra dom, axeldiameter 6
7') Jag har ju en dubbel vridkonding sen förut och den håller min vän Kagnus_K på att reparera, sen behövs en enkel variant också på samma värde 5pF-180pF som jag precis mätt upp att den nya enkla har (dessa vridkondingar har varit den största anledningen till varför projektet stått still under en längre tid för de är HOPPLÖSA att få tag i).
8') Ett enda mellanlägg för dubbel-vridkondingen behövs och det har jag sen förut (även om jag nu har två).
9') Att jag nu fått de små transistor-PCB gör mest så att jag kan se hur jag bör skapa flera, man hade kunna tänkt sig att jag löder av de fem "felaktiga" trissorna som nu sitter på och lött dit de korrekta MEN då saknar jag lik förbannat ett sjätte PCB dvs på nåt sätt måste jag tillverka dessa små PCB ändå, vilket jag ser fram emot :)
10') Jag får två korrekta rattar för potentiometrarna, vet inte om jag skall använda dom för dom är inte så robusta men det lockar lite pga originalstuket samtidigt som jag lite skulle vilja ha 6mm-axel på allt och köra italiensk P-ratt överlag

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 18.43 2018-08-04 ]

Jag har bestämt mig för att sno ett absolut minimum av komponenter ur dessa fina lådor jag fått, mycket för att behålla dom användbara för eventuellt framtida generationer.

Motståndsortimentet (kolmassa) kommer jag fixa mha Mouser (har dom flesta värdena men saknar några, man hade kunnat komplettera kanske tom fullständigt med dom originalmotstånden jag nu har iom lådorna men jag vill inte det för det kommer ändå inte bli komplett samtidigt som det ser "fult" ut)

Rörkondensatorsortimentet är fiixat mha Micke.

Polystersortimentet är just nu ett polypropylensortiment vilket borde gå lika bra (jag har nu en del av alla original-polyester men inte alla och då tycker jag det är lika bra att köra på med polypropylen).

Elektrolytsortimentet har jag fixat mha ELFA, alla är axiella från BI, tror jag.

Potentiometerrattarna har jag nu iom dessa lådor men jag har aldrig gillat dom så kanske jag kör P-rattar istället.

Skalrattarna tillhörandes de båda vridkondensatorerna hade jag bara en av och hade tänkt skippa den MEN nu har jag två av dom så då vill jag att det blir originalrattarna (stoooora).

En av de obskyra vridkondensatorerna kommer jag sno ur dessa lådor (singel 5-180pF) för jag hade ingen sedan tidigare även om jag försökt skaffa en via ebay m.fl, den andra dubbla 5-180pF har jag heller inte hittat på ebay men min vän Magnus_K håller på att trimma den jag har (varit lite för vårdslös med ena trimskruven så den går in snett).

Potentiometrarna har jag numera en som jag gillar och fått från lådorna (10k log med brytare), andra original-potentiometern för 47k suger dock så jag är på väg att beställa en ALPS-pot istället, MYCKET mer robust (även om jag samtidigt iom lådorna har möjlighet att köra original).

Jag har hittat några obskyra sajter på nätet som i princip säljer alla mina udda halvledare dvs:
1) OA95
2) BA217
3) BF194
4) BC238
5) BC328

Dessa verkar finnas att beställa här:
1st OA95 Germanium-diod: https://www.rf-microwave.com/en/shop/0/ ... -OA95.html
3st BA217 diod: https://www.webe.nl/assortiment/gereeds ... 52_6839_NL
2st BF194 transistor: https://www.silicon-ark.co.uk/bf194-sil ... transistor
2st BC238 transistor: https://www.silicon-ark.co.uk/index.php ... arch=bc238
2st BC328 transistor: https://www.silicon-ark.co.uk/index.php ... arch=bc328

Slutligen kommer jag ta fram 6st mini-PCB för transistorerna som jag kommer Humbrol-måla Röd, Vit och Grön (i kronologisk ordning enligt ovan), jag är osäker om jag lyckas det via min kraftigt nedskalade Eagle så det blir nog gnuggisar.

MVH/Roger
PS
Jag kommer nu skapa mig en påse med alla mekaniska komponenter, när den är komplett kommer jag cadda en pulpet.

Författare:  rogerk8 [ 20.20 2018-08-09 ]

Jag har nu tänkt över vad jag behöver ha klart för mig för att kunna sparka igång konstruktionen av pulpeten.

Detta är vad som krävs:
1) 2st (stooor) skalratt 6mm för vridkondingarna (original), +1 från Hans (jag hade en)
2) 2st ratt 6mm (original), +1 från Hans (jag hade en)
3) 4st stoppskruv för rattarna (tror jag har det)
4) 4st fyrkantmutter för rattarna (tror jag har det)
5) 1st högtalare (original), + 1 från Hans (två behövs egentligen och jag har fått en sen förut av Micke)
6) 1st momentanbrytare, har original iom Hans men vill byta till momentan vipp för det känns mer gediget
7) 1st skjutomkopplare (original), +1 från Hans (jag har en något annorlunda)
8. 2st klämfjädrar med hårnålsfjäder (original), har
9) 3st lamphållare, originalliknande men köpta av Ecotec
10) 1st potentiometer 10k Log med brytare (original), +1 från Hans
11) Potentiometer 47k Lin, har original men struntar nog i det ty B (blir nog en ALPS)
12) 1st vridkondensator Single-Gang 5-180pF (original), +1 från Hans
13) 1st vridkondensator Dual-Gang 5-180pF (original), Magnus_K fixar

MVH/Roger
Två tveksamheter bara och det är dels om jag vill köra Philips original återfjädrande tryckströmställare (som är funktionell naturligtvis men egentligen ganska B) och dels om jag vill köra 47k-potten i original där man alltså behöver en adapter för att ens kunna vrida på potten, jag tycker detta är B och vill fixa det på annat sätt dvs mha en seriös potentiometer.

Författare:  rogerk8 [ 20.48 2018-08-10 ]

Jag har tänkt lite mer idag.

Nu tror jag följande gäller:
1) 2st (stooor) skalratt 6mm för vridkondingarna (original), +1 från Hans (jag hade en)
2) 2st ratt 6mm (original), +1 från Hans (jag hade en)
3) 4st stoppskruv för rattarna (tror jag har det)
4) 4st fyrkantmutter för rattarna (tror jag har det)
5) 1st högtalare (original), + 1 från Hans (två behövs egentligen och jag har fått en sen förut av Micke)
6) 1st momentanbrytare, har original iom Hans men vill byta till momentan vipp för det känns mer gediget
7) 1st skjutomkopplare, har original iom Hans men har bestämt mig för att köra vipp ty enklare pulpetbygge
8. 2st klämfjädrar med hårnålsfjäder (original), har
9) 3st lamphållare, originalliknande men köpta av Ecotec
10) 1st potentiometer 10k Log med brytare (original), +1 från Hans
11) Potentiometer 47k Lin, har original men struntar nog i det ty B (blir nog en ALPS)
12) 1st vridkondensator Single-Gang 5-180pF (original), +1 från Hans
13) 1st vridkondensator Dual-Gang 5-180pF (original), har en småtrasig variant men Magnus_K fixar
14) 1st Mellanstycke till vridkondensator, +1 från Hans

Feta har jag nu plockat ihop i en påse.

Jag tycker det är jätteroligt att Hans nu möjliggör för mig att plocka ihop vissa extra intressanta original-bitar som till exempel de flummigt stora skalrattarna för vridkondingarna, jag har alltså nu möjlighet att få ihop två sådana MEN jag är osäker på om jag vill, en del för att fästet är lite B (fyrkantmutter plus stoppskruv) men också för att jag inte kommer implementera nån skala på pulpeten (mitt favoritprogram alla kategorier MS Paint medger helt enkelt inte sånt).

Dom andra pot-rattarna är jag också skeptisk till men mycket glad att jag kan få ihop hela tre om det skulle behövas (två krävs för <EE2006 som jag har), 47k-pottens fäste är sedan lite B så jag vill ha en riktig ALPS där, skippar alltså cc-hålen vad beträffar skruvmontage av pottar dock måste jag ha det när det gäller vridkondensatorerna.

Mellanstycket till vridkondensator är för övrigt inte helt trivial för den dubbelgangade vridkondensatorn kan inte fästas i pulpeten på nåt annat sätt ty den har ingen krage och därmed inga gängor, jag har nu två stycken vilket faktiskt krävs för att kunna bygga en som jag minns handhållen resonanskrets med lampa för trådlös energiöverföring.

Jag får lura på hur jag vill göra med rattarna men en sak är säker, det vore synd att skippa dom samtidigt som nostalgin vore total att använda dom, även om jag lite sett fram emot att nyttja fyra muttertäckande rattar jag snott från jobbet, dom är mycket fina och robusta samt täcker alltså även muttern så att det blir snyggt MEN jag kan inte riktigt nöjd se pulpeten framför mig om alla rattar såg likadana ut :humm:

Annars har jag börjat spåna på hur jag kan få till en lite extra bra pulpet, ser man i manualen så är allt ombord på pulpeten kopplade till en enda rad med 20 klämfjädrar på fronten MEN dessa kontaktpunkter räcker inte så en lampas pol och "skjutomkopplarens" pinnar finns inte med dvs man måste dra kabel in i och under pulpeten varje gång man behöver nyttja skjutomkoplaren och detta känner jag inte är så bra.

Min variant av pulpet som jag "blev av med" och nu försöker återskapa, den hade dom flesta kontaktpunkter lödda (för redan då ogillade jag fjäder som trådfäste ÄVEN om ide'n inte är dum), nu har jag dock kommit på att det totala antalet klämfjädrar på en rad utanför pulpeten (dvs kopplingsplattans bredd) är 24 hål (varav 20 används) men om jag nu saknar ena polen hos en lampa, alla poler hos en pot och alla poler hos en 2P brytare ja då saknar jag 10 kontaktpunkter där då 20+10>24 dvs jag får inte plats att löda allt på en rad med klämfjädrar.

Min tanke nu är att skapa två rader med klämfjädrar SAMTIDIGT som jag lyxar till det genom att placera mek-ritning av reglagen typ bakom varandra i två rader så att innersta raden klämfjädrar motsvarar innersta raden mek-symboler och yttersta raden klämfjädrar motsvarar yttersta raden mek-symboler.

Vad tror Ni om det?

MVH/Roger
PS
Jag ser dock ett litet problem med detta och det är momentkrafterna när man lyfter grejerna för om jag kanske har 5cm för två rader klämfjädrar plus två rader mek-symboler och allt kanske bara är 10mm högt så måste jag nog hitta på nåt sätt att förstärka gavlarna.

Författare:  rogerk8 [ 20.34 2018-08-18 ]

Lite kul video för intresserade: https://www.youtube.com/watch?v=7k6DABRTR9k

Jag försöker nämligen få fatt i information om hur pulpeten behöver bestyckas för att kunna utgöra basen av en TV.

Klart är att två lådor till behövs (EE2007 och EE2008) men det är inte klart hur pulpeten måste vara bestyckad.

I videon ser man att bara två pot-reglage och de tre lamporna används, detta är samma som i EE2006-bestyckningen.

Baksidan syns dåligt men man kan skymta den momentana tryckomkopplaren, tror faktiskt bestyckningen annars är som för EE2006.

Iom den här videon kommer jag nu bara göra en enda sak innan jag kör igång med caddningen:
1) Skaffar en ALPS 47k Lin istället för de ganska mjäkiga Philips-originalen som jag visserligen har.

Sen kommer det bli lite skräddarsytt vad beträffar omkopplarna där bak, jag kommer köra vipp överlag vilket kommer ge en enklare och mer robust konstruktion.

Sen vill jag ha två rader med klämfjädrar frampå pulpeten där jag löder in alla reglage, en rad som i originalet räcker inte så jag behöver två rader, där är också tanken om symboler för vad som finns på klämfjädrarna, visualiseringen av dom är inte fullständigt klar, en tanke är två extra rader med symboler men då blir pulpeten skör.

Jag har lyckats se att 47kB ALPS finns att få tag i hos Mouser, när jag har dom i min hand så kommer jag seriöst gå vidare.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 16.54 2018-08-19 ]

Jag har nu bestämt mig för hur jag vill ha det med det mekaniska.

Jag satsar på original skalrattar men förfinade potrattar där den ena är en mycket fin ratt i Aluminium som annars är tilltänkt mina rörförförstärkare.

Seriös 47kB-pot kommer införskaffas asap, när jag gjort det är alla elektromekaniska prylar bestämda och det är bara att mäta upp håldiameter och köra.

Jag har fått fatt i original lamphållare via ecotec som jag kommer köra, dock skippar jag röda lampkåpor för de lär vara direkt omöjliga att få tag på.

Lurar på sned front och att klistra komponentsymbolerna där, två rader klämfjädrar blir det i vilket fall men om jag kan nyttja väggen så blir inte momentet när man lyfter saker så stort.

Har placerat ut det jag har och vill ha på min tablett:

MVH/Roger
PS
Återstår två fyrkantmuttrar och två stoppskruv.

Författare:  rogerk8 [ 19.16 2018-08-19 ]

Min lista börjar se bra ut.

Saknar nu bara några få poster.

Speciellt saknar jag handledningen som jag dock har på mitt stick och bara behöver be ett tryckeri printa.

Sen saknar jag några motstånd, nån potentiometer, ett gäng halvledare och ett gäng PCB för halvledare.

Transistor-PCB'na har jag tänkt gnugga ihop, jag har stora ringar som gnuggsymboler och jag tror de blir väldigt bra för anslutningarna, sen ser jag fram emot att måla med Humbrol modell-färg i färgerna röd/grö/vit.

Jag har inga små gulliga modell-färger alls så jag får köpa det, men vad jag minns från min barndom så var burkarna inte inte ens en halv dl stora :D

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 18.08 2018-09-06 ]

Jag har börjat titta på dom sex små PCB man har till transistorerna, först tittade jag på pinkonfigurationen (sedda framifrån med bena neråt):
1) BF194: CEB
2) BC238: CBE
3) BC328: CBE

I princip måste jag då se till att jag har två benkonfigurationer i korten (som kommer göras lika) och detta är som i original, dock är det enkelt att korsa ben så BF194 kommer bli korsad map EB och därmed räcker en enda footprint.

Jag har kikat lite på mina gamla gnuggsymboler, vanliga symboler såsom ledare och paddar har jag men jag har även ringar modell större (typiskt 5mm ytterdiameter) fast dom har ett cirkulärt hål i sig som typ har rätt dimension men ytterdiameter är typiskt 2mm för liten.

Så jag kan inte riktigt nyttja dessa ringar av märket Alfac (köpta för typ 30 år sedan), får försöka få fatt i större men man kan inte kräva att hålet skall vara en slits hos en gnuggis, det får man nyttja Dremel för.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 18.06 2018-09-21 ]

Igår fick jag hem alla de saknade kolmassa-motstånden.

Trodde jag.

Visar sig att jag fortfarande saknar ett par värden (1st 1k och 1st 220 Ohm)

Fast det gör inte så mycket för jag har ändå tänkt beställa en ALPS-pot (47kB) av Mouser till detta projekt.

Behöver egentligen bara en styck 47kB men jag kommer nog köpa 10st för dom är inte så dyra.

Så minst en till runda till Mouser väntar.

MVH/Roger
PS
Av Mouser har jag alltså köpt kolmassa-motstånd av märket Ohmite och dom ser bra ut och är på rätt tajta 5%. Nu är dom dock aningen korta men inte så att det stör dock är flertalet av mina andra kolmassa c.a 25mm längre samtidigt som Ohmite har en optimal längd för att spänna över två "tomma" hål i kopplingsplattan (vilket dom alltid gör i manualerna), planen nu är att de andra klipps ner till samma längd (26mm ben) för det blir bökigt att infoga motstånden mellan klämfjädrarna om benen är långa. Tack vare Hans kan jag jämföra längd med originalmotstånden men dels tycker jag det ser väldigt bra ut med Ohmite dels har jag burit ner kartongerna till förrådet igen (samtidigt, om jag lyfter ur ett originalmotstånd och mäter samt får reda på att det är längre än Ohmite...).

Författare:  rogerk8 [ 21.05 2018-10-06 ]

Tänkte jag skulle visa Er dom hemsidor där man kan köpa alla halvledare.

Jag bara MÅSTE ha exakta typer även om det förmodligen inte är så kritiskt, till exempel har jag hittat BC237/337 hos en svensk leverantör (Swech) medans Philips kräver BC238/328, speciellt BC237/238 är det mycket små skillnader hos och BC237 tål tom högre spänning MEN jag envisas med original.

Nåväl, här är vad jag fått fatt i:

Här finns BF194 (3st):
https://www.ksp-electronics.com/en/prod ... 7413-bf194
Här finns BC238 (3st)
https://www.ksp-electronics.com/en/prod ... 8-25-t0-92
Här finns BC328 (3st)
https://www.ksp-electronics.com/en/prod ... c328-to-92
2st OA95 Germanium-diod:
https://www.rf-microwave.com/en/shop/0/ ... -OA95.html
4st BA217 diod:
https://www.webe.nl/assortiment/gereeds ... 52_6839_NL

Jag beställer en extra av varje.

Hoppas sajterna fungerar, notifiera mig gärna om dom inte gör det.

Med dessa halvledare har jag sen bara Transistor-PCB, manualerutskrift (har på sticka i ficka), några få kolmassa-motstånd och pulpet kvar.

MVH/Roger

Författare:  X-IL [ 08.02 2018-10-09 ]

OM jag har kvar några OA95 kan du få ett par. Jag kollade i min gamla tråd: viewtopic.php?f=11&t=55211&p=769017&hilit=oa95#p769017 och jag hade dem från början i alla fall.

Författare:  rogerk8 [ 16.58 2018-10-09 ]

Det var mycket bussigt av dig, stort tack!

Men jag har kikat lite i din trevliga säljsida och kommit fram till att jag skulle vilja köpa lite grejer också.

Trissorna ovan är f.ö beställda, saknar i princip bara dioderna där, knepigt nog, kiseldioderna verkar svårast att få tag i.

När jag läser din fina lista slår det mig ännu mera tydligt att jag ju måste ha rätt "gain" på trissorna och jag vet inte vad jag har beställt så det bästa är att beställa om dom via dig för såvitt jag förstår ligger det till såhär med hfe:

1) BC238 finns i tre varianter (A, B, C)
2) BC328 finns i minst två varianter (-16, -40, vad nu det betyder)
3) BF194 finns bara i en variant, så jag tror jag är safe där samtidigt som dina BF240 och några jag råkar ha (BF254) är ekvivalenter enligt mina mycket gamla ekvivalens-böcker modell ECA.

Kollar man i din lista så har du åtminstone haft
4) BC238A: 186st
5) BC238B: 81st
6) BC238C: 114st
7) BC328: 103st (variant/gain okänd)

Det tycks finnas minst två varianter av BC328 och minst tre varianter av BC238 så att bara köpa BC238/328 rakt av är en chansning för man skall komma ihåg att Philips var och är snillen dvs vissa konstruktioner KAN vara väldigt känsliga på hfe dvs jag MÅSTE hitta rätt typ.

Frågan är nu hur jag får reda på det?

Under tiden tänker jag emellertid att dessa trissor är inte så dyra så varför inte köpa 3st av varje ändå, nu när du ändå har dom.

Jag hittade för övrigt en obskyr variant av min favorit-JFET som jag gärna vill ha några stycken av så jag kommer härmed med ett förslag:

8. 3st BC238A
9) 3st BC238B
10) 3st BC238C
11) 3st BC328
12) 25st BF245C

Trissorna 8-11 kostar hos KSP Electronics i princip (alla varianter finns ju inte) runt en spänn, trissan 12 kostar nog runt fem spänn styck (fast nu när jag söker på den så finns den inte ens att få tag i, ekvivalenten kostade två spänn på RS).

Jag bjuder 400 spänn för det här inklusive dom två dioderna (OA95), vad säger du om det?

MVH/Roger

Författare:  X-IL [ 19.58 2018-10-12 ]

Eftersom jag tyvärr hade sålt slut på OA95 och jag tycker att ditt bud är alldeles för högt, så säger vi 100kr inklusive frakt för transistorerna. Jag hör av mig på PM

Författare:  rogerk8 [ 17.48 2018-10-22 ]

Jag äger nu tre stycken av varje vad gäller BC238A/B/C, dessutom äger jag nu tre stycken BC328-T, där -T är ytterst kufiskt samtidigt som jag skulle kunna mäta deras hfe, men jag kör lite på att de är "BC328".

Sen tror jag att jag kör BC238B för dom såg extra fina ut samtidigt som dom har en "lagom" hfe.

Jag är mycket tacksam till X-IL som fixat dessa obskyra transistorer åt mig.

MVH/Roger
PS
Saknar nu i princip bara 3st BF194 men jag råkar ha BF254 som sägs vara en ekvivalent men lusläser man databladen så är det inte riktigt så för dels skiljer max förlusteffekt en aning (spelar ingen som helst roll) dessutom, vilket är värre, så är bandbredden hos BF254 HÄLFTEN dvs hela 130MHz mindre, detta accepterar inte jag för BF194 är helt enkelt tänkt för HF-applikationer modell heterodyn (dvs FM-radio), så det funkar inte tycker jag.

Så förutom BF194 (3st) saknar jag nu bara OA95 (2st) och BA217 (4st), dessa kan dock vara på ingång för de är i princip beställda från KSP Electronics.

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 20.46 2018-10-23 ]

Jag har gått med i ett tyskt elektronikforum :)

Trots att jag knappt kan tyska så varje inlägg tar typ en timme för jag måste köra Google translate HELA tiden :D

Detta forum är specialiserat kring byggsatser modell Philips EE-lådor.

Råkade hitta forumet på nätet.

Jag har fått tag i två trevliga snubbar som säljer, hör och häpna, transistor-PCB:er respektive dioder.

Så har jag tur så äger jag snart tillräckligt många PCB:er (som jag dock måste måla) samt resten av dioderna (OA95+BA217).

I princip har jag alltså BF194 MEN nej, detta bara måste vara original så mina BF254 duger helt enkelt inte .

PCB:erna kostar bara en Euro styck, jag behöver sju (men kan nöja mig med sex).

MVH/Roger
PS
Har länge saknat möjligheten att nyttja mina sex år långa studier i tyska, när det sedan gäller fysikforum upplever jag att amerikanska forum dummar sig med censur tom vad gäller ens egen titel så det kan bli ett tyskt istället vart det lider :)

Författare:  rogerk8 [ 18.42 2018-10-24 ]

Bifogar lite roliga bilder från mitt tyska forum.

MVH/Roger
PS
Visste inte att pulpeten även gjordes i svart (min var blå), den röda trissan är sen inte riktigt original för originalet har en annan kåpa, verkar som om denna trissa heter BF494 men jag ser inte riktigt (BF194 ska det dock vara i original). Transistor- PCB är beställda och sägs vara skickade (beställde 20st för det blev ett lite missförstånd samtidigt som dom var väldigt billiga dvs 1 Euro för hela fem stycken!).

Författare:  rogerk8 [ 16.54 2018-10-26 ]

Idag hände nåt roligt :)

Det kom ett brev från Tyskland!

I brevet fanns 25st Transistor-PCB där jag fick fem utöver dom jag hade beställt samtidigt som jag köpte 20st för en löjlig summa dvs 51 spänn totalt.

Dock har jag inte betalat än och i Sverige har jag ALDRIG varit med om sådana typer av affärer MEN första affären man har med en tysk...

Så jag har krävt Ingo på bankinformation och förhoppningsvis hinner han ge mig det innan måndag för på måndagar går jag till banken...

Kul detta för annars hade jag fått en del problem med att skapa dessa kort.

MVH/Roger
PS
Jag hade tänkt gnugga sex kort och etsa själv men inte ens kemikalierna hade kostat mindre än denna summa :)

Författare:  rogerk8 [ 17.10 2018-11-04 ]

Såhär ser förresten min Raaco sortimentlåda för Philips Experimentlådor EE2003-EE2006 ut just nu.

Plastkondingarna är för närvarande av polypropylen men de kan komma att bytas mot polyester för det materialet bestod originalkondingarna av men i praktiken kan det väl ändå inte spela så stor roll?

Dock är det alltså lättare att få fram axiella polypropylen än axiella polyester (även om Mouser har).

MVH/Roger
PS
De mekaniska komponenterna i förgrunden (pottar och skjutomkopplare) kommer inte att användas ty jag satsar hellre på vippomkopplare (då de är enklare att borra för samtidigt som dom faktiskt blir mer robusta), ena skall vara 1P momentan och den andra skall vara 2P till-till, dessa har jag redan fast de ligger på annan plats. Pottarna är i ena fallet original 10kA med brytare och i andra fallet en ALPS på 47kB, ALPS är inte beställd än men kommer beställas snart och när jag får den har jag alla mekaniska komponenter för pulpeten och då kommer jag börja planera och bygga den, verkar bli mha ett skelett 8X8 planhyvlat Furu där slitsar kommer fräsas (även om jag idag inte har en aning om hur).

Författare:  Platis [ 18.49 2018-11-04 ]

rogerk8 skrev:
Lite kul video för intresserade: https://www.youtube.com/watch?v=7k6DABRTR9k

Jag försöker nämligen få fatt i information om hur pulpeten behöver bestyckas för att kunna utgöra basen av en TV.

Klart är att två lådor till behövs (EE2007 och EE2008) men det är inte klart hur pulpeten måste vara bestyckad.

I videon ser man att bara två pot-reglage och de tre lamporna används, detta är samma som i EE2006-bestyckningen.

Baksidan syns dåligt men man kan skymta den momentana tryckomkopplaren, tror faktiskt bestyckningen annars är som för EE2006.

Iom den här videon kommer jag nu bara göra en enda sak innan jag kör igång med caddningen:
1) Skaffar en ALPS 47k Lin istället för de ganska mjäkiga Philips-originalen som jag visserligen har.

Sen kommer det bli lite skräddarsytt vad beträffar omkopplarna där bak, jag kommer köra vipp överlag vilket kommer ge en enklare och mer robust konstruktion.

Sen vill jag ha två rader med klämfjädrar frampå pulpeten där jag löder in alla reglage, en rad som i originalet räcker inte så jag behöver två rader, där är också tanken om symboler för vad som finns på klämfjädrarna, visualiseringen av dom är inte fullständigt klar, en tanke är två extra rader med symboler men då blir pulpeten skör.

Jag har lyckats se att 47kB ALPS finns att få tag i hos Mouser, när jag har dom i min hand så kommer jag seriöst gå vidare.

MVH/Roger

Snubblade över denna sida, Roger, ifall du inte sett innan! :)
http://www.radiotechniek.nl/index.php?p ... =first&m=#

Författare:  rogerk8 [ 21.20 2018-11-04 ]

Det där var roligt som fan, ärligt talat!

Tack ska du ha!

MVH/Roger

Författare:  rogerk8 [ 20.54 2018-11-05 ]

Bifogar ett par bilder på mina små transistor-PCB jag precis köpt från Tyskland.

Tyvärr blev ena bilden lite oskarp men jag tror saken framgår.

Dom är alltså förmärkta med BCE men har i övrigt glasfiber-stuk.

Mina EE2003-EE2006 lådor nyttjar tre olika typer av transistorer (två av varje) och det är BC238 (LF NPN), BC328 (LF PNP) och BF194 (HF NPN) där korten skall målas i tre olika färger nämligen:
1) BC238: Vit
2) BC328: grön
3) BF194: röd

De levererade korten ser trevliga ut men jag vill som nödvändigast att kretskorten och därmed trissorna dels SKA ha färg för det blir mycket lättare att hålla isär dom dels ska ha rätt färg (dock är nyanser inte så noga).

Nu funderar jag på att köpa dessa färger av märket Humbrol som jag nyttjat sedan barnsben, det är färgburkar om typ 1/2 dl som jag idag såg att Panduro säljer för 30 spänn/burk.

Sen har jag hittat en gammal oanvänd platt (0,5cm bred c.a) pensel som jag tänker använda ihop med att jag tappar upp lite lacknafta i en glasburk.

Observera dock att jag kommer måla över BCE, tanken här är sedan gnuggisar som jag har ett gäng av och som jag kan gnugga utanpå lacken istället (gnuggisarna är tyvärr lite mindre i storlek men jag tror dom funkar), därefter komme jag spreja på klarlack i ett par lager för att göra gnuggisarna mer skraptåliga.

Jag har tänkt på det här med målningen fram och tillbaks, problemet har varit att jag känt det nödvändigt att behålla BCE-märkningen samtidigt som det gjort saken knölig för vad jag tänkte på var tre alternativ (med bibehållen originaltext):
4) Jag klistrar på små tejpbitar modell eltejp över vardera bokstav och målar sedan på
5) Jag klistrar på en enda tejpbit över samtliga bokstäver (enklare men mer glasfiber blottas)
6) Jag letar rätt på nån snubbe på EF som gillar att måla tennsoldater...

Inget av det här blir speciellt varken bra eller enkelt, målning över hela PCB plus ditgnuggning av nya BCE blir således melodin.

MVH/Roger

Författare:  ToPNoTCH [ 21.05 2018-11-05 ]

Inte för att det hjälper nu men det kan vara bra att veta att de flesta kort tillverkare kan leverera korten i olika färg.
Bra att veta till nästa gång kanske :cry:

Författare:  rogerk8 [ 21.37 2018-11-05 ]

I det här läget är det, som du säger, tämligen ointressant :)

Men det är ändå nåt att tänka på till en annan gång även om du säkert förstått att det inte är jag som caddat och specat produktionen av korten.

MVH/Roger

Författare:  Janson1 [ 22.00 2018-11-05 ]

RogerK8: Är du intresserad av en till Philips experimentlåda? Den är sådär komplett, vad jag vet så saknas den svenska boken...

Författare:  rogerk8 [ 23.33 2018-11-07 ]

Jag har börjat planera min pulpet.

Preliminärt blir den tråkigt fyrkantig (men bara för att vinklar är lite knepiga att speca) och av måtten 50X100X375.

På det tillkommer en dubbelradig "platta" med 2X24 hål och en bredd på 45mm (15 mm från kant och 15mm cc).

Allt material kommer förmodligen utgöras av 3mm plyfa och dimensionerna är externa.

Ett tag hade jag problem med den här konstruktionen för jag ville bygga ett "skelett" och skapandet av skelettet kände jag blev svårt för man nästan måste "laxstjärta" saker om det skall hålla, räcker alltså inte att bara limma.

Fast min vän LaRdA kan laxstjärta som Ni ser på bilden och förhoppningsvis orkar han göra det åt mig.

MVH/Roger

Författare:  Platis [ 16.52 2018-11-10 ]

Vore kul om du byggde en sån där CRT-modul(EE2008?) Roger! :)
Kan ju användas till att bygga både oscilloskop och tv.
Såg i en annan tråd att du har redan ett lämpligt CRT-rör, philips DG7-xx nånting! :vissla:
Här låg det ju utförliga kretsbeskrivningar och manualer, synd dock att mycket är på tyska, men det ska väl gå klura ut!
http://ee.old.no/
Bilaga:
box-2008.jpg

Det roliga med Philips är ju att man hade verkligen ambitionen att lära ut hur det funkade, jämfört med andra mycket sämre elektronik/experimentsatser! :tumupp:

Författare:  rogerk8 [ 17.59 2018-11-10 ]

Hej Platis!

Kul kommentar!

Ärligt talat har ju du en poäng där, det skulle kunna räcka att jag bygger CRT-modulen :)

För det första har jag ju, som du säger, ett Philips CRT som jag tror är ungefär av samma storlek och som jag framförallt hoppas fungerar, för det andra få man ju möjligheten att bygga både oscilloskop och TV på ett säkert (läs 9V:igt) sätt.

Det enda jag tycker känns lite jobbigt är att i fallet TV så krävs två plan av "Die Platte" (som jag börjat kalla kopplingsplattan sen jag börjat husera på mitt tyska Philipsnörd-forum, och då menar jag verkligen nörd-forum :D ), dvs jag måste ha en till Platte men om inte LaRdA har kolat så kan detta kanske gå att fixa (älskar annars trä och kommer klarlacka min).

En annan rolig grej med den EE2008-låda du visar bild på är att när jag var typ 16 år så ägde jag en sådan, i några timmar dock bara för min far tyckte den var för dyr (Kanon-mormor köpte den åt mig liksom alla EE2003-EE2006).

Nåt lite extra roligt med allt det här är att min hålade Platte faktiskt är super att bygga lite vad man vill på, du kan t.ex glömma alla typer av glappkontaktsproblem man lätt får med kopplingsdäck, det är ALLTID bra kontakt OCH faktiskt gjort för rejäl ström.

Min ambition med den här renoveringen är emellertid att en av mina bästa kompisars unge på nu 7 år ska få den när han blir 10 år men ärligt börjar jag nästan bli tveksam, han kommer naturligtvis få den det är inte det jag menar utan vad jag menar är att jag också skulle vilja ha en.

Såg du t.ex killen som byggt en synt mha experimentlådorna och die Platte, finns inget sån i Philips manualer...

Vi får se vad som händer men det kan faktiskt hända jag bygger en till för att själv ha att leka med :)

MVH/Roger
PS
Idag fick jag lite dioder och rörkondensatorer från en kille i Belgien, 16 Euro men jag verkar (vilket dock inte är helt säkert) ha fått min kära OA95 Germanium-diod, det står inget på den men det är en glasdiod samtidigt som jag fick nån snarlik också dvs OA85 som det dock står på glaskroppen. Vitsen med det här köpet var att få fatt i den besvärliga OA95 och jag ser det som att jag betalat typ 160 spänn för ene enda sådan diod MEN det verkar faktiskt som om jag också fått hela 6st (behöver tre stycken) BA217 på köpet för åtminstone läser färgringarna så så i så bästa fall har jag nu alla dioder (4st totalt) som jag behöver för 160 spänn där 40 spänn per extremt svåröverkomlig diod inte direkt kan anses dyrt.

Författare:  bit96 [ 18.06 2018-11-10 ]

Man kan just nu söka på Tradera efter OA95.
Nej det är inte jag som säljer.

Författare:  Janson1 [ 18.26 2018-11-10 ]

Bilaga:
20181110_182101.jpg
Bilaga:
20181110_182055.jpg

Här är två bilder på innehållet, vad jag kan se så finns nog nästan allt kvar, lite osäker på drosseln.
Så Roger, lådan är din om du vill ha den.

Författare:  rogerk8 [ 19.13 2018-11-10 ]

bit96 skrev:
Man kan just nu söka på Tradera efter OA95.
Nej det är inte jag som säljer.

Tack för tipset!

Men det verkar som om Janson1's låda innehåller en sådan samtidigt som det naturligtvis inte är klart att jag verkligen får lådan men jag har i alla fall precis lagt ett bud.

MVH/Roger
PS
Om jag trots allt får köpa lådan så kan jag faktiskt ha min Platte till att bygga en TV/oscilloskop (för det kräver två nivåer av Platte och hans låda tycks innehålla en pulpet plus den ena Platte) vilket börjar bli mer och mer intressant ty jag ju har ett Philips CRT som jag hade tänkt göra ett oscilloskop av.

Författare:  Janson1 [ 19.22 2018-11-10 ]

Jag tror min diod heter AA119, tyvärr...

Författare:  rogerk8 [ 20.20 2018-11-10 ]

Vad är det för beteckning på lådan?

Är det en EE2003 så är dioden en OA95.

MVH/Roger

Författare:  Janson1 [ 07.21 2018-11-11 ]

Det är en EE 2003 men det står nog i manualen att det kan förekomma avvikelser på komponenterna och vad jag minns så har denna diod följt med sen början. Jag kan däremot kolla i mina förråd om jag kanske har en OA diod också. Däremot hade jag ingen drossel, kan inte finna den i alla fall just nu....
PS: Jag har mänger av elektronik sedan 75 talet och framåt så är det nån som är intresserad så går det bra att PM:a DS.

Författare:  rogerk8 [ 16.15 2018-11-11 ]

Janson1 skrev:
Det är en EE 2003 men det står nog i manualen att det kan förekomma avvikelser på komponenterna och vad jag minns så har denna diod följt med sen början. Jag kan däremot kolla i mina förråd om jag kanske har en OA diod också. Däremot hade jag ingen drossel, kan inte finna den i alla fall just nu....
PS: Jag har mänger av elektronik sedan 75 talet och framåt så är det nån som är intresserad så går det bra att PM:a DS.

Intressant kommentar det där!

Jag är helt säker på att när jag fick min EE2003 så innehöll den en OA95 (och det står det också i manualen) men jag tror att jag också sett det du säger dvs att det kan förekomma avvikelser på komponenterna, vilket ju inte är så konstigt för hur noga är det egentligen?

Drossel har jag så för mig är den biten inget problem.

Listar här sedan vad jag nyligen köpt av en Belgare på mitt tyska EE-nördforum, han lovade mig först en OA95 men sen ville jag ha två dvs en som reserv och det gick han med på MEN vad jag fått är följande:
1)1st OA85
2)1st OA (förmodligen) men utan märkning och dessutom ganska lik OA85 förutom att OA85 är mer rektangulär.

ENDA anledningen till att jag köpte av honom var att han sade sig ha OA95 vilket nu kanske inte ens stämmer.

Jag betalade hela 16 Euro för denna enda diod men jag blev förvånad när han hade läst bland mina trådar och sett att jag också ville ha 3st BA217, en diod som också är mycket svår att få tag i men jag fick hela 6st :)

Sen hade han också sett att jag gärna ville ha transistorn BF194 som han tacksamt nog skickade med men tyvärr missade han att jag behöver två så jag har nu försökt göra ny affär med honom för han sa sig ha fler.

För övrigt fick jag också ett gäng rör-kondensatorer som nästan täcker hela mitt formella behov vad beträffar EE2003-EE2006, det är bara det att det sortimentet är redan täckt av en kille från forumet som är lite av en radioamatör.

Kul att ha nästan dubbel uppsättning rör-kondensatorer för nu kan jag selektera dom "snyggaste & bästa".

Sugigt att dioden kanske ändå inte är en OA95 och att jag "bara" fick en rackans BF194.

MVH/Roger
PS
Jag funderar på att mäta upp dioden för att den vägen kanske få reda på vad den "heter".

Författare:  rogerk8 [ 18.09 2018-11-14 ]

Idag tog jag ett nördigt kort på mina Germanium-dioder (och en Kisel 1N4148 som storleksreferens).

Översta dioden har stämpeln "OA85", den mellersta dioden har ingen stämpel alls och den nedersta dioden är en 1N4148.

Kan eventuellt framgå att den mellersta dioden är lite rundare i sin utformning, jag tycker den påminner om en "Zeppelinare".

Så mekaniskt är det ganska klart att den översta och den mellersta inte är samma typ av diod, men pga att dom båda har ungefär samma glaskropp och att den inre strukturen är samma så är det ganska klart att båda är av typen Germanium.

Eller vad tror Ni?

MVH/Roger

Författare:  Platis [ 18.24 2018-11-14 ]

Jag har en experimentsats av annat märke och där är OA85 och OA95 listat i specen som varandras ersättning !

Författare:  rogerk8 [ 19.51 2018-11-14 ]

Å fasen, säger du det?

Men då är det ju klart :)

Tack ska du ha!

2st BF194 är för övrigt beställda från Belgien sen är det riktigt klart vad gäller mer obskyra komponenter.

MVH/Roger
PS
Det enda jag nu lite saknar är en 47kB-pot från ALPS, Philips användning av 47kB-trimmisar lite här och var när schemat blir komplext såsom vid t.ex ett TV-bygge tycker jag är genialiskt för det funkar ju så bra på kopplingsplatta men jag gillar inte när man även nyttjar det som potentiometer i pulpeten, inte tillräckligt robust tycker jag för betänk att man fäster trimmisen i pulpeten med klämfjädrar medans huvudpotten med brytare är fäst med mutter...

Fast jag undrar vad "Zeppelinaren" verkligen är för nåt? Det är uppenbarligen inte en OA85 för det ser man på den mekaniska skillnaden men vad är det då för nåt kul jag har? Är det nån som tror att jag kan mäta mig fram till vad det är för rolig Ge-diod jag har? Och har nån i så fall nåt tips på mer eller mindre exakt hur jag skall göra? I/V kan man ju enkelt plotta men det kan vara svårt att "artbestämma" dioden utifrån det, sen tänker jag att kapacitans typ kapacitans som funktion av backspänning modell kapacitansdiod kanske kan leda nån vart? Fast först kanske man skulle försöka få fatt i ett datablad på OA95, undrar hur svårt det är? :humm:

Författare:  rogerk8 [ 20.15 2018-11-14 ]

Jag hittade det här:

Ingen C(Vr) men I(Vr) och I(Vf) så kanske lite att gå på ändå :)

MVH/Roger
PS
Säga vad man vill men att man har att hela 100uA börjar vid en så låg framspänning som 0,1V är imponerande!!!

Om man förresten kikar på dom mekaniska dimensionerna enligt databladet så skall dom vara typ 2,5X7,2, min "OA95" är hela 4,4X12 så nåt är "fel" här.

Författare:  Janson1 [ 22.33 2018-11-14 ]

Ge-dioder leder ju ström även bakåt, jag undrar om det blir nån kapacitans att tala om där? Finns det germanium kapacitansdioder att skaffa? (Har funnits?)

Författare:  rogerk8 [ 23.25 2018-11-14 ]

Du har nog rätt i det, en ökänd "nackdel" med Ge-prylar är ju att dom läcker bakvägen men vad jag tycker är fascinerande är att dessa läckage sällan hindrar en fullt funktionabel funktion "framåt".

Jag tycker att man rent allmänt har en jargong idag att allt skall vara så "perfekt" dvs ingen läckström ALLS osv samtidigt som visst läckage funkar hur bra som helst, så varför denna "spjutspetshysteri"?

Säga vad man vill men man vinner ju en sak i alla fall jämfört med Kisel, lägre Vf/Vbe :)

MVH/Roger
PS
Kanske läckaget bakvägen är så stort att kapacitans inte kan mätas? :humm:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme