Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 17.15 2017-09-20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Svara på tråd  [ 198 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14
Författare Meddelande
InläggPostat: 17.32 2017-08-24 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Jag har nu uppdaterat min lista en aning, inga större skillnader.

Det höll dock på att bli betydande skillnader när jag igår fick hem en beställning av Kinesiska dubbelgangade vridkondensatorer från Argentina.

Det stog aldrig riktigt i ebay-annonsen var det var för nåt men jag såg att de var dubbellgangade samt tog en rövare och provbeställde.

Hem fick jag således 11st vridkondingar med dessa värden och övriga data:
Vänster: 18-161pF
Höger: 15-75pF
Axeldiameter: 6mm
Axellängd: 4mm (taget utanför plastkrage på 8mm)
Dimensioner: 12X20X20mm
Montagehål: 2st M2cc15
Hål axiellt i axel: M2

Tyvärr passar detta inte in på dom 2X(5pF-180pF) jag behöver ha så det blir till att leta vidare, ett drömscenario vore två stycken vridkondensatorer med dessa värden ty jag behöver egentligen en till med samma kapacitansvärden även om den den kan få vara mono.

MVH/Roger
PS
Fasen jag börjar lura på om jag inte ska ge mig här för grejen är att även om min nuvarande original-stereovridis är lite förstörd pga att gängan för ena fintrimmern är kass så har den ändå ganska god tracking och ärligt, det går väl inte ens att få in nån AM-station idag? Fast den nyttjas för FM också tror jag och då bör sektionerna gå att trimmas så att superheterodynen kan fungera speciellt map MF. Min tanke var annars att eftersom ena vridisen är en mono så kan jag nyttja min kassa originalvridis för stereo-behovet och dessa nya kinesiska vridisar för mono-behovet (vänster "kanal"), vad tror Ni om det?

Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.

InläggPostat: 21.11 2017-09-08 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Jag har i dagarna köpt 25 meter 0,5mm silvertråd, lite för att det är bra att ha men mest för att lådorna behöver 4m.

För att få plats i den största asken i min lite större Raaco-låda så kom jag på att om man lindade tråden runt en vanlig glasflaska så går den ner.

Så jag lindade lite drygt de 4m som Philips rekommenderar runt glasflaskan och låste rullen med ett par små bitar av samma tråd.

Sen la jag den i Raaco-asken och den passar utmärkt.

När det gäller kopplingstråd så är nästa steg isolerad kopplingstråd av samma dimension men den måste vara röd, silvrig och isolationen ska vara av bättre kvalitet, jag vill inte ha nåt som smälter lätt och jag vill inte ha seg PVC.

MVH/Roger
PS
Annars borde jag egentligen påbörja planeringen av pulpeten, jag har väntat på de sista komponenterna som är vridkondensatorer (2X5-180pF respektive 5-180pF) men samtidigt är hålupptagningen inga större problem om man som jag tänker att jag/nån kapar upp alltihopa först vilket liksom måste göras och därefter gör man ju hål i grejerna, men det kan också bli som så att pulpeten även monteras på annan ort och då blir det faktiskt svårare att göra hålen så bäst vore om jag hade alla dimensioner så att jag kan lägga ut alltihopa, eventuellt. Nu tror jag dock inte att det blir så, därför borde jag köra igång med att planera pulpeten där dom sista vridkondensator-hålen kan vänta hur länge som helst. Apropå det hittar jag inga på nätet och jag vill bestämt ha rätt värden. Eventuellt kan en vän fixa ena trim-gängan i den mest svåröverkomliga vridkondingen.

InläggPostat: 23.30 2017-09-09 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Nu har jag strippat ett projekt (KAM) från dess ferritstav och gummigenomföringsringar som tillhör Philips experimentlådor.

Jag började med att mäta upp spolen som jag och en vän lindat, den var på 32mH vid 5kHz.

Bytte då till en ferritstav jag relativt nyligen köpt av ELFA, spolinduktansen blev då på 27mH.

Intressant nära dvs mycket lika men inte optimalt för KAM är en projektide' som är väldigt känslig på spolvärde då den tar emot en 5kHz ton via luften och triggar en resonans i ett piezo-element så att man faktiskt kan få en ton utan batteri på ganska långt avstånd.

Efter att jag nu snott ferritstaven (och dom båda gummigenomföringarna) så är känsligheten inte lika bra, mäter 27mH vid 5kHz nu och visst man skulle kunna få optimal resonans med högre C men då går inte strömmen igenom piezo så det enda sättet för hög känslighet är exakt induktans.

Nåväl, nu har jag alla 4 gummigenomföringar, lite torra dock efter 30 år så jag ska leta efter nya samtidigt som jag precis beställt nya från ELFA men dom visade sig ha lite för stora hål, ferritstaven är på 10mm och dom gamla gummigenomföringarna var på 9mm medans ELFA's är på 10mm och det blir inte lika bra, dessutom har jag nu ferritstavsoriginalet, KAM-projektet får nöja sig med ELFA-kopian och jag måste tydligen linda på några extra varv.

MVH/Roger
PS
Intressant ändå att permeabiliteten hos ELFA's ferritstav skilde sig så lite från Philips ferritstav från 3 decennier sedan.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 198 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme