Renovering av Philips Experimentlådor

Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av bit96 »

rogerk8 skrev: Kretskorten är ju så gamla att färgen börjat vittra sönder (vill minnas rätt klara röd/vit/grön) :D
MVH/Roger
Färgen är nog ganska original.
Den vita är liksom tunt målad så att laminatet syns igenom.
Ungefär som man rollar på takfärg och efter första svepet lyser det randigt igenom.

Men runt anslutningarna är det slitet. Det syns hur flitig jag varit med att koppla. :)

Den gröna är mindre använd då jag fick den senare i utbyggnadslådan EE2004 så den är nog ganska lik original.

Det var bättre färgkvalitet på den tiden, ingen vattenbaserad plastfärg som vittrar och möglar för minsta lilla. :doubt:

Men det kanske ser olika ut i olika batcher, ser man på bilder från 'hansotten' (länk på första sidan) ser dom väldigt vita/röda/klara ut.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Limningen av ena sidoramlisten blev asbra!

Jag fick dremla lite men framförallt la jag listerna i gireringslådan och kortade ner dom med ett par millimeter.

Mellanrummet mellan listerna och första hålraden känns bra, jag kommer inte testa det med hårnålsfjäder förrän andra kortsidan också är limmad.

MVH/Roger
PS
Jag har börjat titta lite på sprayfärg, skapamer.se har lite men inte den rätta nyansen av blå (koboltblå) som jag dock kanske till slut frångår för att labbplatta+pulpet mest ska bli just blå :)

Vad tycker ni, ska jag spraymåla labbplatta och pulpet för sig eller alltihop på en gång? Jag kommer definitivt spraymåla undersidan också (vilket jag tror jag börjar med).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Andra kortsidan blir inte riktigt lika bra, avståndet hålrad-plattkant är samma, avståndet från hålraden ut till ramlistens slut är samma, ändå blir avståndet hålrad-listkant (inre) på nåt konstigt sätt mindre än på andra kortsidan.

Test med hårnålsfjäder visar att detta ändå räcker (<3mm) men det är precis!

MVH/Roger
PS
Funderar på att skita i att spackla för varför skulle en lutande kant vara bättre än ett "trappsteg"?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Katastrof!

Får inte dit Mellanfrekvensspolen (MFS), 13cc för knappt (MFS täcker två hålrader, saknar seriöst 4mm).

Jag fick dit den men fick nästan bruka våld och det kan inte ett barn göra, 13cc går alltså inte!

Jag måste således lägga ut det här på nån som kan borra alla hålen 15cc, kanske i Lexan.

Det positiva är att då kan jag välja kant-hålrad avstånd, och därmed smälla dit min kära 8X8mm list så att den ligger kant-i-kant vilket därmed blir snyggare (även om det här inte är nån skönhetstävling).

Så RoPa, kära vän, gör trissorna 15cc, jag gör om det här.

MVH/Roger
PS
Det som ändå blev bra var att hårnålsfjädrarna fick plats och kunde roteras utan problem i hålraden närmast ramen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RoPa
Inlägg: 630
Blev medlem: 13 januari 2006, 10:32:06

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av RoPa »

Ok, 15mm får det bli.
Gör en kopia från bilderna, med dubbla symboler... :razz:
köpte laminat idag men tveksamt om jag hinner innan jag åker iväg. Dock kan det nog kvitta för du behöver lite tid att få fram nya plattor.
Någon med CNC eller Laser borde väll kunna ställa upp och göra en god gärning för återfödelsen av en EE2003 :wink:

/Ropa
RoPa
Inlägg: 630
Blev medlem: 13 januari 2006, 10:32:06

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av RoPa »

Typ så här...
EE2003.png
/Ropa
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Mycket snyggt, RoPa!

MVH/Roger
MiaM
Inlägg: 9904
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av MiaM »

rogerk8 skrev:Katastrof!

Får inte dit Mellanfrekvensspolen (MFS), 13cc för knappt (MFS täcker två hålrader, saknar seriöst 4mm).

Jag fick dit den men fick nästan bruka våld och det kan inte ett barn göra, 13cc går alltså inte!

Jag måste således lägga ut det här på nån som kan borra alla hålen 15cc, kanske i Lexan.
Det låter som något för Kankki!
(känd från tråden "Vår verkstad")
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit på en alternativ användning för min misslyckade labbplatta.

Jag täcker alla hål inuti mha vanlig papp, limmar dit den med några klickar av samma trälim, sen köper jag en burk tapetklister, sprider ut det över hela ytan, sen fördelar jag ut mina trofe'er i ett tunt lager och får då en tavla med enbart trasiga elektronikkomponeter av mycket olika slag :)

Trofe'erna samlades löpande i en påse vartefter jag fann och bytte dessa trasiga komponenter på jobbet.

Tror faktiskt det kan bli en rätt snygg tavla, i alla fall ovanlig :D

MVH/Roger
PS
Jag tackar för tipset!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu designat min nya labplatta som jag kommer lägga ut för borrning.

Materialet blir eventuellt Lexan.

MVH/Roger
PS
Ingen som känner sig luttrad att hjälpa mig? 3mm masonit duger också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag rensat lite bland onödiga poster i min Excel-lista över vilka komponenter jag måste skaffa.

Sen har jag rensat ur en service-låda från Raaco som mest innehöll gammalt skräp och lagt i de PH-komponenter jag faktiskt har.

Saknar mest trissorna med deras små gulliga PCB, polyesterkondingarna (som nog blir polypropylen), elektrolytkondingarna, alla motstånden (som nog blir 1/2W kolmassa för att dom är bäst och snyggast), några stycken keramiska rörkondensatorer (som jag eventuellt kan fixa från BHIAB) och kopplingstråd (både isolerad och oisolerad).

Jag gjorde misstaget att ta bort alla fjäder-ditsatta isolerade ledningstrådar från trafon (som jag lite käckt hade lindat runt benen för omedelbar beredskapsanvändning) men eftersom kopplingstråd kommer köpas ny så blir det trevligare om den är samma.

Känns mycket bra att fått samlat ihop grejerna, vissa smågrejer använder jag tillfälligt i andra projekt såsom KAM men den spolen som sitter där (och är handlindad) är för stor för nån praktisk nytta så den ska göras om och när jag gör det tar jag tillbaka ferritstaven med dito gummiringar (som jag dock måste köpa ett par av för privat bruk).

MVH/Roger
PS
Gråmärkt är saker jag känner att jag inte behöver, fetmärkt är saker som jag har komplett uppsättning av. Där det bara finns en siffra (som inte är fet) kommer jag nog byta ut alltihopa till samma.

Mellanstycket till vridkondensator har jag t.ex bara en av så jag måste minst bygga en och då hade jag tänkt 3mm lexan eller plexiglas eller kanske tom masonit.

Lampkåpa har jag också bara en av när tre krävs men jag har preliminärt bestämt att skippa detta helt, osv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av CPMS »

Är det många plattor som ska borras? Skulle kunna borra/fräsa åt dig om du inte hittar någon med cnc eller laser.
Snyggast blir nog lexan för masonit blir lätt mjukt och hårigt/ojämt runt hålen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Men vad trevligt :)

Det är en enda platta bara.

Och ja, jag föredrar annat material än masonit (helst Lexan) men masonit är lätt att spraymåla blå och jag vete tusan om Lexan är det, fast å andra sidan, glatta metallytor likt bilar går ju att lacka...

Det är förresten nu 10 dar sedan jag skickade en förfrågan till en kille här på forumet som tidigare erbjudit sig att ta upp baffelhål i mina högtalare men han har hitintills inte ens läst PM:et så jag tror inte det kommer hända nåt där.

Med andra ord, jag hoppas nu på dig.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av CPMS »

Ska kolla om jag kan få tag i 3mm polykarbonat lokalt men tvivlar på det, går annars kanske att köra med plasten som reklamfirmorna har.
Huvudsaken är att den inte splittras som Plexi om man bryter lite i den.

Istället för att måla den så skaffa lite blå vinyl från någon reklamfirma och skär ut hålen med ett skalpellblad.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Vänta lite, jag bor i Göteborg dvs något större stad :)

Låt mig försöka hitta en Lexanskiva så skickar jag den till dig, tror att glasmästerier kan ha.

Den sista kommentaren du hade, innebär det att spraymålning är uteslutet?

MVH/Roger
PS
Jag tänker inte sitta med skalpell och karva ur 15X24 hål :D
Skriv svar