Renovering av Philips Experimentlådor

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu uppdaterat min lista en aning, inga större skillnader.

Det höll dock på att bli betydande skillnader när jag igår fick hem en beställning av Kinesiska dubbelgangade vridkondensatorer från Argentina.

Det stog aldrig riktigt i ebay-annonsen var det var för nåt men jag såg att de var dubbellgangade samt tog en rövare och provbeställde.

Hem fick jag således 11st vridkondingar med dessa värden och övriga data:
Vänster: 18-161pF
Höger: 15-75pF
Axeldiameter: 6mm
Axellängd: 4mm (taget utanför plastkrage på 8mm)
Dimensioner: 12X20X20mm
Montagehål: 2st M2cc15
Hål axiellt i axel: M2

Tyvärr passar detta inte in på dom 2X(5pF-180pF) jag behöver ha så det blir till att leta vidare, ett drömscenario vore två stycken vridkondensatorer med dessa värden ty jag behöver egentligen en till med samma kapacitansvärden även om den den kan få vara mono.

MVH/Roger
PS
Fasen jag börjar lura på om jag inte ska ge mig här för grejen är att även om min nuvarande original-stereovridis är lite förstörd pga att gängan för ena fintrimmern är kass så har den ändå ganska god tracking och ärligt, det går väl inte ens att få in nån AM-station idag? Fast den nyttjas för FM också tror jag och då bör sektionerna gå att trimmas så att superheterodynen kan fungera speciellt map MF. Min tanke var annars att eftersom ena vridisen är en mono så kan jag nyttja min kassa originalvridis för stereo-behovet och dessa nya kinesiska vridisar för mono-behovet (vänster "kanal"), vad tror Ni om det?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har i dagarna köpt 25 meter 0,5mm silvertråd, lite för att det är bra att ha men mest för att lådorna behöver 4m.

För att få plats i den största asken i min lite större Raaco-låda så kom jag på att om man lindade tråden runt en vanlig glasflaska så går den ner.

Så jag lindade lite drygt de 4m som Philips rekommenderar runt glasflaskan och låste rullen med ett par små bitar av samma tråd.

Sen la jag den i Raaco-asken och den passar utmärkt.

När det gäller kopplingstråd så är nästa steg isolerad kopplingstråd av samma dimension men den måste vara röd, silvrig och isolationen ska vara av bättre kvalitet, jag vill inte ha nåt som smälter lätt och jag vill inte ha seg PVC.

MVH/Roger
PS
Annars borde jag egentligen påbörja planeringen av pulpeten, jag har väntat på de sista komponenterna som är vridkondensatorer (2X5-180pF respektive 5-180pF) men samtidigt är hålupptagningen inga större problem om man som jag tänker att jag/nån kapar upp alltihopa först vilket liksom måste göras och därefter gör man ju hål i grejerna, men det kan också bli som så att pulpeten även monteras på annan ort och då blir det faktiskt svårare att göra hålen så bäst vore om jag hade alla dimensioner så att jag kan lägga ut alltihopa, eventuellt. Nu tror jag dock inte att det blir så, därför borde jag köra igång med att planera pulpeten där dom sista vridkondensator-hålen kan vänta hur länge som helst. Apropå det hittar jag inga på nätet och jag vill bestämt ha rätt värden. Eventuellt kan en vän fixa ena trim-gängan i den mest svåröverkomliga vridkondingen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag strippat ett projekt (KAM) från dess ferritstav och gummigenomföringsringar som tillhör Philips experimentlådor.

Jag började med att mäta upp spolen som jag och en vän lindat, den var på 32mH vid 5kHz.

Bytte då till en ferritstav jag relativt nyligen köpt av ELFA, spolinduktansen blev då på 27mH.

Intressant nära dvs mycket lika men inte optimalt för KAM är en projektide' som är väldigt känslig på spolvärde då den tar emot en 5kHz ton via luften och triggar en resonans i ett piezo-element så att man faktiskt kan få en ton utan batteri på ganska långt avstånd.

Efter att jag nu snott ferritstaven (och dom båda gummigenomföringarna) så är känsligheten inte lika bra, mäter 27mH vid 5kHz nu och visst man skulle kunna få optimal resonans med högre C men då går inte strömmen igenom piezo så det enda sättet för hög känslighet är exakt induktans.

Nåväl, nu har jag alla 4 gummigenomföringar, lite torra dock efter 30 år så jag ska leta efter nya samtidigt som jag precis beställt nya från ELFA men dom visade sig ha lite för stora hål, ferritstaven är på 10mm och dom gamla gummigenomföringarna var på 9mm medans ELFA's är på 10mm och det blir inte lika bra, dessutom har jag nu ferritstavsoriginalet, KAM-projektet får nöja sig med ELFA-kopian och jag måste tydligen linda på några extra varv.

MVH/Roger
PS
Intressant ändå att permeabiliteten hos ELFA's ferritstav skilde sig så lite från Philips ferritstav från 3 decennier sedan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag fått en liten laddning vridkondensatorer från eBay.

Jag har nu c.a 100st Kinesiska gröna trimmisar på 10-40pF och knappt tio Japanska vridisar modell dual på typ 20-200pF, allt till en rätt ringa penning.

Kapacitansområdet för Japanarna är perfekt, dock är de vad jag kallar CCW dvs de har max kapacitans fullt moturs vilket inte Philips nyttjar i sina experimentlådor.

Detta är således lite dumt men samtidigt är det smart för vad har man för station längst moturs på skalratten?

Inte fasen är den högsta frekvensen i alla fall :D

Så en "uppgradering" av Philips Experimentlådor skulle eventuellt kunna ske med att par Japanska vridisar.

Helt klart är i alla fall att jag köper inte fler vridisar nu :)

MVH/Roger
PS
Det är naturligtvis som så att Philips vill ha skalan i meter, då får man med deras vridisar längre våglängd medurs men jag kommer preliminärt inte ha några skalor alls, bara en pulpet samtidigt som det ju blir lite konflikt med vad som läses i anvisningarna och vad man får med en CCW-vridis. Detta kan dock göra att jag kan cementera vridisarna och gå vidare men att planera pulpeten. Jag är dock inte så förtjust i CW/CCW-problemet, vill helst ha det som i original, därför tror jag att jag kommer skicka min skadade dual-vridis till min vän och hoppas han kan fixa till en trasig plast-gänga, men skulle grejerna komma bort på posten så har jag nu en backup-plan :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tror jag fått höra nån gång att Vishay köpte upp Philips kondensator-avdelning.

I vilket fall gillar jag Vishay, speciellt lagerför ELFA just blåa axiella elektrolyter från Vishay.

Jag har nu gjort en liten lista på dom jag behöver köpa, denna lista är:
1) 1st 4,7uF
2) 2st 10uF
3) 2st 100uF
4) 1st 680uF

Till exempel har 1) artikelnumret 67-070-04, alla andra är av samma typ.

Så jag ska köpa dom här,

Sen har jag hittat axiella polyester hos Mouser som jag också kommer köpa så småningom, jag vill ha polyester för det var Philips originaltyp och axiella måste dom naturligtvis också vara (som dock ELFA har nada av).

Får dock ingen riktig ordning på vridisarna, börjar luta lite åt spegelvänd skala (och dubbla japaner) men vill ärligt talat inte, jag vill att anvisningarna i manualerna skall stämma med verkligheten, ett tag tänkte jag montera vridisarna uppochner och nyttja kugghjul men vet ni vad, kugghjul spegelvänder rotationen igen :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit på en rätt kulig lösning på vridisproblemet.

Vridisarna har ju rätt kapacitans men dom går som sagt åt fel håll.

Genom att montera en vridis bredvid en plastaxel (ev avsågat potaxel) och låta plastaxeln typ vara lagrad i chassi (får klura på nåt bra glidlager) mha två borrstopp samt nyttja kugghjul på plastaxeln och på vridisens axel så kan man konvertera en CW-rörelse till en CCW-rörelse :D

Då får jag tillbaka det jag vill ha dvs att en CW-rörelse ger upphov till ökande kapacitans (CCW).

Jag har alltid gillat Japan och skulle kunna tänka mig att emigrera dit, de här senaste fina Japanska vridisarna löser alltså mitt problem även om det blir lite omständigt och kommer kosta mer pengar.

Annars vet jag inte vad jag ska göra för även om min vän lyckas få ordning på den skadade vridisen så behöver jag en till vridis och båda ska ha ökande kapacitans medurs, jag har tillfälligt seriekopplat ner min enda 500pF-vridis till 180pF men gissa hur olinjär den blev? :D

Dvs skalan i Philips manualer kommer inte stämma ett smack.

Så jag tycker inte jag kan ha det så, en liten risk med mina Japanska vridisar är att dom visserligen har trimmisar för båda kondensatorerna men det är osäkert om det trimspannet räcker, fast vänta nu jag kan testa det med den PH-vridisen som jag ändå har kvar och som har en fungerande trimmis.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu precis mätt upp Japan-vridisen och jämfört den med Philips-vridisen, såhär ser det ut:

Philips-vridisen:
C(max inskruvad, fullt CW): 204pF
C(min inskruvad, fullt CW): 194pF
C(max inskruvad, fullt CCW): 18pF

Japan-vridisen:
C(max täckande, fullt CCW): 218pF
C(min täckande, fullt CCW): 209pF
C(max täckande, fullt CW): 29pF

Philips-vridisen har trimmers som kan skruvas ut c.a 5 varv (innan skruven lossnar), Japan-vridisen är faktiskt lite smartare för den har en halvcirkel som likt vridisen självt sätter trimkapacitansen, ingen risk man tappar en skruv mao.

Japan-vridisen har dock lite irriterande högre min-kapacitans men förutom det så trackar den bra med Philips för differensen pga trimmisarna är samma.

Tål att funderas på.

MVH/Roger
PS
Jag måste nog vara rätt knäpp för jag vill bestämt hitta en egen lösning samtidigt som jag faktiskt fått Philips-lådor av goa personer på detta forum, det kan alltså hända att om jag bara kollar i dom där lådorna så kan problemet vara löst :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag släpper nu vridisarna för en stund.

Jag vill som sagt försöka skaffa alla komponenter själv om det går (och inte fuska genom att kika i de lådor jag så tacksamt fått, även om vridisarna uppenbarligen är en svår nöt att knäcka som jag dessutom bestämt mig för att inte lägga mer pengar på).

Jag fick av en kär vän veta att Vishay tydligen köpt upp Philips kondensatortillverkning, i vilket fall säljer ELFA fina Vishay-lytar som liknar Philips original väldigt mycket dvs dom är blå och axiella.

Jag har bestämt mig för att köpa dessa denna vecka:
1) 1st 4,7uF/63V: 67-070-04
2) 2st 10uF/25V: 67-050-08
3) 2st 100uF/25V: 67-050-73
4) 1st 680uF/40V: 67-066-18

Dessutom ska jag beställa en fräs till (som jag hoppas funkar i 2mm kopparplåt):
5) 1st fräs 3,2mm: 80-624-34


MVH/Roger
PS
När det gäller kondensatorer har jag sedan bara ett gäng axiella polyester kvar (som jag hittat några hyfsat liknande original på Mouser, också då av märket Vishay).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu var lytarna köpta.

Färgen är inte riktigt som i original, vill minnas att dom var lite ljusare blå men vem bryr sig :D

Nästa steg blir att köpa de axiella polyester, ELFA har ingen men Mouser har.

MVH/Roger
PS
Jag skjuter alltså på vridisproblemet, hoppas det löser sig på nåt sätt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Min hovleverantör av elektronikkomponenter (Tema Elektronik) visade sig faktiskt ha axiella polyester.

Just när jag fick veta det visste jag dock inte dom värden jag behöver men nu har jag kladdat ner dom.

Tema har också enkeltrådig kopplingstråd med röd isolering (viktigt :D ) som jag vill ha, är dock lite kinkig med kvaliteten på denna tråd och jag är inte jättenöjd med den Tema hade men jag tror den får duga, 12m behöver jag.

Slutligen har jag inte ens börjat fråga honom om dom halvledare jag saknar (har haft mycket svår att hitta dom på nätet, åtminstone hos betrodda leverantörer) dvs OA95, BA217, BC238, BC328 och BF194.

Förutom att få fatt i dessa så skall det bli skojigt att cadda de små kretskorten som trissorna sitter på, jag tänker göra det mha gnuggisar sen får jag även nöjet att måla lite ty 238 är vit, 328 grön och BF194 är röd (om jag kommer ihåg korrekt).

MVH/Roger
PS
Det kan bli såhär med vridisarna dvs att min kära vän får ordning på den ena trasiga plastgängan hos min dual-vridis (och därmed är den svåraste komponenten löst), sen kör jag med en rejält olinjär andra singel-vridis (kom ihåg att jag just nu cappat ner 500pF till 180pF...), det enda som egentligen händer är då att skalan i Philips manualer inte stämmer men det kan man kanske leva med (för skalan pekar åtminstone åt samma håll :D ).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag fått köpt 13m 0,5mm enkeltrådig röd kopplingstråd och åtminstone preliminärt bestämt mig för att köra polypropylen-kondensatorer istället för polyester, mycket för att jag faktiskt hade värdena men också för att dom knappast är sämre (Icel) samtidigt som axiella polyester är lite halvsvåra att få tag på (ELFA har t.ex inga alls och Tema hade bara några få värden).

Nästa steg blir att försöka få fatt i trissorna, här kommer jag dock inte tumma på nåt utan det ska vara BC238, BC328 och BF194 (två av varje).

Sen kommer ett roligt moment, gnugg-caddande av trissornas PCB :)

Jag vet att en person som kallade sig RoPa cadde nåt kort för typ ett år sedan men han tycks har försvunnit från forumet.

Nåväl, jag tycker det skall bli roligt att gnugg-cadda fram dessa små kort för att sedan måla dom med modellfärg (vit, grön och röd mappat mot ovanstående ordning).

Tror jag gör detta innan jag ritar pulpeten.

MVH/Roger
PS
Annars saknar jag nu mest några 1/2W kolmassa-motstånd närmare bestämt: 10/1st, 100/1, 270/2, 470/1, 2k2/1, 10k/2 och 47k/2.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag byggt mig ett gäng "kabelklämmor", eftersom jag inte har kabelklämmor av mässing så har jag på tacksamt tips från SeniorLemuren nu byggt mig kablage mha extremt följsam silikonkabel från ELFA och ordinära koppar-gem.

Jag tog i lite med längden, har annars en tendens att välja för korta längder.

MVH/Roger
PS
Köpte precis ett helt kilo gem (3000st typ) hos Akademibokhandeln, de var inte dyra och jag köpte dom för jag gillar inte dagens designade gem och jag gör inte det för dom funkar uruselt som sedelklämmor som jag framförallt har gem till, så det fick bli 3000 gem :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu hottat upp batteri-kablaget.

Jag kör en underbart flexibel silikon-kabel men jag förtente bara ändarna samtidigt som tanken är att dessa experimentlådor, om man säger, skall hålla under lång tid säg minst 10 år.

En enbart förtent mångkardelig tråd som upprepade gånger kopplas under klämfjädern kommer inte hålla känner jag så jag har boostat konstruktionen genom att löda dit små stift istället som jag plötsligt kom på att jag fick av farsan via hans jobb på typ 70-talet.

Nu är stiftet mycket slitbart samtidigt som jag iom att silikonisoleringen gick in i hylsan får en trevlig dragavlast.

MVH/Roger
PS
Idag fick jag hem en av ELFA restad 10k-pot med brytare som jag också behöver i projektet, denna var LIN och när jag checkade den preliminärt utvalda så var den LOG och jag blev då lite fundersam över vad det egentligen skall vara för typ i experimentlådorna speciellt för att det inte står nåt i manualerna, då gick jag in och kikade i första manualen som ju även behandlar elementär ellära, där kunde jag läsa uttrycket att "vrid potten till ungefär mitten, där skall lampan börja lysa" och potten hade 10k ut från löparen (rätt in i basen på en NPN i GE-koppling) annars var den kopplad till plus och minus.

Av detta kunde jag dra slutsatsen att potten måste vara LOG.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

I ett halvt uppgivet försök har jag nu öppnad dom jättefina EE-lådorna jag fick av Hans för typ två år sedan.

Ville kolla om jag kunde bli lite kompletterad med avseende på vad jag saknade.

En hel del trevliga kompletteringar blev det, speciellt:
1) Jag får det korrekta antalet högtalare (2) till den obskyra och svårfunna impedansen om 150 Ohm
2) Jag får den korrekta varianten av potentiometer med brytare, jag har dock hittat en sen förut men Philips känns bättre
3) Jag får rätt typ av 47k-pot men den är nästan lite fjantig för den kräver en adapter ty den är helt öppen
4) Jag får typ 50st till av klämfjädrar, man kan inte få för många av dom udda sakerna
5) Jag får ett sortiment av motstånd som kan komplettera min kolmassa-samling även om jag nog kommer köra kolmassa rakt av.
6) Jag får två hela skalrattar för vridkondensatorerna, hade bara en innan (6mm axel, M3 fyrkantmutter krävs)
7) Jag får tyvärr ingen korrekt vridkonding, den är singel (fast det ska vara en singel och en dubbel så detta duger bra)
8. Jag får ett till mellanlägg som nyttjas för korrekt vridkondensator och som RF-sniffare (en räcker egentligen)
9) Jag får 5st transistor-PCB även om ingen uppfyller mina krav vad gäller typnummer och färg, dock ser man hur dom är skapta (kommer skapa egna, eventuellt mha fotoresist och gnuggisar för jag har aldrig nyttjat fotoresist i hela mitt liv)

Jag har kikat lite mer idag och börjar få en plan:
1') Jag nyttjar den högtalare jag nu fått i pulpeten, mer lik originalet än den jag tidigare fått
2') Jag nyttjar Philips-potten med brytare rakt av (kragdiameter 10, axeldiameter 6)
3') Jag struntar i original-typen av 47k-pot och försöker få tag i en ALPS istället (original-typen är allt annat än robust MEN jag har nu möjligheten att köra original-typen vilket är kul), ALPS har kragdiameter 9 och axeldiameter 6
4') Behöver nog inga fler klämfjädrar så jag låter dom va, så länge.
5') Kommer bara köra kolmassa, Mouser har
6') Eftersom antalet skalrattar nu är dom korrekta två och dom är korrekta i typen så kommer jag köra dom, axeldiameter 6
7') Jag har ju en dubbel vridkonding sen förut och den håller min vän Kagnus_K på att reparera, sen behövs en enkel variant också på samma värde 5pF-180pF som jag precis mätt upp att den nya enkla har (dessa vridkondingar har varit den största anledningen till varför projektet stått still under en längre tid för de är HOPPLÖSA att få tag i).
8') Ett enda mellanlägg för dubbel-vridkondingen behövs och det har jag sen förut (även om jag nu har två).
9') Att jag nu fått de små transistor-PCB gör mest så att jag kan se hur jag bör skapa flera, man hade kunna tänkt sig att jag löder av de fem "felaktiga" trissorna som nu sitter på och lött dit de korrekta MEN då saknar jag lik förbannat ett sjätte PCB dvs på nåt sätt måste jag tillverka dessa små PCB ändå, vilket jag ser fram emot :)
10') Jag får två korrekta rattar för potentiometrarna, vet inte om jag skall använda dom för dom är inte så robusta men det lockar lite pga originalstuket samtidigt som jag lite skulle vilja ha 6mm-axel på allt och köra italiensk P-ratt överlag

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att sno ett absolut minimum av komponenter ur dessa fina lådor jag fått, mycket för att behålla dom användbara för eventuellt framtida generationer.

Motståndsortimentet (kolmassa) kommer jag fixa mha Mouser (har dom flesta värdena men saknar några, man hade kunnat komplettera kanske tom fullständigt med dom originalmotstånden jag nu har iom lådorna men jag vill inte det för det kommer ändå inte bli komplett samtidigt som det ser "fult" ut)

Rörkondensatorsortimentet är fiixat mha Micke.

Polystersortimentet är just nu ett polypropylensortiment vilket borde gå lika bra (jag har nu en del av alla original-polyester men inte alla och då tycker jag det är lika bra att köra på med polypropylen).

Elektrolytsortimentet har jag fixat mha ELFA, alla är axiella från BI, tror jag.

Potentiometerrattarna har jag nu iom dessa lådor men jag har aldrig gillat dom så kanske jag kör P-rattar istället.

Skalrattarna tillhörandes de båda vridkondensatorerna hade jag bara en av och hade tänkt skippa den MEN nu har jag två av dom så då vill jag att det blir originalrattarna (stoooora).

En av de obskyra vridkondensatorerna kommer jag sno ur dessa lådor (singel 5-180pF) för jag hade ingen sedan tidigare även om jag försökt skaffa en via ebay m.fl, den andra dubbla 5-180pF har jag heller inte hittat på ebay men min vän Magnus_K håller på att trimma den jag har (varit lite för vårdslös med ena trimskruven så den går in snett).

Potentiometrarna har jag numera en som jag gillar och fått från lådorna (10k log med brytare), andra original-potentiometern för 47k suger dock så jag är på väg att beställa en ALPS-pot istället, MYCKET mer robust (även om jag samtidigt iom lådorna har möjlighet att köra original).

Jag har hittat några obskyra sajter på nätet som i princip säljer alla mina udda halvledare dvs:
1) OA95
2) BA217
3) BF194
4) BC238
5) BC328

Dessa verkar finnas att beställa här:
1st OA95 Germanium-diod: https://www.rf-microwave.com/en/shop/0/ ... -OA95.html
3st BA217 diod: https://www.webe.nl/assortiment/gereeds ... 52_6839_NL
2st BF194 transistor: https://www.silicon-ark.co.uk/bf194-sil ... transistor
2st BC238 transistor: https://www.silicon-ark.co.uk/index.php ... arch=bc238
2st BC328 transistor: https://www.silicon-ark.co.uk/index.php ... arch=bc328

Slutligen kommer jag ta fram 6st mini-PCB för transistorerna som jag kommer Humbrol-måla Röd, Vit och Grön (i kronologisk ordning enligt ovan), jag är osäker om jag lyckas det via min kraftigt nedskalade Eagle så det blir nog gnuggisar.

MVH/Roger
PS
Jag kommer nu skapa mig en påse med alla mekaniska komponenter, när den är komplett kommer jag cadda en pulpet.
Skriv svar