Renovering av Philips Experimentlådor

Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Janson1 »

Det är en EE 2003 men det står nog i manualen att det kan förekomma avvikelser på komponenterna och vad jag minns så har denna diod följt med sen början. Jag kan däremot kolla i mina förråd om jag kanske har en OA diod också. Däremot hade jag ingen drossel, kan inte finna den i alla fall just nu....
PS: Jag har mänger av elektronik sedan 75 talet och framåt så är det nån som är intresserad så går det bra att PM:a DS.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Janson1 skrev:Det är en EE 2003 men det står nog i manualen att det kan förekomma avvikelser på komponenterna och vad jag minns så har denna diod följt med sen början. Jag kan däremot kolla i mina förråd om jag kanske har en OA diod också. Däremot hade jag ingen drossel, kan inte finna den i alla fall just nu....
PS: Jag har mänger av elektronik sedan 75 talet och framåt så är det nån som är intresserad så går det bra att PM:a DS.
Intressant kommentar det där!

Jag är helt säker på att när jag fick min EE2003 så innehöll den en OA95 (och det står det också i manualen) men jag tror att jag också sett det du säger dvs att det kan förekomma avvikelser på komponenterna, vilket ju inte är så konstigt för hur noga är det egentligen?

Drossel har jag så för mig är den biten inget problem.

Listar här sedan vad jag nyligen köpt av en Belgare på mitt tyska EE-nördforum, han lovade mig först en OA95 men sen ville jag ha två dvs en som reserv och det gick han med på MEN vad jag fått är följande:
1)1st OA85
2)1st OA (förmodligen) men utan märkning och dessutom ganska lik OA85 förutom att OA85 är mer rektangulär.

ENDA anledningen till att jag köpte av honom var att han sade sig ha OA95 vilket nu kanske inte ens stämmer.

Jag betalade hela 16 Euro för denna enda diod men jag blev förvånad när han hade läst bland mina trådar och sett att jag också ville ha 3st BA217, en diod som också är mycket svår att få tag i men jag fick hela 6st :)

Sen hade han också sett att jag gärna ville ha transistorn BF194 som han tacksamt nog skickade med men tyvärr missade han att jag behöver två så jag har nu försökt göra ny affär med honom för han sa sig ha fler.

För övrigt fick jag också ett gäng rör-kondensatorer som nästan täcker hela mitt formella behov vad beträffar EE2003-EE2006, det är bara det att det sortimentet är redan täckt av en kille från forumet som är lite av en radioamatör.

Kul att ha nästan dubbel uppsättning rör-kondensatorer för nu kan jag selektera dom "snyggaste & bästa".

Sugigt att dioden kanske ändå inte är en OA95 och att jag "bara" fick en rackans BF194.

MVH/Roger
PS
Jag funderar på att mäta upp dioden för att den vägen kanske få reda på vad den "heter".
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag tog jag ett nördigt kort på mina Germanium-dioder (och en Kisel 1N4148 som storleksreferens).

Översta dioden har stämpeln "OA85", den mellersta dioden har ingen stämpel alls och den nedersta dioden är en 1N4148.

Kan eventuellt framgå att den mellersta dioden är lite rundare i sin utformning, jag tycker den påminner om en "Zeppelinare".

Så mekaniskt är det ganska klart att den översta och den mellersta inte är samma typ av diod, men pga att dom båda har ungefär samma glaskropp och att den inre strukturen är samma så är det ganska klart att båda är av typen Germanium.

Eller vad tror Ni?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Platis »

Jag har en experimentsats av annat märke och där är OA85 och OA95 listat i specen som varandras ersättning !
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Å fasen, säger du det?

Men då är det ju klart :)

Tack ska du ha!

2st BF194 är för övrigt beställda från Belgien sen är det riktigt klart vad gäller mer obskyra komponenter.

MVH/Roger
PS
Det enda jag nu lite saknar är en 47kB-pot från ALPS, Philips användning av 47kB-trimmisar lite här och var när schemat blir komplext såsom vid t.ex ett TV-bygge tycker jag är genialiskt för det funkar ju så bra på kopplingsplatta men jag gillar inte när man även nyttjar det som potentiometer i pulpeten, inte tillräckligt robust tycker jag för betänk att man fäster trimmisen i pulpeten med klämfjädrar medans huvudpotten med brytare är fäst med mutter...

Fast jag undrar vad "Zeppelinaren" verkligen är för nåt? Det är uppenbarligen inte en OA85 för det ser man på den mekaniska skillnaden men vad är det då för nåt kul jag har? Är det nån som tror att jag kan mäta mig fram till vad det är för rolig Ge-diod jag har? Och har nån i så fall nåt tips på mer eller mindre exakt hur jag skall göra? I/V kan man ju enkelt plotta men det kan vara svårt att "artbestämma" dioden utifrån det, sen tänker jag att kapacitans typ kapacitans som funktion av backspänning modell kapacitansdiod kanske kan leda nån vart? Fast först kanske man skulle försöka få fatt i ett datablad på OA95, undrar hur svårt det är? :humm:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag hittade det här:

Ingen C(Vr) men I(Vr) och I(Vf) så kanske lite att gå på ändå :)

MVH/Roger
PS
Säga vad man vill men att man har att hela 100uA börjar vid en så låg framspänning som 0,1V är imponerande!!!

Om man förresten kikar på dom mekaniska dimensionerna enligt databladet så skall dom vara typ 2,5X7,2, min "OA95" är hela 4,4X12 så nåt är "fel" här.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Janson1 »

Ge-dioder leder ju ström även bakåt, jag undrar om det blir nån kapacitans att tala om där? Finns det germanium kapacitansdioder att skaffa? (Har funnits?)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Du har nog rätt i det, en ökänd "nackdel" med Ge-prylar är ju att dom läcker bakvägen men vad jag tycker är fascinerande är att dessa läckage sällan hindrar en fullt funktionabel funktion "framåt".

Jag tycker att man rent allmänt har en jargong idag att allt skall vara så "perfekt" dvs ingen läckström ALLS osv samtidigt som visst läckage funkar hur bra som helst, så varför denna "spjutspetshysteri"?

Säga vad man vill men man vinner ju en sak i alla fall jämfört med Kisel, lägre Vf/Vbe :)

MVH/Roger
PS
Kanske läckaget bakvägen är så stort att kapacitans inte kan mätas? :humm:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Tomten kom tidigt i år :)

Idag fick jag en mer eller mindre helt komplett EE2003-låda av Janson1.

Kan Ni fatta?

Han var sedan extra vänlig och skickade med fyra sortimentlådor (18 fack) fulla med sorterade komponenter såsom kondensatorer (modell Tantal), lysdioder, transistorer och dioder.

Kan Ni fatta vilken röta jag har haft? :)

Jätteroligt det här men det ändrar lite på mina planer, eftersom jag nu inte behöver bygga pulpeten i plyfa längre för jag ju har originalet (inklusive kopplingsplatta) så kommer det nog att bli som så att den här EE2003-lådan kommer att skänkas till min kompis son när han blivit tio år om tre år.

Sen har jag ju samlat på mig en typ komplett komponentsamling för EE2003-EE2006 så att jag alltså i fallet EE2003 har dubbelt i allt utom pulpet+kopplingsplatta, komponenterna är sedan samlade i en Raaco-låda.

Jag har kärat ner mig i hela Philips-konceptet så jag har en långsiktig plan att ta fram en plyfa-pulpet också, jag vet inte om det kommer bli verklighet men vad jag direkt kan säga är att jag planerar att lyfta ur EE2003 ur "min" komponentsamling så att den lådan bara blir EE2004-EE2006, vitsen med det är mest att Zeke inte behöver dubbelt och att jag skall kunna ha nåt att leka med också (dvs lite komponenter som ingalunda behöver vara EE-komplett).

Zeke kommer sedan få Raaco-lådan med EE2004-EE2006 komponenterna nästkommande födelsedag, lyfter jag ur EEE2003-komponenterna så har ju jag sedan reservdelar för honom som är mycket svåra att få tag på.

Nu skall jag göra den här original-EE2003 lådan jag nu så tacksamt fått av Janson1 till ett nästan krampaktigt original, vartenda pinal såsom stoppskruvar och fyrkantsmuttrar skall med.

Vissa reglage var färdigmonterade och jag köper det dvs jag måste räkna av dom muttrarna ( :) ), ett tag tänkte jag montera ihop allt på pulpeten som jag hade det på min tid med alla lådorna i hamn, men nu kommer jag faktiskt strunta i det så att lilla Zeke får montera ihop grejerna helt själv som även jag fick när jag var typ tio år.

MVH/Roger
PS
Jag tror att gör som så att jag lyfter ur EE2003-komponenterna ur den samling jag hitintills lyckats få fatt i (EE2003-EE2006) sen försöker jag göra den komplett för EE2003 inklusive alla mekaniska komponenter, då har just jag en bas att stå på och kan bygga därifrån även om jag vill bygga vidare till EE2006 så blir det svårt för att inte säga omöjligt för komponenter såsom blå drivtransformator eller röd MF-spole är minst sagt svåra att få tag på.

Jag saknar två BF194 men kan Ni fatta? Jag hittade hela 5st BF194 i Janson1's gåva!

En lustig sak är att trots att min manual säger att det skall vara BF194 (står dock att det kan förekomma avvikelser) så innehåller min underbara gåva BF195 och nåt som nästan är ännu mer osannolikt och fantastiskt är att jag nu har hittat hela 7st BF195 i gåvan från Jansson1, vad ger Ni mig för det? :)

Ingen brist på BF194/195 här inte :D

På skoj har jag förresten djupdykt i alla dom fina Germanium-dioder jag fick, detta är resultatet:
1) OA90: 8st
2) AA119: 17st
3) OA81: 1st
4) OA70: 1st
5) AA112: 4st
6) OA91: 5st

Dessutom har jag gått igenom lådan och checkat av innehållet mot min manual, det saknas löjligt lite dvs ungefär:
7) 1st OA95, låg AA118 i lådan (saknas egentligen inte alls för jag har OA85 som EF:are sagt är ekvivalent)
8. 1st Drossel 9,5mH 740 varv (här får jag gå in och ta från "min" låda)
9) 1st Lampa 6V/0,05A (har packat 3st i min låda och köpt två till så det blir inga problem med lampor)
10) 75st Hårnålsfjäder (det finns hårnålsfjädrar jag har bara inte orkat räkna än :) )
11) 75st Klämmfjäder (det finns klämmfjädrar jag har bara inte orkat räkna än)
12) 20st Spiralfjäder (det finns spiralfjädrar men jag har inte orkat räkna dom än)
13) 1st Lampskydd (finns inget, jag har visserligen ett i mina gömmor men på sikt behövs tre)
14) 2st Stoppskruv (kan finnas, båda används eventuellt till de båda monterade rattarna)
15) 10st Fyrkantmutter (två nyttjas till rattarna, resten vet jag inte vad dom nyttjas till)
16) 8st Skruv M3 (vet inte vad dom nyttjas till annat än att högtalaren är skruvad)
17) Nåt så unikt som kopplingsplaner att stansa finns faktiskt, underbart roligt och 48 stycken skall det vara om man är petig men det roliga är att man alltså nyttjar en speciell stans (som jag numera har, jippi! :) ) som på min tid var grön men numnera tycks vara svart, jag nyttjade aldrig den annat än vid nåt test av dessa kopplingsplaner, jag tycker det är minst lika enkelt att bara koppla för det är ju bara att räkna hål men i det sammanhanget är manualens interna och "tryckta" kopplingsplaner till stor hjälp. Jag har inte orkat räkna dessa kopplingsplaner heller :)
Senast redigerad av Spisblinkaren 20 november 2018, 22:25:16, redigerad totalt 6 gånger.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Janson1 »

Ja alltid roligt med en "lillajul" ibland. Har du hittat det lilla radioröret? (2-3 cm högt)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Janson1 skrev:Ja alltid roligt med en "lillajul" ibland. Har du hittat det lilla radioröret? (2-3 cm högt)
Ja, jag såg nåt roligt som jag faktiskt aldrig sett i hela mitt liv.

Ett litet "subminiatyr"-rör som hette 5840.

Jag slog genast upp det i min General Electric "Essential Characteristics".

Visa de sig vara en Sharp Cut-Off Pentode.

Det lustiga tyckte jag var att det drog alltjämt rätt mycket glödström 6,3V/0,15A.

Nu skulle man bara behöva en sockel :)

MVH/Roger
PS
Fast jag har fått några trevliga socklar också, gillar socklar till transistorer klart underskattat (och i vissa fall dyrt).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har hittat ett roligt samband mellan OA85 och OA95.

I bifogat datablad för OA85 rekommenderas OA95 för nya konstruktioner och jag tolkar det som att OA85 inte riktigt tillverkades längre så man rekommenderas ta till OA95 istället.

Bifogat datablad gör det övertydligt att OA85 är en ersättare av OA95 (om man ser det ur min synvinkel).

Man kan tom se det som så att jag äger en OA95 fast i en skepnad av OA85.

Vad jag tycker är roligast är hur stor glaskroppen hos OA85 är (jämfört med OA95), de mekaniska dimensionerna hos OA95 talade ju om för mig att det INTE var en sådan Ge-diod jag hade fått som saknade märkning för den var för stor.

Mycket onödigt surr kring detta, men jag tycker det är både intressant och roligt, Germanium skall man inte pissa på!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Min OA85 gick tyvärr alldeles nyss av på mitten :(

Jag misstänker att jag varit för våldsam med mitt skjutmått när jag mätt den men kan inte minnas att jag varit alltför våldsam.

Tror mest att det är Murphy som har hälsat på :)

Nåväl, jag får köra med den andra omärkta Ge-dioden istället, när jag lägger i den i EE2003-lådan så ser man nåt roligt och det är att extra plats har gjorts för långa dioder vilket dessa båda är så OA_X ligger fint i lådan.

Lytarna 4uF och 10uF har inte varit blåa så jag har bytt ut dom mot pseudo-original (Vishay).

Jag har sedan bytt till rätt glödlampa och knött dit den enda lampkåpa jag har, detta var assvårt och jag var nära att ge upp men fick på den till slut (här kan man klura på hur pass mycket av den mekaniska bestyckningen som man skall låta en 10-åring göra).

Sen har jag lagt dit min drossel som råkade saknas.

Jag har lagt i ett par riktiga gummigenomföringar dock av rätt torkat gummi men 9mm verkar svårt att få tag på (fast jag har inte gett upp).

Batteriklämmorna fanns i original men tyvärr till otillräckligt antal (saknar en) så jag har istället bifogat det arrangemang jag lött ihop med hjälp av t.ex gem, detta är nu komplett.

Motstånden är kompletta men jag gillar inte andra typer av motstånd än antingen original eller kolmassa samtidigt som jag även fått skänkt en EE1003 av en annan vänlig själ här på forumet och jag tror det fanns några stycken original-motstånd i den lådan så om jag har en jädrans röta kan lådan bli original-kompletterad vad beträffar motstånd.

Annars saknas mest oisolerad och isolerad kopplingstråd, det fanns speciellt oisolerad kopplingstråd som såg okej ut men var väldigt stel modell ståltråd och det vill inte jag ha, sen när det gäller den isolerade tråden så var den flerkarderlig och det ska den absolut inte vara, måste alltså köpa röd kopplingstråd modell enkelledare, oisolerad schysst tråd har jag redan.

Slutligen har jag plockat lite skruv och fyrkantmuttrar ur mitt lager och fått den kvantiteten komplett också.

Nu funderar jag som sagt bara på en sak, kan det kanske vara bäst om jag monterar allt mekaniskt på pulpeten ÄVEN om det är tanken att Zeke skall få lådorna i två omgångar?

Just nu vet jag inte svaret på den frågan men efter det jobbiga montaget av lampkåpan har jag börjat få mig en tankeställare, apropå det så har jag precis fått kontakt med en tysk som tillverkar lampkåpor och jag har beställt tre stycken, Philips-projektet kan således bli mer komplett än vad jag vågat drömma om, för hur sjuttsingen skulle man kunnat få tag i nåt så unikt som lampkåpor, kan Ni fatta att det är på gång för mig? :D

MVH/Roger
PS
Jag är så tacksam och imponerad av den vänlighet som Jansson1 och nån jag inte kommer håg vad han kallar sig så av försiktighetsskäl kallar jag honom för H som i första bokstaven i hans namn, visar mig i samband med det här projektet, denna låda har varit makalöst komplett, titta bara att nåt så flummigt som ett stansstift finns med i lådan och nåt annat nästan lika flummigt är att ALLA kopplingsplaner finns med dessutom finns alla ORIGINAL rörkondensatorer med, helt otroligt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har fått gjort ganska mycket av min renovering ikväll.

Anledningen är mycket att vi har haft ett drygt timmes långt elavbrott här i Billdal.

Fasen, jag kan inte hjälpa det men jag tycker sånt är häftigt, back to basic liksom och en förståelse för hur mycket el betyder för oss människor samtidigt som lilla jag ju inte ens drabbas för batteridriften hos min laptop kickar in (i max två timmar).

Så jag satt med min ficklampa i munnen och grejade med Philips Experimentlådor, jag har nu typ tre "lådor" ena lådan kallar jag Jansson1's riktiga namn och det är original EE2003 som min väns son skall få om några år, andra lådan kallar jag RKP och det är min låda där jag bara får det som blir över och slutligen kallar jag den sista lådan för Zeke som då avses innehålla EE2004-EE2006.

Jansson1-lådan är nu i det närmaste klar, saknar bara 4m isolerad kopplingstråd som jag kommer linda av från den vinda jag ursprungligen lindat.

Jag har sedan sett att jag har kolmassa för dom mycket få värden som det gäller (typ 4st) men jag är inte riktigt nöjd där utan vill vara petig, KANSKE H-lådan (EE1003) kan innehålla 4k7, 47k, 220k och 470k (en av varje)?

Annars byter jag bara till mina fina kolmassa från Ohmite.

Då finns väl inget mer att säga om det här annat än att min låda (RKP) kommer att bli långt ifrån komplett, dock är målet mest att ha lite komponenter att labba med på olika sätt samtidigt som strikta Philipsscheman inte är tilltänkta.

Fortfarande undrar jag dock om jag inte skall hjälpa lilla Zeke genom att montera precis allt mekaniskt på pulpeten (alltså utöver hans första låda dvs EE2003), börjar luta åt att det är bäst, dessutom kan jag löda förbindelserna istället för att han skall nyttja fjädrar SOM jag dock tycker är ett mycket bra sätt men det är inte superrobust.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag fixat till RKP-lådan, den saknar en del men hänger med.

Jansson1-lådan dvs grundlådan EE2003 är nu FULLSTÄNDIGT komplett :)

Hade ju problem med isolerad enkeltråd som jag samlat ihop för alla fyra lådorna (12m) MEN där jag missat att lådorna EE2004-EE2006 kräver åtta meter och inte fyra meter där jag samtidigt gett EE2003 åtta meter som den lådan kräver, med andra ord skall alla lådorna totalt ha 16m så det gick inte att linda av fyra meter för att få 8m till EE2004-EE2006 för det saknas då 8m.

Jag svamlar men lösningen blev att jag bifogar 12m till EE2003 sen köper jag ny kabel modell 8m till EE2004-EE2006.

Så EE2003 dvs den allra första Philips-lådan är nu komplett, avslutar således tacksamt denna delen av tråden.

Stort tack till alla Er som stöttat mig!

MVH/Roger
PS
Har även två Raaco sortimentlådor med Philips-komponenter, den ena kallar jag Zeke och den innehåller EE2004-EE2006, Raaco-lådan är nu nästan helt komplett för den saknar bara 1st BF194, 2st BC328 (och dito PCB som jag numera har, OTROLIGT nog), 8m isolerad tråd, två lampkåpor (precis beställda från Tyskland), skruv M2X6 (2st) och handledning/manual (finns på sticket, bara att printa ut hos nåt tryckeri).
Senast redigerad av Spisblinkaren 28 november 2018, 22:02:43, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar