Zeal bygger 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Zeal bygger 3D-printer

Inlägg av zealotry »

I helgen har jag lekt lite med skrivaren, har blivit en bunt kalibreringsutskrifter och labbande med Slic3r. Monterade även korken under printbädden samt har en bit kork som jag lägger ovanpå (tack för tips hawkan!) bädden medan den värms upp, nu går det lite fortare att komma upp i temperatur. Överlag är jag väldigt nöjd och glad över resultaten så nu kan jag gå vidare i bygget, nästa steg är att montera extrudern samt nån hållare för filamentspolen.

Skrev ut en bult och en mutter, blev positivt överraskad när dom gick att skruva ihop =)
bult_1.jpg
bult_2.jpg
bult_3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Zeal bygger 3D-printer

Inlägg av X-IL »

Då klämt och känt på den där i verkligheten måste jag säga att jag är impad över hur långt du kommit på så kort tids printande.
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Zeal bygger 3D-printer

Inlägg av zealotry »

Nu har jag fått lite mer gjort med skrivaren igen, har jobbat med fäste/upphängning av filamentspolen. Jag köpte X-Il´s gamla svarv i somras när han bytte upp sig, ändarna på den här gängstången är det första jag svarvat själv.
IMG_20161006_194052.jpg
Som skruvas ihop så här.
IMG_20161006_194841.jpg
Fräste två små lagerhållare.
IMG_20161006_201958.jpg
Och på plats på printern ser det ut så här, snurrar lätt och ledigt men går att bromsa lite med hjälp av muttrarna ifall det skulle behövas.
IMG_20161006_205615.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Zeal bygger 3D-printer

Inlägg av Eli »

"Hela anledningen till att jag testar något "nytt" är att alla andra befintliga konstruktion har sina nackdelar. Vissa har dålig Z, andra är rangliga, den tredje har olinjär förflyttning osv."

Tycker detta var lite väl magstark att säga om sitt första försök.

Nå blev din så fantastisk som du väntade dig och utan nackdelar?
Är det inte snart dags att du visar upp något utskrivet med en höjd över någon cm och berättar om printspeed mm.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Zeal bygger 3D-printer

Inlägg av X-IL »

Eli, jag förstår inte ditt påstående. Kan du förklara hur det är "väl magstarkt" att påstå att alla konstruktioner har sina svagheter? Det torde ju vara en självklarhet? Sen skriver inte Zeal att han löser dem med sin konstruktion, utan att han var nyfiken på hur det skulle fungera med denna lösning. Och uppenbarligen fungerar det...

Har TS nånstans skrivit att hans skrivare skulle bli fantastisk? Om jag inte visste bättre skulle jag tro att ditt inlägg ovan var en direkt respons på ett inlägg i en annan tråd av Zeal, vilket känns, för att uttrycka det snällt, konstigt.

Jag vill också se fler utskrifter av nyfikenhet, men inte för att basha och säga "vad var det jag sa".
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Zeal bygger 3D-printer

Inlägg av Eli »

"Kan du förklara hur det är "väl magstarkt" att påstå att alla konstruktioner har sina svagheter?"
Nej det hade varit helt ok, men han skrev alla ANDRA.

säga "vad var det jag sa". Så finns det någon anledning till det?

Du verkar ha problem med läsförståelsen.
Även i andra trådar. Om någon skriver att det sitter ett nivåhål på en maskin ,
finns det då någon anledning för dig att titta i fel manual och påstå något annat?

Om kartan inte stämmer med verkligheten, så är det verkligheten som gäller.
Senast redigerad av Eli 24 oktober 2016, 15:53:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Zeal bygger 3D-printer

Inlägg av hubben »

Eli: Kanske dags att tagga ner lite och inte anmärka på småsaker som inte riktigt hör till ämnet?
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Zeal bygger 3D-printer

Inlägg av zealotry »

Njae det är väl inte magstarkt, jag tycker alla dom vanliga lösningarna har sina problem och nackdelar. Jag menar inte att dom som designat andra maskiner gjort fel eller är inkompetenta, det skrivs ju ut otroligt fina detaljer på alla tänkbara sorters skrivare. Eller har jag fel, är nån perfekt?

Här testar jag något annat istället, det tycker jag är kul. Om du läst ett par rader ner i samma inlägg som du letade fram det där "citatet" ur så hade du sett att jag är fullt medveten om att min design också har nackdelar. Jag har aldrig sålt in den här designen som den ultimata lösningen, det är bara ett annat sätt att göra det på. Uppenbarligen fungerar det här också.

Det här är ett internetforum för tekniknördar, där vi delar med oss av våra små och stora projekt. Jag förstår inte varför du är så otrevlig Eli. Det är inte "snart dags för mig" att göra något alls, jag postar när jag känner för det. Om jag behöver hjälp med något eller vill visa upp något, även lite som en dagbok att titta tillbaka i. Jag tycker det är trevligt att följa andras framsteg i deras projekt, även dina och jag hoppas några tycker det är kul att se mina små uppdateringar här ibland på samma sätt.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Zeal bygger 3D-printer

Inlägg av hubben »

Det är otroligt kul att läsa om din skrivare Zealotry, det är trådar som denna som gör EF värt att besöka..
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Zeal bygger 3D-printer

Inlägg av X-IL »

Haha suveränt Eli! Du vet precis vad du pratar om, jag är så glad att vi har dig på forumet. Jag ska sluta försöka hjälpa människor som undrar över saker och inte är helt säkra, vad skönt att du berättar det för mig. Nu höll jag visserligen på att missa det eftersom jag hann läsa ditt inlägg innan du hade letat reda på att jag inte hittat rätt version av manualen till en bestämd maskin. Nu tänker inte jag leta reda på den tråden igen eftersom jag vet att Den trådskaparen till slut fick svar som stämde med dennes version av svarven. Men ha det så bra så länge så hörs vi igen
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Zeal bygger 3D-printer

Inlägg av zealotry »

Tänkte att jag skulle testa bed auto-leveling mha av en givare monterad bredvid hotend. Jag använder kapacitiva givare som triggar direkt mot min värmebädd i aluminium så den biten är smidig. Tyvärr var Marlin och autobed-funktionen inte lika smidig, den kräver nämligen att X och Y-axlarna är home-ade, det räcker inte med att man sätt position på axlarna utan man måste köra homeing-rutinen. Och här är mjukvaran ännu yxigare, rätta mig gärna om jag har fel, det går inte att manuellt säga home axis utan man måste ha ändlägesgivare installerade som homeing-rutinen kan köra emot.

Well well, ändlägesbrytare är ju en smutt grej så lika bra att fixa såna. Givarna heter LJ12A4-4-Z, dom är specade för att drivas med 6-36v men det verkar fungera med 5V direkt från RAMPS-kortet också, får väl se ifall jag får några problem med noggrannhet eller repeterbarhet eller ej. Fräste iaf lite fästen för ändlägesbrytare och z-probe igår.

Två såna här
x_endstop_part.jpg
skruvas ihop till en sån här
x_endstop_holder.jpg
som sedan monteras som ändlägesgivare på X axeln, den ska trigga mot en av skruvskallarna där.
x_endstop_mounted.jpg
En liknande lösning för Y axeln, ska till nån liten grej under bordet som den där kan trigga mot.
y_endstop_sensor.jpg
För Z proben tillverkades två såna här krabater. Folkabuss som storleksreferens.
probe_parts.jpg
Testmontage
probe_test_mount.jpg
Och på plats bredvid hotend
probe_mounted.jpg
En annan vinkel
probe_and_hotend.jpg

Hoppas kunna labba vidare med givarna och sen auto bed leveling snart =)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Zeal bygger 3D-printer

Inlägg av zealotry »

Fick fart på automatisk homeing och auto bed level ikväll, kul med automation!

https://www.youtube.com/watch?v=IktCOGKlRfI
SeniorLemuren
Inlägg: 7807
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Zeal bygger 3D-printer

Inlägg av SeniorLemuren »

Trots att jag byggt en hel jäkla båt med mer än 4 ton olika träslag i interiören så kan jag inte identifiera det träslag du använder till ditt bygge? Måste säga att jag gillar det du gör väldigt mycket.
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Zeal bygger 3D-printer

Inlägg av zealotry »

Tack, kul att höra! Det är planhyvlad ek från Bauhaus: https://www.bauhaus.se/planhyvlat-ek-15x69x1000mm.html
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Zeal bygger 3D-printer

Inlägg av Bonehead »

Någonting som hade varit otroligt ballt, är en timelapse på din skrivare när du skriver ut nåt lite högre, typ en testvas.
Har du hunnit prova hur fort du kan skriva ut med bra kvalité? :D
Skriv svar