K8200 & Linux - den saknade manualen

Berätta om dina pågående projekt.
piano_jonas
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 mars 2014, 11:51:49
Ort: Åseda

Re: K8200 & Linux - den saknade manualen

Inlägg av piano_jonas »

Nix, pix, mono använder sig av mono för att installera sig själv och därför måste redan en mono-version vara installerad (hmm.. hönan och ägget :humm: ) . När uppenbarar sig felet? Är det när du startar Repetier?

/jonas
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: K8200 & Linux - den saknade manualen

Inlägg av stenD »

Japp, vid start av repetier
piano_jonas
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 mars 2014, 11:51:49
Ort: Åseda

Re: K8200 & Linux - den saknade manualen

Inlägg av piano_jonas »

Något felmeddelande som kan ge ledtråd? Jag misstänker att det kan vara någon länk till ett dynamiskt library som blivit galet?

/jonas
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: K8200 & Linux - den saknade manualen

Inlägg av stenD »

här kommer en traceback:

[stda@localhost .cddb]$ /opt/3d-printer/RepetierHost/repetierHost
[stda@localhost .cddb]$
Unhandled Exception:
System.TypeInitializationException: An exception was thrown by the type initializer for System.Windows.Forms.XplatUI ---> System.TypeInitializationException: An exception was thrown by the type initializer for System.Drawing.GDIPlus ---> System.DllNotFoundException: libgdiplus.so
at (wrapper managed-to-native) System.Drawing.GDIPlus:GdiplusStartup (ulong&,System.Drawing.GdiplusStartupInput&,System.Drawing.GdiplusStartupOutput&)
at System.Drawing.GDIPlus..cctor () [0x00000] in <filename unknown>:0
--- End of inner exception stack trace ---
at System.Drawing.Graphics.FromHdcInternal (IntPtr hdc) [0x00000] in <filename unknown>:0
at System.Windows.Forms.XplatUIX11.SetDisplay (IntPtr display_handle) [0x00000] in <filename unknown>:0
at System.Windows.Forms.XplatUIX11..ctor () [0x00000] in <filename unknown>:0
at System.Windows.Forms.XplatUIX11.GetInstance () [0x00000] in <filename unknown>:0
at System.Windows.Forms.XplatUI..cctor () [0x00000] in <filename unknown>:0
--- End of inner exception stack trace ---
at System.Windows.Forms.Application.EnableVisualStyles () [0x00000] in <filename unknown>:0
at RepetierHost.Program.Main (System.String[] args) [0x00000] in <filename unknown>:0
[ERROR] FATAL UNHANDLED EXCEPTION: System.TypeInitializationException: An exception was thrown by the type initializer for System.Windows.Forms.XplatUI ---> System.TypeInitializationException: An exception was thrown by the type initializer for System.Drawing.GDIPlus ---> System.DllNotFoundException: libgdiplus.so
at (wrapper managed-to-native) System.Drawing.GDIPlus:GdiplusStartup (ulong&,System.Drawing.GdiplusStartupInput&,System.Drawing.GdiplusStartupOutput&)
at System.Drawing.GDIPlus..cctor () [0x00000] in <filename unknown>:0
--- End of inner exception stack trace ---
at System.Drawing.Graphics.FromHdcInternal (IntPtr hdc) [0x00000] in <filename unknown>:0
at System.Windows.Forms.XplatUIX11.SetDisplay (IntPtr display_handle) [0x00000] in <filename unknown>:0
at System.Windows.Forms.XplatUIX11..ctor () [0x00000] in <filename unknown>:0
at System.Windows.Forms.XplatUIX11.GetInstance () [0x00000] in <filename unknown>:0
at System.Windows.Forms.XplatUI..cctor () [0x00000] in <filename unknown>:0
--- End of inner exception stack trace ---
at System.Windows.Forms.Application.EnableVisualStyles () [0x00000] in <filename unknown>:0
at RepetierHost.Program.Main (System.String[] args) [0x00000] in <filename unknown>:0
[stda@localhost .cddb]$
Flog
Inlägg: 71
Blev medlem: 20 november 2004, 14:27:13
Ort: Mölndal

Re: K8200 & Linux - den saknade manualen

Inlägg av Flog »

Jag har antagligen totalmissat något. Men jag körde repetiers installer direkt. http://www.repetier.com/download/
Dock använder jag inte repetier-host utan pronterface mot min printer. Gör repetier-host för windows något annorlunda än repetier-host för linux som vellemanprintern behöver?
piano_jonas
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 mars 2014, 11:51:49
Ort: Åseda

Re: K8200 & Linux - den saknade manualen

Inlägg av piano_jonas »

Sorry för oerhört sent svar... Men, men. Det är något länkat library som inte hamnar rätt i installationen. Vad får du för resultat om du kör:

ldconfig -p | grep libgdiplus

du måste köra kommandot som root (su)

/jonas
Flog
Inlägg: 71
Blev medlem: 20 november 2004, 14:27:13
Ort: Mölndal

Re: K8200 & Linux - den saknade manualen

Inlägg av Flog »

Kod: Markera allt

[Nuc:flog:0] sudo ldconfig -p | grep libgdiplus                             ≈
        libgdiplus.so.0 (libc6,x86-64) => /usr/lib/libgdiplus.so.0
        libgdiplus.so (libc6,x86-64) => /usr/lib/libgdiplus.so


[Nuc:flog:0] ls | grep libgdiplus                                    [/usr/lib]
libgdiplus.so
libgdiplus.so.0
libgdiplus.so.0.0.0

Edit: Insåg nu att frågan antagligen inte var riktad mot mig...
piano_jonas
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 mars 2014, 11:51:49
Ort: Åseda

Re: K8200 & Linux - den saknade manualen

Inlägg av piano_jonas »

:) Njä... din konfiguration ser ju helt förträfflig ut. Riktigt så bra ser troligtvis inte stenD:s ut :doh: .

Men Flog, har du fått K8200 att fungera bara sådär med din Linux-distrubution? Vilken är det i så fall?

/jonas
Flog
Inlägg: 71
Blev medlem: 20 november 2004, 14:27:13
Ort: Mölndal

Re: K8200 & Linux - den saknade manualen

Inlägg av Flog »

Borde varit tydligare. Jag använder inte vellemantprintern. Men jag blev nyfiken varför ni inte använder installern.
Själv kör jag en smoothiebaserad kossel. Installerade repetier host på test på min ubuntumaskin.
piano_jonas
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 mars 2014, 11:51:49
Ort: Åseda

Re: K8200 & Linux - den saknade manualen

Inlägg av piano_jonas »

Aha! Som nämnt i början på tråden - av någon knepig anledning stöder inte mono-ramverket den baud rate (250000) som K8200:ans styrkortet arbetar med :shock: . Urdumt.

/jonas
Flog
Inlägg: 71
Blev medlem: 20 november 2004, 14:27:13
Ort: Mölndal

Re: K8200 & Linux - den saknade manualen

Inlägg av Flog »

Jag skulle kunna testa repetier host mot min rumba med repetier om det är intressant.
Skriv svar