Strömsnål AM-mottagare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag strippat KAM från dess ferritstav och gummigenomföringsringar som tillhör Philips experimentlådor (som alltså är ett renoveringsprojekt jag håller på med)

Jag började med att mäta upp spolen som jag och en vän lindat, den var på 32mH vid 5kHz.

Bytte då till en ferritstav jag relativt nyligen köpt av ELFA, spolinduktansen blev då på 27mH.

Intressant nära dvs mycket lika men inte optimalt för KAM är en projektide' som är väldigt känslig på spolvärde då den tar emot en 5kHz ton via luften och triggar en resonans i ett piezo-element så att man faktiskt kan få en ton utan batteri på ganska långt avstånd.

Efter att jag nu snott ferritstaven (och dom båda gummigenomföringarna) så är känsligheten inte lika bra, mäter 27mH vid 5kHz nu och visst man skulle kunna få optimal resonans med högre C men då går inte strömmen igenom piezo så det enda sättet för hög känslighet är exakt induktans.

Nåväl, KAM-projektet får nöja sig med ELFA-kopian av ferritstav och jag måste tydligen linda på några extra varv.

MVH/Roger
PS
Intressant ändå att permeabiliteten hos ELFA's ferritstav skilde sig så lite från Philips ferritstav från 3 decennier sedan. Kan det förresten finnas trimbara spolar 20-40mH?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Det verkar som om jag lindat runt 600 varv.

Jag vill nu kolla varven.

Med den nya ELFA-kärnan har jag 27mH (vid 5kHz).

Med den gamla Philips-kärnan hade jag 32mH men vi bortser från den.

Nu ska vi linda på säg 60 varv sen ska vi jämföra induktans.

Formeln för detta blir då:

\((\frac{N+60}{N})^2=\frac{L}{27mH}\)

eller

\(\frac{N^2+120N+360}{N^2}=\frac{L}{27mH}=L_k\)

dvs

\(N^2+120N+360=N^2L_k\)

eller

\(N^2+\frac{120}{1-L_k}N+\frac{360}{1-L_k}=0\)

dvs

\(N=-\frac{60}{1-L_k}+/-\sqrt{(\frac{60}{1-L_k})^2-\frac{360}{1-L_k}}\)

Nu är Lk per definition större än ett så man kan skriva om det här enligt

\(N=\frac{60}{L_k-1}+/-\sqrt{(\frac{60}{L_k-1})^2+\frac{360}{L_k-1}}\)

Man ser också att rotenuttrycket är större än första termen termen vilket ger

\(N=\frac{60}{L_k-1}+\sqrt{(\frac{60}{L_k-1})^2+\frac{360}{L_k-1}}\)

Nu gäller det alltså att linda på 60 varv, mäta den nya induktansen, dela den med den ursprungliga (27mH) och sätta in detta värde (Lk) i formeln så skall N för den ordinarie spolen ramla ut.

Tror jag :D

MVH/Roger
PS
Jag valde 60 för att det tycks vara runt 10% av dom varv jag använt, man kan dock lätt anpassa formeln till godtyckligt antal extra testvarv.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu börjat spåna på min KAM.

Denna enhet skall alltså BATTERILÖST generera en ton stark nog att höras på flera meters avstånd och då mha en piezo-högtalare satt i resonans ty det har visat sig att denna speciella typ av piezo-högtalare är mycket känslig för typ 5kHz.

Så med måttligt stark sändare (jag tror jag kör runt 2W) så har jag fått fram en ton som kan höras på flera meters avstånd.

Tanken med detta projekt är alltså "prylhittare" vilket naturligtvis redan finns men dom går på batteri och vad händer om tio år?

Med min "prylhittare" kan grejen få hittas efter 100 år om så önskas.

I vilket fall tycker jag det är en kul grej och ambitionen just nu är att skala ner spolen för den är för stor, en kommersiell tanke vore om den kunde få plats i ett mobiltelefonhölje för jag gissar att många antingen stänger av sina mobiler och sen glömmer vart dom lagt den eller glömmer dom typ hemma innan dom sticker på flera veckor av semester för att komma hem till en borttappad mobil utan soppa...

Jag vet inte, jag är nog en drömmare vad gäller detta "behovet".

Så jag har idag påbörjat nedskalningen av spolen, kärnan består av en typ 5mm lång ferritstav (D10) som jag efter möda lyckats såga av (fick kassera mitt Ironside sågblad efteråt :D ), jag tog GDPR-reklamen från ICA (perfekt papptjocklek :D ) och klippte ur två cirklar (kvadrater funkar naturligtvis också men cirklar är mer PK) om D60 i diameter, sen epoxy-limmade jag dom på ferrit-biten, jag tog hjälp av M8-muttrar för att pallra upp och få det någorlunda rakt.

Det är snabbhärdande epoxy så jag skulle kunna fortsätta redan ikväll men jag har en mängd andra projekt på gång och speciellt gäller det min transistortestare (KTT).

Annars är min plan att linda 10 varv 0,28mm på bobinen och sedan mäta vid 1V, 3V, 10V och 5kHz (för att ta reda på permeabiliteten som dock är olinjär), i skapt läge kommer jag dock köra 0,1mm och detta för att maxa fyllnadsfaktorn samtidigt som D60 på bobinen är överdrivet stort, men bättre det än för litet om man typ stöter på faktumet att induktansen inte räcker.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 1 juni 2018, 17:30:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort en video på arrangemanget:



MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag fotat min bobin med den lilla ferriten i centrum.

Nästa steg blir att applicera 10 varv, som sagt.

MVH/Roger
PS
Epoxylimmet var inte alls snabbhärdande, jag blandade ihop den finessen med det första nya epoxylim jag nyligen köpte som var ett Casco "Superquick" och sög apa för det tog en hel vecka innan det härdade, nu kör jag 6-timmars typ (Bostik Extra Strong) och det funkar utmärkt. Var förresten på väg att slänga det andra skitlimmet men sen kom jag på en udda applikation dvs att spackla fågelmataren så att inte sugiga skator kan få göra som dom vill (och förstöra mataren).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Lindade på 10 varv och fick följande data:
U(1k, i)[Vpp]; i[mApp];U(L)[mVpp]; XL[Ohm]; L[uH]
1) 1 1 0,5 0,5 16
2) 3 3 1 0,33 10,6
3) 10 10 2 0,2 6,4

dvs induktansen varierar mellan 16uH och 6,4uH när strömmen varierar mellan 1mA till 10mA, denna olinjäritet är icke önskvärd samtidigt som strömmen genom spolen kommer vara pytteliten, uppskattar några uA.

Så kanske jag kan räkna ut effektivt my_r från

\(L=\mu_r \mu_o\frac{N^2A}{l_m}\)

där

D=10mm=>A=7,9E-5m^2
lm~7mm=7E-3m
my_0=4piE-7
N=10
L~10uH

vilket ger my_r som

\(\mu_r=\frac{Ll_m}{\mu_0N^2A}\)

dvs 7 :D

7 är inte mycket så jag beslutar nu att göra om min spole och köra 1mm rundstav som kärna istället, detta får samtidigt till följd att sakerna inte blir beroende av magnetiseringsström ty luft är tämligen linjärt, jag kan då också lättare trimma in exakt induktans, ett ytterligare plus är att jag slipper svårartade ferritkapningar i framtiden.

Fast vi avvaktar lite och kontemplerar att jag skall alltså ha ungefär 18mH.

Om vi säger att 10 varv ger 10uH så blir 18mH/10uH=1800 och roten ur det gånger N blir 424varv.

Säg nu att jag nyttjar "träkärna" då blir antalet varv istället 424*7~3000 dvs kärnan med sitt relativt låga my_r gör trots allt stor skillnad här, smällen jag får ta är dock alltså olinjäriteten men jag tror inte det blir några problem för det är bara att testa sig fram typ att jag lindar på 500 varv och lindar av tills det passar.

I vilket fall känns det "trevligare" att linda på 500 varv än 3000 varv samtidigt som jag inte riktigt förstår hur det skall gå till att linda på 500 varv ens för nu är det ingen riktig bobin, nu är det bara en liten kärnstump och två plattor av papp.

Kan man hålla tungan rätt i mun så att man lyckas räkna 500 varv? :)

MVH/Roger
PS
D60 som bobin kanske ändå inte var så dumt även om jag planera köpa 0,1mm Cu.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Verifierar bara för att vara säker:
1) C(Piezo)=55nF
2) L(5kHz)=1/(wo^2C)=18mH

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit på att iom att jag egentligen mest är intresserad av maximal uteffekt/känslighet så vore en trimbar spole mest intressant (att trimma 55nF kan man ju liksom räkna bort).

Jag går nu lite händelserna i förväg för jag vill att spolen skall få plats i en smartphone men egentligen borde jag gå via maximal känslighet och trimbar spole istället för det är ju det som är intressant.

På ecotec's hemsida hittar jag en spole med trimbar kärna och med ett värde som passar mig hyfsat bra (måste bara utöka antalet varv lite), tyvärr kan jag av olika anledningar inte handla där så jag får eventuellt be nån vän köpa spolen åt mig.

Jag börjar dock inse att min platta otrimbara spole kan fungera för säg att man gör en något för stor spole (18mH är vad jag tycks behöva) på säg 36mH då kan man trimma resonansfrekvensen på två sätt:
1) Man lindar av tråd i etapper
2) Man inför serikondensator (tänker mig 1uF till 22nF som pga nominellt 55nF ger 55nF till 55/4nF c.a)

I första fallet minskar ju induktansen och resonansfrekvensen stiger (förhoppningsvis mot den rätta), i andra fallet har man i fallet 1u seriekonding i princip 55nF (Piezo-kapacitansen) effektivt och ihop med den dubbelt för stora spolen har man -3dB för låg resonansfrekvens men genom att minska seriekondensatorn i steg så ökar man resonansfrekvensen och genom att till slut addera så lite som 22nF kan man alltså få allt från -3dB för låg resonansfrekvens till +3dB för hög resonansfrekvens.

MVH/Roger
PS
Jag börjar luta lite åt en enkel lindningsmaskin modell Torx-bits i lagom stort rundstavshål av furu där jag limmar rundstavsbiten på ena bobinväggen och sen bara kör i bitsen samt pluggar in den i min skruvdragare samtidigt som jag nyttjar en varvräkanare från en gammal kasserad bandspelare (går till 999), dock måste furu-trissan vara exakt lika stor som räknartrissan för att det skall bli rätt, absoluta antalet varv är dock inte så kritiskt...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag funderat kring trådtjocklek.

Jag har 0,28 men jag tycker det blir för grovt speciellt för att här går det liksom ingen ström.

Jag vill ha 0,1 men den är lite i tunnaste laget fast jag kommer köpa det av ELFA vid tillfälle (liksom 0,2mm som jag instinktivt känner blir bäst).

Q-värde är en intressant faktor, låt oss räkna på 0,1mm ty den ger den minsta spolen rent fysiskt.

Jag har tidigare uppskattat 500 varv så låt det vara så, då gäller

\(D_{medel}\approx 30mm\)
\(L/varv\approx 100mm\)
\(L_{tot}\approx 500*0,1=50m\)
\(D_{tråd}=0,1mm\)
\(A_{tråd}=\frac{\pi}{4}D^2\approx D^2=E8-m^2\)
\(R_{tråd}=\rho \frac{L_{tot}}{A_{tråd}}\approx E8-*\frac{5E1}{E8-}\approx 50 Ohm\)
\(X_L(5kHz)=2\pi fL\approx E1*5E3*20E3-=1000 Ohm\)

Så vi har alltså att Q-värdet är runt 1000/50=20 det blir ändå hyfsad bandbredd på det dvs runt 5k/20=250Hz.

Nu ska jag yttra nåt som jag bara tror, smalbandiga filter utgör passiva förstärkare dvs ju mer smalbandigt det är desto mer känslighet får man (att dom blir mer selektiva det förstår jag dock), jag vill sedan se att arean under Gaussklockan är en energitäthet och denna energitäthet är konstant för resonanskretsar vilket får till följd att bredbandiga resonanskretsar blir "låga" och platta medans smalbandiga resonanskretsar får en högre topp (Zo=L/RC) och då "förstärker" dom mer, ur en synvinkel tror jag tom att jag har rätt för om tank-kretsen ingår i "pentodanodkretsen" hos typ en radio då blir förstärkningen högre pga gmZo.

Lite kul, det här :)

MVH/Roger
PS
Formeln för Zo har jag snott från min gamla studentlitteratur, jag förstår härledningen av den men jag förstår inte varför man inte kan använda impedanser istället för admittanser som min lärare envisas med, sen förstår jag inte heller relationen till Q men på nåt sätt är formeln ett maxvärde för en parallellresonanskrets med kopparförlust (R), om kopparresistansen är större än karaktäristiska impedansen (sqrt(L/C)) så blir det ingen resonans.

EDIT: Räknade en tiopotens fel på Rcu, Q är således inte runt 200 utan runt 20.
Senast redigerad av Spisblinkaren 17 oktober 2018, 19:28:16, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag klippt ut ett par kvadrater ur Dressman kalsong-plast som lumpsamlaren jag sparat på.

En intressant iaktagelse är att ritsning på plasten funkar utmärkt, jag har med andra ord dragit diagonaler och markerat mitten med ritspenna.

Nu är tanken att limma dessa plastbitar på ferritbiten som CPMS sågade till.

Jag är dock lite tveksam till kvadratiska bobinväggar, tror att dom kommer "hugga" i tråden när jag lindar 300 varv.

Men att få det cirkulärt går inte med min passare (för blyerts fastnar inte på plast).

Eventuellt kan man nyttja passare+papper, klippa ut cirkeln och nyttja dubbelhäftande tejp plus tuschpenna och klippa.

Eventuellt gör jag som så för jag vill inte att lindandet skall bli krångligt, det räcker att öppningen bara är 2mm.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag beslöt mig precis för att skippa cirkulära bobinväggar och bara limma på dom nästan kvadratiska väggarna på ferritbiten.

Jag är dock lite rädd för att detta kan ge mig lindningsproblem.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av rvl »

Kompromiss: klipp på fri hand med liten radie i varje hörn?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

rvl skrev:Kompromiss: klipp på fri hand med liten radie i varje hörn?
Tack rvl för det är ju faktiskt enklare.

Jag var lite inne på det men det bor en liten pedant i min "Good Enough"-hjärna också :)

Här gäller det ju liksom som du säger att bara inte få för skarpa hörn, en liten rädsla för frihandsklippning har jag haft när det gäller att radien kanske blir mindre än optimalt (dvs halva bredden hos de kvadratiska bobinväggarna) så att jag fördärvar platsen för tråden.

Men egentligen kan man ju bara klippa hörnen lite försiktigt pö om pö och mäta för varje klipp när man ser att avståndet närmar sig radien.

Jag gör såhär.

MVH/Roger
PS
Att spolen har en jämn och fin radie spelar egentligen ingen roll för spolen kommer inte bli så stor att den når bobinväggarnas slut ändå.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu måttat lite och klippt till bobinväggarna liknandes cirklar.

Sen har jag bänt lite i plasten så att spolen är öppen ordentligt runt om.

Nästa steg blir att montera lindningsmaskins-jiggen bestående av en bit rundstav (men en slits "exakt" lika stor i diameter som bandspelarräknarens hjul) med en torx-bits iknackad.

Denna smältlimmas på ena bobinväggen, den smältlimmas för det är ett tacksamt lim när det gäller kass draghållfasthet...

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag hade ett bra värde med L~6mm och N~300, värdet var mycket nära det jag ville ha dvs runt 20mH.

Solenoidformeln som visserligen inte tycks gälla ordentligt för flerlagriga spolar men som jag ändå ser som ett slags riktmärke ger att induktansen är "någorlunda" proportionell mot 1/lm där lm är length of magnetic path.

Så om längden (lm) minskar till en tredjedel då bör induktansen gå upp (om än kanske inte tre gånger) MEN den går upp!

Jag tror vi kan vara överens om att induktansen går upp, DVS om jag hade "perfekt" induktans med lm=6mm så borde varvtalsbehovet med lm=2mm om inte sjunka tre gånger så kanske 3/2?

Min satsning nu är således 200 varv istället för 300 varv, jag skattar att det borde räcka, eller vad säger Ni?

MVH/Roger
PS
Diametern på tråden kommer bli den klenaste ELFA lagerför dvs 0,1mm, detta ger inte världens bästa Q-värde men spolen blir kompakt samtidigt som nada ström kommer dras ur systemet.
Skriv svar