Gitarrrörförstärkare modell HiFi

MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av MiaM »

Ett tvåvägshögtalarsystem behöver ha ett riktigt bra överlastskydd på diskanten om den inte ska dö på nolltid om man spelar distat gitarrljud!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Tekko skrev:Både rör och transistorer färgar ljudet på liknande sätt och i liknande mängd utan återkoppling, skillnaden ligger i övertonerna, en rörstärk genererar övertoner som för ett människoöra ger en känsla av värme medans en transistordito bara låter illa, samma sak vid klipp, du kan klippa en rörstärk betydligt hårdare än en transistordito utan att ens märka att det klipper, då topparna är mjukare och rundade, medans transistorditon blir en fyrkantvåg med vassa kanter och räta vinklar.

En rörstärk med återkoppling och en riktigt gjord utgångstrafo/OTL kan nå lika låg eller lägre uppmätt THD som många transistordito,
Min allra första rörförstärkare var en Williamson som jag bara matade med liktad 220 för jag hade inga bättre trafos (OPT:erna var förresten i original ett par 2X115V/50Hz toroider som dock senare byttes mot ett par 2X115V/25Hz C-kärnor från ASEA).

Ut fick jag bara 2X6W.

Nu till det mycket intressanta som du även tar upp.

När jag precis kom upp i "partynivå" började rören dista. Det var dock knappt märkbart men man märkte att det här är inte normalt samtidigt som detta inte på nåt sätt störde (som hos en transistorförstärkare...).

När låten var riktigt bra krämade jag på ännu mer och jag kan lova att jag säkert kom upp i 10W innan det lät helt förjävligt.

Med andra ord har man en rejäl "headroom" när det gäller rörförstärkare (även om jag tror detta mest gäller push-pull som i sig sållar bort en hel del övertoner. Var det jämna, kanske?).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

MiaM skrev:Ett tvåvägshögtalarsystem behöver ha ett riktigt bra överlastskydd på diskanten om den inte ska dö på nolltid om man spelar distat gitarrljud!
Det är många som antyder att diskanter är så känsliga.

T.ex sa nån om mitt B-steg att övergångsdistorsionen skulle (kunna) förstöra diskanten.

Jag är tacksam för dessa varningar men de känns lika överdrivet som "termisk run-away" ;)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev:Men nu menar jag inte distorsion, utan det enkla faktum att rören färgar ljudet kraftigt.
Kom igen Tomas min antagonist, vräk ur dig fler roliga saker!

Detta för det skapar debatt!

MVH/Roger
PS
Det känns dock som om rollerna är ombytta nu :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om jag lite grann går tillbaka till något jag skrev tidigare, en gitarrförstärkare ska liksom inte spela för rent, minns jag att Electricguys gamle lärare hade byggt en gitarrförstärkare som lät för bra och han nödgas slänga in en nättrafo för att få den att dista mer.
Å andra sidan kan man ju göra en förskräckligt bra förstärkare och se till att man har möjligheter att köra in massa effektboxar.
Jag själv, hade en fundering OM jag kommer så långt att köra med en ganska strippad analogsynth före stärkaren.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Tekko »

Det är inte disten egentligen, utan att de högre frekvenserna lixom kapas lite av att en nättrafo inte har om lott lindad primär och sekundär(interleaved winding) samt sämre järn.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade & Tekko, svamlar ni inte nu?

Vadå nättrafo?

Ni menar väl utgångstrafo? :)

MVH/Roger
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av MiaM »

jag tror de menar att som utgångstrafo ta en trafo som egentligen är avsedd att vara nättrafo.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Just precis.
En nättrafo är inte världens mest perfekta trafo för ljud och just därför kan den ju funka i en gitarrförstärkare.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Ett litet dilemma det här tydligen.

För om man bygger en för bra gitarrförstärkare vill inte musikerna ha den :D

Tänker mig dock att de i så fall får nyttja min steglösa dist-kontroll.

Jag har förresten hittat en intressant bas/mellanregister på 8 tum (för mina 4-tums Peerless lär inte duga).

http://www.hifikit.se/hogtalarelement/bbk-200

Den är av märket Gamma, vilket jag aldrig hört talas om men den verkar ha den trevliga och ganska ovanliga egenskapen att den kan monteras direkt mot en perforerad plyfa utan att upphängningen störs.

Jag har nämligen tänkt om, gitarrförstärkaren kommer att byggas i 21mm plyfa (med en bit 4mm plyfa för alla reglage).

Tänker alltså skydda basen genom att montera den på insidan av fronten som då är perforerad, sedan sätter jag min Beyma-diskant snett upp till höger.

Diskanten är nämligen ganska skyddad medans basen blir lite känslig.

Samtidigt finns det högtalar-galler...

Och då slipper man dessutom borra en massa hål...

Jag har trimmat mina filter för KLS-93C till 5kHz isf 4kHz.

Gamman går att använda upp till 6kHz.

Samtidigt, jag fick linda av varv från 150u-spolen för att pricka 5kHz/4Ohm (tror idealet var 127uH).

Så om man förenklar lite så får man med "obehandlad" spole och 4 Ohm: 127/150*5kHz=4,2kHz.

Men det är å andra sidan det jag har idag (när jag är missnöjd med övre mellanregistret hos diskanten).

Eftersom en spole i serie med en bas alltid är bra när högre frekvenser är inblandade så kan man faktiskt dessutom ha en bygel eller brytare som kopplar i och ur diskanten i samma filter.

Brytaren behöver inte vara så kraftig för energin diskantmässigt är i regel inte så stor.

Dessutom sätter man den på baksidan så att man bara väljer när ingen signal finns.

MVH/Roger
PS
En grov uppskattning av lådans storlek blir 3X4X5dm=60 liter.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av HUGGBÄVERN »

VA???!!! :shock: Har du inte hört talas om Gamma???!!! Klassiskt högtalare från Bulgarien. Deras åttatummare är legandarisk men än mer speciella är diskanthornen VLD12 och 13.

Ska du bygga gitarrförstärkare ska du kanske titta på element för orkesterbruk:
http://gmf.jetshop.se/speakers
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/pa
http://www.ljudia.se/produkter/hogtalar ... arrelement
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Men du ser soundbrigade, vad lite jag kan om saken :)

Men det var kul att höra att jag verkar träffat rätt.

Jag tänkte ett tag skriva till Scan Speak och fråga om dom har nåt bra åt mig.

Men jag gillar Gamman.

Speciellt av dom praktiska skälen jag nämner.

Tack för alla dina länkar!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kör med Gamma-elementet då och stoppa i ett lagom bra (och billigt) diskanthorn.
Jag har förresten skiss på ett mellanregisterhorn man snickrar ihop av plyfa och plåt.
bellasoda
Inlägg: 168
Blev medlem: 10 maj 2012, 13:48:52

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av bellasoda »

Vad jag vet så brukar en vanlig utgångstrafo till en gitarrförstärkare bryta vid 7500Hz, så det blir inte så mycket behov av en separat diskant skulle jag tro.

Det låter spännande med din steglösa distkontroll. Det är nästan så att man vill provspela lite. ;)
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av SeniorLemuren »

Har just ögnat igenom denna tråd för första gången. Detta med HiFi var intressant. Jag byggde en grammofon-rörförstärkare enligt byggbeskrivning i Radiobyggboken, för drygt 45 år sedan. De kallade den för HiFi förstärkare. Jag var mycket nöjd med ljudet i den och det väcker trevliga minnen.

Samtidigt måste jag säga att denna tråd nog har ett litet rekord. Jag har inte sett TomasL tvärtystna så snabbt i en diskussion.

Efter att han kommit med sitt tvärsäkra påstående "Dessutom kan en rörstärkare aldrig producera HiFi." så drog han som en avlöning efter bara några små tappra försök att få rätt, det hör till sällsyntheterna på min ära. :D

Edit: Lade till en länk.
Skriv svar