Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

bellasoda skrev:Vad jag vet så brukar en vanlig utgångstrafo till en gitarrförstärkare bryta vid 7500Hz, så det blir inte så mycket behov av en separat diskant skulle jag tro.

Det låter spännande med din steglösa distkontroll. Det är nästan så att man vill provspela lite. ;)
Tack för ditt svar bellasoda!

Min tanke är som sagt ett enkelt 1:a ordningens bas & diskant-filter med brytfrekvens runt 5kHz där diskant och därmed "HiFi" väljs med en brytare.

Jag har redan byggt en högspänningsregulator (KVR, annan tråd) för steglös slutrörsdist.

Det kan vara intressant att veta att det mest tycks vara slutrörsdist som är intressant för musiker.

Jag har rätt säker information angående detta pga en kollega som driver ett bluesband.

Han sa nämligen en dag till mig "Jag måste byta förstärkare till en med lägre effekt för det krävs för hög volym för att den jag har ska låta bra".

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här syns förmodligen inte men jag har nu gjort en skiss på millimeterpapper :D

50X40X30cm (BXHXD) verkar perfekt.

Millimeterpappret är max 42cm så jag kommer "cadda" i skala 1:2.

Som det ser ut nu känns det bra.

Dock har jag bestämt mig för 12mm plyfa överlag.

Detta för att 21mm plyfa nog blir lite tungt...

Ett tag tänkte jag fräsa (hur man nu gör det) ett spår i plyfan så man kan köra in en "manöverpanel".

Jag har dock tänkt om och kommer montera alla reglage i samma plyfa (med uttag för KRA som kommer vara fäst på en hylla alldeles innanför fronten och då med arslet först).

KPA kommer fästas i botten med genomgående skruv som tom kommer att gå genom befintliga apparatfötter.

Det enda jag gör är alltså att byta ut dom skruvar som sitter där mot lite längre skruvar och behålla fötterna för vibrationsdämpning.

Detta gäller både KPA och KRA.

MVH/Roger
PS
Får försöka lära mig hur man ställer om kameran för lite högre upplösning emellanåt så ni kan zooma.

Jag vill inte montera nätbrytaren på fronten för det skulle innebära att hög ström (och därmed magnetfält...) skulle gå i närheten av ingångssteget (KRA). Så jag har tänkt montera en brytare på baksidan mha fästvinklar i sidan (så bakstycket blir helt fritt från hängande kablage när man skruvar isär lådan). Samtidigt vill jag ha en indikering om att strömmen är på. Då tänkte jag mig en strömsnål glimm-lampa på fronten. Men dels kommer likriktarörets glöd vara synlig framifrån, dels kommer man höra att förstärkaren är igång pga brum samtidigt som det är enkelt att känna där bak om "vagg-brytaren" står i on-läge eller ej. Så jag tror jag skippar glimm även om det är intressant.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev:Har just ögnat igenom denna tråd för första gången. Detta med HiFi var intressant. Jag byggde en grammofon-rörförstärkare enligt byggbeskrivning i Radiobyggboken, för drygt 45 år sedan. De kallade den för HiFi förstärkare. Jag var mycket nöjd med ljudet i den och det väcker trevliga minnen.

Samtidigt måste jag säga att denna tråd nog har ett litet rekord. Jag har inte sett TomasL tvärtystna så snabbt i en diskussion.

Efter att han kommit med sitt tvärsäkra påstående "Dessutom kan en rörstärkare aldrig producera HiFi." så drog han som en avlöning efter bara några små tappra försök att få rätt, det hör till sällsyntheterna på min ära. :D

Edit: Lade till en länk.
Trevligt schema det där.

Endast tre rör, OTL och SRPP.

Intressant (dock 800 Ohm högtalare).

För övrigt är det svårt att hålla sig för skratt :D

MVH/Roger
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av überfuzz »

Jag har inte läst tråden, gissningsvis har en och annan musiker gått in och försökt styra upp dina idéer lite. :-) Inte ens ett dansband vill ha HiFi ljud i sina gitarrförstärkare. Här är några saker att tänka på (dock det handlar om tycke och smak):
  1. Högtalare - Välj högtalarelement med omsorg! Det är den viktigaste delen i en 'combo-förstärkare' vad gäller ton, frekvenssvar.
  2. Krets - Se till att kretsen har ett frekvensband mellan sisådär 50 - 20k Hz. Till den här kretsen lägger du till en eq så att du kan justera för olika gitarrer, pickups. Om du känner dig osäker på EQ:ns funktion i en gitarrförstäkrare gör du smartast i att planka en klassiker. Tips: Fenders AB763
  3. Dist - Det här är svårt! T.ex. din dist-kontroll (i slutsteget) är en typisk ingenjörsidé. Det finns onekligen gitarrister som gillar det, de flesta känner ett vitglödgat hat inför den. Jag tror att gitarrister som eftersträvar metal-ljud oftare kan förlika sig med idén om en sån kontroll. Gitarrister som vill åt vintage-sound vill generellt set inte veta av sånt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Det var ju uppmuntrande ;)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu börjar jag få koll på grejerna då jag har lyckats cadda bifogat.

När det gäller EQ kommer jag alltså köra "flat" men iom att jag har separerbart för och slutsteg kan man enkelt införa ett filter där.

All flexibilitet finns där.

Förförstärkt signal kommer ut ur KRA ("RCA-OUT")

Den måste sedan kopplas in på "RCA-IN" mha en kabelstump.

Men den kan också gå till ett filter som sedan går tillbaks till volymkontrollen (även om isolationen för & slutsteg är tänkt för bl.a detta ändamål).

10k är minimum för bra LF-respons från min KRA och det värdet är bra om man vill lägga filtret efter volympoten (som då representerar 2k5 som sämst) men det är mindre bra om man vill lägga filtret före volympoten.

Tror nog ändå jag kör på med 10k så får man ta hänsyn till att dess utgångsresistans inte är ideal när man beräknar sitt passiva eller aktiva filter (som skulle kunna drivas med ett batteri även om det är fusk).

Samtidigt, RCA-OUT är lågimpediv och då är det bara att ta hänsyn till 10k last hos volympoten.

Om man däremot monterar en egen volympot på filtret och kopplar signalen till PA-IN så har man nära nog 1M att leka med.

Pre-OUT och PA-IN byglas alltså med en kabelstump normalt sett.

Att kunna isolera för och slutsteg på detta sätt tycker jag är idealiskt för då kan man välja precis den del av förstärkeriet man gillar eller inte gillar.

MVH/Roger
PS
Jag har även lagt in en brytande telepropp för extern högtalare (EXT).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av überfuzz »

rogerk8 skrev:Det var ju uppmuntrande ;)
Jag trodde du skrev för att ventilera dina idéer, inte för att få igång JA-kören. ;)

Jag har en del gitarrförstärkare på mitt samvete vid det här laget. Och ja, jag har faktiskt gjort samma misstag, dvs tänkt för mycket HiFi, vid något tillfälle. Man skulle väl kunna säga att min besvikelse var... monumental. :doh: Här är en kul leksak, Tone Stack Calculator, som ger dig möjligheten att skrapa på ytan till EQ som funkar i gitarrförstärkare. Törs man fråga vad du har tänkt använda för högtalarelement?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej uberfuzz!

Basen blir en 8" Gamma BBK200 (länk finns ovan) diskanten blir en av och påsättningsbar Beyma Aluminium-kon (T-2030).

Basen är mest attraktiv för det verkar åtminstone som man kan montera den bakpå en perforerad plyfa dvs upphängningen går inte utanför randen, om man säger.

Dessutom har soundbrigade förklarat att basen är ett fint element från Bulgarien.

Diskanten har jag fått lära mig kommer från Spanien men den används bara optionellt, som du förstår.

Jag repeterar att jag har även byggt in en brytande telepropp för extern högtalare.

MVH/Roger
PS
Det är intressant att Gamman har samma verkningsgrad som mina 4" Peerless (830516) jag använder i mina KLS. Vilket innebär att filtret kan vara exakt likadant vad beträffar diskantdämpning. Ibland har man tur :)
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av superx »

Det är inte säkert att det kommer bli bra med enbart dist i slutsteget. Stärkaren din kollega refererade till distade säkert rätt duktigt i försteget också vid full volym. Bra gitarrstärkare handlar ofta om att balansera dist i flera steg med lämplig filtrering där imellan.

Tänk också på att din EQ kommer ha rätt lite inverkan om den är placerad innan all distorsion. Väldigt mycket av diskanten skapas av klippningen, så för att påverka denna kan det vara bra med EQ efter dist (som i en typisk Marshall) eller variabel mängd diskant i återkopplingen i slutsteget, s.k. presence-kontroll. Men det beror på lite vilket sound man är ute efter.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant.

Dock är det en omöjlighet att tillgodose allas önskemål i en och samma produkt, eller hur?

Jag tänker bygga denna gitarrförstärkare på mitt sätt ärligt talat oavsett vad ni tycker :D

Men det är onekligen intressant och uppskattat med eder kringliggande information.

MVH/Roger
PS
Alla el-gitarrer har en volymkontroll, väl? Ett flertal verkar dessutom ha ton-kontroll på gitarren, kan det stämma? Om dom åtminstone har en volymkontroll kan förstegsdisten styras. Och jag är pga min kollega helt övertygad om att det är slutrörsdist som är det mest intressanta.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av superx »

Japp, svårt att tillgodose alla, men trevligt om man lyckas tillgodose åtminstone en. Lycka till och fortsätt rapportera hur det går!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för den uppmuntrande kommentaren!

Ursäkta att jag lät lite barsk :)

MVH/Roger
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av überfuzz »

rogerk8 skrev:Jag tänker bygga denna gitarrförstärkare på mitt sätt ärligt talat oavsett vad ni tycker :D
Ja lite tjurnacke här väl ingen dött av. Jag ser faktiskt rätt många tokiga saker i planerna du lägger fram är, men jag är rätt nyfiken av mig jag också och vill inte låta besserwisser. :-)
rogerk8 skrev:Alla el-gitarrer har en volymkontroll, väl? Ett flertal verkar dessutom ha ton-kontroll på gitarren, kan det stämma? Om dom åtminstone har en volymkontroll kan förstegsdisten styras. Och jag är pga min kollega helt övertygad om att det är slutrörsdist som är det mest intressanta.
Ja, många gitarrer har någon form av tonreglage, men bry dig inte om det när du designar din krets. Försök i stället designa en EQ som får alla gitarrer att låta bra.

Hmm, jag är inte säker på att din kollega vet vad hen pratar om, men med bra slutrör kan slutsteget dista alldeles underbart.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av überfuzz »

rogerk8 skrev:Hej uberfuzz!

Basen blir en 8" Gamma BBK200 (länk finns ovan) diskanten blir en av och påsättningsbar Beyma Aluminium-kon (T-2030).

Basen är mest attraktiv för det verkar åtminstone som man kan montera den bakpå en perforerad plyfa dvs upphängningen går inte utanför randen, om man säger.

Dessutom har soundbrigade förklarat att basen är ett fint element från Bulgarien.

Diskanten har jag fått lära mig kommer från Spanien men den används bara optionellt, som du förstår.

Jag repeterar att jag har även byggt in en brytande telepropp för extern högtalare.

MVH/Roger
PS
Det är intressant att Gamman har samma verkningsgrad som mina 4" Peerless (830516) jag använder i mina KLS. Vilket innebär att filtret kan vara exakt likadant vad beträffar diskantdämpning. Ibland har man tur :)
Intressant, HiFi element i en gitarrförstärkare. Törs man fråga varför..? :humm:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Eftersom du är så härligt frågvis...

Min tanke är att gitarrförstärkaren både ska funka som HiFi och gitarrförstärkare.

Man skulle t.ex kunna köpa två gitarrförstärkare av mig där de då bildar stereo, eller hur ;)

Är man musiker skiter man naturligtvis i detta och kör på med enbart en (och kopplar ur diskantelementet med brytaren).

Är man intresserad av HiFi har man dock två val.

Antingen använder man dom inbyggda elementen och ställer gitarrförstärkarna på lämplig höjd.

Eller också använder man sina egna hemma-högtalare och plockar ut signalen mha mitt brytande telepropp-uttag.

Jag tycker konceptet är idealiskt och förundras över varför jag är "först" med att komma på detta :D

MVH/Roger
PS
Kollegan driver ett bluesband och spelar gitarr så jag tror han vet vad han snackar om.
Skriv svar