Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5776
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av rvl »

12,7 kg
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

:rofl
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Magnus_K »

Jag drar till med 8,4! :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Det börjar brännas :)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av lillahuset »

Vore det inte bättre att du mätte upp klippningen med rör så vi kunde göra en analys av distorsionen istället för att folk ska gissa vikten? Om jag var tråkig nu ber jag om ursäkt. MEN ÄRLIGT TALAT, VAD SPELAR DET FÖR ROLL VAD DIN FÖRSTÄRKARE VÄGER? Det råkade bli capslock, inte avsiktligt men kanske passande. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

:D

Ja, du har helt rätt men responsen på EF är ju nästan under all kritik ;)

Sen måste jag tyvärr erkänna att i all extas över att fått det att fungera så glömde jag mäta rördisten, hade bara varit att montera ett litet effektmotstånd (annars blir volymen lite jobbigt hög) och mäta.

Eftersom den här enheten inte skall levereras ut till kund, så att säga, så kan jag väl riskera att skruva isär den igen, men pigg på det är jag inte för jag har som sagt hållit på med den här förbannade gitarrförstärkaren i ett halvår :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Här har Ni ännu ett misslyckande :(

Jag har alltså försökt skapa en video för att både visa hur min distorsionskontroll fungerar och hur HP/LP fungerar.

Jag började med att försöka få vettig volym men det fallerade ty stor distorsion uppkom redan vid låg volym som jag inte riktigt begriper (det är långt ifrån max uteffekt, 3W).

Låg volym (liksom inspelad) lät emellertid bra så jag körde på med det och tänkte att nu demonstrerar jag även min distorsionskontroll, rattade på ratten men i princip inget hände förrän ljudet plötsligt kom och gick, ingen aning om varför (att det inte hände så mycket i början när jag rattade förstår jag dock ty utsignalen var av låg effekt dvs under den nivå där rören klipper ens vid måttlig matning och distorsionskontrollen styr ju matningen...).

Eftersom distorsionskontrollen vägrade fungera som tänkt, stängde jag av inspelningen (varvid HP/LP inte blev demonstrerad även om jag kan garantera att dom fungerar).



MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag var jag och demade min KGA hos GEF AB här i stan.

Mycket trevlig kille som driver den stränginstrument-affären.

Han ringde sin praktikant (eller nåt) och bad honom komma ner för han visste att praktikanten gillade förstärkare.

Jag tog ur KGA ur ryggsäcken och placerade den med tilfötterna utåt på golvet.

Fick lite gilla på hur den såg ut men sen kopplade han in sin gura och jag slog på batteridriften.

Han spelade högt och det lät väl inte jättebra, lät bättre på lägre volym MEN förstärkningen räckte till!

Han drog ner till en måttlig volym och började lira, magiskt att höra såna duktiga killar lira elgitarr!

Efter en stund sa han att disten var lite vass, mer än sådan som hårdrocksmusiker gillar.

Då bestämde vi oss för att testa rördelen också, volymen blev på tok för låg (minst 10dB till krävs).

Vi gjorde inte så mycket mer än att vi bestämde oss för att (med gitarren inkopplad) stänga av rördelen och fortsätta med batteridriften.

Då hände det som inte får hända vid en demonstration, han fick sig en rejäl stöt!

Jag skämdes och tyckte synd om honom men jag kunde inte annat än att packa ner KGA i ryggsäcken igen och försöka bege mig hemåt.

Dock var han så trevlig och pratglad att vi startade upp en Fyboga Vintage 30 gitarrförstärkare som han sen lirade på, asbra ljud och man insåg en del hur kass man är som konstruktör.

Men han fortsatte att förklara för mig vad det var för skillnad på Vol och Master t.ex, jag har fortfarande inte fattat det riktigt men jag tror att Vol är vanlig ingångsvolym medans Master är nåt slags slutrörsvolym för han sa att så länge inte Vol är alltför hög så kan man få skönt ljud med Master.

Nåväl, jag skämdes som en hund när jag gick där ifrån och har i flera timmar funderat på vad det var som hände dvs hur han kunde få en stöt.

En sak vet jag, det skedde när vi lirade på batteridriften samtidigt som rördriften var igång/spänningssatt och precis när jag stängde av rördriften så fick han sig en stöt.

En naiv teori jag har är att jag råkade stänga av vid hög strömtopp och att nättrafon då inducerade en spik som gick igenom...transformatorisolationen?

Hade induktionen av strömspiken gått igenom på vanligt sätt hade ju bara kondensatorerna (och lasten) snappat upp den.

Nej, jag vet inte vad som hände.

Undrar om man törs visa sig där igen :(

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har korrigerat schemat lite ifall jag får lust att bygga en till KGA.

Det är småjusteringar som jag skrivit ner i schemat.

Jag tror att den "gnistsläckande" kondingen på ingången kan vara bra (bitter erfarenhet :) ).

Jag har sen också lagt till en konding på utsidan av KVR för jag tror den stabiliserar regleringen (upptäckte ju lite instabiliteter vid sista testkörningen).

Sen kom jag på att rördelen tappar last fullständigt om den skulle råka vara på samtidigt som KTA är på så jag har lagt in ett 3R9 som konstlast vid det tillfället (kräver då 3-polig omkopplare men det finns som vipp).

MVH/Roger
PS
Förstärkningen skulle behöva ökas minst 10dB, ett lämpligt sätt för det är att dels öka drivrörets anodmotstånd till runt 100k dels öka EB-biasmotståndet hos ingångsröret till 20M (korrigering/dubblering(?) av screen-motståndet krävs också).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag vill införa denna kopia av vad jag berättat i en annan tråd för den hör till denna tråd också och handlar om hur det egentligen förhåller sig med typen av övertonsdistorsion i olika typer av förstärkare.

-------------------------------------

Bifogar en intressant bild som visar hur trioder respektive pentoder klipper en signal.

Man ser att vid asymmetriskt klipp (triod) så genereras jämna övertoner medans vid symmetriskt klipp (pentod) så genereras udda övertoner.

Alla som har mätt på utgången hos en Push-Pull förstärkare (med utgångstrafo) känner igen klippet för pentoder, med andra ord så är det precis som vi ovan redan räknat ut att den enda typen av övertoner vid PP-klipp är udda, jämna cancelleras.

Sen har lillahuset varit bussig och FFT-analyserat en halvledarklippt (komplementärt utgångssteg och då naturligtvis utan utgångstrafo) signal som jag spelat in, ut kommer tydligen i det närmaste lika mycket udda som jämna övertoner (i alla fall vad gäller dom första och starkaste) och det är förmodligen därför det låter så illa vid överstyrning hos komplementära transistorsteg.

Lite konstigt egentligen för det sägs ju allmänt att jämna övertoner låter bättre än udda, men i det här fallet tycks det inte stämma för "alla" vet ju hur mysigt en utgångstrafobestyckad PP-förstärkare låter vid överstyrning.

I vilket fall bifogar jag äntligen härmed en bild från en bok av Gunnar Markesjö (Elektronrörsförstärkare, 1962) som tydligt visar hur trioder respektive pentoder klipper.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar