Gitarrrörförstärkare modell HiFi

überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av überfuzz »

Ja, gissningsvis har fler än du och jag försökt. ;) Själva kretsen går faktiskt att få till skapligt bra HiFi instrument förstärkare. Jag gjorde en switch för rak/kontrollerad frekvensgång. Resten, meh... Högtalare etc vill du nog ha dedikerade.

Du kan ju göra lite preliminära test. Låna din kompis gitarr och koppla in i en hifi förstärkare. Känn efter och se ifall du och din kompis gillar hur det låter.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Min tanke är såhär:

Jag bygger den här apparaten, släpar med den till jobbet, låter kollegan lira på den och ge betyg.

Men även om han inte kommer gilla "soundet" kommer jag bygga flera för jag älskar mitt koncept :D

MVH/Roger
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av überfuzz »

Ja gör det. Han kommer säkert att ge lite 'pointers'.

Jag ser fram emot att följa den här idén från Idébanken in i Projekt. Höhö ;-)
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av MiaM »

Vad jag minns så brukar väl åtminstone vissa "instrumenthögtalare" låta rätt bra som (nedre) mellanregister i en PA-anläggning. Där är kraven förvisso oftast inte direkt audiofilmässiga, men det får ändå inte låta hur ruttet som helst.

Det kanske kan fungera vettigt att ta fram burkar som kan fungera både som gitarr/basförstärkare (bas som i instrumentet basgitarr, inte bas som i subwoofer) och som kan agera hifi-förstärkare för hela / delar av frekvensområdet medan högtalarelementet får ta hand om en del av frekvensspektrat.

Fast då var det ju det där med att det åtminstone enligt fördomarna inte ska gå så bra att kombinera rörförstärkare och transistorförstärkare till olika frekvensområden i samma ljudanläggning - annars hade det väl varit förträffligt att köra aktiv delning för en hifi-signal och skicka basen till en separat subwoofer medan rörförstärkaren får återge antingen mellanregistret eller mellanregistret+diskanten.

En variant kan vara att i samma burk bygga in ett lite klenare rörslutsteg som driver ett diskantelement och ha någon slags delningsfilter före slutstegen. Här är det bara bra med ett klent slutsteg, kanske en ensam single-ended EL84?, eftersom klenheten ihop med rätt diskantelement i sig utgör ett rätt bra skydd mot överbelastning av elementet. Liksom om det är specat att tåla någon watt kontinuerligt så kan ju insignalen till slutsteget få vara hur oren den vill utan större risk att grilla elementet.

En sådan kombination kan nog med rätt elementval bli en rimlig hybrid mellan hifi och musikerförstärkare.

Fast om jag vore dig så skulle jag nog först provlyssna hur det låter att kombinera ett aktivt delningsfilter (med rätt låg delningsfrekvens), några av dina tidigare rörförstärkarbyggen för "från och med övre bas och uppåt" och en modern transistorbaserad subwoofer.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för ditt inlägg MiaM!

Jag är lite begränsad av dom rörprodukter jag redan har tagit fram i den meningen att jag (preliminärt) varken kommer designa om dom eller designa nya.

Jag kommer köra på med mitt RIAA/MIC-försteg (KRA) ihop med mitt slutsteg (KPA).

Allt som behövs däremellan är nämligen en potentiometer.

Eller, om man vill, även ett filter.

Fast jag måste medge att det där förslaget med single-ended EL84 för diskanten är tilltalande.

Men en sådan special-modell av slutsteg kommer jag (nog) inte ta fram.

Skulle det trots allt bli nåt så blir det push-pull för nåt annat bygger inte jag vad beträffar slutsteg :D

MVH/Roger
PS
Det är intressant att detta är andra gången jag hör detta om rörslutsteg för endast diskanten. Min högtalar-guru på jobbet hade nämligen en ide' om detta för så sent som typ en månad sedan. Han bygger fantastiska högtalare och är inte främmande för tom Klass D-steg. Men han gillar inte riktigt diskanten...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag fick även tag i ett perfekt vinkeljärn för strömbrytaren bakpå min gitarr-förstärkare (KGA).

Ett icke-prooblem var att hålet var 5mm medans jag behövde 6,3mm för min 2P Tema-vipp (250V/2A).

Så efter att jag stadgat upp hyvelbänken kortsidemässigt (fortfarande problem med långsidan men löser det på liknande sätt) så tvingade jag fast mitt gamla skruvstäd jag ärvt av min silversmed till morfar.

Sen borrade jag upp vinkeljärnet och monterade vipp-brytaren.

Hade först tänkt använda en mycket skön omkopplare från jobbet (som vi säkert har 1000 av) men jag hade inga 12mm-borr att borra upp 5mm-hålet med.

Jag var dock noga med 2-polig brytare mest för att det då är lättare att dra själva AC-matningen mha vanlig nätkabel.

Bifogar lite menlösa bilder :D

MVH/Roger
PS
Ska nog köpa 10 sådana här vinkeljärn då dom bara kostade 10 spänn styck och helt enkelt är perfekta!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär kommer bakstycket se ut.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu uppgraderat sprängskissen något.

Kom på att jag ju glömt montera högtalarfiltret (som f.ö blir på exakt samma form som i mina Bi-Wirade KLS).

Jag har också lagt till att brytaren för diskanten kommer vara två-polig.

Detta för att jag avser dra upp jorden till brytaren också där jag då passar på att switcha in ett lastmotstånd när diskanten är urkopplad.

På detta sätt belastar man nämligen rörförstärkaren optimalt.

Om det sedan spelar nån roll, det vete tusan :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Här har jag påbörjat bygget av ännu ett högtalarfilter.

Jag tar komponentvärdena från mina KLS-93B av idag, men jag kommer sänka kapacitansen något (9,4uF isf 10uF).

Hoppas nämligen min hovleverantör har 1,2uF+8,2uF (PP).

En annan anledning är att diskanten nu börjar vid knappt 4kHz medans basen slutar vid drygt 4,2kHz samtidigt som jag har problem med kvinnoröster...

I min KLS-93C har jag dock seriöst tagit hänsyn till detta och flyttat brytfrekvensen till 5kHz (fick då linda av varv från standard 150uH).

Min hovleverantör har öppet en vecka till sen går han på semester.

Kanske, om andan faller på, så köper jag dessa komponenter av honom nästa vecka.

MVH/Roger
PS
Det är en käck tanke att använda en tvåpolig omkopplare för diskant av/på. Det är ju liksom bara att dra filtrets diskantutgång till mitten av omkopplaren och i ena änden koppla diskanten och i den andra ett lastmotstånd (lurar på 3,9 Ohm/9W).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag byggt mitt femte högtalarfilter denna månad.

Denna gången ett filter för just gitarrförstärkaren (fo=4,2kHz).

Bifogar lite menlösa bilder.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag planerat färdigt fronten på gitarrförstärkaren.

Det enda som saknas är glimmlampans dimensioner för jag tycks inte hitta nåt bra arrangemang på ELFA.

Jag vill ha en glimmlampa för panelmontage, inte en lös lampa och en "utstickande" sockel.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har en fråga här.

Dom flesta reglage i fronten klarar 4mm paneltjocklek, 12mm som jag tänkt använda kräver dock försänkning bakpå.

Hur mycket skulle 4mm plywood som front och bakstycke vibrera och påverka ljudet, tror ni?

Måste jag kanske använda 12mm?

MVH/Roger
PS
Ramen tror jag blir i 21mm plywood även om den då kanske blir lite väl tung.
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av MiaM »

2-3mm plywood med 1-2mm metall innanför. (Om du vill ha tunn metall så är väl rostfritt rätt så stenhårt. Om du viker metallen både ovanför och under respektive pot så lär den tåla mycket. Om du viker på alla fyra sidor och gör en metalldel för varje pot och fräser ut kvadratisk fördjupning i plywooden så kommer det tåla enormt mycket, speciellt om du först sammanfört alla metalldelarna så att de är svetsade/hårdlödda på en metallplatta med hål stora nog att få igenom hela pot'arna genom hålen).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack MiaM för ditt tips!

Jag försöker dock undvika metallbearbetningar.

Jag vill mest hålla på med trä/plywood.

Det känns som om 4mm plywood är för klent ur ett "fladder-perspektiv".

Tror jag kommer köra 12mm och försänka alla reglage 8mm bakifrån.

Låter bara så jobbigt :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Magnus_K »

Där borde du ha en stor fördel att du valt plywood rogerk8.
Borde inte försänkningen kunna göras väldigt snyggt genom att ta ett litet dosborr och borra bakifrån så djupt som du behöver. Sen borde man väl rimligtvis kunna "snäppa" av eller bända bort lager efter lager tills man har försänkningsdjupet man vill ha?

Centrumhålet för dosborret lär väl också agera som en perfekt centrerad utgång för pot-axlarna?
Skriv svar