Bandmikrofonbygge

Berätta om dina pågående projekt.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Bandmikrofonbygge

Inlägg av überfuzz »

Jag bygger en mikrofon. Idén är baserad på James Clerk Maxwells teorier om elektromagnetism. Ett specialfall, om en elektrisk ledare förs genom ett magnetfält induceras en ström i ledaren.

Så här tänkte jag: Jag tar två starka magneter och monterar i ett chassi. Mellan magneterna placerar jag ett aluminiumband. När aluminiumbandet vibrerar kan jag "ta hand om" den elektriska strömmen som induceras i alu-bandet. Dvs jag omvandlar vibrationer till elektriska signaler.

Det första jag gjorde var att fräsa ut ett chassi ur ett aluminiumblock. Jag försökte planera för infästning av bandet etc...
chassi1.jpg
I chassit limmade jag fast två neodym-magneter.
chassi2.jpg
Mer kommer inom kort!

Edit: Bilder på bygget samt den klara mikrofonen.
Vänster botten, mitten övre delen av mikrofonen och till höger själva mikrofonmotorn, aka sensorn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av überfuzz 6 februari 2016, 20:36:31, redigerad totalt 3 gånger.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Mikrofonbygge

Inlägg av kodar-holger »

Coolt. En bandmikrofon. Skall be spännande att se hur den funkar. Såna brukar ju höjas till skyarna av folk med förgyllda trumhinnor. Vi andra kan inte höra någon skillnad.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ribbon_microphone
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av überfuzz »

Mja, både ja och... nja. Den här typen av mikrofon behöver inga aktiva komponenter. Dvs mindre saker som påverkar frekvensgången, tekniskt uttryck plan frekvensgång. Många älskar tex stormembranmikrofoner av Neumann typ just för hur frekvensgången är, lite pucklar här och några dalar här och var. Det är många som verkligen gillar bandmikrofoner, men det är alltså vanligt att man nämner bandmickars nakna ljud som en nackdel.

Själv är jag alltså sugen på en "naken" mikrofon. En som registrerar ljudet så ärligt som möjligt. Det jag, antar att jag, måste passa mig för är egenfrekvenser i chassi/hölje samt bandet självt. Egenfrekvenser är alltså resonansfrekvenset. Chassit med hölje är nog ganska lätt att dämpa, lite tyg eller linkande. Egenfrekvenser i uppspända saker kommer man inte ifrån. Samma gäller bandet i en bandmikrofon. Jag tror att jag kan ha bandet så pass löst spänt att egenfrekvensen hamnar under eller väldigt långt ner bland hörbara frekvenser.

Mer bilder i morgon när jag sitter med rätt dator.
Senast redigerad av überfuzz 8 augusti 2014, 16:37:19, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av blueint »

Vilken amplitud och effekt har utsignalen? något frekvenssvep att kika på?
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av überfuzz »

Nä, det kommer dröja ett tag till, men jag har för avsikt att sätta upp Bodeplottar för olika (in)signalstyrkor. :) I dagsläget kan jag bara sia i vilken volt*ampere, eller snarare som du säger effekt, jag kan locka ur mikrofonen.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av überfuzz »

Höljet fräste jag ur ett vanligt stålrör ⌀ 44,5 mm.
chassis1.jpg
Tanken är att de sparade ?lamellerna? skyddar mikrofonmotorn emot fysisk åverkan.

Här är en bild med mikrofonmotorn monterad i chassit. Upptill ser ni locket, svarvat ur ett stålstycke. I mikrofonen ser ni mikrofonmotorn.
microphone1.JPG
I botten "locket" moterade jag en 3 polig XLR-kontakt.
mic3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av überfuzz »

Ah, jag hade visst en bild på mikrofonhöljet när den är monterat. (Bilden verkar vara tagen innan jag slipade grejerna, finishen är där efter.) Bilden ger en rätt bra bild av hur mikrofonen kommer att se ut när den är klar.
mic1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av kodar-holger »

Om du inte redan tänkt på det så bör du se till att bandet är isolerat från höljet i båda ändar. Annars blir du olycklig första gången du eller någon annan glömmer stänga av +48V.

Ser lovande ut.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av überfuzz »

Tack för tipset! Ja, phantom-matning är både bra och riskabelt. Jag har funderat på hur phantommatningen kan tänkas påverka bandet, då det riskerar att hänga uppe på 48V ibland. Isoleringen ser du på bilden jag bifogar, det borde hålla isär jord och den balanserade signalen. Fästplattan är också isolerad på liknande sätt.
isolering.jpg
Tillbaka till phantom spänningen. Jag har svårt att se hur en kortis skulle påverka bandet direkt. Om någon av signalerna kortsluts ner till jord kommer väl de två balanserade signalerna att jordas. Potentialen över bandet kommer väl inte att ändras?

Slutligen, jag leker med tanken på att smacka dit en audio op-amp innan utgången på mikrofonen. Vad jag förstår är det ofta dålig kräm i utsignalen från bandmikrofoner. Dvs, det kan tänkas bli så att jag behöver phantom spänningen för att driva den. Eventuellt kan jag ha en switch för phantom-läge av och på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av kodar-holger »

Om båda ändar hänger på +48 så skall det inte påverka alls.

Får du kortis mot jord i ena änden kommer +48 att leda genom bandet och det är ju vääääldigt tunt så trots att det finns max 7mA (ur minnet) så kan det räcka för att bandet skall förstöras.

Bandmickar har väldigt låg utspänning. Det är ju en spole på ett varv som rör sig lite i ett magnetfält. Jämför med en dynamisk mic där du har en spole med en massa varv som sitter på membranet.

Men utimpedansen är väldigt låg så att börja med en transformator tror jag är vanligast. Men det behöver vara en anpassad för ändamålet. Typ ett varv 1mm^2 primärlindning.

Disclaimer:
Jag har aldrig sett en bandmick annat än på bild så det är mest teoretiska "kunskaper" jag förmedlar.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av überfuzz »

Holger, dina inlägg uppskattas mycket! Jag har också koll på teorin. Vad gäller spolarna, eller transformator, så används den just för att växla upp impedansen som är väldigt låg ut från bandet. Det verkar även vara kutym att växla upp ca 1:35 även om eventuellt brus förstärks med kvadraten av det. Alltså, man smider när järnet ändå är varmt så att säga. Eller två flugor i en smäll kanske... Jag kommer nog att köpa transformator, har allt för dålig koll på transformatorer; in- och ut-impedans, antal varv etc. Tror inte att jag skulle få till det så bra. :-/
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av blueint »

En väl vald och designad op-amp på utgången utan transformator som ger mer förvrängningar vore väl lämpligt? Kanske t.om A/D direkt i mikrofonen..
Sedan lär det väl behövas stabilisering och avstörning av matningen.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av überfuzz »

Blueit, jag vet inte... Hur låg utresistans kan man ha på en källa som kopplas till en op-amp? Resistansen i ett aluband på ca 10 cm med tvärsnitt på 5mm x 2,5 mikrometer blir väldigt låg.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av limpan4all »

Tja, tänk om tänk rätt.
Istället för att spänningskoppla OP-ampens ingångssteg (det klassiska sättet).
Utnyttja faktumet att en OP-amp egentligen är strömstyrd och att ditt bandelement egentligen ger en ström och inte en spänning, så gör en ström till spänningskopplad OP-amp och du har löst problemet helt.
Dvs koppla + ingången till AGND och därifrån dra bandelementet till - ingången, återkopplingsmotståndets värde kommer att avgöra hur mycket spänning du får på utgången.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av blueint »

Skulle vara intressant om du kunde skissa något man kan jobba vidare på?
(guldinlägg för övrigt :tumupp:)
Skriv svar