Bandmikrofonbygge

Berätta om dina pågående projekt.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av überfuzz »

Jag tänkte närmast på att INA217 är en tänkvärd kandidat till min applikation, en form av line boost monterad i mikrofonen.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av überfuzz »

Jag satt lite på lunchen och testade idén om en anodföljare, gissar att det heter så på svenska, på en jfet. Det funkar rätt bra, men med samma problem som tidigare, jag vet inte vad jag ska köpa... :humm: Tex, finns det hifi-kondensatorer eller är det bara snakeoil? Brukar bygga gitarr/rörförstärkare och då spelar det ingen roll alls. Återkommer med frågor om vIlken FET jag ska köpa.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av überfuzz »

Jag gjorde ett vanligt gemensam emittersteg (heter det så på svenska?) med en fet. Det verkar funka bra. Dessutom tror jag mig ha hittat en lämplig FET till bygget. Kommentar: R5 och R6 är standardvärden för inspelningsutrustning, så de kommer att ha de värden som jag använder i simuleringen. De andra kan jag bolla runt så de ger en bra frekvensgång tillsammans med FETen jag använder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
slurry
Inlägg: 289
Blev medlem: 18 februari 2005, 14:06:23

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av slurry »

Du har andra populära att simulera med, 2SK170 är en klassiker, jag gillar 2N3819, även 2N4416 som jag tror kan funka bra, MPF102, MPF105, J310 och den vanligaste (?) 2N5486 men det är bara en trögare storebror till 2N5484 så den an vara ett nödalternativ :)
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av überfuzz »

Tack för tipsen slurry! 2SK170 var faktiskt den första jag snubblade på. Den verkar gå att få tag på, men tillverkas inte längre. Efter lite surfande på olika forum hittade jag en nyproducerad variant av den, men med två FETar i en: LSK389 Den verkar vara populär.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av überfuzz »

Jag skummade igenom tråden och såg till min fasa att jag varit snål med bilder... Här kommer en.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av cosmox »

Det där blev ju riktigt tjusigt! :bravo:
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av Gizmo »

Mikrofonen blev ju galet stilig. Men hur låter den? Jag hoppas vi får lite ljudexempel så småningom.
(Har själv inga problem att använda mikrofoner som ser fula ut, bara de låter bra).
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av überfuzz »

Tack för de snälla orden! Själva mikrofonen låter rätt bra, aningen platt frekvensgång i mitt tycke, jag är van vid lite mer, låt mig kalla det, levande frekvensgångar. Den senaste tiden har jag pillat med den inbyggda förförstärkaren, så sakteliga. Jag återkommer med mer info.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av MiaM »

Jag är imponerad av utseendet - det ser ut som ett fabriksbygge! :tumupp: :tumupp:
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av überfuzz »

Tack Miam! Det är faktiskt 'bara' ett konstruktionsstålrör som jag fräst, svarvat lite, därefter slipat. :vissla:
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av überfuzz »

Är det någon som kan tipsa mig om hur jag bäst, läs billigast, mäter frekvenssvar på mina mikrofoner? Självklart vore ett helt kalibrerat frekvenssvar roligast, men även ett relativt skulle vara till hjälp. Dvs, jag skulle kunna nöja mig med att se skillnad mellan före/efter när jag mixtrat med mikrofonerna.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av Gizmo »

Jag antar att du helt enkelt får först använda en mätmikrofon, den billigaste på den länken är strax under femhundringen, kanske kan man hitta billigare begagnat. Sedan så mäter man genom att köra ett program som sveper från högsta frekvens till lägsta och samlar in data genom ett bra ljudkort, gärna med 24 bitar och 96kHz samplingsfrekvens.
Därefter gör du samma sak med dina mikrofoner och så jämför du kurvorna.

För att testa mikrofoner på riktigt ska man väl egentligen ha ett mätrum, ett sånt där oregelbundet rum utan rumsekon där golvet består av ett gallernät och fullt av dämpande isolering. Mäter man hemma så får man ju med högtalaren, högtalarlådans resonans, rummets resonans och så vidare. Men genom att jämföra det mätmikrofonen ger ut, och vad din mikrofon ger ut så kommer du att få en ganska bra hint av vad den presterar.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av lillahuset »

När man "kalibrerar" accelerometrar använder man en svindyr referensaccelerometer med vidhängande förstärkare och en "skakare" som är tämligen okritisk.
Det liknar rätt mycket upplägget Gizmo föreslår som borde fungera utmärkt.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Bandmikrofonbygge

Inlägg av superx »

Svårt om man inte har ett dämpat rum dock. Rummet är visserligen samma för de båda mikrofonerna, men placeringen i rummet och mikrofonernas riktningsverkan har väldigt stor betydelse.

Diskanten borde man kunna mäta med en impuls (smäll) som insignal och mikrofonen placerad mitt i ett stort rum. Sedan kan man redigera bort allt utom den första delen av signalen för att ta bort rummets effekt.
Skriv svar