Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
rjl11
Inlägg: 371
Blev medlem: 1 november 2010, 18:25:27
Ort: Herrljunga

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major

Inlägg av rjl11 »

Traktorn står på egna hjul igen.
005.JPG
Ja, rambalkarna är så skeva som det ser ut.
006.JPG
007.JPG
Löder om det läckande läckoljeröret, stora lödkolven orkade inte med så det fick bli gasen 8)
001.JPG
Ser inte vackert ut men tätt är det.
003.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major

Inlägg av MiaM »

Jag har nog hejat på tidigare i tråden, men måste ändå säga att jag är imponerad av och avundsjuk på er som har utrustning, plats, kunskap, tålamod och tid att fixa med sånthär! Jag känner att jag skulle nog kunna vara hantlangare i nåt sånthär projekt men absolut inte ro iland meparten av grejerna själv.
dahook
Inlägg: 4
Blev medlem: 9 november 2013, 21:24:32

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major

Inlägg av dahook »

Det är trevligt att se gamla maskiner få nytt liv! Jag är väldigt imponerad av ditt arbete. Min bror jag jag köpte en Bray traktorgrävare årsmodell -64 som är baserad på Fordson Super Major förra sommaren. Den fungerar ju lyckligtvis, men alltid finns det något att förbättra. Det blir nog inget i nivå med detta, men lite elektronik skall det in i den.
Planen är att sätta in en större pekskärm kopplad till en raspberry pi där man kan titta på olika kameror, inclinometer, gps, styra stegmotor för handgasen, lyssna på spotify, styra belysning, serviceintervaller mm. Helt onödigt, men det är väl därför det är en hobby :D Får se hur mycket jag ror i land med... Det skall bli roligt att följa utvecklingen här!
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major

Inlägg av Fritzell »

Det ser ut som aluminiumrör lödda mot en mässingskoppling. Vad använde du för lod?
Användarvisningsbild
rjl11
Inlägg: 371
Blev medlem: 1 november 2010, 18:25:27
Ort: Herrljunga

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major

Inlägg av rjl11 »

Järn/stål mot mässing, använde det vanliga löd tennet som till elektroniken 60/40 blyat 0,56 mm.

Har monterat kylaren och började fylla med vatten och det rinner mellan topp och block :doh: Skall efterdra toppen imorgon och om det inte hjälper så får jag lyfta toppen och limma runt kylvattenkanalerna.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, det brukar gå bra att mjuklöda.
Förtretligt med läckande packningar, men bar att spotta i nävan igen. :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major

Inlägg av säter »

rjl11 skrev:Har monterat kylaren och började fylla med vatten och det rinner mellan topp och block :doh: Skall efterdra toppen imorgon och om det inte hjälper så får jag lyfta toppen och limma runt kylvattenkanalerna.
Märkligt.
Den typen av packning ska inte behöva limmas.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major

Inlägg av svanted »

det kan nog bli så om fodren sticker upp för mycket, då ligger övriga packningen löst...
så man bör nog limma runt alla kanaler, även olje...
eller extra ringar av packningsmaterial runt alla kanaler?
det är kanske sent att justera foderhöjden..

men hela övriga taktorn då?
ska inte den göras fin? typ blästras och lackas?
Vilhelmsson
Inlägg: 381
Blev medlem: 21 mars 2012, 12:05:59
Ort: Malmö

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major

Inlägg av Vilhelmsson »

Kan rekommendera Hylomar svindyrt men bäst
Användarvisningsbild
rjl11
Inlägg: 371
Blev medlem: 1 november 2010, 18:25:27
Ort: Herrljunga

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major

Inlägg av rjl11 »

Testade först att efterdra toppen, ca 1/5 varv rörde sig skruvarna, men det läckte trots det.
Av med toppen och la på ett tunt lager med Loctite 5922 runt alla kanaler på båda sidor om packningen och ihop igen på 3 timmar. Bara att vänta till kvällen innan jag fyller vatten igen.

Svanted: foderhöjden var enligt boken så inget fel på det. Just nu prioriterar jag funktion före färg, målning får bli ett senare tillfälle då jag har fått ordning på blästern. Har börjat att arbeta mig bakåt på traktorn, hytten står lös ovanpå och skall lyftas av när rutorna är räddade. Sedan skall ratten av rattaxeln för att kunna trä loss bränsletanken och ta till sig styrväxeln.

Vilhelmsson: Hylomar såg intressant ut, hur funkar det på ytor som har lite olja kvar på sig?

Den universella problemlösaren när allt annat läcker är enligt mig Loctite 5923 på burk med pensel, brukar gå bra att få tätt även där det rinner olja över tätningsklistret.
Senast redigerad av rjl11 12 juli 2015, 12:48:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major

Inlägg av Mizzarrogh »

Skum konstruktion på tanken, tycker den ser liten ut, men tror det är ungefär samma volym som de med ovanförliggande montage, men men även den vanliga jordbruksversionen hade ju denna tank (tror det är samma stomme).

MF tankarna och Ryssarna, mfl hade ju en ryttartank på gummiklotsar i stället.

Säkert både för och nackdelar med det också...
Skoj att följa detta som sagt. :tumupp:
Användarvisningsbild
rjl11
Inlägg: 371
Blev medlem: 1 november 2010, 18:25:27
Ort: Herrljunga

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major

Inlägg av rjl11 »

Tanken skall enligt boken rymma 68 liter.
Du kanske blandar ihop Majoren med Dexta och MF 35 som är snäppet mindre traktorer.
Ferguson hade tanken mellan motor och huv, spännande var gång att öppna tanklocket efter en dags körning när det nästan kokar i tanken.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major

Inlägg av Mizzarrogh »

Stämmer när du säger det, men på farsan gamla röda fungerar det fint tycker jag, men är nog litet större.
Jo, har skruvat av några plåtar på den... Men på den modellen är tanken relativt friliggande så att den inte ligger för inklämd under plåt, men joo, den kan bli rätt het när man hårdbelastar motorn...
Benzin vetefasen om jag skulle våga på den konstruktionen (men grållen har mer luft där, har iaf inte hört problem med dessa, grannen har en sådan bensinare och han använder den ganska hårt ibland.)
Användarvisningsbild
rjl11
Inlägg: 371
Blev medlem: 1 november 2010, 18:25:27
Ort: Herrljunga

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major

Inlägg av rjl11 »

Har testat med vatten i motorn och den är tät :D , bara kylet som det smådroppar om men det har det gjort de senaste 20 åren.
Skall se om det går att komma åt och löda igen den dåliga cellen.

Skulle försöka mig på en start igår kväll men upptäcker att jag har slarvat bort oljepluggen till motorn, så ingen start innan mitten av nästa vecka.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major

Inlägg av Mizzarrogh »

Om det är pumpdelar eller annat i aluminium som läcker pga korrosion så går det ofta att laga med ren zink man löder i om man rensar ytan noga först och tex drar med en bit svetstråd eller annat medans man löder så att man skrapar fram en ren yta kontinuerligt under zinken.
Skriv svar