Lika bra att börja en tråd så att det blir dokumenterat.

Det hela började med att jag fick tag i en combimill med heidenhain tnc145 som felkodade fel någon stans i styrelektroniken.
Efter lite research så förstod jag att tnc 145 endast kunde köra 2,5D dvs endast två axlar samtidigt samt att den endast kunde innehålla ett program i minnet. Bra för sin tid på tidigt 80 tal som fräsen är från men lite för dåligt i mitt tycke så planen blev att göra en konvertering till linuxcnc.
Valet av linuxcnc gjordes för få ett återkoppling till datorn likt den som fanns i tnc145 men också för att att kunna behålla original motorer samt servodrivare som ska matas med ±10V. Ett par mesa kort löser interfacet till pc:n. Jag har ingen tidigare erfarenhet av linux så jag ser det som en utmaning med mycket nyheter.
Har under många år kört med mach3 på min andra fräs som konverterats från manuell och det har fungerat mycket bra.
Tills nu har jag kommit en bit på vägen.
Har lyckats få snurr på fräsen via linuxcnc men det återstår dock en del tills dess att konverteringen är klar.
Jag fick byta lagringen till kulskruven på z-axlen eftersom det hackade mycket. Lagret var rostangripet. Antar att kylvätska har runnit ner under åren och .....
Jag fick även löda om anslutningarna till enkodern på samma axel eftersom det var väldigt ärgat. Någon har tidigare varit inne här och donat eftersom det var en del specialkopplingar. Man hade till och med varit inne och kopplat förbi samt bytt ut motstånd inne i enkoder. Efter att ha öppnat x-axeln och jämfört så kunde jag återställa till liknande.
Kanske kan det så att lagret varit orsaken till strulet och så har man trott att felet var i enkodern men vem vet..... det verkar fungera nu i alla fall.
Och nämnde jag att man också har varit och donat i servomotorn. Kolhållarna ser ut till att vara utbytta eftersom de sticker ut utanför motorn och skyddsplåten som jag antar ska sitta här, finns inte. Kanske har detta tagits bort eftersom de nya kolhållarna är i vägen...
Nedan finns lite bilder på fräsen.