Temperaturreglerad induktionsplatta

Berätta om dina pågående projekt.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Temperaturreglerad induktionsplatta

Inlägg av superx »

Inspirerad av denna tråd har jag dragit igång ett eget projekt:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=69791

Tänkte också prova på att laga mat sous vide, men kan även tänka mig andra användningsområden för noggrann temperaturreglering av vätskebad, eller annat.

Var länge inne på olika varianter med doppvärmare etc. men blev sugen på att testa en helt annan lösning. Nämligen en PID-reglerad induktionsplatta! Vet inte riktigt vad detta har för nackdelar, men det lär jag väl märka. Har iaf. inhandlat den enda plattan som verkar erbjuda manuell kontroll på marknaden, nämligen denna:
https://www.hendi.eu/aisview?path=categ ... anguage=en
Den var rätt dyr och mycket större än jag föreställt mig. För övrigt är det inte jag som kommit på att den här modellen går att styra, utan jag hittade ett tyskt ölbryggarforum där någon nämnde detta (utan särskilt mycket detaljer).

Hursomhelst, har börjat skruva isär den och tog några bilder. Efter lite pillande/pipande/mätande med multimetern kan jag konstatera att det sitter en 5V-regulator på huvudkortet som används för LED-siffrorna och även för potentiometern. Potentiometerns pinnar är kopplade till jord respektive 5V, och mittenpinnen skickas tillbaka till huvudkortet. 5V verkar betyda lägsta effekt, och 0V max. Potentiometern har även en separat brytare som sätter hela apparaten i standby. Den matas också med 5V, och skickar alltså tillbaka dessa 5V till huvudkortet om apparaten ska slås på.

Tyskarna på bryggarforumet bytte ut switchen i potentiometern mot ett relä, men jag tänkte prova om det går att styra effekten genom att generera spänningar i intervaller 0-5V själv istället, och dessutom slå av allt om det skulle behövas för att sänka effekten ytterligare. Ska försöka testa detta med lite lösa kablar och en spänningskub i morgon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Temperaturreglerad induktionsplatta

Inlägg av superx »

Tänkte göra detta i steg förresten. Börjar enkelt med en Arduino och en DS18b20, vilket är grejer som jag redan har. Men jag har även ritat ett litet kort som använder en ADS1247 från TI för att läsa av en extern PT100-sensor (tre- eller fyra-trådars). Detta kort är tänkt att kopplas in via I2c. Från början tänkte jag att det skulle använda samma protokoll som DS18b20, men det visade sig vara lite för jobbigt för att vara värt besväret, tyvärr.

På sikt kanske jag bygger ett eget kort istället för Arduinon, med ett mer anpassat interface, men inledningsvis får det nog bli att styra det hela med datorn som gäller.
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Temperaturreglerad induktionsplatta

Inlägg av zealotry »

Spännande! Använder själv en induktionsplatta för ölbryggning och skulle vara kul att byta upp sig till en modell som gick att reglera. Vad fick du ge för den? Och hur stor kastrull kan man ställa på den där? Står 'suitable' för upp till 260mm diamater men misstänker att det är den yttre vita ringen? Kan man få på en större kastrull om man tycker det är ok att den inte blir uppvärmd överallt i botten eller finns det några kanter eller liknande som hindrar större, svårt att se på bilderna..
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Temperaturreglerad induktionsplatta

Inlägg av superx »

Jag köpte denna:
http://www.ebay.com/itm/Hendi-Gastro-In ... 3a6e6d8cb0

Det går helt klart att få på större grytor. Kanterna sticker upp minimalt.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Temperaturreglerad induktionsplatta

Inlägg av superx »

Några uppdateringar. Här är PT100-kortet som jag skickade på tillverkning för några dagar sedan (mäter 30x47mm).
DS100.png
Det är helt elektriskt isolerat, med hjälp av en ADUM1251 och integrerad trafo/regulator. Detta kanske visar sig vara användbart, för jag har upptäckt ett problem. Jorden på lågspänningssidan i plattan mäter ~110VAC mot chassit. Detta dödade även mitt Arduino-kort under gårdagens experiment.

Jag gissade att detta skulle kunna vara ett problem och har därför ett par lågspännings-switchar (SSR) som är helt isolerade. Ska göra ett nytt test med dessa vid tillfälle.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Temperaturreglerad induktionsplatta

Inlägg av superx »

Har varit bortrest ett tag, men nu har iaf. PT100-kortet kommit. Ska montera detta under morgondagen hoppas jag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Temperaturreglerad induktionsplatta

Inlägg av mAVRick »

Kul!
Det här följer jag med stort intresse!
Jag har själv samma platta och använder den till ölbryggning och har även jag på agendan att styra plattan. Min tanke är att skicka PWM till plattan, skicka signalen genom en optokopplare och sedan lågpasfiltrera för att få 0-5v.
Själv är jag inte ute efter temperaurstyrning så mycket som effektstyrning.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Temperaturreglerad induktionsplatta

Inlägg av superx »

Vad kul! Här går det långsamt, men ändå framåt. Nu är kortet monterat och programmerat, men inte testat. Använde TagConnect-kabel för programmeringen för första gången, och det verkar vara ett superbra system tycker jag.

Initialt hade jag tänkt mig någon form av digitalt protokoll för styrningen, men attiny13 som jag råkade använda har ingen uart, så det får nog bli PWM in i optokopplaren istället, vilket ju på sätt och vis är enklare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Temperaturreglerad induktionsplatta

Inlägg av mAVRick »

Har du lyckats styra plattan med PWM?
Jag skulle gärna vilja få reda på lite mer detaljer isf. Som vilken frekvens och hur lågpassfiltrerar du osv.
Vet du vad det är för typ av kontakt potten är ansluten med? Tänker att det vore snyggt om man kunde tillverka en 'patch' att koppla in i mellan.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Temperaturreglerad induktionsplatta

Inlägg av superx »

Hej!
Mitt kort kommer vara en "patch" som man kopplar in mellan potentiometer-kortet och resten av elektroniken. Om kortet inte får några styrsignaler skickar den vidare pot-värdet som vanligt.

Jag kör nu PWM (från mikrokontrollern) på ~4kHz och lågpassfiltrerar med ett aktivt enpolsfilter. Kanske kunde kostat på mig två poler.

Kontakterna är JST XH, vilka nu även är monterade på mitt kort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Temperaturreglerad induktionsplatta

Inlägg av mAVRick »

Tack så mycket för infon!
Verkligen ett imponerande projekt. Jag tror att det blir veroboard för min del :)
Vad tror du om att bara OR:a ihop signalerna från potten med outputen från en (eller eg. två) optokopplare, där den analoga signalen filtreras med ett enkelt RC filter, med dioder bara?
Jag vill försöka hålla det så enkelt som möjligt och planerar att mata PWM och på signal utifrån från en arduino. Det är helt ok om jag får 'odefinerat' beteende om både potten och pwm driver samtidigt, bara ingen magisk rök slipper ut om det skulle hända. Eller har du någon bättre idé?
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Temperaturreglerad induktionsplatta

Inlägg av limpan4all »

Intressant projekt om du behöver en temperaturgivare så kan jag bidra med en lämplig PT-1000 givare om du bara skickar ett PM med din adress (dykrör måste du dock fixa själv eller så får den titta ned uppifrån). (utan kostnad för dig såklart)
http://www.intelcontrols.com/AKF1013507

Vilken är då min baktanke, jo en sådan finns.
Om du får till allt bra, att du säljer ett bestyckat och programmerat kretskort till mig...
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: Temperaturreglerad induktionsplatta

Inlägg av kimmen »

Är styrelektroniken du kopplat in dig på alltså oisolerad från elnätet?

Ditt kort ser i så fall ut att inte ha tillräckliga isoleravstånd och att vara livsfarligt.

Typiska avstånd som krävs enligt gällande elsäkerhetsstandard ligger runt 3 - 8 mm beroende på bland annat jordningssätt, apparatklass och spänningar.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Temperaturreglerad induktionsplatta

Inlägg av superx »

Jag har mätt, och lågvoltselektroniken har ingen galvanisk kontakt med något på nätsidan iaf. Tror inte den befintliga potentiometern skulle ha tillräcklig isolering för detta heller. Råkade dessutom kortsluta lågvoltsjorden mod chassit vid ett tillfälle, och det blev en lite poff, men ingen säkring gick. Kanske finns det någon kapacitiv koppling.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Temperaturreglerad induktionsplatta

Inlägg av superx »

mAVRick skrev:Vad tror du om att bara OR:a ihop signalerna från potten med outputen från en (eller eg. två) optokopplare, där den analoga signalen filtreras med ett enkelt RC filter, med dioder bara?
Jag vill försöka hålla det så enkelt som möjligt och planerar att mata PWM och på signal utifrån från en arduino. Det är helt ok om jag får 'odefinerat' beteende om både potten och pwm driver samtidigt, bara ingen magisk rök slipper ut om det skulle hända. Eller har du någon bättre idé?
Du får nog rita ett schema, för jag fattar inte vad du menar. Får jag mitt kort att funka kan du köpa ett billigt av mig.
Skriv svar