Elcykel av en gammal Monark.

Berätta om dina pågående projekt.
mekluuba
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 maj 2016, 22:00:19

Elcykel av en gammal Monark.

Inlägg av mekluuba »

Hej,

Ärvde farfars gamla monark för några år sedan. Har cyklat på den till och från, riktigt skön cykel. Uppdaterat med nya wirar, däck och cykelkorg. Har nyss flyttat så jag har ca 5km till jobbet, dock väldigt mycket backar. Tänkte börja cykla till jobbet men det kändes jobbigt så lite extra skjuts på cykeln tänkte jag borde hjälpa....

Bild
Cykeln innan jag började skruva.

Bild
En 24V fläktmotor som borde passa.

Bild
Svarvade ett axelfäste som jag även gjorde gängade hål i för att fästa hjulet som skall gå mot däcket.

Bild
Plastpucken som går mot däcket. Första versionen blev lite stor, 90mm i diameter så efter lite provande så svarvade jag ner den till 65mm för mer rätt utväxling. Då landar motorn på ca 1500rpm vid 30km/h. Motorn är specad till 3000rpm men effekttoppen på en DC-motor ligger oftast betydligt lägre. Vi provcykling drar den ca 28A vid 24V så den förbrukar en bit över 650W. (Som referens: En vanlig elcykel som är godkänd i sverige får bara ge 250W och bara hjälpa till upp till 25kmh.)

Bild
Diverse delar tillverkades. Till vänster är mothåll till spännfjäder som spänner motorn mot hjulet. I mitten är fästet till motorn, byggt av vinkeljärn med en påsvetsad rörstump. Till höger är fästet som skall hålla axeln som motorn roterar kring.

Bild
Bild
På plats.

Bild
Lackat och monterat.

Bild
Byggde även ett stänkskydd så man kan cykla där det är blött. Kapade av orginal stänkskärm och monterade dit den i delar.

Bild
Här är knappen på styret. Hittade en med riktigt skön känsla. Har även en lampa som lyser när systemet är aktivt. Tanken är att ha ett relä i batterilådan som jag skall bygga i bak och styra det med knappen. Kunde därför dra en snygg tunn 3-ledad kabel fram till styret.

Provcyklade med en kompis 24V-litiumpack och det gick galant. Så ny väntar jag på ett jag köpt från Aliexpress. Bör komma vilken vecka som helst.
Senast redigerad av mekluuba 14 september 2017, 23:06:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Elcykel av en gammal Monark.

Inlägg av hcb »

Välkommen!
Det ser bra ut, det där. Och tack för alla bilderna, det uppskattas verkligen.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Elcykel av en gammal Monark.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kul, ser verkligen bra ut. Jag håller också på med en friktionsrulle till däck. Men vill försöka fästa aggregatet så långt ner som möjligt.
Det är ju löjligt hög frigång på en cykel. Det blir också en Monark. Jag har min Cresent Elcykel som jag tycker är helt underbar.
Försöker att använda den bara i backar!
mekluuba
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 maj 2016, 22:00:19

Re: Elcykel av en gammal Monark.

Inlägg av mekluuba »

Tack Lasp, kul att bygget uppskattas, Ja, markfrigång, men man vill ju inte riskera att skrota motorn bara för att man cyklar upp eller ned för en trottoarkant. Om du vill ha ned den för tyngdpunkten så förstår jag. Annars kan jag verkligen rekommendera det stället jag satte den, det finns massor av saker att skruva i så att bygga fästen gick smidigt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Elcykel av en gammal Monark.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra bygge, snyggt att måla upp efterhand också! Men har du rullen ständigt på? Med det fjädrande anlägget!
Varför bytte du justering?
Jag funderar på anlägg vid behov!
mekluuba
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 maj 2016, 22:00:19

Re: Elcykel av en gammal Monark.

Inlägg av mekluuba »

Yes lasp.

Ja, rullen ligger på hela tiden. Har provcyklat och den ger inget motstånd som man känner av. Får se hur det känns när jag får cyklat lite mer.

Jag bytte skruven till justeringen när jag svarvade ner rullen från 90 till 65mm. Den andra skruven blev för lång. Om det var det du syftade på?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Elcykel av en gammal Monark.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra svar. Jo det var det jag menade. Har du räfflat rullen eller räcker däckets gummiyta för friktion?
mekluuba
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 maj 2016, 22:00:19

Re: Elcykel av en gammal Monark.

Inlägg av mekluuba »

Rullen är av nylon så den var ganska glatt efter svarvning. Jag har slipat av den tvärs rotationsriktningen med grovt sandpapper. Har inte haft problem med att den slirar, inte ens när jag provcyklade i regn.

Har funderat på om det har med geometrin att göra. Att när man gasar så vill motorn dra mot däcket vilket borde ge ytterligare kraft mot däcket utöver fjädern?

Börjar bli trött på att vänta på batterier, vill börja bygga batterilåda nu...
bellend
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 juni 2016, 22:50:50

Re: Elcykel av en gammal Monark.

Inlägg av bellend »

Coolt projekt. Vad ska du ha för batterier?
mekluuba
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 maj 2016, 22:00:19

Re: Elcykel av en gammal Monark.

Inlägg av mekluuba »

Har klickat hem ett 10Ah 24V med BMS från aliexpress, Oklart när det kommer men om några veckor kanske. Om inte så beställde jag några veckor senare även ett 12Ah. Får se om något kommer och i så fall vilket som kommer först.

Sen blir det batterilåda. Har fått tag på ett tändningslås som jag tänkt sätta på batterilådan samt ett nödstopp. Har även beställt en display som visar volt som borde komma hem när som helst... Det tänkte jag sätta på styret på nått sätt, får se hur när jag får hem det och ser hur man kan bygga in det.

så... inväntar saker, sen kommer det mer bilder och uppdateringar :)
mekluuba
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 maj 2016, 22:00:19

Re: Elcykel av en gammal Monark.

Inlägg av mekluuba »

... då har det hänt lite saker. Fick hem det batteri jag beställde sist och några dagar senare det batteri jag beställde först.
Klurade några dagar på hur lådan skulle sitta och se ut. Hittade ett gammalt handtag på jobbet samt lite andra prylar.

Började med en plåt som skall sitta på cykeln som jag sedan kan fästa batterilådan i.

Bild
CAD (Cardboard Aided Design - om ni inte sett project binky på youtube så gör det)

Bild
Utklippt i plåt och bockad i bak för fäste och rakt över för styvhet.

Bild
Låda påbörjad.

Bild
Låda med handtag och fäste. Den svarta pluppen är fjäderbelastad så locket krokas i i bakant och fäster sedan i ett hål i framkant.

Bild
Plåten med styrningar. I hålen nedtill går fötterna på lådan in.

Bild
Lådan i öppet läge.

Bild
Lådan på cykeln med elen kopplad. Hittade ett gammalt tändningslås som slår av och på elen till knappen på styret. Knappen på styret slår sedan till 2st reläer, ett till varje batteri, som är kopplade direkt till motorn. Anledningen att jag har 2 reläer är att separera batterierna när de inte driver motorn så att verje batteripakets BMS skall kunna balansera batteriet utan störning från det andra batteriet.

Bild
Öppen låda med 2st batterier, 2st 30A säkringar (1st till varje batteri), 2st 30A reläer, 2st laddare och 1st tändningslås.

Bild
Bild
Målat och inkopplat, även satt lite dämpare på plåten som lådan fästs mot för att undvika skrammel.

Bild
Klickade hem 2st voltdisplayer varav en fällde jag in vid gasknappen istället för indikatorlampan.

SKRÄPET funkade bara 1 minut innan den gick sönder. Bytte till den andra men den gav upp efter några sekunder. De skulle hålla 0-30V och den visade aldrig över 25,5V så jag har ingen aning om vad som händer. Nån ide om vad man kan sätta där istället? Nån som har tips på en bra display?
Senast redigerad av mekluuba 14 september 2017, 23:12:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Elcykel av en gammal Monark.

Inlägg av GeekJoan »

Snyggt blir det i alla fall. :tumupp:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Elcykel av en gammal Monark.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ja ett riktigt bra jobb. Men jag skulle försökt att få lådan tunnare dvs smalare och med nyckel fram eller bak, stor risk för skada där den sticker ut. Det är ju en helt rättfram lösning du kör med. Bra.
mekluuba
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 maj 2016, 22:00:19

Re: Elcykel av en gammal Monark.

Inlägg av mekluuba »

Jo, jag tog nog till lite för mycket på storleken men jag fick i mycket skumgummi runt batterierna :)

Kanske blir en version 2.0 på lådan när jag kört lite och sett att inget mer måste ändras. Den är lite tung också, 7kg med batterier. Hela cykeln väger 31kg så motorupphängning och stänkskydd kanske borde bantas också.
bbenderman
Inlägg: 192
Blev medlem: 26 juni 2016, 01:16:51

Re: Elcykel av en gammal Monark.

Inlägg av bbenderman »

Har du ingen motorstyrning?
Jag har liknade projekt i gång och har delar över då jag slaktat några elscoters på delar.
Nästan klar med traktor till sonen den drivs 24 250w motor.
Och överkonsumerat på AliExpress
Jag har också börjat precis som du med en gammal monark men jag hade inte en tanke på att driva den så enkelt å genialt som du.
Står vid svarven nu och ska göra drivrullar då jag tänkt remdrift.
Skriv svar