Datorstyrd utomhusgivare till elpanna

Berätta om dina pågående projekt.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Datorstyrd utomhusgivare till elpanna

Inlägg av MiaM »

Till trådstartaren: Om det duger med ett gäng fasta steg så kan du använda reläer och motstånd. Tänk på att du kan ha flera reläer aktiva samtidigt så med t.ex. åtta reläer så kan du få 256 nivåer om du väljer motståndsvärden typ 1, 2, 4, 8, 16, 32, 64 och 128 (multiplicerat med någon faktor för att få rätt värden, och med eventuellt seriemotstånd för att välja lägsta resistans du ska kunna få).

En kompis till en kompis gjorde just något sådant som semipermanent provisorium med en dator som mätte inomhustemperatur med nån/några givare och som styrde reläer som simulerade olika mätvärden på shuntstyrningens ingång för utomhusgivare. Inomhustemperaturen gungade tydligen avsevärt mycket mindre än i de flesta andra värmesystem.
TomasL skrev:
Du låter väldigt säker på din sak, vad baserar du denna fakta på?
35 års erfarenhet med konstruktion/design av uppvärmningssystem.
Vi har haft den här diskussionen till leda tidigare, men om du verkligen har koll på värmesystem baserade på utomhusgivare så borde du antingen veta att det aldrig blir riktigt bra eller så är du skickligare än de flesta i branschen.

Ett system baserat på utomhusgivare gör fel av (bland annat) dessa anledningar:
* De vet inte hur mycket det blåser
* De vet inte om det ligger snö på taket eller inte (påverkar avkylningen rätt mycket på mitt hus).
* De vet inte vilken eventuell ytterligare värme som tillförs, t.ex. apparater som är igång och människors kroppsvärme
* De vet inte vilken eventuell extra avkylning som sker, t.ex. genom vädring.

Men vi ska inte glömma att olika personer är olika känsliga för hur bra/dålig regleringen är, och vad som man tycker är okej varierar också beroende på hur mycket egen ansträngning som behövs för att få bättre reglering. Min egen erfarenhet är att de flesta fastigheter där sånthär är installerat säg på kanske 80-90-talet eller tidigare så är det rätt dåligt. Både villor och flerfamiljhus i storm och vid ett par plusgrader = galet kallt inomhus. Större lokaler/fastigheter där samma skitstora hall har en arktisk zon, en tropisk zon och en tempererad zon och där det år ut och år in är dessa temperaturskillnader utan att fastighetsfolket åtgärdar något. Kontorslokaler där ventilationen har så bra fart att den direktverkande elen inte orkar värma upp ordentligt, men där detta dessutom bara sker om dörren till korridoren är öppen. Med stängd dörr blir det bastuvarmt och dålig luft.

Det säger ju sig självt att tre lägenheter ovanpå varandra i ett hus inte vettigt kan regleras av samma styrning - ändå ser det ut så i praktiken. Den i bottenvåningen har en rätt konstant halvsval källare under sig. Den i mitten har rumstemperarade utrymmen både över och under sig och behöver därmed extra lite värme jämfört med de andra. Den övre har en vind som på vintern kan ha många minusgrader eller på sommaren vara riktigt varm. Krydda det med långa rör med förluster så är det som gjort för att det inte ska bli särskilt bra.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Datorstyrd utomhusgivare till elpanna

Inlägg av TomasL »

Suck, Miam, du har verkligen inte förstått hur uppvärmningssystem fungerar.
Föreslår att du läser på lite innan du kommer med en massa påståenden.
Om det nu fungerar så dåligt som du påstår, hade de stora reglertillverkarna, dvs Danfoss, Siemens, TA mfl tagit fram andra lösningar, men eftersom det fungerar ypperligt, så behöver man inte utveckla andra lösningar än de som redan finns.

Vindkompensation finns redan, men används enbart i väldigt extrema fall, såsom växthus och liknande, samma gäller solkompensation.
Snölager på taket påverkar uppvärmningsbehovet så lite så det inte märks.
Vädring skall man inte kompensera för.
Lokal uppvärmning i specifika rum, såsom aktiviteter och solinstrålning hanteras av radiatortermostaterna (det är just det de är till för, och just därför man installerar dem).
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Datorstyrd utomhusgivare till elpanna

Inlägg av MiaM »

Nej, det jag beskriver är hur det ser ut i praktiken på många befintliga anläggningar.


Ett faktor som inverkar är dels att de flesta fastighetsskötare/husägare verkar inte riktigt kunna sköta systemen, eller inte bry sig tillräckligt.

En annan faktor är att folk verkar stå ut med nära på vad skit som helst. De är nöjda även om det nån gång då och då är ett par grader varmare eller kallare än den önskade temperaturen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Datorstyrd utomhusgivare till elpanna

Inlägg av TomasL »

Frågan är då, hur många anläggningar har du besökt, och hur många har jag besökt.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Datorstyrd utomhusgivare till elpanna

Inlägg av MiaM »

Vad räknas som "besökt" och vad får du ut av ett "besök"?

Jag har varit slutanvändare i ett antal anläggningar och näst intill ingen har varit bra.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Datorstyrd utomhusgivare till elpanna

Inlägg av TomasL »

Och jag har byggt och justerat in några hundra anläggningar, med synnerligen nöjda kunder som resultat.
Ingen av dessa anläggningar använde rumstemperaturstyrning, enbart utetemperatur och radiatortermostater.
Bevisligen fungerar det alldeles ypperligt, så det finns ingen anledning att komplicera saker mer än nödvändigt.
Antingen förstår du inte hur det fungerar, eller också har någon skruvat till saker så det inte fungerar, jag skulle gissa på bägge saker.
RuneStone
Inlägg: 143
Blev medlem: 6 februari 2016, 19:19:28
Ort: Malung, Dalarna

Re: Datorstyrd utomhusgivare till elpanna

Inlägg av RuneStone »

Håller nog med både MiaM och TomasL.. En utegivare och en väl intrimmad styrenhet kan fungera riktigt bra.. Kräver dock att den som justerar systemet har ruskigt bra koll.. Däremot bör man ha flera givare om man vill ha ett mer exakt system.. Detta medför dock merkostnad och större komplexitet vilket gör systemet svårare att trimma in.. Det är nog huvudanledningen till att man oftast inte brukar sig utav det.. Med bara en utegivare och en väl intrimmad styrenhet blir variationerna så små så man bortser från dom
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Datorstyrd utomhusgivare till elpanna

Inlägg av ankan »

Markus hur har det gått?

Hittade själv precis Ngenic Tune och funderar på om det skulle kunna vara något eller om man det inte finns något liknande kanske opensource t.o.m.

Ett elavtal med timdebitering tillsammans med något som gör bergvärmepumpen smartare borde göra att både får ner energiförbrukningen och sparar pengar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Datorstyrd utomhusgivare till elpanna

Inlägg av Icecap »

Om det bara är en "stegning" av sensorvärdet man önskar kan relä + motstånd vara vägen fram.

Men önskar man att "justera" över ett bredare område får man tänka till lite.

Jag har ingen kännedom om pannors sensorer i gemen - men jag antar att de ofta har sensorer av typen PTC, NTC, PT100, PT1000 eller liknande.

Dessa sensorer är resistiva element och man kollar deras värde (temperatur) vid att dra en svag ström genom dom och läsa spänningen som då finns över sensorn - och det är just här man kan leka med.

Om vi antar att ena sidan av sensorn ligger till GND (i någon form, sannolikt en flytande intern lågspännings-GND) samt via en pull-up i någon form till + kan man enkelt ändra mätvärdet vid att lägga in en ström på mätpunkten.

Denna ström kan komma från en D/A-omvandlare om man vill och hårddrar man det hela kan man helt enkelt ta bort sensorn helt och ersätta med det egna mätsystem som då ska ge en given spänning som då simulerar en given temperatur.

Det är såklart inget problem att ha en omkopplare mellan "riktig" sensor och simulerat sensor så att man kan ha en back-up till man är 110% säker på det egna system.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Datorstyrd utomhusgivare till elpanna

Inlägg av hawkan »

Temperaturgivarna här hemma är alla av resistiv typ. Dristar mej till att säga att det är nog det vanliga.

I tillägg till vadf Icecap skriver kan man använda en digital potentiometer, om man känner för lite mikroprocessorprogrammering.

Bild
Bild
http://www.resistorguide.com/digital-potentiometer/

Som jag fattat det efter att ha mixtrat alldeles för mycket med mitt värmesystem
- Utegivare för att förutse värmebehovet. Funkar okej, men det har sina brister som nämnts.
- Innegivare för att reglera bort (PID) eventuell temperaturdiff från ovan
- Rumstermostat för att sänka tempen i ett rum vid t ex solinstrålning.
Bästa ekonomi fås om man låter värmepumpen ha högt flöde/låg temp, bästa cop.
Enbart rumstermostater är inget för värmepump man kan funka vid pellets/ved.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Datorstyrd utomhusgivare till elpanna

Inlägg av ankan »

Funderar lite på hur man ska styra värmepumpen. Alltså hur algoritmen för att bestämma utomhustemperaturen ska se ut.
Eller kan man använda AI för att lära upp systemet?

I vårt hus är det en ackumulatortank som jag antar är för varmvattnet som värmer radiatorvattnet. Har inget emot att varmvattentemperaturen sjunker ibland. Dock funderar jag på hur man kan styra pumpen till att inte öka varmvattentemperaturen just när priset är som högst. Den höjer temperaturen med jämna mellanrum för att ta död på vissa bakterier om jag inte minns fel.

Känns som att det nästan skulle vara bäst att byta hela logiken I värmepumpen för att få bäst effekt. Eller räcker det med att simulera utomhus temp och varmvatten temp kanske om det går?

Är det dumt att ge pumpen en inomhustemp om man vill styra den via utomhus temp?
Skriv svar