Vet inte var klockimpulsen kom från, men jag kom dels att plocka på mig någon klockkrets från National, några drivkretsar - ryska K155 - och lite annat för att sno ihop en klocka. Jo, nu minns jag. Mattias, en ljudkompis, hade gett mig fyra stycken ZM1020, nixierör, och jag var ju bara tvungen att hitta på något kul med dem.
Hursomhelst, jag hittade senare byggsatser på PV Electronics och beställde först en och sedan en till.
Den ena var för nixierör av typen IN14, den andra för rör av udda storlek och som var tänkta att sitta utanför kortet.
Jag fick alltså beställa en omgång IN14, vilka började lödas in helt nyligen varvid jag upptäckte att ett rör var kaputt (kortslutning mellan katoderna). Beställde sex nya fräscha rör från Ukraina. De här rören ska ha en plastdistans för att dels få behaglig höjd över kortet, som avlastning och för att vi viss mån styra de långa anslutningstrådarna vilka klipps soccessivt kortare för att man ska kunna pilla ner dem på kortet.
Till IN14-klockan köptes också en låda i fräst rostfritt - dyrt men snyggt.
Nu, ett antal timmar efter jag påbörjade en ny tråd är den första kolockan klar, den med IN14. Emellertid måste jag fatta hur man ställer in tiden riktigt, försökta rikta upp ett rör och fixa korta skruva till chassit.
Lite bilder:

Varianten med lösa nixierör och bild på mina ZM1020.