PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av lillahuset »

Dragavlastningen ser fin ut. :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Nåja, en sådan dragavlastning är bra när man labbar. Detta ska ju fungera i "fält" så jag byggde mig en kopplingslåda.
connection-box-inside.jpg
Kortet ska bytas, det blev för tätt mellan plintarna. Därför ser det så illa ut.
connection-box.jpg
Den gula knappen har inget stöd i mjukvara ännu, den är tänkt som "hyperspace". Men nu trycker man ner rotera höger och rotera vänster samtidigt. Ett PDP-8 påfund verkar det som. På PDP-1 hade man fem knappar, men jag misstänker att det blivit så här eftersom första versionen till PDP-8 bara stödde AX01-grafik, AX01 panelen råkade även ha digital IO som kunde ansluta knappar till. Men bara åtta stycken!

Jag kommer att åka till Västerås den 4/2 på RetroGathering, då kommer man kunna få testa Spacewar! på denna maskinen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
janno
Inlägg: 403
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av janno »

Tack för en otrologit bra och underhållande tråd och för att kunna provspela Spacewar.
Min killar tyckte det var super coolt att kunna spela spel på ett oscilloskop.
retro.jpg
/Janno
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Kul att det uppskattas!

Det var otroligt mycket folk framme och pratade, jag träffade nog några EF:are som jag inte vet vilka det var. En bild på min setup, när det inte var folk och kollade, vilket var ovanligt!
rg-2017.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av anders_bzn 6 februari 2017, 10:06:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av sodjan »

Kom aldrig iväg på årets evenemang. Hade varit kul att se en RL02 i drift...
Användarvisningsbild
nablaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 30 juli 2010, 17:43:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av nablaman »

:shock: :shock: Wow Anders, det där bara måste jag komma över och leka med när jag kommer hem i mars! :tumupp:
Kul att du kom iväg till Retrogathering och fick visa upp det!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Gör det. Njut av värmen så länge.
sodjan skrev:Kom aldrig iväg på årets evenemang. Hade varit kul att se en RL02 i drift...
Den finns ju kvar, om du är i Skåne så kom förbi. Nu är det i och för sig en RL01 om man ska vara petig.

Nu i veckan så har jag försökt att få lite ordning på saker och ting. För första gången sedan vi tog ner datorn i Karlstad så sitter alla delar ihop som dom ska. Jag har kopplat ihop allting och och provkört maskinen utan problem. Det är ganska mycket jobb att få ihop allt. Jag tror inte den här datorn kommer till Västerås nästa år.
rl-cable.jpg
Jag har buntat ihop alla kablar på de sättet som DEC anvisar i installationsguiden för bland annat RL01 stationen. Bilden blev sådär eftersom det är väldigt trångt där bakom.
pdp8a-complete.jpg
Hela racket. Jag har 8/L i toppen för att där fanns en plats över. Jag har bara en rack header för PDP-11, inte rätt men min kompis som hjälpe mig att flytta hem racket tyckte att där skulle sitta något. Jag har inte blivit klok på hur rack headern ska se ut för 8/a, för 8/e och 8/i finns det i fina orange färger.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Oskar »

Det är så tjusigt, sexigt rent av. Tack för att vi får se Anders!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

6502 skrev:Jag bara undrar, när är det demo/grill ? :-)
Vill se !
Så här tre år efter 6502:s inlägg så funderar på om det inre är dags nu! Är det någon som skulle vara intresserade av att kolla in en PDP8/A och annat i Kävlinge?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av hcb »

Hade jag inte varit bortrest i stort sett från nu till slutet av juli hade jag kommit på studs.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag tänker nog en tid i slutet av min semester, vi ska också ut och resa en del. Det blir nog inte innan Augusti!
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av hcb »

:tumupp:
Vore kul om vi kunde bli några stycken. Alltid trevligt att träffa forumister i verkligheten.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av sodjan »

Om det finns några arkeologiskt intressanta platser i regionen (och det
lär det ju göra) så kanske jag kan få med sambon på en liten tur i aug... :humm:
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av hcb »

Det finns det.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Uppåkra

För jag antar att du inte talar om kökkenmöddingen på mitt skrivbord ...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag lovade grillning i mitt sista inlägg i denna tråden, det blev inget på grund av orsaker. I vilket fall så vart det Retrogathering även i år och då passade jag och Nablaman på att hälsa på hos Mattis. Det slutade så här:
DSC_1282_00001.jpg
Jag fick med mig två stycket chassien till PDP8A/100, den minsta PDP8A varianten med med 10 slottars bakplan och halvledarminne. Det borde gå att bygga en av två. Fick också låna en "programmers console" men den är inte med på bilden. Jag fick också med 2st 4Kword minnen. Tackar ock bugar! Sen fick jag låna en sak av pbgp, fast det får bli en överraskning!
DSC_1303_00003.jpg
Dagens gärning, att skruva isär och tvätta delarna. Sen skruvade jag ihop en kandidat med bakplan, trafo och undre panelen "limited function panel"
DSC_1299_00002.jpg
Sen riktades uppmärksamheten mot denna del, spänningsregulatorkortet. Det finns två varianter av denna, G8016 och G8018. G8018 är regulatorn som man har om man har kärnminne, jag har två av dessa i den stora PDP8A:n. G8016 är för halvledarminnen vilket också betyder att den har batteribackup för minnet.
DSC_1304_00004.jpg
Här är den strippad på en plåtbit och den stora blå kondensatorn på 120000uF/10V. Då ser man de fyra bly/syra cellerna, vilka som tur har hållit sig ifrån att läcka.

Nu ligger de stora elektrolyterna med spänning på sig för att formeras. Sen ska batterierna bort och nätdelen testas.

Planen är att maskinen ska få kort som blev över från den förra PDP8A:n. Den ska få 8Kword minne så man kan boota OS/8. Jag har ju extra seriekort så jag kan köra med emulerad RK05 drive, tanken är att få till boot-prom för detta. Jag räknar med att alla kort fungerar som de ska om man inte räknar minneskorten. Ett av dem är i alla fall märkt som trasigt, så det måste lagas.

Fortsättning följer!

EDIT: rättade fel angående regulatorkorten
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av anders_bzn 14 februari 2018, 10:22:04, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar