PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Magnus_K »

Vilket fint jobb ni gör :tumupp:

Litet långskott:
Om ni tror det kan gå att klämma stiften med den tången som Swech säljer länk, så kan jag skicka ner en sån till er, som ni kan låna så länge ni behöver till projektet.

EDIt: Någon som råkar ha schema till en PDP8A/400?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

MattisLind skrev:Här är artikeln om crimpning som jag inte hittade först.
Okej, nu känner jag att jag vill ha det riktiga verktyget. Jag ska kolla i el-labbet på jobbet, det är ett långskott men om det finns ett där att låna så vore det bra. Jag tror inte jag sett några av dessa kablage i någon av våra produkter så det är ett långskott.
MattisLind skrev:Den där bilden på M8311YD är stilig! Perfekt skärpa på handtaget och bakgrund som försvinner i skön oskärpa.. Härligt!
Tack. Det fasta 35mm objektivet är överlägset mitt ändå ganska bra zoomobjektiv. Skarpare och mindre distortion.
Magnus_K skrev:Vilket fint jobb ni gör :tumupp:

Litet långskott:
Om ni tror det kan gå att klämma stiften med den tången som Swech säljer länk, så kan jag skicka ner en sån till er, som ni kan låna så länge ni behöver till projektet.

EDIt: Någon som råkar ha schema till en PDP8A/400?
Ingen aning faktiskt om det passar. Ja, schemor finns. PDP8A/400 är en modell bland många, men det är bara en variation av olika kort i några olika chassie. Du hittar schemorna och övrig dokumentation här: http://www.bitsavers.org/pdf/dec/pdp8/pdp8a/ och i viss mån här: http://www.bitsavers.org/pdf/dec/pdp8/pdp8e/ det senare beror på att nästan alla kort från PDP8/E passar i 8A

Nu blir man nyfiken, varför undrar du?
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Magnus_K skrev:Vilket fint jobb ni gör :tumupp:

Litet långskott:
Om ni tror det kan gå att klämma stiften med den tången som Swech säljer länk, så kan jag skicka ner en sån till er, som ni kan låna så länge ni behöver till projektet.

Det verkar vara ett vettigt verktyg. Dock inte på lager nu. Du kan inte ta en närbild av själva crimpdelen av verktyget. Skulle vilja se hu det är konstruerat för att förstå om det har förutsättningar fixa en snygg crimpning på de kontaktdon jag har.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Magnus_K »

Jodå, kommer hem imorron och kan då ta några högupplösta bilder på käften.
anders_bzn skrev:Nu blir man nyfiken, varför undrar du?
Gillar bara att läsa om kärnminnen och allt runt omkring. Kanske är lite skadad men läser hellre om sånt än att ta fram en deckare.
Tack för länkarna!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Magnus och andra intresserade, läs här: http://bitsavers.trailing-edge.com/pdf/ ... ntVol1.pdf sidan 4-11, där står precis hur minnet fungerar i 8/L
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

_20180216_222731.JPG
Har gjort rent "programmers console" och tillverkat två kablar. Hade precis 4st 40-poliga IDC-don. Men det räckte ju!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Platis »

Snyggt! :)

Undrar vad det är för industridesigner som fått äran att designa detta?
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Låg och goolade lite efter skidåkningen och hittade en bra artikel om ett crimpverktyg som ser att vara ganska bra: Hoznan P-707

Ebay kan man beställa den för knappt 600kr. Inte gratis, men om den funkar så är det inte så dumt.

Snygg frontpanelen blev. Den behövde verkligen din omvårdnad!
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Maalobs »

Har du varit förbi på ELFA-rean?
Det fanns ett par olika crimp-verktyg i hyllan med sprayburkarna, där har de ju även verktyg.
Jag tog inga bilder på dem tyvärr, jag var där imorse och tängerna var kvar då.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

MattisLind skrev:Låg och goolade lite efter skidåkningen och hittade en bra artikel om ett crimpverktyg som ser att vara ganska bra: Hoznan P-707

Ebay kan man beställa den för knappt 600kr. Inte gratis, men om den funkar så är det inte så dumt.

Snygg frontpanelen blev. Den behövde verkligen din omvårdnad!
Tack!

Jag är sugen på en tång nu. Meddela om den fungerar bra :-)

Vince Slyngstad ordnade med ett gruppköp av 32k omnibus minneskort för någon tid sedan. Jag hoppade inte på för jag hade inte riktigt nyttan av ett då. Då kostade de ~$100, mycket för att de var tillverkade med riktig guldplätering på kortkontakten. Dessa: http://so-much-stuff.com/pdp8/32KOmnibus/32KOmnibus.php

Nu kunde jag inte hålla mig, så jag skickade iväg en beställning till Kina på 10st kort. De borde komma snabbt, för korten var förstora för frakt med post så jag fick lägga dyra pengar på DHL-frakt. Beställde ett annat kort också som jag behövt ett tag.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Magnus_K »

MattisLind skrev:Det verkar vara ett vettigt verktyg. Dock inte på lager nu. Du kan inte ta en närbild av själva crimpdelen av verktyget. Skulle vilja se hu det är konstruerat för att förstå om det har förutsättningar fixa en snygg crimpning på de kontaktdon jag har.
Ber om ursäkt! Tog lite kort men glömde skicka upp dom här :doh:
Bifogat är lite bilder.

Ps. Tack för länken anders_bzn. Underbar läsning! Ds
20180223_091624.jpg
20180223_091818.jpg
20180223_091833.jpg
20180223_091855.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Maalobs »

Jag var förbi på ELFA-rean idag och passade på att titta efter vad det var för crimp-verktyg de hade, och det var sådana här:
http://se.farnell.com/ck-tools/t3671/cr ... dp/2058444

Det ser inte ut att vara rätt typ, så här ser käftarna ut i alla fall:
T3671_crimp.jpg
Det stod 400 kr på prislappen från i måndags.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Genom att läsa texten på Farnell: "wire sized between 2.5 and 6mm²" inser man att det inte är rätt. Dessutom står det på tången...

Men tack ändå.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Glenn »

Jag var tvungen att köpa en till tång då jag skulle klämma dupontkontakter, om jag inte minns fel gick min gamla bara ner till 1.5mm2, medans den nya gick ner till 0.5 ? ..nåt sånt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Nu sitter det en minimal mängd kort i datorn, ingen bild på detta tyvärr.

Kod: Markera allt

M8315	   KK8A	 PDP-8/A CPU board
M8316	   DKC8A   PDP-8/A I/O serial/parallel/clock
M8317-YB	KM8A	 PDP-8/A Memory extender, bootstrap, powerfail
M8311-YD	MS8-AD  PDP-8/A Read/Write RAM (4K)
Till DKC8A kopplas konsolen vilket jag har gjort. Slog på spänningen och då såg det ut så här:
DSC_1329_00001.jpg
Många segment som fattas, att siffrorna lyser olika stark beror på för kort slutartid och det faktum att siffrorna multiplexas. Så här kan man ju inte ha det. Så jag skruvade upp konsolen och drog ur och satte i alla LED-displayerna ur socklarna några gånger. Sen lös de fint, alla segment utom ett i översta siffran som talar om i vilken 4k minnes page man är i. Provade både med 6 och 7 för att testa alla segmenten. På den sista bilden lyser inte alla siffror, men det beror på för kort slutartid.
DSC_1332_00002.jpg
DSC_1333_00003.jpg
Sen testade jag att ladda adressen och SR vilket fungerade bra. Start och stopp fungerade även om inget program finns i minnet. Men när jag försökte spara i minnet lyckades jag bara läsa tillbaks nollor. Teflonminne, fortsättning... följer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar