PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av sodjan »

Förutom att testa själva remsläsaren, så det i det flesta fall
olika testprogram som testar olika delar av hårdvaran.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Precis som sodjan skriver är testremsorna vanliga program som testar delar av hårdvaran. På DEC-språk kallas dessa för MAINDEC's och kan också köras från disk. Remsorna kom med dokumentation som beskriver hur man kör testen, om det finns inställningsmöjligheter och felkoder. Dessutom så får man med källkoden, kommenterad. Dessutom så finns ju schemorna tillgängliga så man har allt man behöver för att diagnostisera och felsöka datorn. Det gör att en hemmapulare som jag kan laga datorn 40 år efter att den byggdes, TACK DEC!

Det finns till exempel tester för instruktionsuppsättningen i CPU:n, minnestest läs och skrivtest för band/diskstationer. Men när jag lagade CPU:n lite tidigare i tråden så hade jag ingen nytta av MAINDEC's eftersom CPU:n inte fungerade alls, men när jag väl fick igång den så är det lämpligt att köra relevanta MAINDEC's för att verifiera funktionen.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Nu till nästa del i projektet. Jag fick två PDP-8a chassin av Mattis för att få ihop delar till en liten PDP-8A. Men det blev ju bitar över och jag ställde undan dem, men inte för så länge. Saken är ju att min stora 8A är helt full, det finns inga platser kvar i bakplanet. Men som tur är så kan man förlänga bakplanet! Det kräver dock att man har en KK8E CPU vilket jag har. Man kan då plocka ut bus load kortet som sitter högst upp och stoppa i ett kort med kabel till nästa bakplan. Sen sätter man andra ändan av kabeln i längst ner i det nya bakplanet och bus load kortet högst upp!

Alla signaler kopplas inte vidare i kabeln, man behöver förse varje bakplan med egen kraftmatning. I den stora 8A maskinen med 20 slottar så sitter det två nätdelar, en per 10-slottar.

Det finns dock några problem att lösa. Nätdelen i detta chassiet är inte komplett och jag saknar kablaget BC08H, men det är ju lösbart!

Först kablaget, kontakterna i bakplanen är kretskort så sådana ritade jag upp: http://www.pdp-9.net/docs/BC08H/BC08H.pdf

Så här blev det:
Bild
Bild
DSC_2170_00002.jpg
Sen nätdelen, den var inte komplett utan regulatorkortet saknades. Så jag plockade ur transformatorn och kortet som sitter i bakplanet. Jag har köpt switchade nätdelar den ena ger +15/-15V 1A och en som ger 25A 5V. Detta är lite drygt vad DEC har specat sin nätdel till (20A 5V). Skulle kärnminnena suttit i denna delen så hade man behövt en rad till i bakplanet där ytterligare några spänningar måste finnas. Jag tänker montera nätdelarna på plåtbiten som sedan ska skruvas fast i befintliga hål chassiet.
DSC_2171_00003.jpg
Här är chassiet, kabeln med brun/blå kabel är 230V matning till fläktarna. Det är två 110V fläktar i serie.
DSC_2168_00001.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Byggde ett BC08H kablage igår.

Först pressar jag på kontakten på kabeln. Jag fick ta fram det stora skruvstycket, mitt lilla var för smalt.
DSC_2172_00001.jpg
Löder 100 anslutningar på varje kort. Lite terapi.
DSC_2173_00002.jpg
Färdigt!
Bild

Bild

Det blev bara ett kablage, jag hade tydligen bara beställt fyra flatkabel-PCB kontakter...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Insåg just att denna tråden fyllde fem år för knappt en vecka sedan...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av tecno »

Tiden rinner på ;)

Men du har allt hunnit med en hel del :tumupp:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jodå, lite har jag hunnit med. Men det kommer hela tiden hit nya saker att laga. Nästa sak på listan efter expansionen att få igång är en diskkontroller RK8E till DEC's RX05 diskstation. Jag har en RK05 station sedan tidigare, men jag har aldrig haft igång den. Den står nu i förrådet och jag vet inget om den, mer än att kabeln till matningen är avklippt och att kabeln mellan driven och kontrollern saknas. Ska förbi och kolla till den om två veckor.

RK05 är föregångaren till RL01 och har en kapacitet på hela 2,5 megabyte! Länk till wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/RK05

Bild på kontrollern som jag var och hämtade i måndags, stort tack Mattis!
DSC_2189_00001.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av xxargs »

jisses, disk med nonieskala för att se vilket spår huvudet är på :shock: skulle vara klart utmanande med liknande på dagens diskar med typ 50 nm i spårbredd och köra med hård UV gränsande till röntgen för att ha upplösning nog för att läsa av skalan...

är det en voice-coil med tanke på den bastanta och runda delen som verka styra huvud-bryggan
MiaM
Inlägg: 9909
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

Nu är jag oerhört mycket Captain Obvious, men ändå: Kolla så att disken är avsedd för 230V innan du kopplar in den. Det förekom Digitalprylar som hade en stor fläskig transformator som sänker 230/400V (eller snarast 220/380V) till 115V. Vet inte om detta förekom för RK-05, men har sett RL-02 som disk till en PDP som var konsoll till en VAX 8600 där denna RL-02 gick på 115V.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

xxargs skrev:jisses, disk med nonieskala för att se vilket spår huvudet är på :shock: skulle vara klart utmanande med liknande på dagens diskar med typ 50 nm i spårbredd och köra med hård UV gränsande till röntgen för att ha upplösning nog för att läsa av skalan...

är det en voice-coil med tanke på den bastanta och runda delen som verka styra huvud-bryggan
Ja det är en voice coil.
MiaM skrev:Nu är jag oerhört mycket Captain Obvious, men ändå: Kolla så att disken är avsedd för 230V innan du kopplar in den. Det förekom Digitalprylar som hade en stor fläskig transformator som sänker 230/400V (eller snarast 220/380V) till 115V. Vet inte om detta förekom för RK-05, men har sett RL-02 som disk till en PDP som var konsoll till en VAX 8600 där denna RL-02 gick på 115V.
Jo du har rätt, många saker gick att bygla för 115/230 V. Men sådana här saker som diskar eller andra saker med motorer kan dessutom finnas i 50/60Hz utförande. RK05 till exempel, Mattis har skrivit om det i sin 11/45 tråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 7#p1417107

RK05 är "snäll", där är det bara olika storlekar på remhjulet. Men i andra maskiner skiljer sig hela motorn åt. Vissa prylar som Teletype ASR33 finns i 50/60Hz variant men mig veterligen bara för 115V.

Jag har inte jättebra koll på RK05, så jag får läsa på lite.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Har tagit två kvällar att stuva om i racket där PDP-8A sitter. Expansionsboxen måste sitta precis över main chassiet. Så här såg det ut innan jag började.
DSC_2193_00001.jpg
PDP-8/L fick flytta ut för att få plats med diskettstationen, tyvärr står den på golvet nu :(
DSC_2198_00003.jpg
Nya expansionschassiet på plats, det är lite med kablar som ska till för strömförsörjningen. Sen behövs en BC08H kabel till. Väntar på leverans av de sista bitarna innan jag kan fortsätta.
DSC_2197_00002.jpg
Det hela tog lite tid och jag hade glömt hur tung PDP-8/L är, speciellt när den sitter högst upp i ett rack. Det här är ett tvåmansjobb egentligen. Den enda prylen som är lätt att hantera är det nya expansionschassiet eftersom det är befriat från sin linjära nätdel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Det ser fint ut! Har du plats för RK05 någonstans? De vill man ju helst inte lyfta speciellt mycket alls. Ska du plocka ut en RL02a, kanske?

Du skulle nästan behöva ett rack till för att få in allt. Du har ju det fina rackmonterade skopet också.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av rvl »

Det här hör egentligen till senaste containerfyndtråden, men min "nya" programmerare passar väl rätt bra in här?
programerare.jpg
EnBitAtGangen.jpg
Det kan ta sin tid att knacka in ett längre program ...en bit i taget. :roll:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

MattisLind skrev:Det ser fint ut! Har du plats för RK05 någonstans? De vill man ju helst inte lyfta speciellt mycket alls. Ska du plocka ut en RL02a, kanske?

Du skulle nästan behöva ett rack till för att få in allt. Du har ju det fina rackmonterade skopet också.
Jo man kanske skulle plocka ur en RL-drive, det har jag inte tänkt på. Jag har mest funderat på hur jag ska få in ett rack till, det hade varit skönt att få bort lite från labbänken. Sen vill jag racka upp 8L igen. Så har jag ju dessutom ett par TU55:or och en TC09 som skulle behöva sitta i ett rack. Så det är ju redan mer än fult. VAX:en måste nog bort...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

rvl skrev:Det här hör egentligen till senaste containerfyndtråden, men min "nya" programmerare passar väl rätt bra in här?
programerare.jpg
EnBitAtGangen.jpg
Det kan ta sin tid att knacka in ett längre program ...en bit i taget. :roll:
Wow, schysst fynd! En sådan skulle jag också vilja ha.
Skriv svar