PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Elfa har kolkompositmotstånd, 390 ohm

https://www.elfa.se/sv/kolkompositmotst ... &simi=99.9

Kan gå förbi på lunchen någon dag och skicka till dig.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Tack för alla förslag, men jag antar eventuellt Mattis erbjudande. Nu när jag vet att Elfa har så kan de få följa med någon beställning snart. Om du ändå ska dit Mattis så hör av dig, ingen brådska ännu.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Nu har jag läst på lite och har testat lite på datorn. Enligt testet så verkar det som om man försöker sätta en error-bit i status registret. Bit 10 (DEC numrerade bitarna baklänges) som gör att man ska få 2202 (oktalt). Men man får inte det utan 2200. Biten kollas aldrig i programmet innan utan det verkar som den sitter fast. Nu vet jag var jag vill börja mäta!

Lite av problemet i att debugga detta är att det är tre kort som är ihopkopplade med "top connector" H851. Då är det svårt att sätta ett kort i förlängningskort. Om man inte har ett trick, delade top kontakter med flatkabel emellan!
DSC_0874.JPG
Nu är problemet att jag inte hade några 40-pol IDC kontakter hemma, de är slut. Så när jag skulle bygga kablar till dessa så blev det tvärstopp. Så jag tänkte IDE-kablage! Men vem har IDE-kablage hemma? Inte jag, eller jo, men bara den moderna 80-poliga varianten. Så nu kom jag inte längre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9968
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

De 80-poliga kablarna har väl mest bara massor av extra jordledare? Hur är de anslutna egentligen? Kortsluter dessa kontakter samtliga jordpinnar till varandra, eller är det "bara" en jordpinne till varje grupp om extra jordledare? Om det är det sistnämnda så bör de ju nästan fungera ändå, ungefär.

P.S. måste korten sitta i rätt ordning i bakplanet? Annars bör det ju gå att sätta båda korten i förlängare och det du vill mäta på överst. Inte så smidigt, och kräver förstås en extra förlängare (vilket väl är mer osannolikt att ha liggande än två IDE-kablar, men ändå).
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Köpte en hel rulle 40 polig kabel billigt. Kan skicka några meter?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

MiaM skrev:De 80-poliga kablarna har väl mest bara massor av extra jordledare? Hur är de anslutna egentligen? Kortsluter dessa kontakter samtliga jordpinnar till varandra, eller är det "bara" en jordpinne till varje grupp om extra jordledare? Om det är det sistnämnda så bör de ju nästan fungera ändå, ungefär.
Jag vet faktiskt inte hur de extra jordledarna är kopplade i en sådan kabel.
MiaM skrev:P.S. måste korten sitta i rätt ordning i bakplanet? Annars bör det ju gå att sätta båda korten i förlängare och det du vill mäta på överst. Inte så smidigt, och kräver förstås en extra förlängare (vilket väl är mer osannolikt att ha liggande än två IDE-kablar, men ändå).
Korten kan sitta olika, men mittenkortet måste sitta i mitten eftersom det ska kopplas ihop med de båda andra korten via toppkontakterna. Problemet är att jag har bara tre dubbla förlängningskort, det går två till varje omnibus kort. Skulle gärna haft ett quadkort. Man kan köpa nya från USA för pengar+++
MattisLind skrev:Köpte en hel rulle 40 polig kabel billigt. Kan skicka några meter?
Ja tack. Jag har kabel så att det räcker precis till detta, men det går en bit till drive-kablaget som jag måste bygga.

Jo, jag beställde lite kontakter från Elecktrokit, deras 29 kronors frakt är tilltalande. Inte ens värt besväret att köra förbi.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

La ett brev på posten med så där en tre meter 40 pol flatkabel. Har man tur är det framme imorgon.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Tack!

Fick faktiskt kontakterna redan igår. Pressade på dem och kopplade ihop korten, körde testprogrammet och fick samma resultat som tidigare. Bra!
DSC_2254_00001.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

En unibus terminator dök upp! Motstånd i DIL-kapslar! Den ska sitta i RK05-stationen som sitter sist i kabelkedjan (vilken är den första i mitt fall). Man kan ha upp till fyra drivar anslutna till en kontroller.
DSC_2252_00002.jpg
DSC_2251_00001.jpg
Sen hittade jag också flatkabel i ett kuvert i brevlådan! Tack Mattis!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9968
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

Inte nog med att det är motstånd i DFIL-kapslar, det står dessutom inte BECKMAN på dem, och de är inte heller vita. Något av dessa två saker brukar väl gälla de flesta DIL-motstånd :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Det är väl optokopplare som är vita, motståndsnäten brukar väl vara gula?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Genom att förstå testet och koka ner det långa testprogrammet till sex instruktioner som kan få fram felet så förstår man en del. Då kan man hitta ungefär varför error biten inte sätts i statusregistret som den ska. När man stegar igenom programmet så ska man få 2202 i ackumulatorn (instruktionen 6745). Men man får 2200. Det skojiga var när jag satte en testklämma på en misstänkt IC så fick jag plötsligt 2202!

Kod: Markera allt

0200	7301 CLA CLL IAC -> 0001 ACC, CLEAR ALL
		 6742 CLEAR DCLR
		 7326 CLA CLL CML RTL -> RECALIBRATE 0002
		 6742 CLEAR DCLR
		 6745 STATUS -> AC
		 5200 JMP 0200
Signalen som sätter biten i en vippa ser ut så här:
DSC_2262_00005.jpg
Det händer något men inte tillräckligt! Så jag bytte en IC i signalvägen utan resultat. Så kom jag på att genom modifiera programmet en aning så kan man sätta error biten på ett annat sätt.

Kod: Markera allt

0200	7301 CLA CLL IAC -> 0001 ACC, CLEAR ALL
		 6742 CLEAR DCLR
		 7326 CLA CLL CML RTL -> RECALIBRATE 0002
		 6743 RECALIBRATE
		 6745 STATUS -> AC
		 5200 JMP 0200
Fjärde instruktionen är utbytt och då sätts felet korrekt och signalen mätt oven ser annorlunda ut. Den är en puls upp till 3.4V, tyvärr ingen bild på detta. Då kunde jag trodde mig kunna isolera felet till en IC till som byttes, utan resultat.

Jag har inte hittat felet ännu, men det närmar sig. Jag har ett par ställen som jag ska mäta på och jag har en huvudmisstänkt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Oskar »

Helgens cliffhanger, jag älskar det :tumupp: :tumupp:
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av xxargs »

Håller med - detta är en av de roligaste trådarna att läsa på EF - och en viktig faktor att jag fortfarande hänger kvar här!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Kul att höra! Det uppskattas!
Skriv svar