PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Tack!

Det stämmer, det första M8320 kortet verkar inte helt friskt. Dioderna mäter rätt med multimetern på plats, ska löda bort dem och kolla igen. Men troligtvis skulle man se vad som är konstigt med oscilloskop så jag får nog mäta lite.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Lödde bort dioderna och mätte dem, både med multimetern i diodläge och i resistansläge. Kunde inte se något konstigt, men det verkar ju vara ett fel där man kan misstänka att dioden inte uppför sig rätt vid högre frekvenser. Ersatte de två dioderna på MD2 och vips så fungerade även det skakiga kortet igen!

"Alla" vet vad detta är, en plast bit med en plupp på som håller frontpanelerna på en PDP. "Alla" vet att de alltid går sönder och att det inte finns några att få tag på. Även denna var trasig.
DSC_2207_00001.jpg
Men jag lyckades laga den genom att förborra ett litet hål i pinnen och kulan, sen borra ett litet större hål i basen. Sen gick det fint att skruva ihop det hela med en liten mässingsskruv för trä!
DSC_2208_00002.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Platis »

Snyggt jobbat Anders, det är dom små detaljerna som gör det! :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Tillslut så blev jag klar att beställa lampor (från Mouser), så ny lyser knapparna på RL01 diskarna som de ska! "FAULT" knappen kan också lysa. "LOAD" lampan lyser när man kan lägga i en skiva. När man trycker in den så laddas skivan och när disken varvat upp tänds "READY" lampan. När datorn läser från skivan blinkar "READY" lampan. "READY" lampans siffra berättar vilken drive det är, saken är att knapparna talar om för driven vilken drive-nummer det är. Genom att byta plats på knapparna byter de drive-nummer. När man trycker ut "LOAD" så slocknar "READY" och "LOAD" tänds först när disken spunnit ner, huvudena har parkerat och locket låsts upp så man kan byta skiva.
DSC_0825.JPG
DSC_0826.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av anders_bzn 14 november 2018, 20:41:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Platis »

Snyggt! :D
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

Snyggt!

Är det så att plasthuven på Ready också väljer drive-ID? Om jag minns rätt så är det så på typ RA81 & co iaf.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jo, det stämmer! Försökte förklara det men lyckades inte. Det är samma sorts knapp på i alla fall R80. Några andra drivar har jag inte. Bonusbild för speciellt för dig MiaM!
DSC_2209_00001.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Hade lite besök i helgen och försökte köra Spacewar! på stora 8A. Den stannade dock direkt, misstänkte mitt utbyggda bakplan igen. Så jag tänkte att det fanns två saker att testa, koppla loss expansionen eller byta busload kortet. Jag gjorde det senare och vips så funkade även Spacewar!. Det är något mer skumt på det ena busload kortet med andra ord. Borde mäta upp alla signaler i bakplanet och försöka laga det helt, en annan dag...

Tyvärr fick mina besökare inte spela Spacewar!, det får bli nästa gång.
DSC_2214_00001.jpg
Sen har jag fått hem min RK05 station, här ståendes på fronten med undersidan åt kameran. Jag har inte gjort så mycket med den mer än att jag noterat några saker:

* Den ser ren och snygg inuti!
* Strömförsörjningskabeln är avklippt.
* Datakabeln och kortet med kontakten saknas. M993, men det finns en holländare som gjort nya kort.
* Terminator kortet M930 saknas, finns på Ebay (min julklapp till mig själv?)
* Allt skumgummit som sitter klistrat på flera ställen blir till smulor när man vidrör det, måste bytas.

Så det kommer inte ta slut på den här tråden på ett tag till!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

Om folk som klipper strömkablar på sånt ändå kunde lämna åtminstone någon decimeter eller mer, så att man slapp jobbet att montera isär och dona för att ens kunna provköra!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Det är nog lika bra! Det är ingen bra idé att starta en sådan här gammal pryl utan att skruva isär och serva lite först. Brukar ju köra nätdelen mot konstlast samt reformera kondensatorer och så innan jag brukar testa helheten. Vi vet ju alla vad en trasig nätdel kan ställa till med!

Det värsta jag vet är när folk har hittat en gammal PDP eller annan dator någonstans och sedan kopplat in den och testat den för att ta några bilder innan man lägger ut den på Ebay. Risken att man skadar något är ju stor.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Okej

Jag har gjort lite till som jag inte skrivit om här ännu. Bland annat har jag lagat/recappat två Amiga 1200 åt två kollegor och lagat ett Powerbox 3000B som jag köpte på ETA auktionen. Men inte nog med det. Jag har knäckt en gammal nöt som började med att jag och Mattis försökte bygga ett USB-DECTape interface som aldrig fungerade bra: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=76292

Se hintade jag om det i denna tråden i en tidigare post för ett tag sedan men ingen såg det nya gröna kortet som satt där.

Jag har byggt och lyckats få igång en kopia på manchester read/write modulen G888! G888 tar digitala pulser och skriver på bandet och läser också det som finns på bandet och gör digitala pulser av det. Inte så svårt, eller? För mig tog det nästan fyra år hit. Planen var ju från början att lyckas läsa DECtape:ar för att arkivera dem. USB-kontrollern var ett steg på vägen men när jag inte fick den att fungera tyckte jag att det var frustrerande. Jag hade ju ingen fungerande setup och tänkte om jag hade det kanske jag skulle lyckas knäcka problemet. Så jag fick ju låna TU56 på kontroller till PDP8 av Pontus mot att jag lagade den och det lyckades jag ju med. Sen ville jag se hur man skulle bygga G888-delen som är den analoga biten och den svåra med moderna komponenter för att komma vidare. Det har jag gjort nu, men det är fortfarande en bit kvar till att arkivera banden.
Bild
Nytt och gammalt kort. Några skojjiga patchar behövdes.

Bild
Sätter ihop korten, fem stycken, ett till varje spår på bandet.

Bild
De nya korten i bandstationen.

Bild
Under test med förlängningskort.

Bild
MAINDEC testprogrammet, fungerar!

Länk till schemat på originalet

Jag har också skrivit om detta på Vintage computer federation forumet
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Bra jobbat Anders!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Tack!

Det var en liten resa, fortsättning följer säkert. Men eftersom detta är en hobby så tillåter jag mig jobba lite på det som är roligast för stunden. Därför hoppar det lite från pryl till pryl i tråden.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

Trevligt!

Ifall ni känner er manade att återuppta USB-grejen och mekar hos Mattis så kanske jag borde bjuda in mig själv. Med risk att låta självgod så har jag nån slags känsla för vad som bör felsökas när denna typ av analoga grejer inte vill fungera.

Fast kortet du tillverkat verkar ju redan ha löst det om jag fattat rätt!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Så då var det hela med bandstationen och DECtapes avslutat för denna gången. Hela anledningen var ju att arkivera ett antal band som jag fick med min PDP-9 för fyra år (oj tiden går fort) sedan. Banden är skrivna mellan ~1968 till ~1975 och de flesta gick att läsa utan problem. På några (4/67st) fick jag några "bad blocks", men det får anses vara okej för så gammal magnetisk media. Jag använde mina G888-mkII kort för att dumpa samtliga band. De som jag hade problem med försökte jag läsa med originalkorten, men det gick inte bättre. Faktum är att jag lyckades läsa ett band med mina nya kort efter flera försök som inte gick att läsa med de gamla korten alls utan bad blocks. Intressant!

Bandens innehåll finns här: https://www.pdp-9.net/docs/dectapes/pdp ... es-203.zip

Jag använde dumprest som David Gesswein har skrivit i en specialversion för 18-bitars band. Jag fick fixa lite med hur datat sparades till fil för att det skulle bli rätt. Dumprest är ett program för att läsa/skriva data till olika PDP-8 media från en PC. Man kan läsa/skriva DECtape/disketter/rk05 (disk) media med det. Ett litet program för på PDP:n och ett på PC:n. Fungerar fint!

Uppställningen.
DSC_2240_00003.jpg
Några band att läsa
DSC_2239_00002.jpg
En "viss" tillfredsställelse när en gammal gul papperslapp med en utskriven fillista är visar exakt samma filer som de som kommer upp på skärmen förti år senare!
DSC_2238_00001.jpg
Banden innehåller 578 block 'á 256 18-bitars ord. När dessa sparas på disk så sparas 18-bitar i fyra bytes. Totalt blir image:n av bandet lite drygt 500kB. Total datamängd för ett band är 332928 bytes.

Jag vet inte hur mycket jag har skrivit om PDP-9, men jag hämtade den i Stockholm senhösten/vintern 2014. Jag har tidigare digitaliserat pappersremsorna till denna. Datorn är en 18-bitars maskin med kärnminne byggt med transistorer och dioder från 1966 (enligt wikipedia). Den väntar på att bli restaurerad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar