PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av hcb »

bzn> ett 25W/100Ohms motstånd som sitter rakt över 38 Volts matningen

Vad har det för funktion?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Att hålla saker varma och torra!

Jag vet faktiskt inte exakt, men det kan vara för att lasta ner transformatorn så att tomgångsspänningen inte blir för hög. Ett bleedermotstånd skulle haft 100 ggr högre resistans.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag mätte resistansen på motståndet, det är 102 Ohm. Det sänker tomgångsspänningen från 45 V till 43 V. Jag mätte yttemperaturen med min billiga kinesmätare, 220 grader C.

Frågan är ju, ska det vara så här? Det är 18 W som utvecklas i motståndet. Jag tycker det blir osunt varmt.

Bild

Det är det inringande motståndet som blir varmt. Det är ska vara på 100 Ohm och 25 W enligt ritningen.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

Effektmotstånd blir väl allmänt rejält varma vid normal drift.

Men det verkar väl rätt dumt att ha så hög värme så nära elektrolyterna. Hur ser luftflödet ut när allt är ihopmonterat och fläktar snurrar som de ska? Det kanske inte blir särskilt varmt på kondingens yta trots allt?

Nåt värmeisolerande material som dessutom inte är brandfarligt kan kanske vara bra att ha på kondingen?

Värmen lär ju dessutom sjunka vid normal last, förutsatt att det konstant ligger viss last på den spänningen. Hur mycket ström är normal minsta/genomsnittsförbrukning?
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av BJ »

Jag har bara läst dom första sidorna
i den här tråden.
Vad har sådana här datorer för gränssnitt?
Har man skärm och tangentbord? Mus?
Finns det grafik? Teckengrafik?
Eller är allt bara text?
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

BJ: DEC-datorer brukar ha en serieport, så man använder en terminal.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

MiaM skrev:Effektmotstånd blir väl allmänt rejält varma vid normal drift.

Men det verkar väl rätt dumt att ha så hög värme så nära elektrolyterna. Hur ser luftflödet ut när allt är ihopmonterat och fläktar snurrar som de ska? Det kanske inte blir särskilt varmt på kondingens yta trots allt?

Nåt värmeisolerande material som dessutom inte är brandfarligt kan kanske vara bra att ha på kondingen?

Värmen lär ju dessutom sjunka vid normal last, förutsatt att det konstant ligger viss last på den spänningen. Hur mycket ström är normal minsta/genomsnittsförbrukning?
MiaM: Du tänker ganska mycket som jag!
Motståndet sitter bara en centimeter ifrån kondensatorn, osunt nära. Jag tycker av läckströmmen att döma att den kondensatorn som sitter närmst det varma motståndet är i sämst skick. Jag provade faktiskt att lasta nätaggregatet med halva märkströmmen, då sjönk spänningen till 39V vilket inte riktigt gjorde så stor skillnad för temperaturen. Förlusteffekten minskade med 3-4W...

TU56 har inga fläktar, nätaggregatet är helt inkapslat i plåt ingen luft kan flöda fritt runt...
BJ skrev:Jag har bara läst dom första sidorna
i den här tråden.
Vad har sådana här datorer för gränssnitt?
Har man skärm och tangentbord? Mus?
Finns det grafik? Teckengrafik?
Eller är allt bara text?
Som MiaM skriver bara en seriekonsol, oftast använde man nog en skrivande terminal. Bara text med andra ord. Den första 8a som tråden börjar med har en enkel form av grafik, den kan rita enkla figurer på ett X-Y kopplat oscilloskop.

Musen blev inte vanlig förrän 10 år efter denna datorn kom.
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av BJ »

Okej.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Platis »

Det håller fukten borta iallafall! :vissla:
R1 håller sej lite småljummen den också eller?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Ja. Fast förlusten är mindre i den (~1/4 av förlusten i R2) så den håller sig på ~70 grader C.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Platis »

Jag har ett 100Ω och 50W om du skulle vara hjälpt av det, men det är ju lite större!
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av sodjan »

Det är ju inte så att ett 50W motstånd blir "hälften så varmt" som ett 25W motstånd.
Med är samma förlusteffekt och med samma (dåliga) värmeavledning så blir det *ungefär*
samma temperatur innan det blir balans mellan samma förlusteffekten och värmeavledningen.
50W'aren har troligtvis lite större yta att avge värme från, men det är allt.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Platis »

Jo förstår detta, men dessa är rätt stora ca16x4cm och ihåliga och man kanske skulle kunna ordna lite bättre luftgenomströmming!? :humm: Är det möjligt att ta upp några hål i lådan?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag tröttnade på nätdelen, min slutsats är att den är kasst konstruerad. Hade man haft nominell spänning över resistorn så hade den "bara" utvecklat ~14W. Tänker prova att lägga 37V över den och se hur varm den blir. Nu kopplade jag bort dem båda och kopplade in extern matning på 18V & 37V för att komma vidare. Vilket jag gjort till viss del.

Först slog jag på spänningen och ena motorn snurrade, fick ingen som helst rektion när jag försökte trycka på knapparna på framsidan. Dessutom blev något varmt, två drivtrissor till den motorn som inte snurrade. Inte bra.

Först mätte jag resistansen i motorlindningarna. Hade någon av dessa varit kass hade det varit en show stopper, kanske, men nu var det bra. Sen gick in för att kolla av delarna var och en för sig, eftersom jag inte visste var jag skulle börja leta efter felet. Det kändes som något fundamentalt så jag började med logik och styrdelen. Först kopplade jag upp oscillatorn som gör klockorna till motordrivarna
DSC_1582_00003.jpg
Ser bra ut. Kollade även av logikdelen, fungerar också. Detta kortet är oscillator, har en krets med NAND-grindar med öppen kollektor och dessutom en 10 -> 5V stabb. Gott och blandat.
DSC_1583_00004.jpg
Sen började jag kolla av logikkorten. Flera av dem är tre kretsar med gemensam matning och alla andra pinnar utdragna till kortkontakten. Det gör att man kan köra dem i ALL03:s komponenttest "in circuit" med en liten specialsladd. Detta tricket uppfann jag när jag lagade PDP8/L som faktiskt använder samma logikkort.
DSC_1580_00001_01.jpg
Det gjorde att jag hittade en defekt 7400 som jag kunde byta!
DSC_1581_00002_01.jpg
Sen började jag snegla mot frontpanelen. Sätter man högra brytaren i mitten så ska inget snurra. I läge remote styr datorn bandspelaren. I Local så kan man köra bandet manuellt med den mittre brytaren. Tumhjulet bestämmer vilken device id som bandaren ska ha och sista är skrivskyddet. Mätte lite i kontaktändan och tycke det verkade konstigt.
DSC_1586_00005.jpg
Så jag rev ut hela rasket för att komma åt bättre. Visade sig att brytarna var öppna i alla lägen, efter lite massage fram och tillbaks mätte de okej, men inte stabilt. Tumhjulet fungerade fint!
DSC_1587_00006.jpg
Så jag lödde av en och plockade isär den. Notera att det ena kontaktelementet är helt svart.
DSC_1588_00007_01.jpg
Lite fin polerpasta och lite puts så skiner guldet som det ska. Rengjorde andra sidan från gammalt fett. Detta kändes bra!
DSC_1589_00008_01.jpg
Så jag plockade ner alla tre brytarna, rengjorde dem och lade delarna i varsin numrerad låda. Samma nummer skrev jag på kortet med spritpenna. Nu ska jag bara hitta något nytt fett innan jag kan sätta ihop dem igen. Har bara kullagerfett och kopparpasta hemma. Något kontaktfett hade varit bra, men var köper man det?
DSC_1595_00009.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av vaxfan »

Vaselin? Det används i skarvningarna för telekabel.
Skriv svar