PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

anders_bzn skrev:Schemorna jag har verkar komma härifrån: http://bitsavers.trailing-edge.com/pdf/ ... _Dec76.pdf

Limited function board: 526
Power board assy: 531

Sidnummer efter pdf:en
Perfekt! Ett riktigt schema!

Pontus! Här är en IDC DIL 16 pin.

Med tanke på att datum på transistorarrayen i Pontus maskin var 74xx om jag inte minns fel så är nog även kondensatorn så gammal. Alltså före PCB-ban i USA. Denna borde kunna ersätta den.

När det gäller grundproblemet så verkar det vara en faslig massa interlocksaker. Om inte pin 6 på frontpanelen är jordad och regulator inkopplad kommer Q1 vara aktiv och då borde reläet dra. Så vad händer om man jordar både pin 6 och pin 10?

Appropå kondensatorer bytte jag de läckande mot vanliga polyesterfilmkondensatorer när jag fixade en av mina TU56or. Kanske lite overkill med 63VAC / 100 VDC eftersom max DC ligger på drygt 45 V innan motordrivsteget. 40/63 skulle nog ha räckt och sparat pengar. De är inte precis gratis.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

Anders: tyvärr ingen option #2. Ligger en på ebay med rimligt bud men tyvärr bara global shipping program :( Mattis tipsade om en förut men jag hoppade av någon anledning över den då. Ska kolla med Jack i USA om han kan hjälpa.

Får man köpa ett eller tre av dina moderna minneskort då?

Mattis: vilken service, direktlänkar till vettiga komponenter med överkomliga priser, det blir beställning ikväll.

Edit: Ska testa förslaget med bygling av kontakten.

Och vad kul att du börjat med bandaren Anders, anade att du hade den på G. Gör de utlägg du behöver så får du skicka reseräkning sedan :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Det finns flera, jag köpte mitt tillsammans med Option #1 från säljaren plcceneter med Jack som bulvan och reshipment service. De lämnar garanti på grejjorna, men det betyder väl bara att de är i gott skick, att utnyttja garantin med frakten är inte lönt.

https://www.ebay.com/itm/87A-INTERNAL-O ... 2087111522
https://www.ebay.com/itm/PDP-8a-INTERNA ... 3593682809
https://www.ebay.com/itm/DEC-M8317-Used ... 1750861105
https://www.ebay.com/itm/DEC-M8317-Inte ... 1204963117

Du kan få handla minneskort av mig. Jag har nio kvar, ska spara ett till. Jag passade på att köpa komponentsatser till fem kort så du kan välja om du vill ha med eller utan komponenter. Du kan få dem byggda också om du vill, eller kanske ett byggt och testat... Vi tar det vi sidan av.

Jag noterar vad jag handlar, så gör vi upp sedan.

Jag noterade nämligen hur socklarna satt för bootpromen, tänkte att man kunde rita ett kort med ett flashminne på som man kan trycka ner i båda socklarna. Det är lättare att få tag på ett flashminne och framförallt lättare att programmera dessa än bipolära prom. Sen kan man dra ut trådar till en switch så man kan välja vad man vill boota (man kan välja mellan Serialdisk och RIM loader).
MattisLind skrev: Med tanke på att datum på transistorarrayen i Pontus maskin var 74xx om jag inte minns fel så är nog även kondensatorn så gammal. Alltså före PCB-ban i USA. Denna borde kunna ersätta den.

När det gäller grundproblemet så verkar det vara en faslig massa interlocksaker. Om inte pin 6 på frontpanelen är jordad och regulator inkopplad kommer Q1 vara aktiv och då borde reläet dra. Så vad händer om man jordar både pin 6 och pin 10?
Jag lärde mig om DEC's interlocks när jag höll på med den andra 8A maskinen, hopplöst att testa saker ibland.
MattisLind skrev: Appropå kondensatorer bytte jag de läckande mot vanliga polyesterfilmkondensatorer när jag fixade en av mina TU56or. Kanske lite overkill med 63VAC / 100 VDC eftersom max DC ligger på drygt 45 V innan motordrivsteget. 40/63 skulle nog ha räckt och sparat pengar. De är inte precis gratis.
Tack, kollade lite efter bipolära elektrolyter men inser att jag måste öppna schemat innan jag beställer något. Jag minns de du hade i din. Verkar vettigt.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

Sådär nu gick det. Pinne 6 och 10 jordade.
C839478B-1CB3-4D61-80A3-8882B5FA4521.jpeg
Men jag blev lite förvånad när snabbsäkringen löste ut när nätagget var inkopplat i variacen, spänningen stod på noll och jag slog på brytaren på variacen. Någon teorin om vad som hänt? Två gånger blev det så. Det gick bättre när jag satte i nätagget efter jag slagit på variacen.

Variacens schema:
7FF5C8D1-1BCB-4D2C-AC67-D8A394DE2840.jpeg
Det är väl inte så viktigt men det känns sådär att inte förstå när man håller på med nätspänning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Gott! Bra jobbat!

Det är startströmmen som transformatorerna skapar som löser ut snabbsäkringen. Den här lilla 8A maskinen har ingen mjukstart bara ett relä så beroende på när i perioden på nätspänningen det startar blir startströmmen olika hög. Inget konstigt.

Min stora 8A har en triac-koppling för att starta trafon (som är enorm) och ser dessutom till att tända (slå på) triacen i spänningstoppen då strömmen är noll (strömmen kommer 90 grader efter vid induktiv last). När detta inte fungerade som det skulle gick säkringen hela tiden när jag startade maskinen.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

Som bonus så har väl automatsäkringarna (a.k.a. "dvärgbrytare") inte oändlig livslängd. Om jag förstått rätt så löser de ut lättare och lättare allt eftersom de slits. (Det omvända vore såklart extremt oönskat, om man inte typ tjänar pengar på att installera sprinkleranläggningar eller så).

En vridtrafo bör ju tåla rätt mycket korta strömstötar så kolla så att säkringen är trög - annars så är det kanske läge att byta, gissar jag.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

Misstänkte det var något sådant men efterssom vridtrafon var ställd på noll så blev jag konfunderad.

Det kan också vara så att nr.17 som är snabbsäkringen till min labbänk behöver bytas ;)
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

Frågan är väl vad som kommer härnäst. Sätta en lagom konstlast och kika på oscilloskopet efter eventuellt rippel?
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Ja men släng på en last så du drar kanske 5A på 5V. 1 Ohm alltså. Eller kanske lämpliga billampor. Och mät sedan lite på hur spänningen ser ut. Agget ska ju klara 20A så du måste skaffa rejäla saker för att lasta fullt.

Jag tittade på skillnaden mellan G8018 för core och G8016 för MOS och de skiljer en del, no surprise. De ger ungefär samma 5V. Däremot är +/- 15V väldigt klen på G8016. Tillverkas av en liten inverter från 5V. På G8018 har man oreglerad +/- 15V ca 2A, 20V 4A och -5V 2A. Pinouten för 15V arna och 5Ven är väldigt likartad så man bränner antagligen ingeting genom att stoppa i fel.

En lustig sak är att transformatorn som sitter i har fem terminaler. En gemensam nolla, blå/svart och 2 orangea som används för att skapa 5V. Sedan finns två blå som inte verkar gå någonstans! Undrar vad det är för spänning på dem?

Kollade på MM8-EJ minnesmodulerna som är för 8E. De behöver bara +5V och -15V. Så kan man bara skapa reglerad -15V på ett bra sätt så kanske man kan köra gamla minnesmoduler i en ny 8/a. Kan det vara så bra att de blå terminalerna från trafon har lämplig spänning?
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

pbgp skrev:Anders: tyvärr ingen option #2. Ligger en på ebay med rimligt bud men tyvärr bara global shipping program :( Mattis tipsade om en förut men jag hoppade av någon anledning över den då. Ska kolla med Jack i USA om han kan hjälpa.
Här är en Option #2 till. USD 29. Be Jack reshippa!

EDIT: Såg att det ett av korten Anders länkade till var samma som det ovan.

Jag har aldrig haft något problem med global shipping. Tull och allt klart. Inga problem med Posten och avgifter. Inte billigt, men det är inget om man ska frakta det från USA.

Varför gillar du inte Global Shipping?
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

Om jag inte misstar mig så är det en sak som ebay erbjuder som innebär att ebay packar om paketen. Så har jag hört om saker som gått sönder och säljare som friskriver sig från ansvar på grund av det. Därför är jag skeptiskt, och så priset så klart.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

Blev inte mycket gjort idag men jag hittade mina extenderkort och en kabel som åtminstone är lång nog för lite tester innan jag gjort en ny.
F41E37F6-1CC8-4331-899D-4D8CF6922515.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Snygga det där, ett sådant quad extenderkort vill jag också ha! Nu har jag tre dubbla så jag klarar mig, men det blir lite svajigt när man sätter quadkort på två dubbla förlängare. Jag vet var ditt kommer ifrån...
MattisLind skrev: En lustig sak är att transformatorn som sitter i har fem terminaler. En gemensam nolla, blå/svart och 2 orangea som används för att skapa 5V. Sedan finns två blå som inte verkar gå någonstans! Undrar vad det är för spänning på dem?
Tittar man på schemat så är de märkta 50/60Hz, troligen för att få precis rätt spänning beroende på att trafon har lite olika verkningsgrad vid de olika frekvenserna?

Man kan också notera att i den "andra" 8A chassiet som jag fick av dig att ta bitar ut sitter det en trafo med bara tre ledare ur. Denna hade dessutom den stora kondensatorn monterad "på sig" och den är kapslad i ett plåt skal. Den kommer troligen från ett H9300 chassie (det lilla med 12-slottars bakplan).

I denna andra maskinen är power-boardet modifierat för att denna trafon ska få plats, man har fått lägga en kortmonterade lilla trafon ner på sidan och sedan trådat anslutningarna på ena sidan.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

Angående extenders: Hur mycket utrymme finns mellan dem när 2-3 dubbla sätts i samma kortplats?

Om det finns utrymme nog för att rymma skruvar så kanske man helt enkelt kan ta två plattor av tillräckligt hårt och isolerande material (tjock plexi, tjock skärbräda, trä med Perstorpskiva o.s.v.) och "dra ihop" dem med? Eller metallplattor med isolerande material mellan sig och korten?

Fast kanske inte värt besväret att krångla med :)
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

Ikväll blev det tid för lite labbande, men en sak i taget. Mailade Jack och det visar sig att han känner säljaren ”captainsea”, bor nära och hämtar gärna kortet hemma hos honom. Så jag har lagt bud nu, 97$ dollar satte jag som gräns. Är det rimligt eller snålar jag?

Sen får du påminna mig var extenderkorten kommer ifrån Anders för jag minns faktiskt inte :D

Nåja, till kvällens göromål. Jag funderade en stund vad jag skulle använda för konstlast hade bara glödlampor med ganska högt motstånd i hemma... men så kom jag på. Min batteriladdare har ju en urladdningsfunktion. Upp till 20W kan den dra.
D39D2267-5A51-47F6-A1A2-03DCEBB1B75A.jpeg
Såhär blev inkopplingen med min mooshimeter och oscilloskåp:
FD8E46EA-90E7-45E7-AF5E-D93E833BF5E5.jpeg
Märkte ett regelbundet rippel redan vid 1A på 5V. Ungefär 0.1-0.3 V avvikelse med 15us mellanrum. Variacen stod på 150V under testerna, drog upp till 220V utan skillnad förutom ett surr från nätagget.
F77D8B9C-1688-46A3-8F98-D0DBAA57FC8E.jpeg
Så, hur värderar jag det här. Jag tycker 0.3V är en del. Om jag vill göra något åt det, är det kondingar jag ska börja titta på?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar