PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Mickecarlsson skrev::tumupp:
Nästa gång ni ska ha lite körningar med dessa skicka ett PM, bor i Malmö och det skulle vara extremt roligt att se en PDP-8 i action.
Jag lovar ta med fikabröd :D
Inga problem, annars kan man bara komma förbi och kolla!
MiaM skrev::tumupp: :tumupp:
Sidospår: Blir det nån findata på RG om en vecka? :)
Nej, det blir det inte. Höstens RG är dedikerad till spel/arkad och inte gammeldatorer som vinterns tillställning brukar vara. Ska säkert dit till vintern!

Program finns: http://retrogathering.se/
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

anders_bzn skrev:Jag har några nya saker på gång till båda PDP-8a maskinerna, nya kul saker. Men de ska jag inte skriva om nu för dessvärre så verkar demo-jävulen flugit i dem båda och ingen av dem bootade OS8 längre. :evil: På lördag skulle jag visat upp dem båda.

Kort historia. Lilla 8/a fick ett snabbt seriekort som jag fixade genom att modifiera ett M8650, så man kunde köra 115200 på serieporten som emulerar diskdriven. Detta gick tydligen sönder, verkar inte vilja ta emot data längre. Problemet löstes snabbt eftersom jag bara satte tillbaks det gamla M8655 kortet istället som bara kan köra 9600. Får laga kortet sen.

Stora 8/a skulle jag boota för första gången på ett tag. Mindes inte riktigt baudraten på konsolporten så jag fick labba lite. Maskinen läster snällt från disken, sen kommer bara ett tecken ut och os/8 verkar stanna. Snabb debug visar att kortet kan skriva ut ett tecken, sedan ska en ready flagga sättas, det verkar aldrig ske och inget mer händer. Det betyder att något är knas på DKC8A/M8316 kortet, fortsättning följer...

Hoppas jag lyckas laga detta innan lördag.
Jag tar upp detta igen. Kortet M8650 KL8E är ett serieportskort som jag fick problem med. Igår tog jag tag i och satte det i en förlängare så jag kunde mäta på det under tiden jag testade det. Jag provade att skicka en fil och loopa den i PDP:n och sedan spara den igen. Detta lyckades givetvis utan problem. Sen läste jag om någon på "nätet" som hade haft problem med serialdisk och skrev att tricket var att använda två stoppbitar på serversidan. Detta visade sig fungera bra!

När jag ändå hade fram kortet igen så passade jag på och ta några bilder och dokumentera modifikationerna för att kunna köra 115200 baud.

Först så är denna sidan ett måste, från denna fick jag den mesta informationen jag behövde: http://homepage.cs.uiowa.edu/~jones/pdp ... /kl8e.html

Kortet, en UART med fast konfigurerad baudrate och stopbitar. Sitter lite klisterlogik för omnibus också.
KL8E-board.jpg
Först så löder man bort filterkondensatorn, den gör bara skada om man ska köra fort. Kristallen är på 14.418 MHz (110) eller 19.6608 MHz beroende på om kortet är byglat för 110 baud eller 300 baud (eller multiplar där av upp till 2400). Men genom att plocka av baudrate klockan tidigare i räknarkedjan så kan man få högre baudrate. Man kan få till exempel 153600 baud vilket passar bra. Genom att ta och byta till en annan kristall får man 115200 baud. 19.6608*115200/153600=14,7456 MHz vilket råkar vara en standard frekvens på en kristall, perfekt! Bygeln J ska byglas mellan 1&2 för att kortet ska köra med en stoppbit, har kortet varit byglat för 110 baud så är den troligen mellan 2&3.
KL8E-filter-stopbits-and-crystal-comments.jpg
Sen behöver man plocka bort byglarna vid G och istället löda dit en tråd där den blå sitter, för att plocka in den högre baudrateklockan. Bygeln H ska sitta mellan 1&2, man kan flytta den om man vill köra olika baudrate på RX&TX (split speed modem någon?).
KL8E-counter-stage.jpg
Sen behöver man kolla vilken device kod som kortet ska ha. Är det "main console" så ska kortet ha 03/04, men DKC8A (M8316) har redan en serieport där. Så jag vill istället bygla det för 40/41. Detta är standard i drivarna för OS/8 som serialdisk använder.
KL8E-device-select-40-41.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av anders_bzn 10 oktober 2018, 08:12:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av sodjan »

Rejäla inställningar! Inga fjantiga "fuse bits" inne i någon processor... :-)
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

Det är lite rörigt att M8650 är en DEC PDP-8-UART medan M6850 är en Motorola 68xx UART :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

MiaM: Det är nog bara i ditt huvud...
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av ahlsten »

Jo, nog ser man skillnad på en fyra enheter bred Flip Chip och ett DIP-24 ;P
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Det låg testremsor med dokumentation på Ebay, jag kunde inte låta bli. För RL8A och RL02 disk. Finns inte scannade så allt kommer passera min scanner. Tur att man har en arkmatande...
DSC_2130_00001.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Bra inköp. De jag har är för RL01 enbart. http://www.datormuseum.se/documentation ... aper-tapes
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Ja, det var väldigt komplett och i skick som nytt. Dokumentationen verkar vara kopior, men gjorda av Digital. Jag har kört RL01 testerna, hittade dem på en RK05 image på David Gesswein site.

Nu har jag digitaliserat hela rasket, nästan 1000 sidor + papers remsor: http://www.pdp-9.net/docs/misc-pdp/RL8A ... 241-PB.zip

Bonus bild, läser remsor!
reading-paper-tape.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

NU är alla korten lagade för denna gången! Så jag fortsätter med nätdelen till bandstationen. Om man matar den med 110V så ger den ganska bra spänning ut. Men motståndet som blir varmt gillade jag inte så jag modifierade och satte ett externt motstånd på en kylplåt. Jag skruvade fast plåten i ett befintligt hål, hade kabel hemma i rätt färger som jag buntade fast i de befintliga kabelstammarna. Här använde jag svarta buntband, då kan man veta vad man ska klippa bort om man vill återställa till original, original buntbanden är nämligen vita. Så här blev det:
DSC_2167_00001.jpg
Och vad hände med temperaturen, jo det nya motståndet är specificerat till att klara 50W och sitter på plåt. Så det blir bara 85 grader istället för 200...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

Snyggt! :tumupp: :tumupp:

Med tanke på att maskinen är så gammal att den troligtvis kommer att hållas i liv i "all evighet" (om inte nån större katastrof inträffar) så kan det kanske vara värt att bunta fast kablarna till originalmotståndet istället för att lita på eltejp. Efter tillräckligt många år så verkar klistret i åtminstone en del sorters eltejp antingen torka så att tejpen släpper eller bli mer flytande så att tejpen delvis släpper och delvis kladdar. Säkerligen en kvalitetsfråga, men ändå.

Sidospår/anekdot: "Jag har hört" att vid tillräckligt mycket överlast på ett sånt där motstånd så sprängs innehållet så att keramikjoxet & co kommer flygande ut genom åtminstone ena hålet, och det sker med så stor kraft att det blir synliga märken i lackad plåt. Jag upptäckte detta den hårda vägen genom att upptäcka den hårda vägen att ett stroboskop för discobruk jag använde saknade inbyggd gräns mot för hög frekvens på extern triggning, och vid för hög frekvens så drog stroboskopet onormalt mycket ström genom motståndet till det till slut exploderade. Oklart om något annat havererade först dock, eftersom jag aldrig fick igång stroboskopet igen, till icke försumbar del pga att jag faktiskt var rätt rädd för att jobba med det. Några hundra volt över katod/anod på urladdningsröret och sen en triggtrafo som skickar på flera kilovolt på "gate" på röret för att tända en gnista, varpå röret i stort sett fungerar som en thyristor och leder till den stora glättningskondingen blivit urladdad. Motståndet som small satt i serie med uppladdningen av glättningskondingen. Orsaken till att stroboskopet triggades med för hög frekvens var att "fjärrstyrningen", i sig enkelt uppbyggd med en klassisk astabil vippa, drabbades av haveri i nätlikriktningen, antagligen för att glättningskondingen likt de flesta andra delar var tagna från skrotade TV-apparater. Ett par till stroboskop av lite modernare modell överlevde haveriet fint dock, antagligen för att tillverkaren nån gång fått en retur från nån kund som säkert t.ex. råkat ansluta en ljudsignal i triggingången eller liknande. (Standarden verkade vara pulser om 10V på 6,3mm mono-teleplugg (eller banankontakter om det var specialutförande för laboratirebruk, men fortfarande samma triggspänning) som matar en optokopplarkrets eller liknade, så det inbjöd ju i princip till att "testa vad som händer" om man ansluter stroboskopet till gitarrförstärkaren eller liknande).
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Du har rätt om eltejp, jag använder nästan aldrig eltejp. Värst verkar det bli om man tejpar runt något så hårt att man töjer tejpen. Jag hatar verkligen att sanera gammal eltejp. Jag får se om jag orkat pilla fram kabelstumparna och krypa på en bit krympslang istället...
DSC_2169_00001.jpg
Här är nätdelen tillbaks i bandspelaren. Det skarpögde kan se en sak som avslöjar ett pågående projekt som jag ska skriva lite mer om senare, men först ska en annan sak göras färdig. Bilden blev sådär bra, men jag stod mer eller mindre på en fot uppe på min överfulla labbänk.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av säter »

anders_bzn skrev:Bonus bild, läser remsor!
6-håls remsor?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Man kan tro det men så är inte fallet. Det är remsor med åtta bitar men de två översta har speciell betydelse i DEC 's binärformat så de är inte så frekventa.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Magnus_K »

Har sagt det tidigare, men säger det igen. Fastän jag är precis nollställd när det kommer till datorer så gillar jag verkligen det ni håller på med.
Kan inte göra så mycket mer än att öka på era "tittarsiffror" :D

Vågar man fråga hur en testremsa fungerar? Vad är det som testas med en sån där?
Skriv svar