PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

En liten uppdatering!

Jag fick ihop allt och det fungerade efter att jag bytt transistorn och optokopplaren. Jag satte därefter tillbaks alla logikkorten i datorn och laddade in shackspelet CHECKMO-II bara för att se att allt fungerade.

Sen plockade jag fram en serieport, M8655, som jag konfigurerade för att köra på device 40/41 och 19200 baud. Efter lite pill fick jag igång det och os8diskserver. Man lurar OS8 att man har en RK05-disk kopplad till datorn, men egentligen så pratar datorn över en serieport till en server som just nu kör på min Linux-laptop. Men jag har skaffat en Raspberry Pi som jag ska köra os8diskserver på istället. Har konfigurerat upp det hela, ska bara testa.

Sen plockade jag fram nästa två kort som ligger i högen av de som ska i maskinen. "DK8-EP programmable real time clock" (M860 + M518), man kan jämföra detta med ett timerblock i vilken modern MCU som helst. Jag stoppade dem i maskinen och bootade OS8. Snabbt kunde jag starta testprogrammet som ligger på skivan jag startar ifrån (nåväl det är ju en disk-image). Snabbt kunde jag konstatera att testet inte gick igenom och att det blir till att felsöka igen (som vanligt med otestade kort).
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

Mycket pyssel! Kul att det går frammåt. Finns det ett VC8E i pipelinen?

Smått relaterat så lagade vi ett kort i instruktionsavkodningen i vår PDP-12 häromveckan. Tyvärr fick jag inte snurr på spacewars. Men det ska gå!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

VC8E är redan klart! http://elektronikforumet.com/forum/view ... 3#p1119893

DK8-EP är den sista optionen som ska lagas, sen har jag inte fler kort. Tyvärr behöver jag EAE för att köra Spacewars, vilket jag inte har. Jag får kanske låna ett sådant kort set om jag har tur, men helst skulle jag villa ha ett eget.

Kul att ni håller PDP-12 vid liv, tycker det är synd att ni inte skriver i tråden om den. Vi får väl de vem som får spela Spacewars först!

Den här tråden har varit lite vilande ett tag, jag har pysslat med andra projekt. Men nu har jag tillbaks lusten att pilla med detta! Igår lyckades jag bygga en ny RL01-packe som jag kan boota ifrån. Ny ska jag bara förse den med "device handlers" eller vad man ska kalla det så jag kan köra serialdisk när jag bootar från RL01. Jag har börjat få lite kläm på OS8 nu, men det är ganska annorlunda från det jag är vad vid.

Just det, jag kör serial disk på min Pi3 nu! Fungerar perfekt. Tänker hänga på en USB-serieport till på den att köra konsolen på, då kan man sitta i soffan med laptopen och köra PDP-8A. Faktum är att det dånar ganska mycket när man har hela maskinen igång.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

Hmm, det finns flera versioner av spacewars ochj ag har sett iaf en utan EAE krav... Eller.. Kan gräva i det imorgon kväll.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag har kollat på denna sidan. Där finns källkoden i tre versioner. Två verkar ha stöd för VC8E och de ser ut att kräva EAE. En version är för LAB-8 och AX08 grafik.

Finns det fler källor möjligen?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag har lagat min DK8-EP option nu. Felet var inte så svårt när jag väl kom det på spåren. Först hade jag ju kört testmjukvaran som fungerade delvis. Så jag tänkte att jag knappar ihop ett enkelt program så jag kan mäta lite. Detta programmet fungerade inte alls, det betedde sig mycket konstigt. Jag exekverade en instruktion som gav upphov till "SKIP" fastän den inte borde göra det. "SKIP" är ett sätt för optionerna att tala om för processorn att nästa instruktion ska hoppas över. Ofta fungerar det så man exekverar en instruktion och om ett hårdvaruvilkor är uppfyllt så kan optionen dra i "SKIP" signalen för att signalera till processorn att något hänt. För detta kortet så här:

Kod: Markera allt

LOOP,     CLSK      /SKIP ON COUNTER OVERFLOW
          JMP LOOP  /JUMP TO LOOP UNTIL OVERFLOW
          ...       /NEXT INSTRUCTION TO EXEC
Detta kortet använder OP-koderna 6130-6137 (oktalt). CLSK har OP-koden 6131, men även OP-koden 6137 gav upphov till "SKIP". Det ska den inte, skumt. Så jag började med att mäta instruktionsavkodningen med logikanalysatorn. Det fungerade fint. Så då blev jag brydd och funderade på om det var DK8E-EP som gav upphov till "SKIP" så jag tejpade över kontakttungan på kortet så att signalen isolerades från bakplanet. Fick Skip i alla fall så då måste det var ett annat kort. Frågan var vilket, så jag tog ut alla utom de nödvändigaste som CPU, minne och DKC8A eftersom konsolen sitter på det. Listade ut den hårda vägen med hjälp av logikanalysatorn ut att det var DKC8A som bråkade. Insåg att det kortet har tre klockinstruktioner med OP-koderna 6135-6137 där den sista är en "SKIP" instruktion. Galet, hur tänkte de här?

Efter en kort titt i manualen så insåg jag att den gick att stänga av. BRA. Men DK8-EP fungerade ändå inte helt. Men testet gick snett på ett annat sätt nu.

Bild
Ett av korten i DK8-EP optionen M518, det finns ett kort till M860, de sitter ihop i framkant med en kort-kort kontakt. M518 innehåller tre ingångar, en utgång som man kan använda för att styra/styras av klockräknaren. På kortet sitter också 20MHz oscillatorn och en prescaler som först delar ner till 10MHZ och sedan i fem steg delar ner så man kan skicka mellan 1MHz - 100Hz till räknaren.

Bild
Eftersom testprogrammet körde en bit så insåg jag att ganska mycket fungerade men jag lyckades inte få räknaren att räkna. Så jag satte M518 ensamt och mätte upp klockan. Insåg att jag fick 1Mhz ut, men sedan fick jag inte ut de lägre frekvenserna. Satte tillbaks kortet och fixade mitt program så att jag skulle välja 1MHz som tidbas och då räknade räknaren!

Bild
Det var då lätt att lista ut att en 7490, dekadräknare var trasig. Klippte bort den och lödde i en ny. Jag har ganska mycket TTL logik hemma nu som jag köpt på Ebay och av köpt/fått av forummedlemmar. Det är guld värt!

Bild
Sen lite rengöring av lödningarna.

Bild
Så det glänser!

Bild
Så till slut, det fungerar!
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

Inspirerande arbete som vanligt :) Och fina bilder.

Jag kollade på de versioner av SPACEWARS jag har. De kräver mycket riktigt EAE utom möjligen en som är specialskriven för PDP-12.

Här är bilder från senaste sessionen med Elsa:
Användarvisningsbild
zekkexavior
Inlägg: 560
Blev medlem: 16 oktober 2011, 00:50:42
Skype: zekkexavior
Ort: Östergötland

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av zekkexavior »

Stackars Pontus, han måste ha ont i fingrarna 8)
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

Äntligen någon som noterade det.

Äh, du vet.. En annan är hårdhudad :D (det är jag som är Pontus om det undgått någon)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Tack för uppskattningen, lite pyssel är det med alla bilder. Ni verkar ha haft ett riktigt lördags(?)-mys med Elsa. Jag är alldeles för långt ifrån Uppsala.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Alla kort skulle fungera. Men som vanligt är det något som gått sönder. Jag stoppade i VC8E point plot display kortet för att det skulle tillbaks i datorn. Så jag plockade även fram mitt gamla (om det nu är mitt, jag har lånat det men tror inte jag får lämna tillbaks det) oscilloskop. Detta får duga som display tills jag hittat något bättre.

Bild
Kopplade upp och startade testprogrammet för VC8E optionen.

Bild
Insåg direkt att något såg skumt ut, här skulle det visst varit en rak linje. Någon som kan räkna ut vad som är fel?

Bild
Kortet är synnerligen enkelt, i stort sett består det av två latchade 12-bitars DA omvandlare en för X och en för Y. Man kan även styra Z (strålen av/på, ingen intensitet). DA omvandlaren för Y är trasig, den är byggd av transistorer och precisionsmotstånd samt tre räknare (SN74193). Räknaren använd även som latch, men eftersom man har en räknare kan man göra lite mer listiga saker. Tittar man på den första kurvan kan man lätt räkna ut att en bit alltid är noll, om man räknar hacken inser man vilken bit det är. De diskreta komponenterna mätte okej med multimetern så jag bytte räknaren som skulle driva biten som inte funkade. Nu fungerar kortet igen. Men vilken bit var trasig?

Jag hade EXAKT en ny SN74193 hemma, ibland har man tur.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

Kördes räknaren som latch eller räknare vid testet?

Med 16 "pluppar" så torde den trasiga biten vara tre steg mindre än MSB. Om det bara är en 4-bit-utgång så borde det alltså bli LSB.

Men eftersom du skriver det som en slags gåta så finns det säkert något oväntat inblandat här :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Ja det är rätt, inget konstigt lurt. Det blir den 4-de biten totalt eller om vi gör som DEC och numrerar bitarna baklänges: bit-7.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Det kom ett packet med posten från andra sidan Atlanten!
package.jpg
Två kort, köpta som fungerande (vi får väl se, men jag har garanti på dem) och tre "top connectors" som man behöver för att koppla ihop korten i framkant.
cards.jpg
Längre än så här har jag inte kommit.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5757
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av hcb »

bzn>Men som vanligt är det något som gått sönder.

Är det åldern som tar ut sin rätt, eller var driftsäkerheten mindre bra redan när det begav sig? Jag gissar på det första, men synpunkter tas tacksamt emot.
Skriv svar