PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Oskar »

Riktigt kul att se att MKII korten fungerar :)
Otroligt egentligen att banden ännu är läsbara! Är det egenknackade gamla program som finns mest på banden, eller är det allt möjligt?
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av kodar-holger »

En kulturgärning!

Undrar vem som sitter om 40 år och försöker läsa DLT-band från 2018? Eller ens om 2 år..
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Oskar skrev:Riktigt kul att se att MKII korten fungerar :)
Otroligt egentligen att banden ännu är läsbara! Är det egenknackade gamla program som finns mest på banden, eller är det allt möjligt?
Det är både systemprogram men också ganska mycket eget. Jag lyckades läsa det viktigaste bandet av alla, det som hade "GAMES" skrivet på etiketten. Det lär finnas SPACEWAR! till denna!
kodar-holger skrev:En kulturgärning!

Undrar vem som sitter om 40 år och försöker läsa DLT-band från 2018? Eller ens om 2 år..
Troligen ingen. Allt finns i många kopior överallt. Denna datorn är byggd i 445 exemplar, tio finns kvar vad jag vet. Mattis har en och det finns en i USA som går att köra (delvis?). Det finns inte många kopior av något. Jag har hittat ett dumpat DECtape band på nätet.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Mickecarlsson »

KUDOS!
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av hcb »

Enastående! Jag har sagt det förr, men detta är i sanning en kulturhistorisk gärning.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Bra jobbat Anders!

Kollade lite på filerna. De är lite olika långa. Några verkar vara 591 872 bytes (578 block) och några 589 824 bytes (576 block). Vad beror det på?

Jag har ett tiotal PDP-9 tapar som som kom med min maskin. Borde också läsas. Hade tänkt att göra det, men det kräver att jag kopplar upp en PDP-11/44 mot min TC11 och TU56. Programmet som jag fått tag i är skrivet i assembler för 11/44 och använder frekvent EIS operationer. Lyckades inte handportera koden till en maskin utan EIS på första försöket...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

hcb skrev:Enastående! Jag har sagt det förr, men detta är i sanning en kulturhistorisk gärning.
Mickecarlsson skrev:KUDOS!
Kul att det gillas!
MattisLind skrev:Bra jobbat Anders!

Kollade lite på filerna. De är lite olika långa. Några verkar vara 591 872 bytes (578 block) och några 589 824 bytes (576 block). Vad beror det på?
Tack!

De verkar vara formaterade olika. Jag har kollat några av filerna som innehåller 578 block, där verkar de två sista innehålla bara ettor. Det är samma med första blocket oavsett längd, varför vet jag inte. Har dock inte kollat alla filerna.
MattisLind skrev:Jag har ett tiotal PDP-9 tapar som som kom med min maskin. Borde också läsas. Hade tänkt att göra det, men det kräver att jag kopplar upp en PDP-11/44 mot min TC11 och TU56. Programmet som jag fått tag i är skrivet i assembler för 11/44 och använder frekvent EIS operationer. Lyckades inte handportera koden till en maskin utan EIS på första försöket...
Jag kan så klart läsa dem åt dig. Det är oklart hur länge till jag har kvar bandaren, jag får låna den hur länge jag vill. Men jag behöver platsen till kommande projekt.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

Instämmer med vad som tidigare skrivits, en kulturgärning!
anders_bzn skrev:
kodar-holger skrev:En kulturgärning!

Undrar vem som sitter om 40 år och försöker läsa DLT-band från 2018? Eller ens om 2 år..
Troligen ingen. Allt finns i många kopior överallt. Denna datorn är byggd i 445 exemplar, tio finns kvar vad jag vet. Mattis har en och det finns en i USA som går att köra (delvis?). Det finns inte många kopior av något. Jag har hittat ett dumpat DECtape band på nätet.
Av det som produceras idag, och för den delen det som producerades för 20 år sen, så finns det nog gott om kopior. Men det räcker att backa till åttiotalet för att det ska saknas kända kopior på en del kommersiellt sålda produkter. Minns att det nyligen blev lite uppståndelse bland C64-entusiasterna när det dök upp ett originalband med nåt spel som sålts av bolaget "Computer Boss International" (som låg i Eskilstuna), som alla trott länge var förlorat.

Frågan är väl om vi även i fortsättningen då och då kommer stöta på sånt som egentligen var hemligt en gång i tiden? Idag har det ju dykt upp t.ex. källkod till ROM i Commodoredatorerna och deras diskdrives. Men förutom de fall där antingen ett bolag som goodwill släpper källkod till gamla produkter (typ Microsoft som släppt källkoden till urgamla versioner av ett par av deras produkter) och de fall där det varit en konkurs och uppköp och allmänt något oklar copyrightkedja, så är det väl tveksamt om det kommer dyka upp så mycket mer? Idag är väl alla medvetna om att ett egentligen helt odugligt bolag kan ha ett värde i form av vad de har copyright på, så det är väl sannolikt att alla bolag av någon betydelse kommer hamna i en kedja där det finns en tydlig ägare idag och därmed så är det väl rätt troligt dels att de som kanske sitter på nån backup inte vågar släppa ut den, och dels att sånt i bästa fall bara vågar cirkuleras på tvivelaktiga fildelningsställen. Nån gång i tiden blev ju också bolagen mer medvetna om säkerheten med avseende på vad deras anställda gör, och de anställda blev mer medvetna om att de kan råka illa ut ifall de slarvar med säkerheten, så det är väl mindre och mindre sannolikt att det ligger backuper på källkoder på vinden hos nån privatperson.

(Jo, det finns ju självklart en klar copyrightkedja Digital -> HP, men frågan är hur länge bolagen kommer se PR-värdet av att låta mjukvara till deras antika och anrika produkter cirkulera v.s. när giriga företagsjurister får säga sitt? T.ex. i slutet på 90-talet så hjälpte Amstradentusiasterna till att mobba alla som inte var sugna på att pröjsa fullpris för nya kopior av bootdisketter o.s.v., enbart för att företaget som skrivit mjukvaran fanns kvar och skulle på något sätt behandlas väl trots att de inte tillförde något).
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av kodar-holger »

Jo, det kanske finns massor med kopior av vissa saker idag. Men inte när det gäller källkoder till kommersiella programvaror, orginalinspelningar av musik i digitala format et.c. Och när det finns många kopior behöver ju inte just vi spara våran...

Kolla hos Zilog till exempel. En tillverkare som finns kvar sen mitten på 70-talet även om ägarskapet bollats runt en del. Inte ens de verkar ha kvar sina gamla datablad i orginal utan har på sin egen hemsida inscannade versioner med lite påklistrade uppdaterade firmamärken!

Och vad gäller copyrightkedjan DEC -> Compaq -> HP så är väl inte den alls så solklar. Hörde detta till de produkter som gick till Mentec och vad gäller för dessa idag? Det problemet finns väl för alla PDP-11 os tror jag. Men risken att få en invasion av advokater i sitt privata lilla lab är kanske ganska liten.

All heder åt er som vill bevara och hålla liv i vårt dator-arv. Men jag tror, tråkigt nog, att ni är sista generationen som ens kan göra det.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

Mentec hade jag helt missat. Bra poäng, det lär ju allmänt finnas olika former av licensavtal här och var skrivna genom årens gång.

Angående datablad så är mitt intryck att det oftast är scannade datablad hos de flesta tillverkare för saker som skapats före pdf-filer blev allmänt förekommande. Spekulation: Det är väl fullt möjligt att företaget i fråga faktiskt har kvar sina original men lämnat iväg texten i oformaterat skick till ett tryckeri och att de gemensamt med tryckeriet utarbetat hur utformningen ska se ut, vilka typsnitt allt ska sättas med, och hur bilderna ska tryckas. Tryckerier torde väl då haft erfarenhet av att "renskriva" olika former av diagram/grafer så även om de inte jobbat med just elektroniksymboler med någon annan kund så var det säkert inte jättesvårt för dem att trycka sådant. Detta gjordes kanske åtminstone i vissa fall utan så fasligt mycket datorstöd, eller så gjordes det utan att Zilog och motsvarande fick nån form av kopior av filerna. Så därmed blir det nog enklast att scanna papper de har liggande. Det är ju dock direkt uselt om de inte haft något pappersarkiv med orörda blad att scanna, fast det kan ju varit så att scannandet skett lite efter behov som ett inte så officiellt projekt, mest för internt bruk, och sen har nån kommit på att det är bra att lägga ut online.

Hur som helst, heders till de företag som åtminstone lägger upp scannade och kanske kluddiga kopior istället för att inte lägga upp något alls.

Det finns ju dels områden där det allmänt verkar saknas scannade saker över huvud taget, eller där folk vill ta betalt för scannade kopior (snacka om tveksam hantering av copyright...). Det verkar t.ex. gälla en del konsumentelektronik som inte är hifi/stereoanläggningar, mer specifikt dels bilstereo (dyker upp på betalsiter här och var) och dels t.ex. äldre radioapparater (radiomuseum må vara en fantastisk resurs, och jag förstår att de behöver nån slags slantar att drifta allt, men man kan tycka att nån slags kulturpengar och/eller sponsring från tillverkarna som varit med i 50+ år kunde driva siten istället för att kräva icke försumbart pröjs med omständlig betalning för nån som mest är sugen på att se om de kan få fart på en gammal kassettradio från sjuttiotalet de räddat från återvinningen.

Angående sista generationen: Det kommer säkert tunnas ut rätt mycket, och visst har "hemdator 1983"-generationen en fördel över både yngre och äldre generationer i detta fall, men allmänt så verkar ju folk renovera/underhålla allt möjligt som är mycket äldre än de nånsin haft en chans att sysslat med själva, eller åtminstone så gammalt att det varit omodernt i många år. Om jag fattat rätt så verkar det ju finnas folk som t.ex. renoverar tjock-tv-rör (!) som hobby.

Något som däremot nog tyvärr lätt går helt i graven, åtminstone i fråga om fungerande grejer, är t.ex. sådant som kräver någon utrustning som enbart ett storföretag i form av "provider" av något slag suttit på (encoder för D2MAC, ISDN/ADSL-grejer som sitter i en telefonväxel och liknande), och i nån mån saker som är otroligt skrymmande i förhållande till bruksvärdet och/eller utsmyckningsvärdet. Detsamma kan nog kanske även gälla vissa apparater för rätt ovanliga format, även om jag tror att folk i större utsträckning sparar sådant. Sen finns det ju prylar som är av historiskt värde att bevara, idag och i framtiden inte går att använda till något vettigt, men då det begav sig var olagliga, t.ex. "markeringsätare" i "rolig teknik" eller liknande. (Eller om vi talar om prylar i allmänhet så kan de vara olagliga än idag, t.ex. hembränningsapparater, men kan väl mycket väl vara värda att bevara på museum).
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Så, nu har kontrollern till bandstationen lämnat datorn och jag har istället plockat fram kontrollerkortet till RK05-disken.Länk https://en.wikipedia.org/wiki/RK05

Kontrollern heter RK8E och består av tre kort som kopplas ihop med fyra toppkontakter, H851. Man kan testa bara kontrollern utan disken ansluten med en MAINDEC. Det är bra eftersom jag saknar kablaget mellan kontrollern och disken samt en Unibus terminator som ska sitta i den sista driven (man kan ha upp till fyra) vilket är den samma som den första i mitt fall. Jag har bara en disk.

Först avsynade jag kortet. Det lönade sig, ett motstånd av avbrutet. Man undrar hur det gått till?
DSC_2243_00001.jpg
Det avbrutna motståndet bort lött.
DSC_2244_00002.jpg
Ett nytt, mer modernt ersätter det gamla. Helst skulle man ju vilja ha ett i passande stil. Detta sticker i mina ögon.
DSC_2246_00003.jpg
Sen stoppade jag kontrollern i datorn.
DSC_2247_00004.jpg
Datorn startade normalt, vilket är bra. Sen startade jag Maindec-testprogrammet. Det körde en stund innan det stannade:

Kod: Markera allt

STATUS REGISTER ERROR
PC:2253 GD:2202 ST:2200
DHRKAE FAILED PC:6726 AC:0000 MQ:7777 FL:0000
Man kan utläsa att man förväntade sig att ytterligare en bit i statusregistret borde varit satt, den som anger "DRIVE STATUS ERROR". Den ska vara satt till exempel om disken inte är ansluten. Måste läsa på, fortsättning följer...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av kodar-holger »

Såna här?
390_ohm.jpg
Tyvärr 10% och dina ser ut att vara 5%. Samma storlek?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av LeCanard »

Jag snabbkikade i min hurts men hittade bara några 470-ohmare av den typen.

/LeCanard
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Glenn »

Jag har rätt mycket motstånd av gammal typ, kan kolla jag med.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Magnus_K »

Kikade i lådorna som jag fick av LeCanard.
Hittade tyvärr bara den här typen som var på 390Ω och 5%.
Dock så är det så många så du kan få tillräckligt för att byta ut alla :D
20190123_094530.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar