Labba med D-Sub

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

Labba med D-Sub

Inlägg av mrmike »

Jag har pysslat med ett miniprojekt ikväll. Det hela började med att jag skulle leka lite med RS-232 och stötte på problem när jag skulle koppla in mig på COM-porten på PCn. Jag behövde något att koppla en modemsladd till en experimentplatta med. De första kopplingarna var sladdriga och kopplingstråden ville gärna gå av p.g.a. för mycket rörelse så jag konstruerade mig en sån här:
Bild
Bild
Bild
Nu är det betydligt enklare (och roligare) att labba :)

PS Det kanske är dags att skaffa sig en "riktig" digitalkamera... :)
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Så kan man ju också göra. Tar det inte onödigt många hål på din labbplatta?

Själv så har jag moddat in en DB25ho, spänningsregulator, strömswitch och några indikeringslysdioder i min labbplatta

Bild
Den största.
Har ju absolut inte plats att slösa bort en massa hål här :roll:
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

Inlägg av mrmike »

Jo, det förstås, den tar minst 17 rader (13 om man böjer å bänder lite) men jag tycker det är bra att kunna flytta på saker, då kan man ha den på andra plattor också (det är sällan jag pysslar med ett projekt i taget. Har du använt hela plattan nån gång? Du får ju plats med en hel mikrodator där ju, hmm tror jag ska köpa ett megadäck å bygga mig en dator :) måste nog bygga mig en eprombrännare dock å de skulle va kul att försöka göra ett eget grafikchip av en mikrokontroller :humm:.
Var har du köpt plattan? Är den av bra kvalitet?
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Dem plattorna finns att köpa hos ELFA... jag har själv en... den minsta... den räcker till flertalet projekt... satsa på att köpa två istället... jag funderar på att köpa ett till så att man kan ha lite olika projekt samtidigt... det brukar nämligen bli så att man drar sig för att börja på ett nytt projekt eftersom man har lyckats så bra att man inte vill plocka ner det andra från plattan :wink:


//Rille

PS. Dem har MKT hög kvalite... utmärkta! .DS
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

Inlägg av mrmike »

Jag har redan två små å det räcker nog som du säger till det mesta. Känner inte riktigt för att lägga 300sek på en platta när jag redan har två.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> mrmike

Jag fyllde nästan hela plattan när jag byggde min 32-kanals bjinkmojäng. Alla kanaler hade analog fejding. Det tar plats...
Bild
(klickbar)
Mer info på min hemsida (sign).

På den bilden hade jag inte moddat experimentplattan...

Jag har ju två mindre också som jag använder till mitt robotprojekt. Den stora var "lite" FÖR stor att sätta hjul på :wall:

Min stora platta håller mycket hög kvalité! En bra investering!
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

Inlägg av mrmike »

mastigt bygge :D
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Tyvärr så är det aningen jobbigt att bygga sånna stora projekt på en sån labbplatta. Speciellt som de ska sitta där pemanent. Kan bli väldigt jobbigt om en tråd åker ut t.ex. Sånt är ju lätt hänt. Fast smidighetsfaktorn är ju stor om man har många kopplingstrådar. Väldigt bar om man råkar koppla fel. Mycke enklare än att löda om en hel hög grejjer.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

dubbdäck - jepp, jag gjorde det bara för att se om digitalteknik var något jag kunde förstå mig på (IC i mitt bygge är 74HC374 styrda av DiscoLitez via parallellporten).
Men dess dit är över nu, var "tvungen" att riva allt för att experimentera med något nytt. Mitt mål blev uppfyllt och jag hungrar efter fler experiment :D

Det gick ju bra, nu är jag fast i PIC-träsket :D

Att fixa en sladd som är fel är lätt om man har en spetsig tång.
Skriv svar