Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av Terho »

Googlade och såg det nu :)
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av simply »

förbannade termistor att ta lång tid på sig att masa sig hit från holland då, hur svårt skall det vara??? :doubt:

nåja, jag har köpt en 20cm diam. plexiglas-skiva iaf som jag satt dit och påbörjat kalibreringen.
tycker att plastbitarna för ändläges-brytarna är lite sådär. blir nog till att byta till hall-givare vad det
lider, men... som sagt, inte börja uppgradera innan jag fått fart på den!! :oops:

skall försöka fixa lite rörliga bilder(?) också, men jag har ingen bra kamera, bara mobilen, och dåligt ljus på kvällarna :vissla:

//
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av simply »

Ännu en dag utan termistor... :evil:

Igår kväll så tog jag tag i kalibrering alltså. gick till största del efter följande "tuning"-sida; http://minow.blogspot.se/
Beväpnad med ett bladmått, skred jag till verket... för det är ju rätt små marginaler!
tajjt.JPG
detta är ganska exakt 0.25mm, lite högt kanske ;)
eventuellt måste jag precisions-kalibrera glidskenornas höjd bättre, för ändlägena är hopplösa att justera, de är gjorde
för att lika dikt an mot glidskenan...

men jag vill gärna ha igång min hot end, för lite mer "live" kalibrering...

ingen som har en termistor till öve*mutter*

//A
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Wise
Inlägg: 426
Blev medlem: 17 maj 2005, 17:57:19
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av Wise »

Ska bli EXTREMT spännande att se din kalibrering! Jag har precis fått igång en Rostock. Med fräst botten och toppenplatta efter orginalmåtten. Allt annat också byggt enl orginalmått, förutom att min är lite lägre. Följt samma guide som du och har inte behövt justera något värde i FW. Dock har jag ett skalningsproblem jag inte fattar. Skriver jag ut en kub på 20x20 så kommer den ut 19.5x19.5. Skriver jag ut en på 100x100 kommer den ut 99.5x99.5. Läste på guiden att det ju går att justera skalan med armlängden. Justerade och justerade tills 20x20=20x20, men då blir 100x100=103x102 typ. Alltså är skalningsfaktorn från armlängden linjär, inte en "offsetskala", vilket var väntat.

Tillbaka på ruta ett med standardmått i FW och kalibrerad bädd. Tänker att det kanske är vändglapp, eller "släpmotstånd" i plasten mot hotenden. Sätter fast en nål på hotenden som markör, tejpar fast en skiva frigolit med maskeringstejp som nålen kan markera i. Kör några punkter i tejpen, får samma typ av fel som vid utskrift med plast...

Vad tusan kan vara fel!!!???

Testat lite mer nu, lutar ändå åt vändglapp eller att maskinen inte är stadig nog. Testade med nålen, men var noga att jag inte vände håll mellan punkterna, då ser det måttstabilt ut.

Några andra idéer vad det skulle kunna vara?
KristoferV
Inlägg: 151
Blev medlem: 10 september 2013, 21:33:43

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av KristoferV »

Vad är det för diameter på munstycket?

Jag kör 0.10 eller 0.15 mm bladmått på min MB

0.25 låter mycket :humm:
KristoferV
Inlägg: 151
Blev medlem: 10 september 2013, 21:33:43

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av KristoferV »

Wise skrev:
Vad tusan kan vara fel!!!???
ABS krymper ju typ 2% :humm:
Wise
Inlägg: 426
Blev medlem: 17 maj 2005, 17:57:19
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av Wise »

Kör PLA, ska väl krympa mindre. Och eftersom jag ser samma fenomen med nåltesten så är det ju iaf "mer" än krympning som är problemet för mig.
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av simply »

såvitt jag kan se det nu så diffar det typ max 0.1mm vid Z=0.
hur resten av måtten stämmer vet jag inte ännu då jag inte kört med plast än :/ bara torrkörning.

jag har justerat mina värden lite jmf med standard, men minns inte exakt hur mycket, får kolla det på datorn sen.

här är en liten filmsnutt när jag torrkörde en 20x20 kalibreringskub.
hon är lite gnällig i den här farten, lilla gumman :)


//
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av simply »

Ja, 0.25 är nog lite mycket, men det är enkelt ordnat i inställningarna sen. Munstycket är på 0.5mm, till att börja med. Har ett 0.35mm som utbyte om jag skulle vilja...

//
KristoferV skrev:Vad är det för diameter på munstycket?

Jag kör 0.10 eller 0.15 mm bladmått på min MB

0.25 låter mycket :humm:
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av simply »

Provat skriva u i lägre hastigheter, om det blir _någon_ skillnad?

Hittade den här kalibrerings-bilden för Rostock (http://cs409824.vk.me/v409824555/28d6/Kcj4wQy4dFU.jpg) men den är ju inte riktigt korrekt
för en Kossel. Men jag enligt guiden jag länkade till innan så var de olika värdena mest för att räkna ut DELTA_RADIUS, som inverkade mycket på
hur "platt" huvudet rörde sig längs X och Y över printytan. Konfigurerade mina värde så nära som möjligt, sen justerade jag bara DELTA_SMOOTH_ROD_OFFSET
tills den rörde sig så platt som mätbart möjligt.
Wise skrev: Vad tusan kan vara fel!!!???
Några andra idéer vad det skulle kunna vara?
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av simply »

Sådärja!

Idag kom äntligen termistor, så det sattes igång rätt snabbt efter dottern brottats isäng :)
Efter några dry-runs, där först termistorn trillade ur (dåligt med kapton-tape) och sen missade
g-kod för auto-level och felinställd Z-höjd så...

En liten 20mm ihålig kalibreringslåda! (http://www.thingiverse.com/thing:5573)
Den observanta kan se att taket misslyckades rätt ordentligt, jag plockade bort nystanet innan photo-shoot :)
Visar även upp den sämsta sidan. Det vänstra hörnet är där den hoppade upp ett lager, så det blev inte lika smooth
som de andra hörnen.
first.jpg
verkar inte behöva kalibrera X & Y !
20mm.jpg
Utskriven med 0.2mm lagertjocklek, 1.75mm PLA.
och här en liten film från körningen. ursäkta lite fokusvandring, mörkt och mobil ;)


jag är nöjd med min första utskrift... men nu börjar ju arbetet med att trimma alla jävla parametrar som kan justeras i slicer osv... puh!

//
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av simply »

Kunde inte gå och lägga mig utan en till utskrift... :roll:

Surface Finish Calibration Shot Glass (http://www.thingiverse.com/thing:4121)
helicalshot.jpg
Nedskalad från 30mm till 15mm i höjd eftersom jag är skittrött!
fast egentligen vill jag ju sitta uppe hela natten och pilla, trimma, printa, trimma, pilla, printa :D

woeeeee!!

//
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Wise
Inlägg: 426
Blev medlem: 17 maj 2005, 17:57:19
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av Wise »

Ser ju klockrent ut på dimensionerna mot för hur min presterar!....Bra jobbat! Tips: testa "spiral vase" på modellerna du skrev ut, så slipper du Z-hopp med filamentpåbyggnad på samma ställe.
puttiplatt
Inlägg: 270
Blev medlem: 9 maj 2013, 20:07:28
Ort: Åstorp Skåne

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av puttiplatt »

Hur går det simply? Du fick mig att snöa in helt på deltaskrivare och jag har sedan du startade din tråd surfat mer än 50 tim för att läsa på om skrivare och delta i synnerhet. Kommer troligen under höst och vinter försöka mig på att bygga en kossel och kollar din tråd flera ggr per dag. Keep us updated!
Puttiplatt
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av simply »

Hej hej... det går bra! Det är bara livet i övrigt som har snott en massa tid ;)

skrev ut en del förra helgen som jag fotograferade, vilket ledde till att jag lärde mig dubbel-kolla att minneskortet sitter i kameran :oops:

väntar på en beställd glasskiva, då det verkar fästa lite för bra på plexi, alt. att jag slipade den lite för grovt. den är dock nu så misshandlad att det krävs än mer våld att få bort prylarna, vilket gör att jag riskerar förstöra sakerna när jag försöker få bort dem... :tumner:

här kommer några prints:
butterfly.jpg
en liten fjäril till dottern. egetnligen vägg-dekoration, skalade ner lite. (http://www.thingiverse.com/thing:92325) blir nog lite snyggare i rätt skala.
torture.jpg
lite tortytest, den bortre blev lite bättre för den försökte inte trycka in massa infill direkt, men jag tror det är bäst att kalibrera och samtidigt hålla sig till samma slicer, annars blir det lite väl mycket variabler, att hålla resa på... detta var ju dock bara en första test! man kan ju även se att skrivytan är lite sne, den främre är vänd och visar den vänstra sidan som blir tunnare med täckande.
pyramid.jpg
tror jag behöver tweaka lite retract kanske på såna här detaljer. blir lite kladdigt på insidan där den startar och stoppar.

nu minns jag inte vilket slicer jag använt till vilken här, jag har haft ovanan att köra antingen slic3r eller kisslicer, och det gör det ju lite svårare att lista ut vilka parametrar som skall finslipas. :vissla:

///
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar