Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av simply »

Köpte dem på technobot.co.uk, men finns även på makerbeam.eu. Det är de två ställen inom EU jag känner till iaf...
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av simply »

Liten uppdatering...

En jigg för att limma "armarna", 6st, viktigt de är lika långa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av simply »

Armar limmade och monterade på "extruder plate" samt slädarna.
uploadfromtaptalk1378759153707.jpg
Det börjar likna något tror jag minsann, men eftersom leverantören av plast-delarna bara skickade med tre st "end stops" istf sex, så får buntband tillfälligt agera sådana, så inte slädarna brakar i backen :)
uploadfromtaptalk1378759184680.jpg
//
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
malx
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 december 2010, 00:01:53
Ort: Luleå

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av malx »

Ah, hängde inte riktigt med på vad som skulle vara extra dyrt med denna skrivare innan jag såg de riktiga linjärlagren...

Var har du köpt dom och törs man fråga vad de kostade?
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av simply »

Jo, skall man köpa dem lokalt här i svea, så får man ta fram en lite tjockare plånbok. Jag tittade på två olika fabrikat och
båda låg på över 2000kr+ inkl. moms och frakt för ett kit.

Slutade med att jag köpte mina via AliExpress (typ kinesiska Ebay) för $115 (~750sek) inkl. frakt.
Då är det med all sannolikhet kopior av Hiwin-lager. Har aldrig haft något att göra med linjärlager tidigare,
men jag antar att det skulle varit liiiiite bättre glid i originalen, men... ibland är det plånboken som styr, på gott och ont.

Om inte annat kan man se det som en "uppgradering" att i framtiden byta till smuttare lager, typ om man vunnit på triss eller
något ;)

//
DupeS
Inlägg: 90
Blev medlem: 30 september 2003, 18:27:39
Ort: Linköping

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av DupeS »

Då det är så låg belastning på lagren i denna applikation, är det inte OK då?
Eller är dom så tröga att du tror det kommer påverka funktionen för skrivaren?
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av simply »

Jag tror inte det skall vara några problem, med armarna inkl effector-plattan monterade på slädarna så glider allt ner till bottenläget utan större problem. och sen ska "hot end" monteras, plus "auto level probe" samt vikten av sladd, plast-tråd, osv, så... plus att stegmotorerna är specade till några kilo i styrka (x 3st) såvitt jag minns.

Men det är ju klart man vill ha så friktionsfritt som möjligt ;)
KristoferV
Inlägg: 151
Blev medlem: 10 september 2013, 21:33:43

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av KristoferV »

Första inlägget :tumupp:

Jag fick min Makerbot replicator 2X igår :)

Allt funkade från start typ det enda var att z axelns skruv hamnat utanför sitt stödhål i ovankant.
Troligen pga hårdhänt hantering av posten eller UPS :/

Fick först panik när den bara stod och vibrerade pga att skruven gick trögt.

Nu går den dock som en klocka :D

Mycket att lära sig nu med inställningar och profiler :)

ONTOPIC:

Ska följa din tråd. Kul med dessa skrivare.

Han snubben russ på youtube RWGresearch tror jag han kallar sig kör en Delta printer och får rätt fina utskrifter.

MVH
Kristofer
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av simply »

Lite tunt med uppdateringar, men det har stått lite stilla. oplanerat att drivhjulen till remmarna tagit en jävla tid på sig att anlända,
utan dem så... går det ju inte testa så mycket. Men, med lite tur har jag dem idag - annars så hade jag iaf tänkt påbörja lite kabeldragning i helgen...

//
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av simply »

mental note: ser saker tunna och omtåliga ut, så är de med all sannolikhet det.

tänkte fixa montera ihop min J Head hot end, men den aktiviteten strandade abrupt. nu har jag beställt ny termistor :evil:
klantigt är bara förnamnet.

jag saknar även mina drivhjul till remmarna. jag hade inte räknat med att de skulle ta sån tid på sig.
kan liksom inte ta mig framåt speciellt mycket utan dem känner jag... :doubt:

provkörde iaf alla stegmotorer igår lite fram och tillbaka. det verkar fungera fint.

får väl lördagstråka i soffan istället då :?
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av simply »

Inget viktigt (drivhjul!!!) som kom idag, men dock lite termiskt ledande lim och tre st. end stops, som hade missats i paketet med printade delar.

I brist på annat tänkte jag ge mig på att sätta fast kylflänsarna på stegmotor-drivarna.
styrkort på RAMPS, värmeledande 2komp.lim, kylflänsar:
nukörvi.jpg
De som tittade lite noga så att jag varit framme med filen på kylflänsarna, så blev det, då de var lite stora och
det var inte mycket till "säkerhetsavstånd" ner till några ytmonterade tingestar.
fram med filen (vid första försöket tog jag fram dremeln, det blev inte bra alls :vissla: )
filatochklart.jpg
Nu ser det lite bättre ut tycker jag!
näranära.jpg
och efter lite blandande och pillande med tandpetare för att få en liten klutt lim på rätt ställe, så...
tadaaa.jpg
klart! man ser dock klart och tydligt hur massakerad den vänstra kylflänsen blev efter ett hårt grepp med
polygripen för att hålla den på plats när jag gick loss med dremeln ;)

Beställde första rullen plast häromdagen också, det blev lite svart PLA... svart är vackert! :)

Och så håller vi tummarna för att drivkuggarna dimpen in, snarast! :doubt:

Ps. Skall i fortsättningen försöka använda mig av "storkameran", det blir ju aningens bättre bilder än med mobilen!
Ds.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av simply »

Den som väntar på något gott.... :roll:
Till slut damp de ner iaf...
1-pulley.JPG
Bara att sätta igång... det första steget var inte så svårt iaf:
2-stepper.JPG
Lite värre var det att passa in kullagrena med lite brickor. inte svårt, men pilligt:
3-drivhjul.JPG
Till slut så blev det riktigt bra:
5-montering.JPG
Efter lite fula ord så börjar det likna något:
6-lookinggood.JPG
Sen var jag bara tvungen att koppla in allt till kontrollerkortet och provköra, äntligen!
Provade lite i Repetier-host, körde lite upp ner och fram och tillbaka. ser bra ut... men köksbordet
fungerar lite som en resonanslåda, så det låter lite väl mycket. lyfter jag den från bordet låter det bättre.
Köksbordet är ju dock inte dess tänkta boplats, så... ;)

Laddade in en liten exempel-fil och torrkörde lite. Mmmmmm... härligt! "Knottrade" lite, så jag antar det missades lite
steg. Jag satte Vref på drivarna lite konservativt lågt till att börja med... får justeras sen!

Nästa steg är väl det som jag behöver lägga lite krut på och inte stressa. Kalibrering!! Tänkte grovkalibrera lite torrt,
och sen när jag fått hem plast och ny termistor, börja finlira, printa lite kalibreringskuber och vad som nu krävs...

Nu när jag tänker på att printning börjar närma sig så är det nog dags att fixa en glasskiva eller dylikt att skriva på :oops:

//
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ekman
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 januari 2009, 14:04:35

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av ekman »

Roligt att följa detta! men nu får du ta fram videokameran istället när den börjar röra på sig :tumupp: :D
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av Terho »

Hastigheten borde bli påverkad med dom skenorna, känns det som. Är högre friktion än linjer rundstång. Risken är att dom små motorerna inte orkar göra snabba vändningar. Jag kan ju ha fel, du får göra några tester :)
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av simply »

Det är "samma" skenor/lager som skaparen kör med, men jag vet att jag råkade köpa lite klenare motorer än han kör med, 4.4 vs 5.5 kgcm.

Vi får väl se om jag behöver uppgradera motorerna i framtiden. Prio är ju att den skall skriva rätt och snyggt, innan den skriver snabbt, typ såhär:


:D

//
Skriv svar