Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Inlägg av simply »

En 3D-skrivare, vem vill inte ha det? Efter alla youtube-videos och bygg-logs, så... suget är STORT!!!
Men jag vill ha något som inte tar upp allt för stor yta, för det är ju tyvärr så när man bor i storstan, att plats, det har man
inte gott om. Inte jag iaf ;)

När jag snubblade över den nyss "släppta" 3DR RepRap Delta, så rann bägaren över... men eftersom den är så j-a "ny" så finns det ju inte direkt mycket information om den. Inte delar heller, såvida man inte redan HAR en 3D-skrivare...*mutter*
Men, en Delta vill jag ha... lite tuffare, lite mer obskyr, lite krångligare, lite dyrare... perfekt! :oops:
Så det slutade med att siktet ställdes in på denna istället:
kossel.jpg
Den har några fler månader på nacken, och jag lyckades, efter ett 15+ surftimmar, hitta det mesta prylarna jag behöver för att färdigställa projektet.

På måndag morgon, 26/8, las den första ordern, och nu börjar prylarna som sakteligen trilla in.
Jag är dock mest imponerad av den senaste ordern jag la i fredags. Den lämnades in hos DHL i Dongguan, Kina i Lördags (31/8) och DHL försökte dela ut den till mig idag (2/9)! :bravo:

Det stora smolket i bägaren är ett ynka litet jävla kugghjul till extrudern som jag bara lyckats hitta på ett ställe, och det är 8v "lead time", så om det är NÅGON som vet var jag kan hitta ett kugghjul med följande data, hojta, högt! :)
MOD=0.5
ID=8mm
OD=12mm
22T

Känns som jag givit mig ut på lite djupt vatten, men... skam den som ger sig!
Tänkte försöka dokumentera mitt misslyckande här iaf, ger mig nog lite incitament att anstränga mig lite extra! 8)

//

Ps. Här är en liten lista på var jag köpte de stora alt. knepiga delarna:
Ds.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av simply 18 oktober 2013, 08:25:48, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av drh »

Deltan är häftig, sneglade också på en sådan innan jag slog till på Velleman.
Men men nu kan man ju printa en Delta själv :)
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av simply »

Lite mer prylar kom ju idag faktiskt...
kosselparts.jpg
9x 240mm OpenBeam
3x 600mm OpenBeam
3x NEMA17 Stegmotorer
1x NEMA17 Stegmotor, Planetväxel 5.2:1
1x Kossel Kit
2x Lager
4x Microswitch

Snabba DHL hade tänkt leverera styrenheten, MEGA 2560 & RAMPS 1.4 inkl. drivare, men jag får väl bita ihop några dagar
då jag skall iväg med jobbet ;)

Några beställningar är utan tracking, så när de kommer kan man ju bara sia om :roll:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av simply »

drh skrev:Deltan är häftig, sneglade också på en sådan innan jag slog till på Velleman.
Men men nu kan man ju printa en Delta själv :)
Ja, snart kan jag ju (förhoppningsvis) printa ut en 3DR, som jag ville ha från början. Men det är ju lite av en dyr omväg ;)

//
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av simply »

Hade lite M3 liggandes... kunde inte hålla mig ;)

Svart är snyggt!
kossel2.jpg
kossel3.jpg
Funderade lite på om PLA (som delarna är utskrivna med) tål att sprutmålas!? Jag har lite PlastiDip liggandes
här hemma och det kunde ju faktiskt bli riktigt snyggt om det gick att spruta på ett par lager, och slippa
de synliga lagrena på delarna... Hmmmmm... tåls att fundera på :roll:

Godnatt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ekman
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 januari 2009, 14:04:35

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av ekman »

Hoppas du inte smyg monterar den utan att updatera oss med bilder? :wink:

Vart inhandlade du grejjorna?
Finns det nån mekanisk fördel med Delta, nån som vet?
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av simply »

ekman skrev:Hoppas du inte smyg monterar den utan att updatera oss med bilder? :wink:
Nejdå, skulle inte falla mig in. Jag är tyvärr inte ens hemma :/
ekman skrev:Vart inhandlade du grejjorna?
Finns det nån mekanisk fördel med Delta, nån som vet?
Prylarna är inhandlade från alla möjliga ställen i världen, över nätet. Holland, Kina(såklart), England, USA... Ebay... AliExpress... puh!
Lite småkraffs tänkte jag _faktiskt_ ta och köpa från lokala handlare! :)

Vad gäller Delta-skrivare är det väl bordsyta och hastighet, vad jag fått för mig. Denna har ju även "Auto Bed Level" - funktion. Mäter upp skrivytan och anpassar utskriften efter dessa mätvärden... Tror dock den säkert går att överföra till andra RepRap-typer?! Har inte läst in mig exakt hur den fungerar ännu...
Video som visar funktionen:


Nu vill jag bara hem och mecka vidare....

//
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av simply »

äntligen hemma igen, och när till slut dottern slumrat in så var det dags att ta en titt på det som trillat in de senaste dagarna.

hos dhl hämtade jag ut en påste med följande innehåll:
controller1.jpg
och under locket fanns det:
controller2.jpg
1st Arduino MEGA (kompatibel), 1st RAMPSv1.4, 5st steg-drivare, USB-kabel och lite kopplingskabel(ej i bild)
controller3.jpg
grymt snabb leverans utan att bli ruinerad, från SainSmart.com!
Imorgon tänkte jag testa elektroniken, så det inte blir allt för drygt vänta på ersättning om det skulle vara något måndags-ex. jag fått...

Fick även hem kuggremmarna häromdagen. de större saker jag saknar nu är bara linjärlagrena och kugghjulen som skall
driva remmarna...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av simply »

Passade ju även på att skruva ihop ramen, nu när jag bränt ett antal hundralappar på skruvar och muttrar *mutter* ;)
ram.jpg
det blir en helt lagom "foot print" för min smak. 30x30x30cm tar den upp i bordsyta.

nu behövs det bara inhandlas lite kabel, kabelstrumpa(svart eller orange) och planeras lite kabeldragning, så det blir snyggt.

lyckades också mecka ihop extrudern/mataren. utan bruksanvisning är det ju inte helt glasklart, men man behöver ju dock inte vara raketforskare när det bara är 15 delar (16 med det förbaskade kugghjulet som saknas):
extruder1.jpg
ursäkta halvkassa mobilbilder, skall försöka få till lite mecktid på dagtid nu i helgen, förhoppningsvis bättre bilder då.
(alt. kan jag ladda batteriet i storkameran, men det är juh så smidigt bara lägga bildern i dropboxen från mobilen :roll: )

//a
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor
Inlägg: 810
Blev medlem: 3 oktober 2005, 18:00:43
Ort: Karlskrona

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av Jeppsson »

Följer denna tråden med stort intresse!

Kommer du även att bygga "Bed leveling" i din kostruktion?
http://deltabot.tumblr.com/
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av simply »

Jeppsson skrev:Följer denna tråden med stort intresse!
Kommer du även att bygga "Bed leveling" i din kostruktion?
http://deltabot.tumblr.com/
Jadå, jag har tänkt följa BOM'en och den lilla info som finns på http://repris.org/wiki/kossel till punkt och pricka, kosta vad det kosta vill... (och kostar gör det!).
Det var ju en av de stora saker som fick mig välja Kossel. Lutade väldigt åt Welleman/3DRag först...

//
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av simply »

Tänkte att det var en bra meckardag idag, men... näh du!

Kontrollern verkar vara svårt att testa utan motorer och limits inkopplade, eller så snabbkollade jag dåligt ;)
Laddade på Marlin-firmware iaf, och den _verkade_ snurra ok. Får testa mer senare...

Eftersom jag var förbi lokala hobby-butiken och köpte lite delar till armarna kunde jag på börja lite:
rodends1.jpg
Nu behöver jag bara lite mer kolfiber-rör med 4mm innerdiameter. Hade cirka 700mm liggandes, men det räcker inte
till 12x180mm tyvärr :x sen lite noggrant mätande att alla är lika långa, och limma ihop... senare...

Då tänkte jag hugga in på level proben, men stötte på patrull rätt snabbt... var är den där jävla säkerhetsnålen man alltid annars hittar, när man väl behöver den? ;)
ext.jpg
så här kommer den sitta iaf, typ... när jag köpt en säkerhetsnål med ~2.5mm ögla, och en lång (ca 80mm) 1.5mm insex.

mer blev det inte ikväll tyvärr. imorgon hoppas jag lyckas köpa några av sakerna ovan iaf!

//
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av simply »

Kom på att jag hade lite 1mm pianotråd liggandes... så två demonterade kulspetspennor och en slaktad sockerbit senare:
Bild
nu saknas bara säkerhetsnål, sen är den mekaniska funktionen redo iaf... ett steg framåt, oräkneliga kvar :)
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av simply »

Idag damp det in kugghjul (tack LasseAH), pneumatiska kopplingar(?) och linjära lager.

Lagrena höll väl lite sådär kvalitét. Bara ett gled helt fritt när jag vända skenan fram och tillbaka, men det var inget större motstånd på de andra två. Även djupen på de förborrade fästhålen var lite olika, så jag fick använda lite längre skruv (8 istf 6mm) på vissa ställen. no biggie, man får tydligen det man betalar för, som vanligt :)

Återkommer med lite bilder, lite senare :)
DupeS
Inlägg: 90
Blev medlem: 30 september 2003, 18:27:39
Ort: Linköping

Re: Simplys 3D-skrivare...

Inlägg av DupeS »

Gillar denna typ av 3D-skrivare, ser kul ut!
vart köpte du dina openBeam aluprofiler?
Skriv svar