Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 14.46 2018-07-19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 3433 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 223, 224, 225, 226, 227, 228, 229  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 18.49 2016-10-02 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.59 2010-09-15
Inlägg: 2160
Ort: Örebro
Jag var nog också inne på Z=0-justering...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.40 2016-10-02 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.51 2010-11-06
Inlägg: 240
Ort: Ljungsbro
Det hela verkar inte så enkelt. Går bra ibland, ibland inte. Tror att det beror på att jag höjt upp bädden 4 cm (med m4 skruvar) för att passa med infästningen av V6/Titan. Verkar bli väldigt mycket vibrationer som inte fanns tidigare när jag körde med original-extruder. Ska bygga om den när tid ges (Skriva/cadda) nytt fäste och se om man inte kan flytta ner hot-bed till original-läget. Får man bara första lagret att fästa blir resten riktigt bra.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.28 2016-10-02 

Blev medlem: 18.34 2012-02-23
Inlägg: 1364
Ort: Göteborg
Låter som dags för en beskrivande bild... :doh:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.34 2016-10-02 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.51 2010-11-06
Inlägg: 240
Ort: Ljungsbro
Titta lite tidigare i tråden så ser du. (16.36 2016-09-28)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.55 2016-10-02 

Blev medlem: 18.34 2012-02-23
Inlägg: 1364
Ort: Göteborg
OK.

Varför har du inte sänkt bommen istället?
Alternativt monterat extrudern under och höjt bommen?
Eller... Ja alltså helt enkelt jobbat med det som är stabilt att flytta på?

Det ser ut som en vettigare väg att gå - problemet uppstår då inte alls.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.19 2016-10-02 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.51 2010-11-06
Inlägg: 240
Ort: Ljungsbro
Det var det enklaste sättet att lösa monteringsproblemet.

1. Bommen går inte att sänka så mycket med den kulskruv jag har.
2. Har funderat på att skriva ut en som tillåter annan montering.
3. Vad som är stabilt är ju inte helt trivialt på en K8200. Det vet ju du också. :-)

Jag vill inte dra några förhastade slutsatser vari problemet ligger. Kan mycket väl vara något helt annat.

Har flyttat ner bädden och ska testa nån gång i nästa vecka


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.24 2016-10-02 

Blev medlem: 18.34 2012-02-23
Inlägg: 1364
Ort: Göteborg
Höj bommen istället då... Eller nåt.. Det fixar du. :tumupp:
Men det känns ju som om det kunde bli svängningar i bordet, med så klent bygge.
Kan du inte sätta stabilare klossar emellan, så att rörelse- och byggbord blir mer en enhet - igen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.38 2016-10-02 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20.53 2010-09-23
Inlägg: 1015
Ort: Ljusfallshammar
har som pstrand monterat e3d-v6 hotend och titan extruder.
Titan fäste http://www.thingiverse.com/thing:1677349
Har varit lite jobbit och den snabba enkla uppgraderingen vart inte sådan.
Lärorikt :)

1: Följ anvisningarna exakt
2: Gamla slic3r parametrar funkar inte.
3: Retrakt får inte vara stor, bara 1mm räcker gott och väl.
4: Blir det stopp så prova att dra upp temp till 260, släpp spännskruven helt,
dra spännarmen till vänster och tryck tråden manuellt neråt ALDRIG dra uppåt !
5: Fläkten till kylkroppen skall ständigt vara på fullt.

När jag hade justerat och fick riktigt hyggliga utskrifter så att det gick att skriva ut en fläktkåpa
(Kåpa: http://www.thingiverse.com/thing:1292038)
så tittade jag på en annan mindre klumpig kåpa med moddad hållare
http://www.thingiverse.com/thing:1790550
Utskriften av kåpan gick väldigt bra, men på hållaren så blev det väldigt konstiga knottror
typ retrakt knottror fast större och bara på ett visst område övrigt blev snyggt.
Det visade sig att det las ut helt fyllda lager en bit upp (efter ca 7mm) och då också för mycket
så att vid ca 10mm hade munstycket kört runt i så mycket plast att det puttades ut utanför perimetrarna.
Så jag jagade inställningar för att få bort det men utan tur :(
Gav upp på slic3r och provade cura. Efter justering av parametrar så blev resultatet perfekt. :D
Körtiden var 17 minuter med cura och den var 50+ med slic3r.
Ser också ut som att totala resultatet blir bra mycket bättre än med orginalgrejorna men mera utskrifter får
väl avgöra om så är fallet


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.10 2016-10-02 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.51 2010-11-06
Inlägg: 240
Ort: Ljungsbro
Hej Sten. Vet inte om det går att maila över Cura inställningarna. Om det går så kan ju du göra det. Kan testa lite med dum under Ölbryggningen imorgon i så fall. Annars hörs vi imorgon.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.09 2016-10-03 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.51 2010-11-06
Inlägg: 240
Ort: Ljungsbro
Lite uppdatering.

Flyttade ner hot-bed. Marginelt bättre resultat. Upptäckte att jag hade '0' på advanced/First layer i Slic3r (200%). Satte denna på 100%. Mycket bättre resultat, men ändå lite för mycket plast på första lagret. Skrev ut TreeFrog och den fungerade. Var lite orolig att fötterna skulle släppa. Ska dra ner ytterigare på "First Layer" och se om jag kan få ytan jämnare.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 02.18 2016-10-26 

Blev medlem: 10.03 2004-04-28
Inlägg: 1002
Ort: Göteborg
Titan verkar ju rätt nice. Själv kör jag med en volcano och är riktigt nöjd, blir grymt starka utskrifter och snabbt går det : )


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.11 2016-10-26 

Blev medlem: 18.34 2012-02-23
Inlägg: 1364
Ort: Göteborg
pstrand, vad har du för flow?
Och har du trippelkollat noll-höjden?
Båda de två slår hårt på första lagret.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.23 2016-10-26 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.51 2010-11-06
Inlägg: 240
Ort: Ljungsbro
Hej!

Fungerar perfekt. Hade för högt flöde för första lagret.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.15 2017-01-03 

Blev medlem: 19.29 2014-01-02
Inlägg: 392
Ort: Västerås
säter skrev:
Citera:
Synd om det inte går att få till fina utskrifter med den första rullen för den är nästan nyöppnad.
Man vet väl ingenting om hur de har lagrat den där rullen före paketering.
Torka rullen och prova.

Har nu fått fingrarna ur och testat torka de två rullarna. Blev en klar förbättring på den ena rullen, var riktigt fuktigt i zip-påsen när jag tog ut den ur ugnen efter ca. 5 timmar. Tror jag måste köra den andra rullen igen den blev bättre men inte bra. 70 grader var det lägsta jag kunde ställa in på ugnen så det fick bli det även om det kanske är för varmt för PLA, men rullarna var ju oanvändbara innan så det kunde inte bli värre tänkte jag.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.07 2017-01-04 

Blev medlem: 19.29 2014-01-02
Inlägg: 392
Ort: Västerås
Någon som har koll på ifall plastegenskaperna kan ändras när man torkar plasten i en ugn? Har skruvat ner temperaturen till 170 grader nu och tycker att jag skulle behöva sänka ännu mera men tyvärr är "cold extrusion" gränsen satt till 170 i firmware.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 3433 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 223, 224, 225, 226, 227, 228, 229  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010