parkerings radar och spännings regulator till bil

Berätta om dina pågående projekt.
mrzigzag
Inlägg: 15
Blev medlem: 1 december 2003, 20:27:10

parkerings radar och spännings regulator till bil

Inlägg av mrzigzag »

hejsan

Vet ni om det finns några byggsatser eller färdibyggda parkeings radar?
JAg skulle behöva ha en analog signal som jag ska ta in till datorn genom gameporten och visa avståndet på skärmen.

Det andra problemet jag har är hur man bygger en effektiv spännigsregulator(12V) till bilen. Jag har ju redan 13V så jag vill inte ha några spännings fall. Det ska även filtrera bort transienter och försöka fyllla ut dippar med hjälp av kondingar..

Tack på förhand.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ska du använda parkeringsradarn i en bil? Hur stort detekteringsområde ska den ha? Dvs hur nära och hur långt ifrån ska man kunna mäta? Ska det vara nån speciell precision eller räcker det med "ungefär"?

Ett sånt här laseravståndsmätare som man får om man prenumererar på Gör Så Här kanske inte vore fel att använda? http://www.bonniershop.nu/default.asp?t ... ils&ID=143

Om jag inte minns helt fel så läser inte en gameport spänningen på sina ingånar utan snarare motståndet.

http://www.epanorama.net/documents/joys ... cuits.html
Provided that you can tolerate poor accuracy, poor repeatability, poor matching between channels, and poor temperature stability, you can use the joystick position inputs as general purpose analogue inputs, but don't fart too close to them. The inputs should not be voltage-driven, they should be driven from a variable resistor from a positive supply rail such as the 5V rail (the way the joystick itself works), or from a positive variable current source. This gives a roughly linear relationship between resistance and time measured, which means an inverse (reciprocal) relationship between current and time measured.
Fast det borde väl gå att fixa på endera sättet det också.

Hur mycket av den stabilliserade 12 volten vill du ha då? Några hundra mA eller flera ampere?
mrzigzag
Inlägg: 15
Blev medlem: 1 december 2003, 20:27:10

Inlägg av mrzigzag »

jo det har du rätt i att den läser av motståndet men om man sätter in 5V på den så betyder det ju max utslag osv... så det borde gå.
Hur är det med parkerings radarn som dom har på om jag minns rätt jula? ger den ut spänning eller vissar den avståndet med dioder?

Angående regulatorn så behöver jag en regulator som tar bort spännings toppar som ofta uppstår i bilar och även slätar ut dipar som kommer (konding eller liknande). funderar på att bygga in ett litet batteri som kan datorn kan gå på ca 1h.

Regulatorn måste klara upp till ca 5A.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det går att mäta spänning med game porten genom att skippa 5V och leda spänningen in via en resistor i stället.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Jag har för mig att jag läst att joystick-porten är uppbyggd av astabila 555or! Och genom att ändra potentiometerns värde(röra joysticken) så ändrar man frekvensen, så att datorn kan läsa av det. Smart A/D-omvandlare... :) Och om det är 555or så går det inte att använda spänningar för ändamålet.

I min gamport bor det 4st NTC termistorer... :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

vad jag vet mäter den tiden det tar för en kondensator att bli laddad. (eller om den mäter när den laddar ur) man kan ladda den antingen med 5V genom variabel resistans eller med variabel spänning genom fast resistans. Jag har svårt att tänka mig en resistans-mätar konstruktion som inte kan matas med en annan spänning
Skriv svar