Walles båtprojekt голубь (Golub)

Berätta om dina pågående projekt.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)

Inlägg av v-g »

Värre om någon kommer upp genom luckan!

Var sitter aggregatet för avsaltning av havsvattnet för ett sånt måste man ju ha precis som alla lyxkryssare!

Lite info angående rör så brukar ballasttankar ha avluftning som normalt går upp på däck.

Det går att omtolka ryska mha google översätt, alla bokstäverna finns ju på tangentbordet men de ser ju olika ut.

Ballastsystemet skulle då jag se till att ha koll på då fel på systemet eller handhavandet av detta kan leda till stora problem.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)

Inlägg av Zhorts »

Minst sagt ett spännande "badrum" det där... speciellt vid gång kan jag tänka mig!

Diggar även elsystemet med förgreningsdosor åt höger och vänster, mitt i vattensystemet.

Vi har använt termerna "färskvatten" (drickbart) och "bruksvatten" (dusch, tvätt, etc.), men jag är ju bara landkrabba :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)

Inlägg av Walle »

V-g: du menar när båten har rullat 180 grader? I så fall är jag starkt benägen att hålla med! ;)

Avsaltning :D det vore trevligt, men det kommer nog dröja "ett tag" ;) Fast östersjövatten är ju dock bräckt, nästan så att det räcker att nysa på det för att det ska betraktas som avsaltat ;)

Ballastsystemet ska absolut tas i bruk igen, den nuvarande slagsidan visar att det vore bra. Däremot måste jag säga att jag är mycket positivt förvånad över hur pass bra hon tar sjön, de allra flesta vågor är så pass korta att det går bra att ta dom rakt från sidan, båtens "resonansfrekvens" är lägre än de flesta fartygsinducerade vågor man stöter på inomskärs.

Zhorts: det är iaf ingen risk att frysa ihjäl om man sitter där under gång! Ett par timmar efter uppstart av maskinen ligger tempen på 45 grader, och håller sig där en bra stund efter avstängning. :)

Elsystemet ja, det där känns ganska akut att ta tag i :) Sådär är det precis överallt. Förra ägaren var ju fartygselektriker i grunden :D

Färskvatten och bruksvatten, det var bra begrepp, de tar jag efter!
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)

Inlägg av lond »

Så här skall du inte göra om du behöver dra upp båten på land: http://www.youtube.com/watch?v=bq7sqqeUaso :-D :-D :-D

/// Marcus
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)

Inlägg av Walle »

Hehe, lagom smart att de drog i hytten och inte i balkarna :)

Någon som har tips på bra och prisvärda dränkbara automatiska länspumpar för 230 V? Hur står sig Julas MEEC-pumpar jämfört med dyrare grejer? Den jag funderar på är deras 900 W 230 l/min
ImageUploadedByTapatalk1372231023.094274.jpg
Anledningen att jag kollar på Julas pumpar öht är att jag behöver 6-7 stycken, och de kommer ENBART användas för den händelse att vi får vatteninträngning när ingen är ombord. Jag hoppas alltså att de aldrig kommer behövas, troligen kommer de installeras och sen inte användas alls på väldigt länge.

Kanske kan jag t.o.m gå ner en storlek till 400 W 130 l/min? Hur mycket vatten kan t.ex. ett brustet sjövattenrör på säg ca 70 mm spruta ut sig per minut, när intaget sitter 50-60 cm under ytan? För det är ju för såna saker pumparna ska finnas, att det skulle gå ett stort hål i skrovet när båten ligger vid kaj ser jag som extremt osannolikt.

När jag ändå ber om tips så kan jag ju be om tips på "hemövervakningssystem" med 4-8 kameror och brandlarmsingång. Jag vill via en app i telefonen kunna kolla live feed från kamerorna, men jag vill även ha en monitor i båten där jag kan kolla på bild från 4 kameror simultant. Tanken är att montera ett par kameror under däck, en eller två i maskinrummet, samt en rakt bakåt och en rakt babord. Då kan jag, under gång, dels hålla lite koll inne i båten (framförallt på maskinrummet) och dels få bättre överblick omkring båten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)

Inlägg av Zhorts »

Yay, matte? Hittade den här sidan (genom en länk från elektronikforumetfrån 2004!)... scrolla ner något till stycket "Flow from a reservoir", vilket jag gissar kan användas på din situation...

u (vattenhastighet) = sqrt(2 * g * delta_h), där g är gravitationskonstanten (9.82 m/s²) och delta_h är höjdskillnaden mellan vattennivå (alltså, vattenytan i sjön) och vattnets slutpunkt (alltså intaget på din båt), det vill säga 0,6 m. Det ger ungefär 3,5 m/s vattenhastighet.

Volymflöde beräknas som Q (volymflöde) = A (rörets tvärsnittsyta) * u (vattenhastigheten ovan).
A = pi * r² = 3.14 * 0,035² ~= 0,004 m² ger Q = 3,5*0,004 = 0,013 m³/s, eller 13 liter per sekund. Gånger 60 för minuter, så blir det 780 liter per minut.

Då har vi totalt ignorerat friktion och sådana fånigheter - i verkligheten kommer flödet bli lite mindre, men det kommer du ju bara vara tacksam för när du står där med vatten upp till knäna :P

Sen ska man väl räkna med att det kan ta ett litet tag innan pumparna går igång helt så att båten då sätter sig lite djupare i sjön också, så man får väl ta i med lite marginaler här och var, samt räkna med att en pump inte startar, och en pump går sönder under gång... Men däromkring i alla fall - om man nu kan lita på den sidan...
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)

Inlägg av swapper »

Om jag skulle köpa pumpar tycker jag nog att biltemas ser mer gediget byggda ut.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... ump-17971/

Rostfritt ist för plats.

Nu säger jag inte att biltema har bättre kvalite men det var i jämförelse med jula så :)
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg
Inlägg: 539
Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
Ort: Lund

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Oj, att jag missat denna tråden i så många veckor!! Vilken skönhet! :bravo:
Håller med, att bo på båt är himla trevligt! Min farbror har en bogserbåt på skeppsholmen som de tidigare bodde i (nu är den kontor/sommarstuga istället). Självklara valet när man behöver övernattning i sthlm :D
Tråden skall följas :!:
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)

Inlägg av Walle »

Zhorts: Matte är kul! Det känns som att man borde komma ganska nära verkligheten med formlerna för "Flow from a reservoir". Jag petade in formlerna i Matlab och plottade en graf på volymflödet i förhållande till nivåskillnad och öppningens diameter. Skrev fallhöjd i labeln dock..:doh:
flow.jpg
swapper: Det blev ett par pumpar från Jula, mest för att jag skulle handla lite annat där. Men dom hade bara två kvar av 900 W-modellen, så det blir några till från Biltema idag. :)

Henrik: Vad kul, vad heter den? Jag åkte förbi där bara för ett par dagar sedan med dingen, dock tänkte jag väl inte på vad bogserbåtarna hette, men jag kan ju kolla nästa gång :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Shargo
Inlägg: 594
Blev medlem: 2 februari 2012, 20:38:51
Ort: Orust

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)

Inlägg av Shargo »

Det har en tendens att rinna in fort och pumpas ut långsamt i en läckande båt... :shock:
Stämmer inte ovanstående kommer minst en pump falera.
Eller så har nån glömt lägga ut slangen för sagda pump utanför båten.

Man kan få se mycket vid båtklubbarnas sjösättningsdagar.

Har även själv sett vad en liten kvist som släpper kan ställa till med, bara en till två millimeter i diameter men ändå gott flöde. Tätades med tandpetare om jag inte missminner mig! (Hur 17 jag hade en sådan med begriper jag inte).
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2072
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)

Inlägg av gunne »

Här kan man se lite om hur jag har tänkt angående länspumpsystemet. Det ligger på min att göra-lista men jag har ännu inte byggt det (jag vet att det är dumt). I dagsläget har jag bara en pump liggandes i det största utrymmet. Men så har jag inga ventiler etc under vattenlinjen som riskerar att pajja ännu...

Edit: Fallrepet verkar ha ballat ur men i denna tråd frågar jag lite om just kvalitén på olika länspumpar: http://www.fallrepet.se/viewtopic.php?f ... 6&start=30
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)

Inlägg av sm2wmv »

Jag har exakt en sådan där pump som du visade från Jula. Har haft den nu i drygt ett år och den fungerar fint, tar större partiklar också.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)

Inlägg av Zhorts »

Hur mår båten? Ligger den och vilar på vasamuséet, eller har du spenderat en dröm-sommar i skärgården?
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2072
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)

Inlägg av gunne »

Appropå pumpar så var jag på Bauhas häromdan och såg en "ny" smutsvattenpump som jag inte sett förut. Neptun 1850 och Neptun 2300 för 995 resp 2295 kr. Mer info om dem i form av bruksanvisning etc finns här.

Bild
Bild

Jag funderar på att slå till på nån av dem både till länspumpar och till att ha inuti mina svart- och gråvattentankar för att tömning.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)

Inlägg av Walle »

Zhorts skrev:Hur mår båten? Ligger den och vilar på vasamuséet, eller har du spenderat en dröm-sommar i skärgården?
Den mår prima! :) Ligger ännu i Norra Hammarbyhamnen. Tyvärr har det inte blivit lika mycket tid ute i skärgården som jag hade önskat, av olika anledningar, men några helger har hunnits med iaf :)

Gunne, planerar du att i framtiden ha Stor-Erik i någon av Stockholms Hamnars hamnar bör du kolla upp deras regler innan du slår till. De har riktigt fåniga regler för svartvattenpumpar, i princip enbart en modell från Flygt (som givetvis kostar typ 4500:- ) som är godkänd. Annars verkar det där vara bra pumpar.

Har du något tips på pump med låg sughöjd? Jag behöver ett par pumpar för att få ut den där sista lilla skvätten som dränkpumparna inte tar, så man kan hålla skrovet helt torrt.
Skriv svar