Transistorsortering

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Transistorsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu på fyllan skissat min uppkoppling för hur man ska kunna skicka en specifik basström genom en trissa.

Kretsen är lite komplicerad pga det faktum att alla OPs inte kan hantera spänningar nära matningen.

Jag får dock problem med min uppkoppling men begriper inte varför.

Ser ni några problem?

LM317's utspänning varierar nämligen av nån konstig anledning.

MVH/Roger
PS
Anledningen till 317 är inte bara för fix referens och därmed godtycklig OP utan också för att kunna ändra motståndsvärdet så att max 0,5A flyter (för högeffekttrissor). Men det fungerar som sagt inte :(
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9961
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Transistorsortering

Inlägg av MiaM »

Hej igen tråden som jag glömt av :)

Om jag hade varit dig så skulle jag nog valt en 4060 istället för IC1, IC3 och IC4. Genom att ta en utgång som redan är delad för att mata Cx, P1, R2, A2 o.s.v. så får du garanterat helt symetrisk fyrkantvåg (under förutsättning att du inte drabbas av något märkligt jitter). Med en 4060 så har du både oscillatorkretsen och ett helt gäng neddelningar inbyggda i samma kapsel.

Men visst, med högre klockfrekvens så kan klockan och "högre delningsprodukter" läcka ut och störa mätresultatet.


Vad gäller teckenstorlek i paint så kan du helt enkelt skriva önskad text i något annat program, ta en skrämdump (ctrl+print screen), klistra in skärmdumpen i annan paintinstans, klippa ur just texten och klistra in texten i din ritning. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Transistorsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej MiaM!

Jag tackar och bugar för dina tips!

Jag har dock bestämt mig för HC163 som jag kommer styra upp så att den delar med 11. Jag har alltså som plan att få tio hela steg som jag kan ratta in med en skalratt (som lustigt nog inte går att få tag i med området 0-100%, kan du fatta :D). Nåväl, jag vill att man ska kunna få ett kalibrerat lättavläst värde per steg (dvs 1/10-del av maximala) så man kan titta på skåpet och direkt se vad det är för värde de olika biseringslinjerna representerar. Utan att behöva mäta och oavsett om det gäller Ib eller Ugs.

Den noga kalibrerade skalratten ger sedan ytterligare möjligheter.

Jag har dock upptäckt på jobbet att skalrattar 1-10 finns samtidigt som 0-1 delen helt enkelt inte är märkt upp trots att den finns där! Kanske jag designar egna skalrattar annars finns denna approximation.

Men detta är inte anledningen till att jag skriver.

Jag har nämligen löst problemet med hur jag ska skicka 0mA-0,5A basström genom DUT. Jag blev nördigt glad när jag såg resultatet. :)

Bifogar ritning.

MVH/Roger
PS
Jag testade alltså först en zener då mina OPs inte var av typen rail-to-rail (vilket dom flesta inte är). Jag fick då ett avvikande värde (2,7V ist 3,3V) vid låg ström vilket jag inte accepterade. Bytte då till LM317 men fick faktiskt ännu sämre resultat (se ovan). Idag tänkte jag till och använde min kära Vbe-multiplicerare. Blev faktiskt bättre men inte tillräckligt bra. Började sen tänka, hmm, hur skapa en stabil strömoberoende (och strömtålig) referns? Spanade på TL431 men den klarar inte strömmen. Slutligen blev jag att tänka på en av de få OP-kopplingarna jag förstår dvs en buffrad spänningsföljare. Och jävlar anamma vad bra den blev att fungera!

Jag har dock inte testat med 0,5A än men ser inga hinder. Speciellt som jag använder Darlingtons vilket f.ö mest har att göra med att TO220 tål 2W utan kylfläns.

Det något tråkiga i kråksången är att jag råkade beställa en rail-to-rail OP för nära 150 spänn idag innan jag egentligen försökt lösa problemet. Denna beställning blev dock gjord för att Elfa inte hade den 10-kronorsvarianten jag först ville ha samtidigt som jag trodde mig behöva en sådan specialare för att klara biffen. Surt sa räven :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Transistorsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag fått ordning på gränssnittet också.

Ville alltså ha 11 tillstånd och därmed tio steg hos den analogomvandlade räknaren.

Bifogar bild och schema.

MVH/Roger
PS
Hade lite strul med R2R-stegen. Stegen blev en katastrof. Analyserade, felsökte, tänkte och tänkte men kunde inte komma på det för jag var så säker på min sak. Till slut gav jag ändå upp och kollade upp kretsen i Millman. Visade sig att jag hade kopplat 2R-motstånden på fel ställe :D

Inte nog med det. I början hände ingenting. Räknaren fick klockpulser men räknade inte. Till slut kollade jag min Toshiba HC-databok och såg att jag hade använt ingångarna som utgångar :D

Slutligen stämde inte utspänningen. En R2R-stege ska förstärkas med en faktor 1,5 om man vill ha TTL-nivåer. Jag fick bra mycket mindre än det. Fattade ingenting tills jag kom på att F aldrig nås :D

Så förstärkningen har korrigerats till 2,35 (2,25 idealt, tror jag) och därmed har jag mina 5Vp ut :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Transistorsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag inventerat och sorterat mina småsignaltransistorer.

Sorteringen blev aningen mer detaljerad än ursprungligen men jag är ändå inte riktigt nöjd för det saknas en hel mängd med parametrar som jag skulle vilja ha, dock är det emellertid tveksamt om man skall lägga ner tid och energi på en transistortyp som man kanske bara har en av...

Nästa steg blir att sortera om mina effekttransistorer, med tre per dag tar nog det en vecka till :)

Bifogar en bild på tidigare sortering och den nya sorteringen.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Transistorsortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag dokumenterat färdigt mina effekttrissor inklusive några Germanium-trissor (både småsignal och effekt).

Jag tycker att Germanium-trissorna är intressanta, speciellt i TO3-kåpa från Delco men också småsignal-varianterna dvs ASY77 och ASY26.

Annars är nog mest 2SK175/55 från Hitachi intressanta, högströmstrissor av FET-typ är väl (drivningsmässigt) nästan lika idealiskt/revolutionerande som torx är för skruvindustrin :D

MVH/Roger
PS
Bifogar även listan över småsignaltransistorerna, för att göra tråden komplett, liksom :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar